Povojnové mosty treba čo najrýchlejšie opraviť

Najviac premostení v zlom a veľmi zlom stave z celej republiky je v našom kraji. Práve prebieha rekonštrukcia viacerých z tých najhorších. Stále však na čierny zoznam pribúdajú ďalšie.

Most na ceste do Zábiedova je jediným prístupom do dediny. Je v zlom stave, starosta sa obáva, že ak sa nezačne riešiť, môže to dospieť až k vyhláseniu havarijného stavu. Most na ceste do Zábiedova je jediným prístupom do dediny. Je v zlom stave, starosta sa obáva, že ak sa nezačne riešiť, môže to dospieť až k vyhláseniu havarijného stavu. (Zdroj: Naďa Kališová)

ZÁBIEDOVO, TVRDOŠÍN. Tragédia z talianskeho Janova otriasla svetom. Podobná situácia sa môže zopakovať kdekoľvek. Slovensko nie je výnimkou. Tretina mostov na cestách druhej a tretej triedy má viac ako 65 rokov.

Údajne len poruchy zvršku

Pred pár týždňami Zábiedovo iniciovalo stretnutie k stavu troch mostov, ktoré sú na jedinej prístupovej ceste do dediny. Dôvodom bola aj poškodená vozovka pri vjazde do niekdajšej veľkovýkrmne ošípaných. Každý z objektov bol stavaný pred desiatkami rokov. Stavebne neboli prispôsobené náporu, ktorému odolávajú teraz – nákladiakom s drevom, domiešavačom či bežným kamiónom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hlavný most ponad Oravicu cestári každoročne látajú. Zhora, zameriavajú sa len na vozovku. Výtlky sú po pár týždňoch naspäť. „Opakovane upozorňujeme na jeho stav, ale skôr sa to odkladá,“ hovorí starosta Zábiedova Ján Banovčan. „Most vyžaduje skoré riešenie, vozovka a mostové prahy sú každoročne viac poškodzované, vzhľadom na zvýšené zaťaženie. Situácia sa zhoršuje, jej neriešenie by bolo čakaním na vyhlásenie havarijného stavu.“

Podľa informácií od správcu, Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja, je stav mosta zaradený do piatej kategórie zo siedmich – zlý. „Poruchy, ktoré sme zistili vlaňajšou obhliadkou, však nemajú vplyv na statiku mosta – ide hlavne o poruchy, ktoré sa týkajú mostného zvršku,“ uviedla hovorkyňa kraja Martina Remencová.

SkryťVypnúť reklamu

Z kraja neprišli

Zvyšné tri mosty na ceste do Zábiedova sú podľa správcu v kategórii dobré a uspokojivé. Starosta je presvedčený, že je namieste začať uvažovať o ich rekonštrukcii. „Potrebujeme riešiť nebezpečnú situáciu na úzkom moste cez Zábiedovčík pri križovaní s rýchlostnou cestou R3, pokles mostných prahov je citeľný aj na moste ponad Zábiedovčík v miestnej časti Hámričky,“ hovorí Ján Banovčan.

Prečítajte si tiež: Pozrite sa, čo urobia na nábreží za sto dní Čítajte 

Zástupcovia správcu sa rokovania v Zábiedove nezúčastnili. Prišli pracovníci z oravského závodu. Podľa vyjadrenia župy neprišli, pretože mali v tom istom čase pracovné stretnutie k rekonštrukcii mostov na ceste do Oravíc. Záverom stretnutia bola len dohoda s vlastníkom bývalej ošipárne, ktorý obci prisľúbil, že poškodenú krajnicu opraví. Čo bude s mostmi, má dať samospráve vedieť kraj. Zápis z rokovania dostal. „Zatiaľ však nereagoval,“ dodal starosta.

SkryťVypnúť reklamu

Situácia na Orave

Na oravských cestách druhej a tretej triedy je 177 mostov, 50 na dvojke a 127 na trojke. Vo veľmi zlom stavebno-technickom stave sú tri na dvojke a šesť na trojke. Bezchybné sú na dvojke len dva, na trojke ich je šesť.

Na moste cez potok Klinianka v katastri Krušetnice sa rozpadáva betónová spodná stavba, na viacerých častiach zatekajú dilatácie a sú poškodené mostné závery. V podobnom stave je most cez Bielu Oravu v Lokci. Tam sú mostné závery nefunkčné, nefunguje ani odvodnenie. Na moste vo Vitanovej cez Oravicu sú podmyté základy opôr aj pilierov, rozpadávajú sa betónové konštrukcie.

