TRSTENÁ. Dočasnú uzáveru cesty neďaleko trstenského cintorína pre stavebné práce na moste niektorí vodiči porušujú. A nejeden za to už aj zaplatil nemalú pokutu. Radšej však riskujú, ako by si mali ďalej ničiť autá na rozbitej panelovke.
Zodpovedného niet
Železnice SR začali začiatkom letných prázdnin rekonštruovať železničný most vedúci ponad jedinú prístupovú cestu do Brezovice. Tú museli celkom uzavrieť. Obchádzka vedie cez areál miestneho poľnohospodárskeho družstva. Tamojšia panelová cesta pre traktory postačuje. Vodiči na osobných autách s ňou majú problém.
„Je taká rozbitá, že už mám na aute vybité všetky čapy a to tadiaľ jazdím na jednotke,“ povedal nahnevane Marek z Brezovice. „Nikoho to netrápi, nikto sa nestará, nie je toho, kto by tú obchádzku opravil. Na stavenisku pod mostom o štvrtej poobede nie je ani nohy, nerobia ani v sobotu, napredujú slimačím tempom. Do konca septembra nás trafí šľak.“

Pod mostom sú z oboch strán zábrany. Sú umelé, takže takmer každý deň sa nájde niekto, kto ich po odchode robotníkov z cesty odtiahne, aby tadiaľ mohli prechádzať autá. „A prečo nie, keď je kadiaľ? Je to kratšie a určite menej rozbité ako na družstve,“ hovorí Petra, ktorá cez zákaz prejde vždy, keď sa dá.

Niekoľko dní to vodičom prechádzalo. Nie každý si trúfol, ale našli sa mnohí, ktorí chceli trošku pošanovať svoje auto. Najmä tí, ktorí tadiaľ denne prechádzajú aj niekoľkokrát. „Najnovšie však na druhej strane stoja policajti a čakajú, kto tadiaľ prejde. Stojí to 150 eur,“ hovorí zúfalý Marek.
Prísny zákaz
Obchádzkovú trasu cez družstvo schválili všetky kompetentné orgány. Železnice ju o meter rozšírili, ostrihali prečnievajúce kríky a stromy. Časť trasy priamo v areáli družstva je oplotená.
„O technický stav obchádzky sa spolu s mestským podnikom starajú aj Železnice SR. Osadili sme tam dočasné zrkadlo, robíme zásyp, prípadne striekame asfaltovú zmes, hlavne na panelovú cestu,“ uviedla hovorkyňa železníc Martina Pavliková.
S dočasným sprejazdnením zatvoreného úseku cesty popod most aspoň na pár hodín po odchode robotníkov vodiči počítať nemôžu. „Prechod cez stavenisko je prísne zakázaný. Dôvodom sú cestné panely vyložené v osi mosta na ochranu cesty, pre použitie ťažkotonážnych strojov, cestných vozidiel, ale aj pre výkopové práce do hĺbky zhruba 1,5 metra pod úroveň vozovky.“

Uplynulý piatok sme sa boli na stavenisku pozrieť aj my. Robotníkov sme tam nestretli. Bolo pol jedenástej, možno mali práve obed. V opačnom prípade nečudo, že sa ľudia hnevajú a poukazujú na pomalé tempo prác. Pozreli sme sa aj na cestu, po ktorej sa dá skutočne po odložení zábran bez problémov prejsť.
Podľa investora práce pokračujú podľa plánov aj napriek nepriaznivému júlovému počasiu. Búranie, vŕtanie pilót a betónovanie základov komplikovali silné dažde, napokon to však firma stihla v termíne.
Do konca septembra
Vlaky z Trstenej nebudú premávať do 14. septembra, cesta má byť uzavretá až do konca septembra. Rekonštrukcia podobného rozsahu trvá spravidla o 30 až 40 dní dlhšie, než je naplánovaná v Trstenej. „Zmenami v projektovej dokumentácii sme však vyšli v ústrety mestu, aby boli práce ukončené pred Pamiatkou zosnulých, keďže blízko staveniska je cintorín,“ uviedla Martina Pavliková.

Železnice žiadajú vodičov aj chodcov o dodržiavanie zákazov, o rešpektovanie dopravných značení a obchádzkových trás. „Môžeme ľudí ubezpečiť, že harmonogram prác firma dodrží, prosíme však o trpezlivosť a pochopenie,“ dodala hovorkyňa.
Za škody na vozovke, ceste a jej príslušenstve, alebo na inom nehnuteľnom majetku tretích osôb, ktoré vzniknú v súvislosti s uzávierkou cesty, zodpovedá podľa slov Dávida Bozsakyho, referenta Železníc SR, zhotoviteľ. So sťažnosťami na zlý stav panelovej cesty sa môžu vodiči obrátiť zrejme priamo na železničnú spoločnosť, keďže ona sa stará o jej prejazdnosť.