Štvrtok, 21. február, 2019 | Meniny má Eleonóra

Opitý pltník môže ísť z plte rovno do väzenia

Prevážať turistov na plti nemôže hocikto. Pltníci musia dodržiavať prísne pravidlá, netradičný dopravný prostriedok musí spĺňať podmienky prevádzky. Na všetko dohliada dopravný úrad.

Zakotvenie pod Oravským hradom po úspešnej plavbe. Zakotvenie pod Oravským hradom po úspešnej plavbe. (Zdroj: Martin Pavelek)

ORAVSKÝ PODZÁMOK. Jednou z atrakcií, ktoré patria k Oravskému hradu, sú plte premávajúce po Orave pod ním. Málokto vie, že bez pečiatky to nejde ani v tomto odvetví turistiky.

Na vodu nemôže ísť hocijaká plť

Ján Šárfy spustil prvú plť popod hrad v roku 2003. Za 16 sezón z Hornej Lehoty do Oravského Podzámku bezpečne dopravil tisíce pasažierov. Dokázal to aj preto, lebo dodržiava zákonom stanovené podmienky. A tie sú prísne.

„Každá plť má nielen svoje meno, ale aj lodné osvedčenie, ktoré prideľuje dopravný úrad,“ povedal Ján Šárfy. „Dostane ho na základe schváleného projektu, kontrolovanej výroby plte a spôsobilosti prevádzky. Bez toho na vodu nesmie ísť.“

Nič nie je zadarmo. Aj za sprevádzkovanie plte sa platí. Pri dlhšej ako sedem metrov je poplatok za vydanie lodného osvedčenia 66 eur, za vykonanie prehliadky 33 eur a za zápis plavidla do registra ďalších 16,50 eur.

Ján Šárfy si plte stavia sám, preto im verí. Sú z plných suchých kmeňov smrekov. Nemajú komory ako Titanic, preto sa nedajú potopiť pod hladinu. Dokázalo by to 4,7 tony nákladu, toľko 14 plaviacich sa ľudí neváži.

Posledný oravský pltník ujo Nákačka vravieval: „Hja, na suchej plti sa každý chcel plaviť, ale na čerstvom dreve nikto. Prečo? Lebo pltník priplával do Žiliny, veslo v ruke, po kolená vo vode a plte nikde. Tak veru, celá bola zatopená pod hladinou. Iba podľa pltníka a vesla sa dalo uhádnuť, že stojí na plti.“

Pri preprave osôb je ponor veľmi dôležitý, pretože takmer 90 percent päť kilometrov dlhej plavby je vo vode hlbokej približne pol metra. Ťažká plť by s ľuďmi zastala na kameňoch ukrytých vo vode.

Prečítajte si tiež: Tichá prosba: Mami, oci, nezabudnite ma v aute

No plte prechádzajú aj nad štvormetrovou hlbočinou pri Markovej skale, kde si silné vodné víry poradia aj s dvojtonovou plťou a tlačia ju proti prúdu rieky. „V tejto hlbočine chytil herec Jozef Króner veľkú hlavátku, ktorá je vystavená na Oravskom hrade,“ povedal Juraj Kubala, ktorý pltníči osem rokov. Počet jeho úspešných plavieb presiahol tisícku.

Pltníkom až po skúškach

Technická stránka plte je jedna vec. Bez dobrej obsluhy by sa však ďaleko nedostala. Niekto ju musí riadiť. A to sa treba naučiť. Na plti sú vždy dvaja pltníci.
Ten vzadu musí mať viac ako 16 rokov a za sebou dostatočný počet plavieb pod dohľadom skúsenejších kolegov. Poslednou podmienkou je počúvanie starších.

„Každý pltník sa musí naučiť čítať rieku,“ hovorí Ján Šárfy. „Ktorá vlna prezrádza skalu, a ktorá len väčšiu rýchlosť rieky. Musí vedieť, či ponad ňu bezpečne prejde.“
Oveľa prísnejšie podmienky musí spĺňať predný pltník – kapitán. Musí mať viac ako 18 rokov, splavených sto pltí na mieste zadného, týždňový kurz a úspešne absolvované skúšky odbornej spôsobilosti vodcu malého plavidla, ktoré vôbec nie sú formalitou. Svedčí o tom minulý týždeň, kedy ich zo 14 prihlásených nezvládlo päť účastníkov.

