Piatok, 6. december, 2019 | Meniny má Mikuláš

Skala ohrozuje dopravu už dvadsať rokov. Aj Orava má svoje Strečno

Na ceste do Bzín vyhlásili havarijný stav v roku 1998, kvôli ohrozeniu dopravy. Doteraz ho neodstránili.

Na úzkej ceste popod bralo sa dve autá neobídu. Na úzkej ceste popod bralo sa dve autá neobídu. (Zdroj: Martin Pavelek)

BZINY. Keď už situácia s padaním skalných blokov zo svahu na cestu a železnicu bola neúnosná, Okresný úrad Dolný Kubín vyhlásil 22. apríla 1998 na ceste III/05921 havarijný stav. Píše sa rok 2018 a s bralom doteraz nikto nič neurobil.

Roky vraj počúvali len výhovorky

Od vyhlásenia havarijného stavu sa na Obecnom úrade Bziny postupne plní hrubý fascikel so žiadosťami, upozorneniami, zápismi zo stretnutí so zástupcami Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK), ktorému cesta patrí, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorej patrí nadjazd pri brale a železnice. Bzinci vraj stále počúvajú len sľuby a výhovorky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Úsek dlhý 70 metrov s približne 20 metrov vysokým bralom stále ohrozuje dopravu. Správa ciest ŽSK na krátku časť dala železničné podvaly, ktoré padajúci materiál zachytávajú. Priestor za nimi sa rýchlo plní napriek tomu, že ho čistia.

Svah s bralom patrí železniciam, no nikto nevie ktorým. Nechcú ho Železnice Slovenskej republiky ani Železničná spoločnosť Slovensko. Keby to bol lukratívny pozemok, tak sa oň bijú všetci. Ale o problematický, ktorý si vyžaduje veľkú investíciu, nemá nik záujem. Zástupcom obce povedali, že riaditelia sa dohodnú, komu patrí. Dohadujú sa doteraz.

Riešení je viac

Po dvadsiatich rokoch nečinnosti úradov sa nielen skaly, ale aj veci predsa len dali do pohybu.

Prečítajte si tiež: To ale trvá. Súťaž na obchvat Tvrdošína nie je stále ukončená Čítajte 

Starostovia dedín Bziny, Medzibrodie nad Oravou, Pucov a Pokryváč, ktorých obyvatelia sú na ceste životne závislí, začali spoločne viac urgovať Žilinský samosprávny kraj. Dôvodom bol aj pád skál, ktorý zapríčinil nehodu. „Náš občan išiel tadiaľto na jar a nestihol zabrzdiť pred spadnutými skalami,“ povedal Michal Janota, starosta Medzibrodia nad Oravou. „Poškodil si spojler, nárazník, motor. Škodu mu nik nezaplatil. „To je výsledok dvadsaťročnej nečinnosti úradov.“

Starostovia mali odvtedy štyri rokovania. V polovici júla sa tu prišla pozrieť aj županka Erika Jurinová s Igorom Janckulíkom, podpredsedom kraja pre dopravu. Následne dali vypracovať odborný posudok brala.

Igor Janckulík priblížil ďalší postup. „Výsledok by mal byť známy v auguste. Na jeho základe odborníci zvolia ďalšie kroky a spôsob sanácie brala.“ Do úvahy prichádza viacero spôsobov. „Rozmýšľali sme nad vybudovaním galérie nad cestou, no skaly by potom padali na železnicu.“

Ďalšou z možností je zabetónovanie či odstránenie časti brala. Na všetko ale treba veľa peňazí. Kto to bude platiť, nie je jasné.

Kadiaľ povedie obchádzka?

„Najlepšie by bolo bralo odstrániť a z jedného jazdného pruhu urobiť dva,“ povedal Janckulík.

Prečítajte si tiež: Boli sme na lúke v národnom parku. Toto je pod nohami Čítajte 

Prejazd týmto úsekom je mimoriadne nebezpečný. Vodiči prichádzajúci proti sebe sa nevidia. Bráni im v tom skala v zákrute. Zbadajú sa na poslednú chvíľu. Ak sa stretnú dve menšie osobné autá, pomaly a natesno prejdú popri sebe. Osobné auto sa s nákladným alebo autobusom neobídu. Jeden z nich musí cúvať.

