ORAVSKÁ LESNÁ. „Nahlásili nám požiar chaty v oblasti Demänová, ale nemali sme určené presné miesto, preto sme išli z dvoch smerov,“ povedal Rudolf Brisuda, veliteľ dobrovoľných hasičov. „Prvé sa tam dostalo Iveco. Celá drevenica bola v plameňoch, strecha sa už prepadla. V podstate už nebolo čo zachraňovať.“
Hasiči minuli sedemsto litrov vody v Ivecu za chvíľu. Vtedy prišli profesionálni hasiči aj s domácimi dobrovoľníkmi na Tatrách.
Zhorela do tla
„Žiaľ, drevenička zhorela do tla,“ povedala Mária Jagneššáková, riaditeľka Oravského múzea, ktorému Oravská lesná železnička patrí. „Išlo o pôvodnú drevenicu prenesenú z Oravskej Polhory. V rámci projektu Gorali včera a dnes sme ju zrekonštruovali, dobudovali, vybavili dobovým zariadením. Odhadovaná škoda je vo výške stotisíc eur. Je nám to veľmi ľúto, pretože spolu s drevenicou zhorel aj kúsok z histórie oravských goralov a to má nevyčísliteľnú hodnotu.“
Plamene ju zachvátili v nedeľu popoludní. Stála v nadmorskej výške 935 metrov nad morom na stanici lesnej úvraťovej železnice v Sedle Beskyd.
„Na zdolávaní požiaru sa podieľalo päť profesionálnych hasičov z Námestova a 20 dobrovoľných hasičov z Oravskej Lesnej a z Novej Bystrice, so štyrmi hasičskými automobilmi,“ povedal Alexander Očkaják, zisťovateľ príčin vzniku požiarov.
Jedna záchrana sa podarila, druhá nie
Drevenica bola vybavená zabezpečovacím aj požiarnym systémom. Obidva ohlásili, že sa niečo deje. Príčina vzniku požiaru je momentálne v štádiu zisťovania.
„Na miesto privolali služobného psovoda s fenou Yrenou a znalcov z kriminalistického expertízneho ústavu,“ oznámila polícia na facebooku.
Rovnako, ako všetky expozície Oravského múzea, aj goralská drevenica bola v rámci bezpečnostných opatrení proti novému koronavírusu uzatvorená pre verejnosť od polovice marca. Naposledy ju pracovníci múzea v utorok pripravovali na novú letnú sezónu.
Lesná železnička bola sprístupnená verejnosti v roku 2008, patrí k najobľúbenejším turistickým atrakciám v regióne.
Prevádzku by požiar narušiť nemal. V týchto dňoch zabezpečí múzeum čistenie prostredia a celého okolia, aby bolo pre návštevníkov bezpečné.
„Minulý rok sme túto krásnu dreveničku zachraňovali pred obrovským náporom snehu,“ povedal Igor Janckulík z Orava rescue system (ORS). „Na jej streche sa ho nazbieralo viac ako dva metre, hrozilo prelomenie. Podarilo sa nám ju doslova vykopať spod snehu a zachrániť. Pred ohňom sa ju zachrániť nepodarilo. Na zhorenisko je smutný pohľad.“
Oravská lesná železnica
V najchladnejšej obci Slovenska sa v lesoch ukrýva technický unikát, Oravská lesná železnica. Je historickým skvostom, prezentujúcim pôvodný spôsob prepravy dreva.
Oravská lesná železnica je jednou z mála zachovaných úzkorozchodných úvraťových železníc na svete a je unikátnou technickou pamiatkou.
Pôvodne slúžila na zvážanie dreva. Dnes patrí medzi najobľúbenejšie turistické atrakcie Oravy. Vlaky Oravskej lesnej železnice odchádzajú na svoju vyhliadkovú jazdu z údolnej stanice Tanečník. V stanici Tanečník sa nachádza bezplatné parkovisko a zázemie železnice, depo pre lokomotívy a vozne, predaj cestovných lístkov, suvenírov, expozícia dokumentujúca život lesnej dráhy, detské ihrisko a voliéra s pávmi.
Po zakúpení lístkov na vlak sa môžete usadiť do motorovej dreziny či panoramatických vozňov, ktoré ťahá motorová lokomotíva. Trať v dĺžke tri kilometre na vrcholovú stanicu Sedlo Beskyd v nadmorskej výške 935 m n. m. vlak prekoná za približne 15 – 20 minút. Tu si urobí prestávku, počas ktorej môžete vystúpiť na vyhliadkovú vežu neďaleko stanice a rozhliadnuť sa na krásnu panorámu oravskej prírody. Otvorená je pre Vás aj goralská drevenica, ktorá približuje kultúru Goralov na Orave. Po prehliadke nasleduje jazda späť do údolia. Celá trasa aj s pobytom na stanici Sedlo Beskyd trvá približne 70 minút.