Streda, 22. august, 2018 | Meniny má Tichomír

Skala ohrozuje dopravu už dvadsať rokov. Aj Orava má svoje Strečno

Na ceste do Bzín vyhlásili havarijný stav v roku 1998, kvôli ohrozeniu dopravy. Doteraz ho neodstránili.

Na úzkej ceste popod bralo sa dve autá neobídu. (Zdroj: Martin Pavelek)

BZINY. Keď už situácia s padaním skalných blokov zo svahu na cestu a železnicu bola neúnosná, Okresný úrad Dolný Kubín vyhlásil 22. apríla 1998 na ceste III/05921 havarijný stav. Píše sa rok 2018 a s bralom doteraz nikto nič neurobil.

Roky vraj počúvali len výhovorky

Od vyhlásenia havarijného stavu sa na Obecnom úrade Bziny postupne plní hrubý fascikel so žiadosťami, upozorneniami, zápismi zo stretnutí so zástupcami Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK), ktorému cesta patrí, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorej patrí nadjazd pri brale a železnice. Bzinci vraj stále počúvajú len sľuby a výhovorky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Úsek dlhý 70 metrov s približne 20 metrov vysokým bralom stále ohrozuje dopravu. Správa ciest ŽSK na krátku časť dala železničné podvaly, ktoré padajúci materiál zachytávajú. Priestor za nimi sa rýchlo plní napriek tomu, že ho čistia.

Svah s bralom patrí železniciam, no nikto nevie ktorým. Nechcú ho Železnice Slovenskej republiky ani Železničná spoločnosť Slovensko. Keby to bol lukratívny pozemok, tak sa oň bijú všetci. Ale o problematický, ktorý si vyžaduje veľkú investíciu, nemá nik záujem. Zástupcom obce povedali, že riaditelia sa dohodnú, komu patrí. Dohadujú sa doteraz.

Riešení je viac

Po dvadsiatich rokoch nečinnosti úradov sa nielen skaly, ale aj veci predsa len dali do pohybu.

Prečítajte si tiež: To ale trvá. Súťaž na obchvat Tvrdošína nie je stále ukončená

Starostovia dedín Bziny, Medzibrodie nad Oravou, Pucov a Pokryváč, ktorých obyvatelia sú na ceste životne závislí, začali spoločne viac urgovať Žilinský samosprávny kraj. Dôvodom bol aj pád skál, ktorý zapríčinil nehodu. „Náš občan išiel tadiaľto na jar a nestihol zabrzdiť pred spadnutými skalami,“ povedal Michal Janota, starosta Medzibrodia nad Oravou. „Poškodil si spojler, nárazník, motor. Škodu mu nik nezaplatil. „To je výsledok dvadsaťročnej nečinnosti úradov.“

Starostovia mali odvtedy štyri rokovania. V polovici júla sa tu prišla pozrieť aj županka Erika Jurinová s Igorom Janckulíkom, podpredsedom kraja pre dopravu. Následne dali vypracovať odborný posudok brala.

Igor Janckulík priblížil ďalší postup. „Výsledok by mal byť známy v auguste. Na jeho základe odborníci zvolia ďalšie kroky a spôsob sanácie brala.“ Do úvahy prichádza viacero spôsobov. „Rozmýšľali sme nad vybudovaním galérie nad cestou, no skaly by potom padali na železnicu.“

Ďalšou z možností je zabetónovanie či odstránenie časti brala. Na všetko ale treba veľa peňazí. Kto to bude platiť, nie je jasné.

Kadiaľ povedie obchádzka?

„Najlepšie by bolo bralo odstrániť a z jedného jazdného pruhu urobiť dva,“ povedal Janckulík.

Prečítajte si tiež: Boli sme na lúke v národnom parku. Toto je pod nohami

Prejazd týmto úsekom je mimoriadne nebezpečný. Vodiči prichádzajúci proti sebe sa nevidia. Bráni im v tom skala v zákrute. Zbadajú sa na poslednú chvíľu. Ak sa stretnú dve menšie osobné autá, pomaly a natesno prejdú popri sebe. Osobné auto sa s nákladným alebo autobusom neobídu. Jeden z nich musí cúvať.

