DOLNÝ KUBÍN. Na túto zimu je na Orave pripravených starať sa o cesty 30 sypačov. Niektoré si pamätajú socializmus.
„Minulý rok sme vyradili 60-ročnú kropičku,“ povedal Jozef Oršuliak, riaditeľ Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK), závod Orava, ktorá sa stará o približne 460 kilometrov ciest prvej, druhej a tretej triedy aj o rýchlostnú cestu R3. „Bola pekná, ale už sme na ňu nemohli zohnať súčiastky.“
V súčasnosti pripravujú na zimnú prevádzku v Správe ciest ŽSK aj viac ako 40-ročné autá. S nimi je takmer zázrak udržať cesty počas zimy v primeranom stave.
Deduškovia na cestách
„Nedávno sme vyradili tri 48-ročné liazky,“ pokračuje vo výpočte Oršuliak. „Ale podobných máme ešte pätnásť.“ V Dolnom Kubíne má najstaršia 41 rokov, v Tvrdošíne používajú 44-ročnú. Ich priemerný vek je 36 rokov. „Stále sa snažíme udržať ich v pojazdnom stave, no je to veľmi náročné. Náhradné diely sa zháňajú ťažko. Potrebujeme ich vymeniť za nové stroje.“

Vozový park tvorí aj 11 Tatier s priemerným vekom 26 rokov, najstaršia je 36-ročná. Traktorov, ktoré využívajú hlavne na kosenie či zametanie, majú 12. Väčšina z nich mala už dávno byť v šrote. Majú priemerný vek 38 rokov, najstarší má 45.
Pri starých strojoch sa k nedostatku náhradných dielov pridáva hrdza. „Zhrdzavené sú rámy, korby. Pracujú so soľou v ťažkých podmienkach na horských priechodoch. Tlačia sneh, trpí celá konštrukcia. Na cestu ich vyjde päť, tri ostanú v teréne. Treba ich tam ísť opraviť, alebo dotiahnuť nazad.“

V zime majú na Správe ciest približne 90 zamestnancov, teraz osem chlapov v Dolnom Kubíne opravuje autá. Ďalší v Tvrdošíne a Námestove.
„Aj tak rátam, že šesť, sedem sypačov neprejde cez technickú kontrolu. Bol som na Kube a náš strojový park mi ju pripomína. Fungujeme vďaka ľuďom, ktorí robia nadprácu a snažia sa stroje udržať prevádzkyschopné.“