TVRDOŠÍN. Efektívna, spoľahlivá a otvorená verejná správa sa nie všade osvedčila tak, ako štát plánoval. Hoci tvrdí jedno, realita je úplne opačná. Najmä na hornej Orave. A hoci na nedostatky viacerí poukazujú opakovane, kompetentní tvrdia svoje a stoja si za tým.
Vraj je ústretové
O tom, že tvrdošínske klientske centrum s okresným úradom nie je tým, čím malo byť, sme písali už niekoľkokrát. Keďže spadá do tretej kategórie, nemá všetky plnohodnotné odbory, ako napríklad Okresný úrad v Námestove. Práve odtiaľ dochádzajú do Tvrdošína zamestnanci. Pracoviská fungujú iba ako inteligentné podateľne. Ľudia teda tak či tak musia cestovať do metropoly Bielej Oravy, ak chcú niečo vybaviť na odbore dopravy alebo pozemkovom a lesnom odbore. Vedia o tom prednostovia oboch úradov, poukazujú na to opakovane starostovia Tvrdošínskeho okresu. Ich ľudí sa totiž táto neúplnosť dotýka najviac.
Pred pár mesiacmi žiadalo Združenie miest a obcí Horná Orava ministerstvo vnútra o prehodnotenie a zlepšenie poskytovaných služieb na Okresnom úrade v Tvrdošíne. Nad odpoveďou z rezortu sa mnohí, ktorí využívajú služby spomínaných odborov, a vedia, ako fungujú, pozastavia.

„Rozsah a personálne zabezpečenie služieb Klientskeho centra Tvrdošín zodpovedajú nastaveniu, ktoré pokladáme za ústretové voči občanom,“ uviedol rezort v oficiálnom stanovisku. „Súčasný rozsah fungovania pozemkovo-lesného odboru a pracoviska cestnej dopravy zastúpených formou inteligentnej podateľne z nášho pohľadu umožní občanom vykonať základné úkony bez toho, aby museli cestovať do iného mesta.“
A takéto sú fakty
Realita je však úplne iná. Takmer vždy musí človek z Tvrdošínskeho okresu, ktorý chce prihlásiť dovezené auto či požiadať o vyňatie pozemku, cestovať do Námestova. Inteligentná podateľňa mu totiž veľa nepomôže. „Čo sa týka odboru dopravy, musí ísť do Námestova takmer vždy,“ hovorí Ján Banovčan, predseda hornooravského združenia obcí. „Žiadosť podá v klientskom centre v Tvrdošíne, alebo elektronicky, ale zobrať si ju ide do Námestova. Tam ju vybavujú a len tam si ju môže vyzdvihnúť, pretože doklady si musí prebrať osobne a prevzatie podpisuje do príslušných evidencií, ktoré sú len tam.“

Z odboru pozemkového a lesného chodia do Tvrdošína stále iba raz do týždňa zamestnanci z Námestova. Tí berú žiadosti, ktoré opäť odnášajú do svojho hlavného sídla. „Ak treba žiadosť doplniť, je najrýchlejšie ísť ju doplniť do Námestova, lebo ten istý pracovník prichádza na klientske centrum zhruba raz za mesiac.“
Ľudí je málo
Na spomínaných odboroch v Námestove pracuje 15 ľudí – 11 je na pozemkovom pracovisku, štyria na pracovisku dopravy. V tom sú započítaní už aj vedúci. Prednostka Mária Olešová si nemôže dovoliť posielať do Tvrdošína viac zamestnancov alebo častejšie. Stav ľudí je poddimenzovaný už aj pre jedno zariadenie, nieto pre vysunuté pracoviská.

„Na doprave riešime aj pokuty za emisné, estékáčky, mýto a diaľničné,“ hovorí prednostka. „Okrem toho máme na starosti aj odvolania k týmto pokutám. Takže keď k nám príde nespokojný občan, je tu aj dve hodiny. Zamestnanec ho musí vybaviť a ďalšia práca mu stojí. Odbory pracujú, ale neraz nad rámec pracovného času, pracovníci zostávajú po pracovnej dobe, aby vybavili aspoň to najnevyhnutnejšie. Pribudlo aj ľudí, ktorí prihlasujú autá dovezené zo zahraničia, keďže ich po novom môžu prihlásiť kdekoľvek.“
Štát teda zrejme na Orave zmeny nechystá. Nie je pravdepodobné ani zvyšovanie stavu zamestnancov na jednotlivých okresných úradoch. Na tie už totiž tiež opakovane upozorňovali prednostovia. Zatiaľ bezvýsledne. Ľudia z Tvrdošínska tak aj naďalej budú chodiť do Námestova, hoci majú vo svojom okresnom meste klientske centrum, v ktorom by malo byť všetko pod jednou strechou. Ako sa však zdá, platí to len na papieri