
Nakoniec, hoci bolo piatok trinásteho, projekt, do ktorého sa pustili ešte v januári, v piatok na námestí veľmi úspešne zavŕšili.
„Žiaci dostali za úlohu vybrať si ľubovoľnú tému z dejepisu, zemepisu alebo z občianskej výchovy, nájsť si k nej všetky dostupné informácie, spracovať ich textovo i vizuálne a predstaviť verejnosti. Projekt finančne podporilo Konto Orange. Fantázii sa skutočne medze nekládli: našli sme tu stánok, približujúci osobnosť Antona Bernoláka a jeho rodisko – zatopenú obec Slanica. Svoje miesto tu mali Vysoké Tatry, Izrael, Holandsko, Francúzsko, príchod Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu, Judaizmus, staroveký Egypt a množstvo ďalších tém.
Nás oslovil stánok s veľkým nápisom: Národná rada SR. Stretli sme sa v ňom s Michalom Kolčákom, Matúšom Opálkom a Michalom Melchiorim – chlapci oslovili poslanca NR SR Jozefa Miklušičáka, aby získali o činnosti zákonodarného zboru čo najviac informácií. Jozef Miklušičák to zobral „od podlahy“ – vzal chlapcov do skutočnej NR SR, vyskúšali si, aký je to pocit, sedieť v kresle jej predsedu Pavla Hrušovského, dozvedeli sa, ako pracuje celý kolos zákonodarného zboru. A spracovali z toho naozaj pozoruhodnú expozíciu, vrátane papierového modelu rokovacej sály.
Pozoruhodný bol aj výklad Janky Majkútovej na tému Judaizmus, či stánok Filipa Trojáka a spol. Izrael. Filipov otec bol ako vojak z povolania účastníkom mierových vojsk OSN na izraelsko-sýrskej hranici, od neho chlapci získali množstvo vzácnych vedomostí, fotografií i suvenírov a dokladov o spôsobe tamojšieho života. To všetko odovzdávali v podobe nového poznania nielen rovesníkom, ale aj všetkým okolidúcim. K tomu ich ponúkali aj typickými pochúťkami z tej-ktorej krajiny, či zaspievali národnú pieseň. Kde sa v riadnom vyučovacom procese nájde miesto na podobné aktivity? Toho priestoru takmer niet, v poslednom čase deti pracovali hlavne vo voľnom čase, aby všetko stihli. Chyba je v oneskorenej reforme školstva. Držať sa striktne učebných osnov a používať kreatívne spôsoby vyučovania – to sa jednoducho nedá. Podľa nového systému by mali učebné osnovy vymedziť 60% učiva, ostatných 40 % by malo zostať na škole – každá by si mohla zvoliť ľubovoľné zameranie,“ hovorí učiteľka a koordinátorka projektu Zdenka Veljačiková. Ako dokazujú námestovské deti, určite je na tom kus pravdy.
(mp)