Počas prác na sanácii brala budú cesta a možno aj železnica zatvorené. Vlaky nahradia autobusmi, ale kadiaľ budú jazdiť? Obchádzka zo Bzín do Dolného Kubína cez Pokryváč a úplne zničenú cestu do Osádky a Vyšného Kubína meria približne 30 kilometrov. Rovnakú dĺžku má aj trasa cez Pribiš a Oravský Podzámok. Tabuľa koniec Dolného Kubína sa pritom nachádza pred bralom z dolnokubínskej strany.

Starosta Bzín Ján Beňuš ponúka inú možnosť. Starú urbársku cestu. Prechádza popri dome smútku v Mokradi a pokračuje do dediny. A to je problém. Všetka doprava by išla priamo cez dedinu. V tejto oblasti je veľký výrobca lepených hranolov, výrobca hračiek, družstvo, píla. Na prevoz materiálu a hotových výrobkov využívajú kamióny.

Prečítajte si tiež: Máme pre vás program na víkend. Príďte pod Roháče

„Pre Bziny by to bolo určite enormné zaťaženie. Ale ak by to pomohlo celej veci, museli by sme to strpieť,“ povedal Ján Beňuš.

Vie, že sanácia brala bude drahá a môže trvať niekoľko rokov. „Ale sme presvedčení, že teraz, keď konečne dali vypracovať posudok, sa to podarí. Peniaze sú dôležité, ale nenahradia ľudský život, ktorý je tu každý deň ohrozovaný.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príloha pre všetkých školákov: Opäť v škole
  2. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  3. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  4. Najkrajšie americké národné parky
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  8. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  9. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  10. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  1. Príloha pre všetkých školákov: Opäť v škole
  2. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  3. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  4. Najkrajšie americké národné parky
  5. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  6. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  7. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  8. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  9. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  10. Keď Slováci krotia morský vietor
  1. Najkrajšie americké národné parky 15 743
  2. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz? 11 000
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 10 603
  4. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 441
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 684
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 653
  7. Vizuálny smog je problém 2 458
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 316
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 2 186
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 094

Hlavné správy z MY Orava

August 68: Schovávajte kačky, husi, bo vám ich poberú Rusi

Starší Oravci si dobre pamätajú na príchod okupantov. Podelili sa s nami o dojmy, ktoré prežili.

August 68: Rušné a smutné ráno...

V Orave vydanej 28. augusta sa objavila reportáž, ktorá približuje prvý deň po príchode vojsk a stretnutie redaktorov s ruskými vojakmi.

August 68: Kontrarevolúciu nemáme, pomoc nepotrebujeme

Súčasťou mimoriadneho vydania novín Orava č. 4 z 25. augusta boli aj tieto krátke správy, nielen z Oravy, ale aj Európy.

Oravci bojovali proti Rusom slovom a perom

Opití technici zapríčinili, že vysielač, ktorý zabezpečoval vysielanie rozhlasu po drôte, okupanti nemohli rušiť.

Mesto zatvorilo cestu na sídlisko Brezovec

Dôvodom uzávery je rekonštrukcia vozovky. Doprava je presmerovaná cez druhú ulicu, jej obyvatelia musia vydržať zvýšený počet vozidiel.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ

Na najväčšom sídlisku horí kostol

V noci z pondelka na utorok zasahovali na sídlisku Rozkvet hasiči. Horela kaplnka svätej Heleny.

Opravená cesta cez Nízke Tatry by mohla odľahčiť Ružomberok

Tranzitnú dopravu z Ružomberka chcú pustiť cez Železnô.

Nezvestného muža našli v rieke

Na pátraciu akciu po nezvestnom Dolnokubínčanovi prišlo približne sto policajtov, hasičov a dobrovoľníkov. Trvala len niekoľko minút.

Fotky z augusta 1968 schovávala Levičanka roky v skrini

Vojenské kolóny smerujúce od Šiah zastali na levickom námestí.

Vybrali SME

Už ste čítali?