Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Skala ohrozuje dopravu už dvadsať rokov. Aj Orava má svoje Strečno

Na ceste do Bzín vyhlásili havarijný stav v roku 1998, kvôli ohrozeniu dopravy. Doteraz ho neodstránili.

Na úzkej ceste popod bralo sa dve autá neobídu. Na úzkej ceste popod bralo sa dve autá neobídu. (Zdroj: Martin Pavelek)

BZINY. Keď už situácia s padaním skalných blokov zo svahu na cestu a železnicu bola neúnosná, Okresný úrad Dolný Kubín vyhlásil 22. apríla 1998 na ceste III/05921 havarijný stav. Píše sa rok 2018 a s bralom doteraz nikto nič neurobil.

Roky vraj počúvali len výhovorky

Od vyhlásenia havarijného stavu sa na Obecnom úrade Bziny postupne plní hrubý fascikel so žiadosťami, upozorneniami, zápismi zo stretnutí so zástupcami Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK), ktorému cesta patrí, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorej patrí nadjazd pri brale a železnice. Bzinci vraj stále počúvajú len sľuby a výhovorky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úsek dlhý 70 metrov s približne 20 metrov vysokým bralom stále ohrozuje dopravu. Správa ciest ŽSK na krátku časť dala železničné podvaly, ktoré padajúci materiál zachytávajú. Priestor za nimi sa rýchlo plní napriek tomu, že ho čistia.

Svah s bralom patrí železniciam, no nikto nevie ktorým. Nechcú ho Železnice Slovenskej republiky ani Železničná spoločnosť Slovensko. Keby to bol lukratívny pozemok, tak sa oň bijú všetci. Ale o problematický, ktorý si vyžaduje veľkú investíciu, nemá nik záujem. Zástupcom obce povedali, že riaditelia sa dohodnú, komu patrí. Dohadujú sa doteraz.

Riešení je viac

Po dvadsiatich rokoch nečinnosti úradov sa nielen skaly, ale aj veci predsa len dali do pohybu.

Prečítajte si tiež: To ale trvá. Súťaž na obchvat Tvrdošína nie je stále ukončená Čítajte 

Starostovia dedín Bziny, Medzibrodie nad Oravou, Pucov a Pokryváč, ktorých obyvatelia sú na ceste životne závislí, začali spoločne viac urgovať Žilinský samosprávny kraj. Dôvodom bol aj pád skál, ktorý zapríčinil nehodu. „Náš občan išiel tadiaľto na jar a nestihol zabrzdiť pred spadnutými skalami,“ povedal Michal Janota, starosta Medzibrodia nad Oravou. „Poškodil si spojler, nárazník, motor. Škodu mu nik nezaplatil. „To je výsledok dvadsaťročnej nečinnosti úradov.“

SkryťVypnúť reklamu

Starostovia mali odvtedy štyri rokovania. V polovici júla sa tu prišla pozrieť aj županka Erika Jurinová s Igorom Janckulíkom, podpredsedom kraja pre dopravu. Následne dali vypracovať odborný posudok brala.

Igor Janckulík priblížil ďalší postup. „Výsledok by mal byť známy v auguste. Na jeho základe odborníci zvolia ďalšie kroky a spôsob sanácie brala.“ Do úvahy prichádza viacero spôsobov. „Rozmýšľali sme nad vybudovaním galérie nad cestou, no skaly by potom padali na železnicu.“

Ďalšou z možností je zabetónovanie či odstránenie časti brala. Na všetko ale treba veľa peňazí. Kto to bude platiť, nie je jasné.

Kadiaľ povedie obchádzka?

„Najlepšie by bolo bralo odstrániť a z jedného jazdného pruhu urobiť dva,“ povedal Janckulík.

Prečítajte si tiež: Boli sme na lúke v národnom parku. Toto je pod nohami Čítajte 

Prejazd týmto úsekom je mimoriadne nebezpečný. Vodiči prichádzajúci proti sebe sa nevidia. Bráni im v tom skala v zákrute. Zbadajú sa na poslednú chvíľu. Ak sa stretnú dve menšie osobné autá, pomaly a natesno prejdú popri sebe. Osobné auto sa s nákladným alebo autobusom neobídu. Jeden z nich musí cúvať.

SkryťVypnúť reklamu

Počas prác na sanácii brala budú cesta a možno aj železnica zatvorené. Vlaky nahradia autobusmi, ale kadiaľ budú jazdiť? Obchádzka zo Bzín do Dolného Kubína cez Pokryváč a úplne zničenú cestu do Osádky a Vyšného Kubína meria približne 30 kilometrov. Rovnakú dĺžku má aj trasa cez Pribiš a Oravský Podzámok. Tabuľa koniec Dolného Kubína sa pritom nachádza pred bralom z dolnokubínskej strany.

Starosta Bzín Ján Beňuš ponúka inú možnosť. Starú urbársku cestu. Prechádza popri dome smútku v Mokradi a pokračuje do dediny. A to je problém. Všetka doprava by išla priamo cez dedinu. V tejto oblasti je veľký výrobca lepených hranolov, výrobca hračiek, družstvo, píla. Na prevoz materiálu a hotových výrobkov využívajú kamióny.

Prečítajte si tiež: Máme pre vás program na víkend. Príďte pod Roháče Čítajte 

„Pre Bziny by to bolo určite enormné zaťaženie. Ale ak by to pomohlo celej veci, museli by sme to strpieť,“ povedal Ján Beňuš.

Vie, že sanácia brala bude drahá a môže trvať niekoľko rokov. „Ale sme presvedčení, že teraz, keď konečne dali vypracovať posudok, sa to podarí. Peniaze sú dôležité, ale nenahradia ľudský život, ktorý je tu každý deň ohrozovaný.“

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vytvor si svoju budúcnosť
  2. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  3. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 172
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 905
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 192
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 134
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 043
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 502
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 166

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 205 151
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 811
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 884
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 945
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 504
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 912
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Basketbalisti Dolného Kubína sa vytrápili doma s poslednou Rožňavou.

Oravskí basketbalisti si pripísali štvrtú výhru v sezóne.


1 h
Horiaca hospodárska budova vo Veličnej

S plameňmi bojovali desiatky hasičov a dobrovoľníkov.


2 h
Cintorín v Námestove.

Strata je znesiteľnejšia s nádejou, že raz sa stretneme znova.


4 h

Vlastníci starších rodinných domov na Slovensku majú novú možnosť, ako sa popasovať s rastúcimi cenami energií a nákladov na bývanie.


28. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


20 h

Podľa nameraných hodnôt mohol spôsobiť výbuch.


18 h

V Turčianskej kotline by mali spracovávať stotisíc ton odpadu ročne.


29. nov

Vodič zraneniam podľahol v nemocnici.


24 h

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 205 151
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 811
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 884
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 945
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 504
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 912
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu