ORAVA. Vedenie žilinskej župy sa koncom minulého roka rozhodlo, že aktuálnemu autobusovému dopravcovi nepredĺži zmluvu, ako to robilo doteraz, ale vyhlási súťaž na nového. Verejné obstarávanie vyhlásilo vlani. Minulý mesiac ho zrušilo.
Chceli zmenu
Súčasný systém zabezpečovania autobusovej dopravy v jednotlivých krajoch Slovenska je postavený na dodatkoch k dlhoročným zmluvám. Tie podpisujú župy s aktuálnymi dopravcami pred koncom spravidla päťročnej, v niektorých prípadoch aj dlhšej lehoty.

„Nevýhodou takýchto vzťahov je, že župy ťahajú za kratší koniec,“ upozorňuje žilinská županka Erika Jurinová. „Dopravcom na konci roka musí kraj preplatiť všetky náklady, ktoré v súvislosti s prímestskou dopravou uhradia, a ktoré nepokryjú tržby z cestovného. Ide o unikátny biznis bez absolútneho rizika s istotou zisku pre dopravcov, ktorí každým rokom odčerpávajú väčší balík peňazí z rozpočtov samosprávnych krajov.“
Aj to bol dôvod, prečo chcel Žilinský samosprávny kraj systém zmeniť. Chcel prejsť na nové zmluvy, spočiatku maximálne trojročné, až neskôr by sa dala uzavrieť desaťročná. Videl za tým možnosť zbrzdiť nárast nákladov. Súťaž na nového dopravcu však dopadla fiaskom. Napadol ju jeden z uchádzačov.
O námietkach v júni rozhodoval Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). V stanovisku dal za pravdu župe. Uchádzač sa opäť odvolal. O odvolaní mala rozhodnúť Rada Úradu pre verejné obstarávanie. Tá nerozhodla ani po troch mesiacoch, hoci má na to zákonnú lehotu 45 dní.
Bez ľudí z odboru dopravy
„Vždy som bol za transparentnú a férovú súťaž,“ hovorí podpredseda Žilinského samosprávneho kraja Igor Janckulík. „Vyhlásiť tender na dva roky s opciou na rok sa mi však zdá veľmi nešťastné riešenie. Neviem si predstaviť samovraha, ktorý kúpi 460 autobusov a zamestná vyše tisíc ľudí na také krátke obdobie.“

Podľa neho mala súťaž smerovať k čo najnižším cenám, pričom v tej, ktorú vyhlásila župa, mal pocit, že by došlo k presnému opaku. Problém vidí aj v tom, že v pracovnej skupine, ktorá tender pripravovala, nebol nikto z krajského odboru dopravy.