Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Opitý pltník môže ísť z plte rovno do väzenia

Prevážať turistov na plti nemôže hocikto. Pltníci musia dodržiavať prísne pravidlá, netradičný dopravný prostriedok musí spĺňať podmienky prevádzky. Na všetko dohliada dopravný úrad.

Zakotvenie pod Oravským hradom po úspešnej plavbe. Zakotvenie pod Oravským hradom po úspešnej plavbe. (Zdroj: Martin Pavelek)

ORAVSKÝ PODZÁMOK. Jednou z atrakcií, ktoré patria k Oravskému hradu, sú plte premávajúce po Orave pod ním. Málokto vie, že bez pečiatky to nejde ani v tomto odvetví turistiky.

Na vodu nemôže ísť hocijaká plť

Ján Šárfy spustil prvú plť popod hrad v roku 2003. Za 16 sezón z Hornej Lehoty do Oravského Podzámku bezpečne dopravil tisíce pasažierov. Dokázal to aj preto, lebo dodržiava zákonom stanovené podmienky. A tie sú prísne.

„Každá plť má nielen svoje meno, ale aj lodné osvedčenie, ktoré prideľuje dopravný úrad,“ povedal Ján Šárfy. „Dostane ho na základe schváleného projektu, kontrolovanej výroby plte a spôsobilosti prevádzky. Bez toho na vodu nesmie ísť.“

Skryť Vypnúť reklamu

Nič nie je zadarmo. Aj za sprevádzkovanie plte sa platí. Pri dlhšej ako sedem metrov je poplatok za vydanie lodného osvedčenia 66 eur, za vykonanie prehliadky 33 eur a za zápis plavidla do registra ďalších 16,50 eur.

Ján Šárfy si plte stavia sám, preto im verí. Sú z plných suchých kmeňov smrekov. Nemajú komory ako Titanic, preto sa nedajú potopiť pod hladinu. Dokázalo by to 4,7 tony nákladu, toľko 14 plaviacich sa ľudí neváži.

Posledný oravský pltník ujo Nákačka vravieval: „Hja, na suchej plti sa každý chcel plaviť, ale na čerstvom dreve nikto. Prečo? Lebo pltník priplával do Žiliny, veslo v ruke, po kolená vo vode a plte nikde. Tak veru, celá bola zatopená pod hladinou. Iba podľa pltníka a vesla sa dalo uhádnuť, že stojí na plti.“

Pri preprave osôb je ponor veľmi dôležitý, pretože takmer 90 percent päť kilometrov dlhej plavby je vo vode hlbokej približne pol metra. Ťažká plť by s ľuďmi zastala na kameňoch ukrytých vo vode.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Tichá prosba: Mami, oci, nezabudnite ma v aute Čítajte 

No plte prechádzajú aj nad štvormetrovou hlbočinou pri Markovej skale, kde si silné vodné víry poradia aj s dvojtonovou plťou a tlačia ju proti prúdu rieky. „V tejto hlbočine chytil herec Jozef Króner veľkú hlavátku, ktorá je vystavená na Oravskom hrade,“ povedal Juraj Kubala, ktorý pltníči osem rokov. Počet jeho úspešných plavieb presiahol tisícku.

Pltníkom až po skúškach

Technická stránka plte je jedna vec. Bez dobrej obsluhy by sa však ďaleko nedostala. Niekto ju musí riadiť. A to sa treba naučiť. Na plti sú vždy dvaja pltníci.
Ten vzadu musí mať viac ako 16 rokov a za sebou dostatočný počet plavieb pod dohľadom skúsenejších kolegov. Poslednou podmienkou je počúvanie starších.

