ORAVSKÁ POLHORA. Počas výstavby kanalizácie došlo k poškodeniu viac ako polstoročie starého cestného priepustu na medzinárodnej ceste, cez ktorý preteká miestny Turňanský potok. Kamennú klenbu síce obec spevnila oceľovou výstuhou, miestni sa však obávali, aby sa napriek tomu nezrútila. Oravská vodárenská spoločnosť minulý týždeň priepust zbúrala, dočasne uzavrela aj cestu.
Poškodená stavba
Mostík alebo priepust Turňanského potoka stavali ešte počas druhej svetovej vojny. Podobných je v dedine viac. Počas výstavby kanalizácie pred tromi rokmi však došlo k poškodeniu kamennej klenby. Hrozilo, že sa zrúti. Obec ju podoprela konštrukciou. Išlo však len o dočasné riešenie. Čiastočne upraviť poškodenú klenbu sa nedalo. Riskantné bolo aj prípadné vybratie oceľovej chráničky. V oboch prípadoch totiž hrozilo zrútenie priepustu aj s cestou nad ním.
„Klenba bola poškodená aj na iných miestach,“ hovorí generálny riaditeľ vodární Milan Ďaďo. „Priepust bol zanesený, jeho čistenie a spriechodnenie bolo tiež pre riziko zavalenia klenby skoro nemožné a pri väčších zrážkach dochádzalo k zatápaniu okolitej lokality. Preto sme sa rozhodli pre jeho kompletnú výmenu.“

Na zatápanie opakovane upozorňovali vlastníka aj ľudia z okolitých domov, ktorým voda tiekla po dvoroch a záhradách. Na riziko zrútenia poukazovala aj obec. „Sme radi, že sa to po roku konečne podarilo zrekonštruovať,“ hovorí starosta Michal Strnál. „Bolo len otázkou času, kedy podpera povolí.“
Možno skončia skôr
„Zatiaľ to vyzerá dobre. Ak pôjde všetko podľa plánov, možno cestu opäť sprejazdníme už budúci týždeň,“ dozvedeli sme sa na stavenisku minulú stredu popoludní. „Mnohé bude závisieť od firmy, ktorá nám má dodať asfalt. Je to krátky úsek, takže budeme musieť počkať, kedy bude miešať a príde nám ho zaasfaltovať.“

To je pre vodičov dobrá správa. Oravská vodárenská spoločnosť, ktorá je vlastníkom rekonštruovaného priepustu, totiž pre istotu na úplnú uzáveru vybavila dlhší čas, do konca augusta. Pre opravu tridsaťmetrového úseku prechádzajú vodiči 300-metrovou obchádzkou. Pre vodičov osobných áut to až taký problém nie je. Horšie je to s ka-miónmi. Nákladiak plne naložený drevom mal v úzkych uličkách problémy.
„Hoci sa na prvý pohľad zdá, že ide o jednoduchú stavbu, nie je to tak,“ povedal Milan Ďaďo. Podľa statického posudku sú pod priepustom zložité základy a samotná stavba nového má náročnú konštrukciu. „Môžu sa teda vyskytnúť akékoľvek nepredvídané okolnosti. Okrem toho, počas celej doby výstavby tadiaľ preteká potok, rovnako nie je zastavený prítok bočnej dažďovej kanalizácie. Počas výdatných a dlhodobých dažďov môže dôjsť k skomplikovaniu či pozastaveniu prác a predĺženiu doby výstavby. Počasie však teraz praje, preto veríme, že naplánované termíny budú stačiť.“
Oravská vodárenská spoločnosť investovala do nového priepustu vyše 26-tisíc eur.