Gymnázium v Tvrdošíne je zamerané na cudzie jazyky. Z troch maturitných tried pristúpilo k maturitám počas minulého týždňa 84 študentov, piati k maturitným skúškam pripustení neboli kvôli nedostatočným študijným výsledkom. Hoci v čase našej návštevy ešte neboli známe výsledky maturít, riaditeľka gymnázia Alena Golboňová nám povedala, že dvaja študenti nezmaturovali – zo slovenského jazyka. Práve v cudzích jazykoch prevyšovala maturita na úrovni A, teda najvyššej náročnosti, v ostatných predmetoch si skôr študenti zvolili B úroveň. A aký názor na novú koncepciu maturít má riaditeľka Alena Golboňová? „Nie sú dobre pripravené z hľadiska filozofie, v skutočnosti ide iba o novú formu maturitných skúšok, nie transformáciu obsahu. Maturity sú poznačené množ- stvom závažných negatív.“ Za jeden z najpodstatnejších mínusov považuje to, že pri hodnotení študenta nemôže maturitná komisia zobrať do úvahy jeho celkové študijné výsledky. Spomenula skutočný prípad, keď študent, ktorý prepadol a školu nenavštevoval denne, zmaturoval na dvojky a naopak, veľmi dobrí študenti dostali z odpovedí trojky a štvorky. Dvadsať minút je málo na to, aby študent, často pod vplyvom trémy, strachu, dokázal prezentovať svoje skutočné vedomosti.
Rozsah učiva je podľa riaditeľky veľmi široký a stále sa nabaľuje, pričom chýbajú nové učebnice. „Mám silnú výhradu proti piatemu maturitnému predmetu“, hovorí. Negatívne pôsobí na študentov aj stres, pretože kedysi maturovali jeden deň, dnes niekoľko dní. Sú z toho vyčerpaní a na ich výsledkoch sa to odráža negatívne. Myslím si, že ani v prípade nových maturít nemožno hovoriť o serióznej reforme, ale narýchlo „ušitej“ novej forme toho, kto je akurát pri moci. Riaditeľka Gymnázia v Tvrdošíne Alena Golboňová považuje systém nových maturít za diskriminujúci žiakov a je z celkového vývoja v školstve za ostatné roky, ako sa vyjadrila, veľmi smutná.
(lá)