Utorok, 23. október, 2018 | Meniny má Alojzia

Skala ohrozuje dopravu už dvadsať rokov. Aj Orava má svoje Strečno

Na ceste do Bzín vyhlásili havarijný stav v roku 1998, kvôli ohrozeniu dopravy. Doteraz ho neodstránili.

Na úzkej ceste popod bralo sa dve autá neobídu. (Zdroj: Martin Pavelek)

BZINY. Keď už situácia s padaním skalných blokov zo svahu na cestu a železnicu bola neúnosná, Okresný úrad Dolný Kubín vyhlásil 22. apríla 1998 na ceste III/05921 havarijný stav. Píše sa rok 2018 a s bralom doteraz nikto nič neurobil.

Roky vraj počúvali len výhovorky

Od vyhlásenia havarijného stavu sa na Obecnom úrade Bziny postupne plní hrubý fascikel so žiadosťami, upozorneniami, zápismi zo stretnutí so zástupcami Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK), ktorému cesta patrí, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorej patrí nadjazd pri brale a železnice. Bzinci vraj stále počúvajú len sľuby a výhovorky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Úsek dlhý 70 metrov s približne 20 metrov vysokým bralom stále ohrozuje dopravu. Správa ciest ŽSK na krátku časť dala železničné podvaly, ktoré padajúci materiál zachytávajú. Priestor za nimi sa rýchlo plní napriek tomu, že ho čistia.

Svah s bralom patrí železniciam, no nikto nevie ktorým. Nechcú ho Železnice Slovenskej republiky ani Železničná spoločnosť Slovensko. Keby to bol lukratívny pozemok, tak sa oň bijú všetci. Ale o problematický, ktorý si vyžaduje veľkú investíciu, nemá nik záujem. Zástupcom obce povedali, že riaditelia sa dohodnú, komu patrí. Dohadujú sa doteraz.

Riešení je viac

Po dvadsiatich rokoch nečinnosti úradov sa nielen skaly, ale aj veci predsa len dali do pohybu.

Prečítajte si tiež: To ale trvá. Súťaž na obchvat Tvrdošína nie je stále ukončená

Starostovia dedín Bziny, Medzibrodie nad Oravou, Pucov a Pokryváč, ktorých obyvatelia sú na ceste životne závislí, začali spoločne viac urgovať Žilinský samosprávny kraj. Dôvodom bol aj pád skál, ktorý zapríčinil nehodu. „Náš občan išiel tadiaľto na jar a nestihol zabrzdiť pred spadnutými skalami,“ povedal Michal Janota, starosta Medzibrodia nad Oravou. „Poškodil si spojler, nárazník, motor. Škodu mu nik nezaplatil. „To je výsledok dvadsaťročnej nečinnosti úradov.“

Starostovia mali odvtedy štyri rokovania. V polovici júla sa tu prišla pozrieť aj županka Erika Jurinová s Igorom Janckulíkom, podpredsedom kraja pre dopravu. Následne dali vypracovať odborný posudok brala.

Igor Janckulík priblížil ďalší postup. „Výsledok by mal byť známy v auguste. Na jeho základe odborníci zvolia ďalšie kroky a spôsob sanácie brala.“ Do úvahy prichádza viacero spôsobov. „Rozmýšľali sme nad vybudovaním galérie nad cestou, no skaly by potom padali na železnicu.“

Ďalšou z možností je zabetónovanie či odstránenie časti brala. Na všetko ale treba veľa peňazí. Kto to bude platiť, nie je jasné.

Kadiaľ povedie obchádzka?

„Najlepšie by bolo bralo odstrániť a z jedného jazdného pruhu urobiť dva,“ povedal Janckulík.

Prečítajte si tiež: Boli sme na lúke v národnom parku. Toto je pod nohami

Prejazd týmto úsekom je mimoriadne nebezpečný. Vodiči prichádzajúci proti sebe sa nevidia. Bráni im v tom skala v zákrute. Zbadajú sa na poslednú chvíľu. Ak sa stretnú dve menšie osobné autá, pomaly a natesno prejdú popri sebe. Osobné auto sa s nákladným alebo autobusom neobídu. Jeden z nich musí cúvať.

Počas prác na sanácii brala budú cesta a možno aj železnica zatvorené. Vlaky nahradia autobusmi, ale kadiaľ budú jazdiť? Obchádzka zo Bzín do Dolného Kubína cez Pokryváč a úplne zničenú cestu do Osádky a Vyšného Kubína meria približne 30 kilometrov. Rovnakú dĺžku má aj trasa cez Pribiš a Oravský Podzámok. Tabuľa koniec Dolného Kubína sa pritom nachádza pred bralom z dolnokubínskej strany.

Starosta Bzín Ján Beňuš ponúka inú možnosť. Starú urbársku cestu. Prechádza popri dome smútku v Mokradi a pokračuje do dediny. A to je problém. Všetka doprava by išla priamo cez dedinu. V tejto oblasti je veľký výrobca lepených hranolov, výrobca hračiek, družstvo, píla. Na prevoz materiálu a hotových výrobkov využívajú kamióny.

Prečítajte si tiež: Máme pre vás program na víkend. Príďte pod Roháče

„Pre Bziny by to bolo určite enormné zaťaženie. Ale ak by to pomohlo celej veci, museli by sme to strpieť,“ povedal Ján Beňuš.

Vie, že sanácia brala bude drahá a môže trvať niekoľko rokov. „Ale sme presvedčení, že teraz, keď konečne dali vypracovať posudok, sa to podarí. Peniaze sú dôležité, ale nenahradia ľudský život, ktorý je tu každý deň ohrozovaný.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  4. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  5. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  5. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  6. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  7. Company´s autumn in the High Tatras
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  10. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 667
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 26 928
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 007
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 468
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 651
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 820
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 4 587
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 4 255
  10. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 221

Hlavné správy z MY Orava

Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...

Kedy ideme k stomatológovi? Keď už musíme. Bolesť je stále jediným dôvodom, kedy sa odhodláme sadnúť si do zubárskeho kresla.

Základné školy dostali certifikát bezbariérovosti

Väčšina zdravých ľudí si neuvedomuje potreby telesne postihnutých spoluobčanov.

Mútne prekonalo trojtisícovú hranicu

Za ostatných päť rokov počet obyvateľov dediny pod Piľskom narástol o dvesto.

Slovensko bude opäť spievať koledy

Regionálne týždenníky MY pripravujú pokračovanie úspešnej vianočnej kampane Slovensko spieva koledy 2018.

Turistku zachraňovala horská služba i vrtuľník

Výlet na vrch Šíp zdramatizovala náhla nevoľnosť mladej ženy.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Príčiny smrteľnej nehody známe. Vodička (†78) prešla do protismeru

Podľa našich zistení prešla z neznámych príčin do protismeru.

Bojnická nemocnica bola v hodnotení najhoršia na Slovensku. Prečo?

Zdravotnícke zariadenia porovnávali v piatich hlavných oblastiach.

Zrúcaninu kláštora v Bzovíku postupne opravujú

Po pôvodnej románskej dostal kláštor gotickú podobu, neskôr sa z neho stala protiturecká pevnosť.

Vybrali SME

Už ste čítali?