Bola to doba, keď pre deti žiarila šatka pionierska

Čo dieťa to iskra alebo pionier, čo trieda, to pioniersky oddiel, čo škola, to pionierska skupina. Takýto systém vznikol pred 70 rokmi. Za dobu jeho trvania boli iskrami a pioniermi celé dve generácie.

Pionieri na oslave 1. mája v Dolnom Kubíne. Pionieri na oslave 1. mája v Dolnom Kubíne. (Zdroj: P. ČAPLOVIČ)

O Pionierskej organizácii Československého zväzu mládeže, ktorý sa v roku 1970 po dvoch rokoch útlmu premenoval na Socialistický zväz mládeže (PO SZM), sme sa rozprávali s Annou Vojvodovou z Oravského Podzámku. V 70. a 80. rokoch viedla pioniersku skupinu pri Základnej škole v Nižnej, bola členkou Okresnej rady PO SZM v Dolnom Kubíne i Krajskej rady PO SZM v Banskej Bystrici.

Pripomíname si výročie vzniku dnes už skoro zabudnutej organizácie. Máte na tú prácu pekné spomienky?

Prečítajte si tiež: Ako si spomínate na modré uniformy? Čítajte 

Naozaj pekné. A teší ma, že na mnohé zážitky v dobrom spomínajú vtedajší pionieri aj dnes. Systém využívania voľného času v socializme bol perfektný. Je síce pravda, že ideológia Komunistickej strany do Pio-nierskej organizácie nasmerovaná bola. Záležalo však od pedagóga, teda skupinového vedúceho, ako s citom dokáže deti zmysluplne zaujať.

SkryťVypnúť reklamu

Pioniersky vedúci naozaj mohol vynechať vo svojej práci politiku. Nikto za to netrestal. Upozorniť, to áno, aj mňa občas upozorňovali, ale vždy sa to dalo uhrať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa dá budovať s deťmi socialistická spoločnosť?

Nedá sa. Mali sme síce plán práce, v ktorom určite boli frázy, ako že máme budovať, brániť a rozvíjať socialistickú spoločnosť. Ale zároveň sme sa mali venovať deťom, aby boli všestranne zdatné, uvedomelé, sebavedomé. To bola tá príprava. Ale realitou boli detské hry.

Išlo o to, aby sa deti zaoberali konkrétnymi témami, aby mali prehľad, ako v našom štáte všetko beží, ako je tu dobre, ako všetko máme. Ale čo iné sme si mohli dovoliť? Kam by sme išli?

Čo je nasilu, od toho deti dnes idú preč. Išli aj vtedy?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5XFJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 431
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 134
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 173
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 798
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 450
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 156
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 905
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 189
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu