Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Skala ohrozuje dopravu už dvadsať rokov. Aj Orava má svoje Strečno

Na ceste do Bzín vyhlásili havarijný stav v roku 1998, kvôli ohrozeniu dopravy. Doteraz ho neodstránili.

Na úzkej ceste popod bralo sa dve autá neobídu. Na úzkej ceste popod bralo sa dve autá neobídu. (Zdroj: Martin Pavelek)

BZINY. Keď už situácia s padaním skalných blokov zo svahu na cestu a železnicu bola neúnosná, Okresný úrad Dolný Kubín vyhlásil 22. apríla 1998 na ceste III/05921 havarijný stav. Píše sa rok 2018 a s bralom doteraz nikto nič neurobil.

Roky vraj počúvali len výhovorky

Od vyhlásenia havarijného stavu sa na Obecnom úrade Bziny postupne plní hrubý fascikel so žiadosťami, upozorneniami, zápismi zo stretnutí so zástupcami Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK), ktorému cesta patrí, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorej patrí nadjazd pri brale a železnice. Bzinci vraj stále počúvajú len sľuby a výhovorky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Úsek dlhý 70 metrov s približne 20 metrov vysokým bralom stále ohrozuje dopravu. Správa ciest ŽSK na krátku časť dala železničné podvaly, ktoré padajúci materiál zachytávajú. Priestor za nimi sa rýchlo plní napriek tomu, že ho čistia.

Svah s bralom patrí železniciam, no nikto nevie ktorým. Nechcú ho Železnice Slovenskej republiky ani Železničná spoločnosť Slovensko. Keby to bol lukratívny pozemok, tak sa oň bijú všetci. Ale o problematický, ktorý si vyžaduje veľkú investíciu, nemá nik záujem. Zástupcom obce povedali, že riaditelia sa dohodnú, komu patrí. Dohadujú sa doteraz.

Riešení je viac

Po dvadsiatich rokoch nečinnosti úradov sa nielen skaly, ale aj veci predsa len dali do pohybu.

Prečítajte si tiež: To ale trvá. Súťaž na obchvat Tvrdošína nie je stále ukončená Čítajte 

Starostovia dedín Bziny, Medzibrodie nad Oravou, Pucov a Pokryváč, ktorých obyvatelia sú na ceste životne závislí, začali spoločne viac urgovať Žilinský samosprávny kraj. Dôvodom bol aj pád skál, ktorý zapríčinil nehodu. „Náš občan išiel tadiaľto na jar a nestihol zabrzdiť pred spadnutými skalami,“ povedal Michal Janota, starosta Medzibrodia nad Oravou. „Poškodil si spojler, nárazník, motor. Škodu mu nik nezaplatil. „To je výsledok dvadsaťročnej nečinnosti úradov.“

Starostovia mali odvtedy štyri rokovania. V polovici júla sa tu prišla pozrieť aj županka Erika Jurinová s Igorom Janckulíkom, podpredsedom kraja pre dopravu. Následne dali vypracovať odborný posudok brala.

Igor Janckulík priblížil ďalší postup. „Výsledok by mal byť známy v auguste. Na jeho základe odborníci zvolia ďalšie kroky a spôsob sanácie brala.“ Do úvahy prichádza viacero spôsobov. „Rozmýšľali sme nad vybudovaním galérie nad cestou, no skaly by potom padali na železnicu.“

Ďalšou z možností je zabetónovanie či odstránenie časti brala. Na všetko ale treba veľa peňazí. Kto to bude platiť, nie je jasné.

Kadiaľ povedie obchádzka?

„Najlepšie by bolo bralo odstrániť a z jedného jazdného pruhu urobiť dva,“ povedal Janckulík.

Prečítajte si tiež: Boli sme na lúke v národnom parku. Toto je pod nohami Čítajte 

Prejazd týmto úsekom je mimoriadne nebezpečný. Vodiči prichádzajúci proti sebe sa nevidia. Bráni im v tom skala v zákrute. Zbadajú sa na poslednú chvíľu. Ak sa stretnú dve menšie osobné autá, pomaly a natesno prejdú popri sebe. Osobné auto sa s nákladným alebo autobusom neobídu. Jeden z nich musí cúvať.

Počas prác na sanácii brala budú cesta a možno aj železnica zatvorené. Vlaky nahradia autobusmi, ale kadiaľ budú jazdiť? Obchádzka zo Bzín do Dolného Kubína cez Pokryváč a úplne zničenú cestu do Osádky a Vyšného Kubína meria približne 30 kilometrov. Rovnakú dĺžku má aj trasa cez Pribiš a Oravský Podzámok. Tabuľa koniec Dolného Kubína sa pritom nachádza pred bralom z dolnokubínskej strany.

Starosta Bzín Ján Beňuš ponúka inú možnosť. Starú urbársku cestu. Prechádza popri dome smútku v Mokradi a pokračuje do dediny. A to je problém. Všetka doprava by išla priamo cez dedinu. V tejto oblasti je veľký výrobca lepených hranolov, výrobca hračiek, družstvo, píla. Na prevoz materiálu a hotových výrobkov využívajú kamióny.

Prečítajte si tiež: Máme pre vás program na víkend. Príďte pod Roháče Čítajte 

„Pre Bziny by to bolo určite enormné zaťaženie. Ale ak by to pomohlo celej veci, museli by sme to strpieť,“ povedal Ján Beňuš.

Vie, že sanácia brala bude drahá a môže trvať niekoľko rokov. „Ale sme presvedčení, že teraz, keď konečne dali vypracovať posudok, sa to podarí. Peniaze sú dôležité, ale nenahradia ľudský život, ktorý je tu každý deň ohrozovaný.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  5. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  6. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  7. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  9. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  2. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  4. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  5. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 286
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 002
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 417
  4. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 11 095
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 10 190
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 851
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 9 123
  8. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 915
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 853
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 7 780

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Učiteľ Slovenska: Žiaci sa menia, dnes je náročnejšie zaujať ich

Učiteľ musí vnímať žiakov, nájsť, čo im pasuje. Ja ich mám osemnásť, každého zaujíma niečo iné, takže musím zaujať všetkých.

Peter Pallo, Učiteľ Slovenska 2019 a jeho aktuálna druhácka trieda.

To sa len tak nevidí. Pomôcť prišlo sedemsto ľudí. Len tak

Do Roháčov prišlo sadiť stromky 720 dobrovoľníkov z celého Slovenska. Chcú vrátiť prírode to, čo im dáva.

Akcia sadenia stromčekov v Roháčoch mala úspech napriek zlému počasiu.

Odpad tam zabudli. Alebo mali inú robotu?

Dolný Kubín má jeden z najvyšších poplatkov za likvidáciu komunálneho odpadu.

Auto s kontajnerom stálo deväť hodín na chodníku oproti tomuto odpadu.

Zuberec sa odlepil z dna tabuľky

Ján Kupčulák doma opäť strelecky úradoval. Dostal sa už na vedúcu priečku strelcov.

Nestarnúci Marek Šiška (vpravo) nastúpil len v druhom polčase a pomohol Zubercu dvomi gólmi.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Logistický park známej značky by mali otvoriť začiatkom budúceho roka

V areáli CTParku v Trnave bude mať spoločnosť prenajatých 50 tisíc štvorcových metrov.

Splnili všetky podmienky, z obce Nesvady bude mesto

Nesvady sa stanú mestom od 1. januára budúceho roka.

Obvinených odvážali do väzenia autobusom, bolo ich vyše štyridsať

Okresný súd v Trnave rozhodoval cez víkend o obvinených z kauzy najväčšej nelegálnej fabriky na cigarety, do väzby vzal 45 Ukrajincov, Moldavcov a Bulharov.

Prepadla sa cesta, úsek policajti uzavreli

Medzi obcami Merašice a Dolné Trhovište v okrese Hlohovec sa prepadla vozovka.

Vybrali SME

Už ste čítali?