Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

Skala ohrozuje dopravu už dvadsať rokov. Aj Orava má svoje Strečno

Na ceste do Bzín vyhlásili havarijný stav v roku 1998, kvôli ohrozeniu dopravy. Doteraz ho neodstránili.

Na úzkej ceste popod bralo sa dve autá neobídu. Na úzkej ceste popod bralo sa dve autá neobídu. (Zdroj: Martin Pavelek)

BZINY. Keď už situácia s padaním skalných blokov zo svahu na cestu a železnicu bola neúnosná, Okresný úrad Dolný Kubín vyhlásil 22. apríla 1998 na ceste III/05921 havarijný stav. Píše sa rok 2018 a s bralom doteraz nikto nič neurobil.

Roky vraj počúvali len výhovorky

Od vyhlásenia havarijného stavu sa na Obecnom úrade Bziny postupne plní hrubý fascikel so žiadosťami, upozorneniami, zápismi zo stretnutí so zástupcami Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK), ktorému cesta patrí, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorej patrí nadjazd pri brale a železnice. Bzinci vraj stále počúvajú len sľuby a výhovorky.

Skryť Vypnúť reklamu

Úsek dlhý 70 metrov s približne 20 metrov vysokým bralom stále ohrozuje dopravu. Správa ciest ŽSK na krátku časť dala železničné podvaly, ktoré padajúci materiál zachytávajú. Priestor za nimi sa rýchlo plní napriek tomu, že ho čistia.

Svah s bralom patrí železniciam, no nikto nevie ktorým. Nechcú ho Železnice Slovenskej republiky ani Železničná spoločnosť Slovensko. Keby to bol lukratívny pozemok, tak sa oň bijú všetci. Ale o problematický, ktorý si vyžaduje veľkú investíciu, nemá nik záujem. Zástupcom obce povedali, že riaditelia sa dohodnú, komu patrí. Dohadujú sa doteraz.

Riešení je viac

Po dvadsiatich rokoch nečinnosti úradov sa nielen skaly, ale aj veci predsa len dali do pohybu.

Prečítajte si tiež: To ale trvá. Súťaž na obchvat Tvrdošína nie je stále ukončená Čítajte 

Starostovia dedín Bziny, Medzibrodie nad Oravou, Pucov a Pokryváč, ktorých obyvatelia sú na ceste životne závislí, začali spoločne viac urgovať Žilinský samosprávny kraj. Dôvodom bol aj pád skál, ktorý zapríčinil nehodu. „Náš občan išiel tadiaľto na jar a nestihol zabrzdiť pred spadnutými skalami,“ povedal Michal Janota, starosta Medzibrodia nad Oravou. „Poškodil si spojler, nárazník, motor. Škodu mu nik nezaplatil. „To je výsledok dvadsaťročnej nečinnosti úradov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Starostovia mali odvtedy štyri rokovania. V polovici júla sa tu prišla pozrieť aj županka Erika Jurinová s Igorom Janckulíkom, podpredsedom kraja pre dopravu. Následne dali vypracovať odborný posudok brala.

Igor Janckulík priblížil ďalší postup. „Výsledok by mal byť známy v auguste. Na jeho základe odborníci zvolia ďalšie kroky a spôsob sanácie brala.“ Do úvahy prichádza viacero spôsobov. „Rozmýšľali sme nad vybudovaním galérie nad cestou, no skaly by potom padali na železnicu.“

Ďalšou z možností je zabetónovanie či odstránenie časti brala. Na všetko ale treba veľa peňazí. Kto to bude platiť, nie je jasné.

Kadiaľ povedie obchádzka?

„Najlepšie by bolo bralo odstrániť a z jedného jazdného pruhu urobiť dva,“ povedal Janckulík.

Prečítajte si tiež: Boli sme na lúke v národnom parku. Toto je pod nohami Čítajte 

Prejazd týmto úsekom je mimoriadne nebezpečný. Vodiči prichádzajúci proti sebe sa nevidia. Bráni im v tom skala v zákrute. Zbadajú sa na poslednú chvíľu. Ak sa stretnú dve menšie osobné autá, pomaly a natesno prejdú popri sebe. Osobné auto sa s nákladným alebo autobusom neobídu. Jeden z nich musí cúvať.

Skryť Vypnúť reklamu

Počas prác na sanácii brala budú cesta a možno aj železnica zatvorené. Vlaky nahradia autobusmi, ale kadiaľ budú jazdiť? Obchádzka zo Bzín do Dolného Kubína cez Pokryváč a úplne zničenú cestu do Osádky a Vyšného Kubína meria približne 30 kilometrov. Rovnakú dĺžku má aj trasa cez Pribiš a Oravský Podzámok. Tabuľa koniec Dolného Kubína sa pritom nachádza pred bralom z dolnokubínskej strany.

Starosta Bzín Ján Beňuš ponúka inú možnosť. Starú urbársku cestu. Prechádza popri dome smútku v Mokradi a pokračuje do dediny. A to je problém. Všetka doprava by išla priamo cez dedinu. V tejto oblasti je veľký výrobca lepených hranolov, výrobca hračiek, družstvo, píla. Na prevoz materiálu a hotových výrobkov využívajú kamióny.

Prečítajte si tiež: Máme pre vás program na víkend. Príďte pod Roháče Čítajte 

„Pre Bziny by to bolo určite enormné zaťaženie. Ale ak by to pomohlo celej veci, museli by sme to strpieť,“ povedal Ján Beňuš.

Vie, že sanácia brala bude drahá a môže trvať niekoľko rokov. „Ale sme presvedčení, že teraz, keď konečne dali vypracovať posudok, sa to podarí. Peniaze sú dôležité, ale nenahradia ľudský život, ktorý je tu každý deň ohrozovaný.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  4. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  5. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 52 012
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 19 766
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 515
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 564
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 235
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 753
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 898
  8. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 893
  9. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 767
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Urobiť dvesto vlajok svetových štátov mu trvalo štyri roky.

Milan Michalčík má ojedinelé ochorenie, ktoré má za následok úbytok bielych krviniek a stratu funkčnosti kostnej drene, čaká na jej darcu. Vo voľnom čase tvorí obrázky z krepového papiera. Za sebou má dvesto vlajok svetových štátov, teraz robí erby obcí na Slovensku.

15 h
Nové zábradlie popri Jasenovskom potoku.

Drevené zábradlie na chodníku ku rodnému domu Martina Kukučína skončí v peci.

17. apr
Takto to vyzeralo na Medzihradnom.

Likvidácia biologicky rozložiteľného odpadu spaľovaním je zakázaná.

17. apr
Polícia bude naďalej dohliadať na dodržiavanie protiepidemických opatrení.

Dostaneme sa do obchodov, kostolov, múzeí, knižníc ale aj na športoviská či do zoologickej záhrady.

16. apr

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Martin Spano, rodák z Čaky.

16. apr

Martinčanka úprimne o tom, aké tienisté stránky prináša život s peknou tvárou.

10 h

Svadbu mladomanželov z Turca sprevádzali aj lavíny.

15. apr

Horčica sa stala pevnou súčasťou slovenskej kuchyne. Každý národ má tu svoju, Francúzi dijonskú, Nemci svoju žltú a Slováci majú liptovskomikulášsku.

15. apr

Už ste čítali?