Ďalším z mostov v druhej najhoršej kategórii je most cez potok Zázrivka v Zázrivej, na ktorom má byť v tomto roku vyhlásený havarijný stav. Rozsiahle poškodenia sú aj na moste za Oravskou Jasenicou a za Ústím nad Priehradou. Obe stavby sú podmývané, odlamuje sa betón na oporách, nosných konštrukciách, prahoch, odkrývajú sa betonárske výstuže. Na všetky sú spracované projekty. Predpokladané náklady prevyšujú 2,9 milióna eur.

Prečítajte si tiež: Nemali vodovod ani kanalizáciu, ale detstvo to bolo krásne a jedinečné Čítajte 

V celkovom rozpočte sú aj tri mosty vo Vitanovej, ktoré už kraj rekonštruuje z dotácie z eurofondov. Z toho istého balíka je financovaná aj oprava mosta v Krušetnici a Lokci. Z vlastných zdrojov kraj rekonštruuje premostenie cez Kozinský potok v Zázrivej, na tento a budúci rok je naplánovaná aj oprava mosta v Oravskom Bielom Potoku, z ktorého už pred viac ako rokom odpadlo odhnité železné zábradlie. Keďže rozsiahle rekonštrukcie trvajú minimálne štyri mesiace, s opravami ďalších, okrem už začatých, správca do konca tohto roka nezačne. Týka sa to teda aj mosta v Oravskom Bielom Potoku. „Začať rekonštrukciu, ktorá by vyžadovala čiastočnú uzávierku, a prerušiť ju na zimné obdobie, by nebolo bezpečné. Premrznutie otvorenej nosnej konštrukcie by zhoršilo stav mosta,“ uvádza Remencová.

Správa kontrolórov

Z rozsiahlej správy o stave mostov na cestách druhej a tretej triedy, ktorú spracoval Najvyšší kontrolný úrad SR začiatkom roka, vyplývajú nie práve pozitívne závery.

Prečítajte si tiež: Oravci bojovali proti Rusom slovom a perom Čítajte 

V priebehu troch rokov od roku 2013 sa stav mostov nezlepšil, práve naopak. Pribudlo tých, ktoré sa dostali do kategórie uspokojivých, zlých a veľmi zlých. „Verejné prostriedky investované na výstavbu, opravu a údržbu mostných objektov neboli dostatočné, prípadne nemuseli byť vynaložené efektívne,“ píšu kontrolóri v záverečnej správe. Na Slovensku je celkovo na cestách nižších tried 5439 mostov, 592 je v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave, až 169 z nich je v Žilinskom kraji, čo je najviac v rámci celého Slovenska.

Príčinou zhoršovania sa stavu má byť podľa kontrolného úradu dlhodobo zanedbaná údržba mostov a nedostatok peňazí na ich údržbu a opravu, ale aj z odkladania rekonštrukcie v prípade mostov za hranicou ich životnosti. Mnohé boli postavené krátko po druhej svetovej vojne, až tretina, 1733 mostov, má viac ako 65 rokov. Závery kontroly sú znepokojivé.

„Negatívny trend zhoršovania stavu mostov a nedostatočné financovanie opráv a investícií v súčasnosti si bude v budúcnosti vyžadovať vyššie finančné zdroje. Zároveň predstavuje vysoké riziko zhoršenia kvality dopravnej dostupnosti ciest vyšších tried s negatívnym dosahom na kvalitu života obyvateľov mimo hlavných dopravných spojení.“

Ľudia k mostom

Žilinský kraj má od roku 2016 hlavného odborného mostára. K jeho hlavným úlohám patrí spracovanie, aktualizácia a archivácia mostných dát pre cestnú databanku na základe evidencie objektov, vykonávanie prehliadok na nich, príprava podkladov na návrhy rekonštrukcie na ďalšie roky. Okrem neho vznikla na oravskom závode takzvaná mostná čata. „Robí stavebné úpravy na mostných objektoch, kde nie je nutná komplexnejšia rekonštrukcia, teda svojimi úkonmi nezasahujú do nosnej konštrukcie mostného objektu. Ide o výmenu či opravu zábradlí, zvodidiel, ríms,“ informovala Martina Remencová.

Prečítajte si tiež: Kam vyraziť. Tipy na 20. - 26. augusta Čítajte 

Pracovná skupina vytvorená v tomto roku rieši stav ciest druhej a tretej triedy, vrátane mostov. Jej členovia pripravia návrhy a odporúčania na skvalitnenie údržby, prípravy a plánovania opráv a výstavby cestnej infraštruktúry. Majú sa stať podkladom pre ich zaradenie do finančného plánu kraja.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 94 463
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 935
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 622
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 461
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 764
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 338
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 697
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu