Desiatky kamiónov spomalili dopravu aj na Orave

K protestu Únie autodopravcov Slovenska sa pridali aj hornooravskí podnikatelia.

Protest oravských autodopravcov.Protest oravských autodopravcov. (Zdroj: Lýdia Vojtaššáková)

ORAVA. Až 31 dopravcov z hornej Oravy vyslalo na protestnú jazdu 60 kamiónov, medzi nimi šesť autobusov.

Zaplnili už aj tak prehustené cesty na hlavnom cestnom ťahu Oravou.

Policajti im vyšli v ústrety a na cestu od Trstenej cez Nižnú, Oravský Podzámok, horský priechod Príslop, Hruští az do Lokce vyslalo na zabezpečenie plynulosti dopravy desať hliadok. Protestná jazda trvala viac ako dve hodiny.

Peniaze vyberajú, cesty nebudujú

Kritiku odporcov protestu, ktorí tvrdia, že nákladiaky najviac ničia cesty, autodopravcovia nepovažujú za férovú.

SkryťVypnúť reklamu

„Keby prestali jazdiť kamióny zlyhal by celý systém zásobovania obchodov,“ hovorí Norbert zo spoločnosti Starek transport z Trstenej. „To si ľudia neuvedomujú. Ak by mali tovar voziť malé dodávky, cesty by takú intenzitu dopravy nezvládli, a ani životné prostredie.“

Súvisiaci článok Autodopravcovia začali výstražný štrajk, sťažujú sa na podmienky Čítajte 

Navyše, dopravcovia tiež platia cestnú daň i spotrebnú daň.

Oravskí starostovia poukazujú aj na to, že štát vyberá veľa nezmyselných daní a poplatkov, za ktoré ale politici neprinášajú adekvátnu službu.

„Na budovanie cestnej infraštruktúry by ako prvá mala ísť spotrebná daň z palív, ktorú platí každý dopravca pri natankovaní každého jedného litra benzínu či nafty,“ hovorí Marián Murín. „Za obdobie samostatnosti Slovenska sa len na tejto dani vybralo neuveriteľných 40 miliárd eur, za čo sme mohli vybudovať 1300 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.“

SkryťVypnúť reklamu

Aj preto, že sa cesty nebudujú, požadujú dopravcovia znížiť cestnú daň o 50 percent a platiť ju štvrťročne podľa toho, či v danom období na vozidle jazdia.

Dopravcovia vstúpili do výstražného štrajku aj preto, že peniaze z mýta idú predovšetkým súkromnej firme. Národný kontrolný úrad potvrdil že zmluva s ňou je nevýhodná pre štát.

„Žiadame zrušenie mýta alebo jeho pozastavenie do doby, kým systém neprejde do správy štátu a kým politici zagarantujú efektívnosť a účelnosť takéhoto dodatočného výberu peňazí akože na budovanie, rekonštrukciu a údržbu našich ciest. Tiež žiadame zrušenia platenia diaľničných známok do doby, kým nebudú Košice diaľnicou prepojené z Bratislavou.“

Upozorňujú na regionálny problém

„Okrem požiadaviek, ktoré zverejnila únia, chceme poukázať aj na náš regionálny problém, ktorým je nezmyselné uzatvorenie horského priechodu Príslop v zime pre nákladné autá presahujúcu vyznačenú dĺžku aj v prípade priaznivého počasia,“ povedal predseda Združenia oravských dopravcov Anton Klimčík.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Vo svojich regáloch má Ľubomír takmer celý svet Čítajte 

Združenie už 12 rokov bojuje za zrušenie nezmyselného zákazu prejazdu kamiónov z Kysúc do Oravskej Lesnej.

„Považujeme to za nesystémový krok, kompetentní si nevedia predstaviť reálny dosah na naše podnikateľské prostredie.“

Prejazd cez Príslop zakazuje v zimnom období vodidlám dlhším ako 12 metrov dopravná značka. Rozhodnutie o sklápacom dopravnom značení je vydané. Cesta je v správe Slovenskej správy ciest, ale údržbu na nej robí Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja. Pokyn na pustenie áut na priechod nemá kto vydať.

Za nezmyselné rozhodnutie považujú vodiči z Námestovského okresu aj zákaz vjazdu na cestu z Kysúc do Oravskej Lesnej.

„Urobili novú cestu za niekoľko miliónov a nemôžeme ju využívať celoročne,“ hovorí Ján z firmy Valignum SK z Oravskej Lesnej. „Ak napríklad nakladám v Starej Bystrici, cez Vychylovku to mám 20 kilometrov, keby som išiel dookola tak viac ako 120. Je to nelogické. Vlani som tam dostal 200-eurovú pokutu, na Príslope som zaplatil asi päťkrát. Samozrejme, že keď je zasnežená cesta, vyhnem sa mu. Ale dostať pokutu na nezasneženej ceste je nezmysel.“

Na tom, že zákaz prejazdu cez Príslop je volovina, keď je cesta suchá, sa vodiči z Námestovska zhodujú. „Zhruba 50-kilometrová obchádzka zvyšuje náklady a zaťažuje už aj tak preplnenú obchádzkovú cestu.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 407
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 792
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 722
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 337
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 812
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 738
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 127
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 936
  1. Ľubica Adamková: Gaslighting: Keď uveríš, že tvoja pravda je lož
  2. Branislav Hláčik: Superpozícia 7
  3. Ľubica Adamková: Spotrebné dane a spotrebované duše
  4. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 1. časť
  5. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu
  6. Vladimír Bojničan: Mentálna pedofília: Najzákernejší zločin dogmatických ideológií
  7. Iveta Grootová: Kvetinárka
  8. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 010
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 22 663
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 894
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 942
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 763
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 765
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 857
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 138
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľubica Adamková: Gaslighting: Keď uveríš, že tvoja pravda je lož
  2. Branislav Hláčik: Superpozícia 7
  3. Ľubica Adamková: Spotrebné dane a spotrebované duše
  4. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 1. časť
  5. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu
  6. Vladimír Bojničan: Mentálna pedofília: Najzákernejší zločin dogmatických ideológií
  7. Iveta Grootová: Kvetinárka
  8. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 010
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 22 663
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 894
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 942
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 763
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 765
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 857
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 138
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu