Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Povojnové mosty treba čo najrýchlejšie opraviť

Najviac premostení v zlom a veľmi zlom stave z celej republiky je v našom kraji. Práve prebieha rekonštrukcia viacerých z tých najhorších. Stále však na čierny zoznam pribúdajú ďalšie.

Most na ceste do Zábiedova je jediným prístupom do dediny. Je v zlom stave, starosta sa obáva, že ak sa nezačne riešiť, môže to dospieť až k vyhláseniu havarijného stavu. Most na ceste do Zábiedova je jediným prístupom do dediny. Je v zlom stave, starosta sa obáva, že ak sa nezačne riešiť, môže to dospieť až k vyhláseniu havarijného stavu. (Zdroj: Naďa Kališová)

ZÁBIEDOVO, TVRDOŠÍN. Tragédia z talianskeho Janova otriasla svetom. Podobná situácia sa môže zopakovať kdekoľvek. Slovensko nie je výnimkou. Tretina mostov na cestách druhej a tretej triedy má viac ako 65 rokov.

Údajne len poruchy zvršku

Pred pár týždňami Zábiedovo iniciovalo stretnutie k stavu troch mostov, ktoré sú na jedinej prístupovej ceste do dediny. Dôvodom bola aj poškodená vozovka pri vjazde do niekdajšej veľkovýkrmne ošípaných. Každý z objektov bol stavaný pred desiatkami rokov. Stavebne neboli prispôsobené náporu, ktorému odolávajú teraz – nákladiakom s drevom, domiešavačom či bežným kamiónom.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavný most ponad Oravicu cestári každoročne látajú. Zhora, zameriavajú sa len na vozovku. Výtlky sú po pár týždňoch naspäť. „Opakovane upozorňujeme na jeho stav, ale skôr sa to odkladá,“ hovorí starosta Zábiedova Ján Banovčan. „Most vyžaduje skoré riešenie, vozovka a mostové prahy sú každoročne viac poškodzované, vzhľadom na zvýšené zaťaženie. Situácia sa zhoršuje, jej neriešenie by bolo čakaním na vyhlásenie havarijného stavu.“

Podľa informácií od správcu, Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja, je stav mosta zaradený do piatej kategórie zo siedmich – zlý. „Poruchy, ktoré sme zistili vlaňajšou obhliadkou, však nemajú vplyv na statiku mosta – ide hlavne o poruchy, ktoré sa týkajú mostného zvršku,“ uviedla hovorkyňa kraja Martina Remencová.

SkryťVypnúť reklamu

Z kraja neprišli

Zvyšné tri mosty na ceste do Zábiedova sú podľa správcu v kategórii dobré a uspokojivé. Starosta je presvedčený, že je namieste začať uvažovať o ich rekonštrukcii. „Potrebujeme riešiť nebezpečnú situáciu na úzkom moste cez Zábiedovčík pri križovaní s rýchlostnou cestou R3, pokles mostných prahov je citeľný aj na moste ponad Zábiedovčík v miestnej časti Hámričky,“ hovorí Ján Banovčan.

Prečítajte si tiež: Pozrite sa, čo urobia na nábreží za sto dní Čítajte 

Zástupcovia správcu sa rokovania v Zábiedove nezúčastnili. Prišli pracovníci z oravského závodu. Podľa vyjadrenia župy neprišli, pretože mali v tom istom čase pracovné stretnutie k rekonštrukcii mostov na ceste do Oravíc. Záverom stretnutia bola len dohoda s vlastníkom bývalej ošipárne, ktorý obci prisľúbil, že poškodenú krajnicu opraví. Čo bude s mostmi, má dať samospráve vedieť kraj. Zápis z rokovania dostal. „Zatiaľ však nereagoval,“ dodal starosta.

SkryťVypnúť reklamu

Situácia na Orave

Na oravských cestách druhej a tretej triedy je 177 mostov, 50 na dvojke a 127 na trojke. Vo veľmi zlom stavebno-technickom stave sú tri na dvojke a šesť na trojke. Bezchybné sú na dvojke len dva, na trojke ich je šesť.

Na moste cez potok Klinianka v katastri Krušetnice sa rozpadáva betónová spodná stavba, na viacerých častiach zatekajú dilatácie a sú poškodené mostné závery. V podobnom stave je most cez Bielu Oravu v Lokci. Tam sú mostné závery nefunkčné, nefunguje ani odvodnenie. Na moste vo Vitanovej cez Oravicu sú podmyté základy opôr aj pilierov, rozpadávajú sa betónové konštrukcie.

Ďalším z mostov v druhej najhoršej kategórii je most cez potok Zázrivka v Zázrivej, na ktorom má byť v tomto roku vyhlásený havarijný stav. Rozsiahle poškodenia sú aj na moste za Oravskou Jasenicou a za Ústím nad Priehradou. Obe stavby sú podmývané, odlamuje sa betón na oporách, nosných konštrukciách, prahoch, odkrývajú sa betonárske výstuže. Na všetky sú spracované projekty. Predpokladané náklady prevyšujú 2,9 milióna eur.

Prečítajte si tiež: Nemali vodovod ani kanalizáciu, ale detstvo to bolo krásne a jedinečné Čítajte 

V celkovom rozpočte sú aj tri mosty vo Vitanovej, ktoré už kraj rekonštruuje z dotácie z eurofondov. Z toho istého balíka je financovaná aj oprava mosta v Krušetnici a Lokci. Z vlastných zdrojov kraj rekonštruuje premostenie cez Kozinský potok v Zázrivej, na tento a budúci rok je naplánovaná aj oprava mosta v Oravskom Bielom Potoku, z ktorého už pred viac ako rokom odpadlo odhnité železné zábradlie. Keďže rozsiahle rekonštrukcie trvajú minimálne štyri mesiace, s opravami ďalších, okrem už začatých, správca do konca tohto roka nezačne. Týka sa to teda aj mosta v Oravskom Bielom Potoku. „Začať rekonštrukciu, ktorá by vyžadovala čiastočnú uzávierku, a prerušiť ju na zimné obdobie, by nebolo bezpečné. Premrznutie otvorenej nosnej konštrukcie by zhoršilo stav mosta,“ uvádza Remencová.

Správa kontrolórov

Z rozsiahlej správy o stave mostov na cestách druhej a tretej triedy, ktorú spracoval Najvyšší kontrolný úrad SR začiatkom roka, vyplývajú nie práve pozitívne závery.

Prečítajte si tiež: Oravci bojovali proti Rusom slovom a perom Čítajte 

V priebehu troch rokov od roku 2013 sa stav mostov nezlepšil, práve naopak. Pribudlo tých, ktoré sa dostali do kategórie uspokojivých, zlých a veľmi zlých. „Verejné prostriedky investované na výstavbu, opravu a údržbu mostných objektov neboli dostatočné, prípadne nemuseli byť vynaložené efektívne,“ píšu kontrolóri v záverečnej správe. Na Slovensku je celkovo na cestách nižších tried 5439 mostov, 592 je v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave, až 169 z nich je v Žilinskom kraji, čo je najviac v rámci celého Slovenska.

Príčinou zhoršovania sa stavu má byť podľa kontrolného úradu dlhodobo zanedbaná údržba mostov a nedostatok peňazí na ich údržbu a opravu, ale aj z odkladania rekonštrukcie v prípade mostov za hranicou ich životnosti. Mnohé boli postavené krátko po druhej svetovej vojne, až tretina, 1733 mostov, má viac ako 65 rokov. Závery kontroly sú znepokojivé.

„Negatívny trend zhoršovania stavu mostov a nedostatočné financovanie opráv a investícií v súčasnosti si bude v budúcnosti vyžadovať vyššie finančné zdroje. Zároveň predstavuje vysoké riziko zhoršenia kvality dopravnej dostupnosti ciest vyšších tried s negatívnym dosahom na kvalitu života obyvateľov mimo hlavných dopravných spojení.“

Ľudia k mostom

Žilinský kraj má od roku 2016 hlavného odborného mostára. K jeho hlavným úlohám patrí spracovanie, aktualizácia a archivácia mostných dát pre cestnú databanku na základe evidencie objektov, vykonávanie prehliadok na nich, príprava podkladov na návrhy rekonštrukcie na ďalšie roky. Okrem neho vznikla na oravskom závode takzvaná mostná čata. „Robí stavebné úpravy na mostných objektoch, kde nie je nutná komplexnejšia rekonštrukcia, teda svojimi úkonmi nezasahujú do nosnej konštrukcie mostného objektu. Ide o výmenu či opravu zábradlí, zvodidiel, ríms,“ informovala Martina Remencová.

Prečítajte si tiež: Kam vyraziť. Tipy na 20. - 26. augusta Čítajte 

Pracovná skupina vytvorená v tomto roku rieši stav ciest druhej a tretej triedy, vrátane mostov. Jej členovia pripravia návrhy a odporúčania na skvalitnenie údržby, prípravy a plánovania opráv a výstavby cestnej infraštruktúry. Majú sa stať podkladom pre ich zaradenie do finančného plánu kraja.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  2. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  3. Agrokomplex 2022
  4. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  5. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  6. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  8. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 34 503
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 421
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 754
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 245
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 4 619
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 083
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 686
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 452

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Pravda o hypotékach a úveroch na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol? Aké sú skutočné predajné ceny bytov a koľko sa ich stavia?
  2. Štefan Vidlár: Nevidzíte, šašci?
  3. Helena Michlíková: Disciplína ? O nej tu nemôže byť ani reči
  4. Ján Šeďo: Odstavené elektrolyzéry v Slovalcu - omyl štátu, nemalo sa to stať.
  5. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
  6. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  7. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  8. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 135
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 262
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 698
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 047
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 862
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 735
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 696
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 589
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Novinky z MY regióny.

Máme pre vás dve veľmi žiadané novinky, ktoré aktuálne spúšťame na regionálnych weboch MY.


16. aug
Martina hľadali desiatky ľudí, využívali aj techniku.

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


20 h

Viac ako osem hodín bojoval Dolnokubínčan na trati v Estónsku.


20 h
Kňaz František Ondrek pri odchode z dolnokubínskeho okresného súdu.

Prípadom sa zaoberala aj ministerka spravodlivosti.


16. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


20 h

Páchateľa zadržali niekoľko hodín po čine.


9 h

Viac ako osem hodín bojoval Dolnokubínčan na trati v Estónsku.


20 h

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Pravda o hypotékach a úveroch na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol? Aké sú skutočné predajné ceny bytov a koľko sa ich stavia?
  2. Štefan Vidlár: Nevidzíte, šašci?
  3. Helena Michlíková: Disciplína ? O nej tu nemôže byť ani reči
  4. Ján Šeďo: Odstavené elektrolyzéry v Slovalcu - omyl štátu, nemalo sa to stať.
  5. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
  6. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  7. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  8. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 135
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 262
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 698
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 047
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 862
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 735
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 696
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 589
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu