ORAVA. Tím internetového portálu Odkaz pre starostu vyhodnotil úspešnosť miest a obcí v riešení podnetov, ktoré v minulom roku nahlásili ich obyvatelia. Do
Odkaz pre starostu
Umožňuje obyvateľom nahlasovať rôzne typy nedostatkov, ktoré ich vo verejnom priestore obce či mesta trápia a môžu tak komunikovať o ich riešení priamo so samosprávou.
Dnes ho využíva viac ako 150 samospráv. Počas desiatich rokov sa na Odkaze pre starostu vyriešilo viac ako 40-tisíc podnetov od občanov a v súčasnosti ho využíva viac ako 31-tisíc užívateľov.
projektu sú zapojené aj oravské mestá Dolný Kubín, Námestovo a Trstená.
„Hodnotíme nielen pomer vyriešených podnetov, ale zohľadňujeme aj ich náročnosť a zároveň aj celkový počet podnetov, ktoré samosprávy museli riešiť,” vysvetlila Andrea Addová, hlavná administrátorka Odkazu pre starostu. „V samostatnej kategórii sme sa zamerali na spôsob, akým mestá a obce o riešení podnetov s občanmi komunikujú. Samosprávy sme rozdelili aj podľa veľkosti na väčšie a menšie ako 20-tisíc obyvateľov.“
Dolný Kubín tretí
Mesto Dolný Kubín, ktoré službu začalo využívať v priebehu hodnoteného roka 2019, obsadilo v úspešnosti riešenia podnetov medzi menšími samosprávami deviate miesto. Ešte úspešnejšie bolo v komunikácii s občanmi, kde skončilo tretie. Vlani riešilo 36 podnetov, zatiaľ vyriešilo 23.

Ľudia najčastejšie nahlasovali postrehy v oblasti zelene a životného prostredie, ciest a chodníkov, mestského mobiliáru, áut, verejných služieb, dopravného značenia a verejného poriadku.
„Pre vedenie mesta a jeho zamestnancov sú informácie z podnetov veľmi cenné, pretože napriek pravidelnému monitoringu mesta nie je možné zaevidovať všetky nedostatky,“ povedal primátor Ján Prílepok.
Námestovčania podali 82 postrehov, samospráva zatiaľ vyriešila 44. V kategórii riešenia podnetov skončila na siedmom mieste, v kategórii komunikácie s občanmi na 15.
Trstená po zohľadnení podnetov od občanov obsadila 15. a 29. miesto.
Ako najúspešnejšie boli vyhlásené mestá Žilina a Malacky, ktoré zvíťazili v obidvoch kategóriách.
Nielen čísla rozhodujú
Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, ktorý za projektom stojí, k metodológii uvádza, že v prípade riešenia podnetov každému podnetu priradil náročnosť na stupnici od 1 po 5, pri komunikácii bral do úvahy jej úplnosť a rýchlosť.

V oboch kategóriách v záverečnom vzorci hodnotitelia prihliadali aj na celkový počet prijatých podnetov. Preto je možné, že aj samospráva, ktorá vyriešila nižší pomer podnetov, mohla skončiť pred samosprávou s vyšším pomerom, pokiaľ musela riešiť celkovo vyšší počet podnetov a tie spadali do náročnejších kategórií.