Počas prác na sanácii brala budú cesta a možno aj železnica zatvorené. Vlaky nahradia autobusmi, ale kadiaľ budú jazdiť? Obchádzka zo Bzín do Dolného Kubína cez Pokryváč a úplne zničenú cestu do Osádky a Vyšného Kubína meria približne 30 kilometrov. Rovnakú dĺžku má aj trasa cez Pribiš a Oravský Podzámok. Tabuľa koniec Dolného Kubína sa pritom nachádza pred bralom z dolnokubínskej strany.

Starosta Bzín Ján Beňuš ponúka inú možnosť. Starú urbársku cestu. Prechádza popri dome smútku v Mokradi a pokračuje do dediny. A to je problém. Všetka doprava by išla priamo cez dedinu. V tejto oblasti je veľký výrobca lepených hranolov, výrobca hračiek, družstvo, píla. Na prevoz materiálu a hotových výrobkov využívajú kamióny.

Prečítajte si tiež: Máme pre vás program na víkend. Príďte pod Roháče Čítajte 

„Pre Bziny by to bolo určite enormné zaťaženie. Ale ak by to pomohlo celej veci, museli by sme to strpieť,“ povedal Ján Beňuš.

Vie, že sanácia brala bude drahá a môže trvať niekoľko rokov. „Ale sme presvedčení, že teraz, keď konečne dali vypracovať posudok, sa to podarí. Peniaze sú dôležité, ale nenahradia ľudský život, ktorý je tu každý deň ohrozovaný.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Univerzita Karlova - Matematicko -fyzikální fakulta
  2. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  3. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  4. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  5. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  6. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  7. Pravda o proteínoch. Koľko ich potrebujeme a ktoré sú najzdravšie?
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  10. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  4. Tipy na darčeky z Tokaja...
  5. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  8. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  9. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 12 436
  2. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 10 483
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 9 483
  4. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 796
  5. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 711
  6. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 175
  7. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 942
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 6 652
  9. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 5 912
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 5 894

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Drsní motorkári obdarovali deti

Po oravských cestách sa dnes preháňal Mikuláš na motorke. Viezol darčeky deťom do detského domova.

Mikuláš na motorke priniesol deťom darčeky.
Akcia platí iba 24 hodín

Iba dnes: Zamknutý obsah na 30 dní úplne zadarmo

Pripravili sme si pre vás Mikulášsky online balíček! Iba dnes môžete získať online predplatné na 30 dní úplne zadarmo.

Zamknutý obsah regionálnych webov na 30 dní zdarma

Na samosprávu sa obrátili s nezvyčajnou požiadavkou

Športovci sa na samosprávu obrátili s nezvyčajnou, no ušľachtilou požiadavkou. Chceli, aby vypracovala projekt, cez ktorý by mohli získať peniaze na výsadbu stromov okolo štadióna.

Nové stromy pri štadióne.

Nadvládu Košíc a Prešova prelomil oravský klub

Kubínske šelmy môžu postúpiť do najvyššej slovenskej ligy.

Zľava horný rad: Michal Kurhajec, Jakub Molčan, Adam Brestovský, Marián Vicáň, Teo Fülöp
Zľava dolný rad: Dana Fülöpová a Ema Pelachová.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Podnikateľ z Lučenca dostal za smrť dvoch ľudí päť rokov, prokurátor sa odvolal

Dopravnou nehodou s fatálnymi následkami sa bude zaoberať krajský súd.

Kroj ako biznis. V Liptovských Revúcach chcú kšeftovanie zastaviť

Pre niekoho cenné dedičstvo a hrdosť, pre iného biznis.

Prvú cyklovežu na Slovensku otvoria v januári

Od nového roka si budú môcť ľudia odložiť bicykel v automatickom parkovacom dome za desať centov.

Telo ženy našli v jarku, polícia prípad vyšetruje

V Kučišdorfskej doline došlo medzi vodičom a ďalšími dvoma osobami k fyzickej roztržke s nožom. Na mieste našli telo ženy bez známok života.

Vybrali SME

Už ste čítali?