„Každý pltník sa musí naučiť čítať rieku,“ hovorí Ján Šárfy. „Ktorá vlna prezrádza skalu, a ktorá len väčšiu rýchlosť rieky. Musí vedieť, či ponad ňu bezpečne prejde.“
Oveľa prísnejšie podmienky musí spĺňať predný pltník – kapitán. Musí mať viac ako 18 rokov, splavených sto pltí na mieste zadného, týždňový kurz a úspešne absolvované skúšky odbornej spôsobilosti vodcu malého plavidla, ktoré vôbec nie sú formalitou. Svedčí o tom minulý týždeň, kedy ich zo 14 prihlásených nezvládlo päť účastníkov.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Obce sa obávajú zvýšenia poplatku za skládkovanie Čítajte 

Každý pltník musí vedieť dopravné značenia používané na vode, ako sa vyznačuje breh, strana plavidla, ako sa vyväzujú plte, kto má na plavebnej ceste prednosť a prečo. „Plte sa navzájom obiehať nemôžu, preto musia štartovať v dostatočných odstupoch,“ povedal Juraj Kubala. „Ale plť má pred raftom prednosť, pretože je ľahšie ovládateľný. Toto vie málokto z rekreačných rafťákov, ktorých na vode stretáme.“

Po úspešne zvládnutých testoch teórie nasledujú praktické štátne skúšky na vode. Ak zvládne študent štátnu skúšobnú jazdu, dostane osvedčenie, ktoré ho oprávňuje prevážať ľudí na plti. To však platí len na daný úsek rieky, na ktorom skúšky vykonal. „Keby som chcel jazdiť na Hrone, Váhu či Dunajci, skúšky by som musel absolvovať na každý úsek zvlášť,“ dodáva Kubala.

Oravskí pltníci už majú za sebou aj medzinárodnú pltnícku skúsenosť. Minulý rok sa zúčastnili 22. medzinárodného pltníckeho splavu na Morave. Z Bohumína až do Štetína pri Baltickom mori splavili 700 kilometrov. „Splavili sme už aj Váh do Komárna, aby sme si uctili pamiatku našich pltníckych predchodcov,“ hovorí Šárfy. „V pláne máme Tisu na maďarskej strane.“

Pravidlá musia dodržiavať všetci

Pltníci musia absolvovať aj kurz prvej pomoci, aby vedeli pomôcť pri nečakaných zdravotných komplikáciách ľudí, ktorých vezú. „Počas cesty máme na brehu štyri miesta, na ktorých by sme v takom prípade zastavili, sú dostupné aj pre sanitky,“ povedal Kubala. Pravidlá prevozu plťou platia nielen pre obsluhu, ale aj pre pasažierov. Všetci by mali mať záchrannú vestu.

Prečítajte si tiež: Opitých šoférov na cestách neubúda Čítajte 

Plavba plťou je romantický výlet i pre viacgeneračné rodiny. Suchou nohou ich pltníci dovezú až do cieľa. „Máme štatút nevratkého plavidla, preto môžeme voziť dojčatá i tehotné ženy,“ dodal Šárfy.

Zákaz vstupu majú opití záujemcovia a zákaz pitia alkoholu platí aj pre pltníkov. Jediný, kto na plti pije, je drevo, a to statočne. Ak sa moc napije, je ťažké a pláva tesne nad hladinou. Preto plte po každej plavbe vyberajú z vody, aby obschli.

Oravským zatiaľ hanbu neurobil nikto, ale na Dunajci už policajti v spolupráci s dopravným úradom odhalili niekoľkých hriešnikov. Tak ako na ceste, aj na vode platí rovnaký zákon. Pltník, ktorý nafúka viac ako jedno promile, príde nielen o osvedčenie, ale putuje do cely, kde vytriezvie a čaká na rozhodnutie súdu. Keďže ide o trestný čin všeobecného ohrozenia, hrozí mu až ročný pobyt vo väzení.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 995
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 348
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 183
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 281
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 631
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 193
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 462
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 476
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 276
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 916
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Oravskú Lesnú tvorí osem osád, už v nej ani cudzí nezablúdia

Orientáciu v dedine zlepšili informačné tabule.

Novinka v Oravskej Lesnej pomáha v orientácii.

Naša ponuka pre školy: Toto máme pre menších školákov

V oboch pracovných zošitoch je veľa logických a zábavných úloh pre deti.

Mimoriadny projekt siete regionálnych týždenníkov MY.

Bolo síce krásne, ale mrazivo. Tu je pár fotiek

Fotovýlet okolo Oravskej priehrady.

Pohľad na stromy pod snehom.

Odberné miesta na antigénne testovanie na Orave

Zoznam miest pribežne dopĺňame.

Obce a mestá postupne zriaďujú miesta na testovanie na Covid-19.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?