30. máj 2005 o 0:00
. Znamenalo by to napríklad, že správa 56 kilometrov dlhej oravskej regionálnej trate Kraľovany – Trstená by aj naďalej zostala v rukách železníc. Podľa predsedu VUC Jozefa Tarčáka samosprávny kraj bez tohto železničného úseku nemôže v plánovanom termíne spustiť projekt integrovanej dopravy, naplánovaný už na začiatok budúceho roka. Aj vedúci odboru dopravy Žilinského samosprávneho kraja Daniel Škerda prehlásil, že ak majú na samosprávny kraj prejsť kompetencie na úseku regionálnej osobnej železničnej prepravy, tak nech prejdú všetky naraz, nielen na dvoch úsekoch zo Žiliny do Rajca a z Čadce do Makova. Zástupcovia krajskej samosprávy predpokladajú komplikácie hlavne pri tvorbe grafikonov autobusovej a železničnej osobnej dopravy. Kým schvaľovanie autobusových liniek a ich grafikonov je plne v kompetencii VUC, k železničným cestovným poriadkom sa môže len vyjadrovať. Ak trať Oravky zostane aj naďalej pod správou železníc, môže nastať veľký chaos v prípojoch autobusov k vlakom a naopak. Podľa Daniela Škerdu má presun Oravky do správy VUC veľký význam, pretože v budúcnosti chce odbor dopravy čo najviac odťažiť oravské cesty tým, že autobusy by prevážali hlavne ľudí k vlakom, ktoré by premávali oveľa častejšie, a nielen do Kraľovian, ale až po Žilinu. Po koľajach by sa konečne rozbehla aj preprava kamiónov až do Trstenej, čo by malo obrovský význam nielen pre Oravu, ale aj pre hlavný cestný ťah zo Žiliny do Martina, ktorým prechádza denne 26 000 áut a v prípade nehody je úplne nepriepustný. Podľa vládneho návrhu majú prejsť regionálne trate pod správu krajských samospráv postupne v troch etapách. V prvej by išlo len o trate s dĺžkou do 50 km, v druhej do 100 km a v ďalšej už o všetky ostatné. Keďže však ide zatiaľ iba o návrh, priestor na jeho pripomienkovanie je ešte stále otvorený.
Článok pokračuje pod video reklamou