Neboli stavané na takú záťaž ani intenzitu dopravy, aká je dnes. To sú najčastejšie slová pri hodnotení stavu našich ciest. Peniaze zas vraj blokujú rozvoj ich siete. Ibaže, v poslednom čase sa objavuje na oravských cestách iný fenomén – zbabraná robota.
Vlani napríklad opravovali cestu na Príslope, medzi Oravským Podzámkom a Hruštínom, ktorú opravovali rok predtým. Teraz by mali opravovať cestu v Oravskej Lesnej, ktorá tiež nevydržala ani rok, pretože niektoré vrstvy nemali požadované vlastnosti. „Kocúrkovo,“ reagujú vodiči.
Keď vlani porovnávalo Svetové ekonomické fórum kvalitu cestnej infraštruktúry, Slovensko v rebríčku zaostalo, skončilo na 73. mieste zo 137 hodnotených. V niektorých oveľa chudobnejších štátoch Afriky i Ázie jazdia motoristi po lepších cestách, než máme my.
Ak ako argumenty vytiahneme ťažké kamióny či mrazy, nepochodíme, lebo napríklad Rakúsko, ktoré má so Slovenskom porovnateľné poveternostné podmienky a intenzitu dopravy, skončilo na 9. mieste. Pred nami je aj Poľsko.
Zle sú na tom najmä cesty nižších úrovní a tiež mosty na nich.
Prečo je to tak? Asi aj preto, lebo si ich dlhodobo nechránime.
Dokážeme vyvinúť autonómne autá, ktoré sa po cestách pohybujú aj bez šoféra, ale nedokážeme zablokovať na ceste či moste preťažené nákladiaky? Dokážeme vyvinúť špeciálne asfaltové zmesi, ktoré dokážu predĺžiť životnosť vozovky, no nevieme, čo a koľko na ne lejeme?