Prečítajte si tiež: Obce sa obávajú zvýšenia poplatku za skládkovanie

Každý pltník musí vedieť dopravné značenia používané na vode, ako sa vyznačuje breh, strana plavidla, ako sa vyväzujú plte, kto má na plavebnej ceste prednosť a prečo. „Plte sa navzájom obiehať nemôžu, preto musia štartovať v dostatočných odstupoch,“ povedal Juraj Kubala. „Ale plť má pred raftom prednosť, pretože je ľahšie ovládateľný. Toto vie málokto z rekreačných rafťákov, ktorých na vode stretáme.“

Po úspešne zvládnutých testoch teórie nasledujú praktické štátne skúšky na vode. Ak zvládne študent štátnu skúšobnú jazdu, dostane osvedčenie, ktoré ho oprávňuje prevážať ľudí na plti. To však platí len na daný úsek rieky, na ktorom skúšky vykonal. „Keby som chcel jazdiť na Hrone, Váhu či Dunajci, skúšky by som musel absolvovať na každý úsek zvlášť,“ dodáva Kubala.

Oravskí pltníci už majú za sebou aj medzinárodnú pltnícku skúsenosť. Minulý rok sa zúčastnili 22. medzinárodného pltníckeho splavu na Morave. Z Bohumína až do Štetína pri Baltickom mori splavili 700 kilometrov. „Splavili sme už aj Váh do Komárna, aby sme si uctili pamiatku našich pltníckych predchodcov,“ hovorí Šárfy. „V pláne máme Tisu na maďarskej strane.“

Pravidlá musia dodržiavať všetci

Pltníci musia absolvovať aj kurz prvej pomoci, aby vedeli pomôcť pri nečakaných zdravotných komplikáciách ľudí, ktorých vezú. „Počas cesty máme na brehu štyri miesta, na ktorých by sme v takom prípade zastavili, sú dostupné aj pre sanitky,“ povedal Kubala. Pravidlá prevozu plťou platia nielen pre obsluhu, ale aj pre pasažierov. Všetci by mali mať záchrannú vestu.

Prečítajte si tiež: Opitých šoférov na cestách neubúda

Plavba plťou je romantický výlet i pre viacgeneračné rodiny. Suchou nohou ich pltníci dovezú až do cieľa. „Máme štatút nevratkého plavidla, preto môžeme voziť dojčatá i tehotné ženy,“ dodal Šárfy.

Zákaz vstupu majú opití záujemcovia a zákaz pitia alkoholu platí aj pre pltníkov. Jediný, kto na plti pije, je drevo, a to statočne. Ak sa moc napije, je ťažké a pláva tesne nad hladinou. Preto plte po každej plavbe vyberajú z vody, aby obschli.

Oravským zatiaľ hanbu neurobil nikto, ale na Dunajci už policajti v spolupráci s dopravným úradom odhalili niekoľkých hriešnikov. Tak ako na ceste, aj na vode platí rovnaký zákon. Pltník, ktorý nafúka viac ako jedno promile, príde nielen o osvedčenie, ale putuje do cely, kde vytriezvie a čaká na rozhodnutie súdu. Keďže ide o trestný čin všeobecného ohrozenia, hrozí mu až ročný pobyt vo väzení.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  5. Konferencia - EU support for research
  6. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  7. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 589
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 14 941
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 649
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 7 196
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 330
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 485
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 732
  8. Štefánka by Pulitzer 4 609
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 770
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 916

Hlavné správy z MY Orava

Odkaz z námestia v Námestove: Nebudem sa báť

Čo sa udialo pred rokom a čo sa deje dnes. Nad tým sa zamyslelo zhruba tristo ľudí pod sochou Hviezdoslava na námestí v Námestovo.

Spomienka na Jána a Marinu v Námestove.

V Dolnom Kubíne spomínali na Jána a Martinu

Robert Gonos: „Niektoré veci sa zmenili, ale ešte dlho potrvá, kým budeme žiť v normálnom demokratickom štáte.“

Dolný Kubín nezabudne.

V Dolnom Kubíne spomínali na Jána a Martinu

Robert Gonos: „Niektoré veci sa zmenili, ale ešte dlho potrvá, kým budeme žiť v normálnom demokratickom štáte.“

Dolný Kubín nezabudne.

Rozhodca Bystrík Nemček sa preladil na iný spôsob života

Podľa slov Oravčana začnú rozhodcovia s tréningami na systém VAR aj na Slovensku.

Bystrík Nemček (v strede) je od minulého roka profesionálnym rozhodcom.

Oba poháre mohli ostať v Tvrdošíne

Zuberčania ovládli turnaj mladších i starších žiakov.

Zubercu vychytala víťazstvo dievčina Táňa Šišková.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

Šéf webu, pre ktorý Kuciak pracoval: Keď sa Jano naučil zrozumiteľne písať, tak ho zavraždili

Jano bol výnimočný, nahradiť sa ho úplne nedá, hovorí šéfredaktor Aktualít.

V Trenčíne na výročie vraždy Jána a Martiny odhalia pamätník

Organizátori zverejnili podrobný program zajtrajšej spomienky na Jána a Martinu.

Vybrali SME

Už ste čítali?