Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Desiatky kamiónov spomalili dopravu aj na Orave

K protestu Únie autodopravcov Slovenska sa pridali aj hornooravskí podnikatelia.

Protest oravských autodopravcov.Protest oravských autodopravcov. (Zdroj: Lýdia Vojtaššáková)

ORAVA. Až 31 dopravcov z hornej Oravy vyslalo na protestnú jazdu 60 kamiónov, medzi nimi šesť autobusov.

Zaplnili už aj tak prehustené cesty na hlavnom cestnom ťahu Oravou.

Policajti im vyšli v ústrety a na cestu od Trstenej cez Nižnú, Oravský Podzámok, horský priechod Príslop, Hruští az do Lokce vyslalo na zabezpečenie plynulosti dopravy desať hliadok. Protestná jazda trvala viac ako dve hodiny.

Peniaze vyberajú, cesty nebudujú

Kritiku odporcov protestu, ktorí tvrdia, že nákladiaky najviac ničia cesty, autodopravcovia nepovažujú za férovú.

SkryťVypnúť reklamu

„Keby prestali jazdiť kamióny zlyhal by celý systém zásobovania obchodov,“ hovorí Norbert zo spoločnosti Starek transport z Trstenej. „To si ľudia neuvedomujú. Ak by mali tovar voziť malé dodávky, cesty by takú intenzitu dopravy nezvládli, a ani životné prostredie.“

Súvisiaci článok Autodopravcovia začali výstražný štrajk, sťažujú sa na podmienky Čítajte 

Navyše, dopravcovia tiež platia cestnú daň i spotrebnú daň.

Oravskí starostovia poukazujú aj na to, že štát vyberá veľa nezmyselných daní a poplatkov, za ktoré ale politici neprinášajú adekvátnu službu.

„Na budovanie cestnej infraštruktúry by ako prvá mala ísť spotrebná daň z palív, ktorú platí každý dopravca pri natankovaní každého jedného litra benzínu či nafty,“ hovorí Marián Murín. „Za obdobie samostatnosti Slovenska sa len na tejto dani vybralo neuveriteľných 40 miliárd eur, za čo sme mohli vybudovať 1300 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.“

SkryťVypnúť reklamu

Aj preto, že sa cesty nebudujú, požadujú dopravcovia znížiť cestnú daň o 50 percent a platiť ju štvrťročne podľa toho, či v danom období na vozidle jazdia.

Dopravcovia vstúpili do výstražného štrajku aj preto, že peniaze z mýta idú predovšetkým súkromnej firme. Národný kontrolný úrad potvrdil že zmluva s ňou je nevýhodná pre štát.

„Žiadame zrušenie mýta alebo jeho pozastavenie do doby, kým systém neprejde do správy štátu a kým politici zagarantujú efektívnosť a účelnosť takéhoto dodatočného výberu peňazí akože na budovanie, rekonštrukciu a údržbu našich ciest. Tiež žiadame zrušenia platenia diaľničných známok do doby, kým nebudú Košice diaľnicou prepojené z Bratislavou.“

Upozorňujú na regionálny problém

„Okrem požiadaviek, ktoré zverejnila únia, chceme poukázať aj na náš regionálny problém, ktorým je nezmyselné uzatvorenie horského priechodu Príslop v zime pre nákladné autá presahujúcu vyznačenú dĺžku aj v prípade priaznivého počasia,“ povedal predseda Združenia oravských dopravcov Anton Klimčík.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Vo svojich regáloch má Ľubomír takmer celý svet Čítajte 

Združenie už 12 rokov bojuje za zrušenie nezmyselného zákazu prejazdu kamiónov z Kysúc do Oravskej Lesnej.

„Považujeme to za nesystémový krok, kompetentní si nevedia predstaviť reálny dosah na naše podnikateľské prostredie.“

Prejazd cez Príslop zakazuje v zimnom období vodidlám dlhším ako 12 metrov dopravná značka. Rozhodnutie o sklápacom dopravnom značení je vydané. Cesta je v správe Slovenskej správy ciest, ale údržbu na nej robí Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja. Pokyn na pustenie áut na priechod nemá kto vydať.

Za nezmyselné rozhodnutie považujú vodiči z Námestovského okresu aj zákaz vjazdu na cestu z Kysúc do Oravskej Lesnej.

„Urobili novú cestu za niekoľko miliónov a nemôžeme ju využívať celoročne,“ hovorí Ján z firmy Valignum SK z Oravskej Lesnej. „Ak napríklad nakladám v Starej Bystrici, cez Vychylovku to mám 20 kilometrov, keby som išiel dookola tak viac ako 120. Je to nelogické. Vlani som tam dostal 200-eurovú pokutu, na Príslope som zaplatil asi päťkrát. Samozrejme, že keď je zasnežená cesta, vyhnem sa mu. Ale dostať pokutu na nezasneženej ceste je nezmysel.“

Na tom, že zákaz prejazdu cez Príslop je volovina, keď je cesta suchá, sa vodiči z Námestovska zhodujú. „Zhruba 50-kilometrová obchádzka zvyšuje náklady a zaťažuje už aj tak preplnenú obchádzkovú cestu.“

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  2. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  3. Agrokomplex 2022
  4. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  5. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  6. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  8. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 34 682
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 450
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 675
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 266
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 4 568
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 091
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 711
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 414

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Pravda o hypotékach a úveroch na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol? Aké sú skutočné predajné ceny bytov a koľko sa ich stavia?
  2. Ján Šeďo: Odstavené elektrolyzéry v Slovalcu - omyl štátu, nemalo sa to stať.
  3. Štefan Vidlár: Nevidzíte, šašci?
  4. Helena Michlíková: Disciplína ? O nej tu nemôže byť ani reči
  5. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
  6. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  7. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  8. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 090
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 273
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 711
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 048
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 863
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 737
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 695
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 590
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Novinky z MY regióny.

Máme pre vás dve veľmi žiadané novinky, ktoré aktuálne spúšťame na regionálnych weboch MY.


16. aug
Martina hľadali desiatky ľudí, využívali aj techniku.

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


22 h

Viac ako osem hodín bojoval Dolnokubínčan na trati v Estónsku.


22 h
Kňaz František Ondrek pri odchode z dolnokubínskeho okresného súdu.

Prípadom sa zaoberala aj ministerka spravodlivosti.


16. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


22 h

Páchateľa zadržali niekoľko hodín po čine.


11 h

Viac ako osem hodín bojoval Dolnokubínčan na trati v Estónsku.


22 h

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Pravda o hypotékach a úveroch na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol? Aké sú skutočné predajné ceny bytov a koľko sa ich stavia?
  2. Ján Šeďo: Odstavené elektrolyzéry v Slovalcu - omyl štátu, nemalo sa to stať.
  3. Štefan Vidlár: Nevidzíte, šašci?
  4. Helena Michlíková: Disciplína ? O nej tu nemôže byť ani reči
  5. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
  6. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  7. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  8. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 090
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 273
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 711
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 048
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 863
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 737
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 695
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 590
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu