DOLNÝ KUBÍN. Biela palica umožňuje nevidiacim pohybovať sa samostatne na verejnom priestranstve. Po roku sa opäť hromadne objavili na 60 priechodoch pre chodcov na 51 miestach Slovenska, v rámci 9. ročníka Dňa bielej palice.
Na kývanie palicou zastavte
V Dolnom Kubíne už piatykrát testovala pozornosť vodičov Anna Kováčová, nevidiaca z Martina. Ako figurantka neúnavne takmer dve hodiny prechádzala hore dolu cez cestu. „Najlepšie je, ak zastanete a nič nerobíte. Sluchom zaregistrujem, že stojíte a pomaly sa pohnem.“ Ak si nie ste istý, či vás nevidiaci zaregistroval, oslovte ho.
Na kývanie bielou palicou v Dolnom Kubíne zareagovalo správne, teda zastavením, zo sto vodičov 74. Toto číslo je v tomto meste už dlhšiu dobu podobné. Prednosť nevidiacemu nedáva približne štvrtina vozidiel.
„Výhovorky sú stále rovnaké,“ povedala Milota Stromčeková, rehabilitačná pracovníčka Únie nevidiacich. „Nestihol som, nekývala palicou, keby som ju bol videl, určite by som zastavil, veď od rána o tom hovoria v rádiu.“ Nevšímavým vodičom po zastavení policajtmi vysvetľovala, čo urobili zle, ako sa majú správať.
Najlepší vodiči sú v Trstenej
Policajti tentoraz priestupok riešili len dohovorom, pretože zámerom tohto dňa nie je trestať, ale zvyšovať povedomie vodičov o funkcii a význame tejto pomôcky pre zrakovo hendikepovaných ľudí.
Pozornejší boli vodiči v Námestove, zo 129 ich nezastavilo desať. Ešte lepšie dopadli v Trstenej, kde zo 157 zastavilo až 148.

„Mobilita ľudí so zrakovým postihnutím je jeden z najtvrdších orieškov, ktoré musia rozlúsknuť,“ povedala koordinátorka akcie Dušana Blašková. „Predstavy o svojom okolí, o mieste, kde sa aktuálne nachádzajú, si musia vytvárať veľmi prácne. Vychádzajú len z informácií, ktoré prijímajú sluchom, hmatom, sčasti čuchom a zvyškami zraku, ak nejakými disponujú. Kladie to vysoké nároky na pamäť, analýzu a dedukciu. Vidiaci dokáže situáciu okolo seba obsiahnuť jediným pohľadom, človek so zrakovým postihnutím si ju musí vyskladať. Som rada, že sa nám aj prostredníctvom tejto osvetovej akcie podarilo širokej verejnosti priblížiť problematiku priestorovej orientácie a samostatného pohybu nevidiacich a slabozrakých.“
Doprava a biela palica
Úlohou bielej palice je už desaťročia zaisťovať bezpečnosť áut aj chodcov na cestách. Za zrodom tejto dôležitej pomôcky pre nevidiacich stojí Parížanka Guille d'Herbemontová. Často pomáhala nevidiacim prejsť cez cestu. Uvedomovala si nebezpečenstvo, preto rozmýšľala, ako ich viditeľne označiť. V roku 1930 sa inšpirovala policajtmi, ktorí na križovatkách s bielymi paličkami riadili dopravu.

Vďaka nej sa biela palica stala ochranným znakom nevidiacich v dopravnom ruchu, pomôckou pri samostatnom pohybe, predĺženou rukou nevidiaceho, pomocou ktorej dokáže identifikovať prekážky, štruktúru a kvalitu povrchu.
Zároveň je upozornením nielen pre vidiacich chodcov, ale aj vodičov na prítomnosť človeka so zrakovým postihnutím. V priebehu niekoľkých rokov sa biela palica rozšírila do mnohých krajín a napokon bola Svetovou radou pre blaho slepcov odporúčaná všetkým vládam ako oficiálny znak nevidiacich. Od roku 1964 si na podnet Svetovej únie nevidiacich 15. októbra pripomíname Svetový deň bielej palice.