MÚTNE. „Máme tu zlé cesty, sama jama,“ povedala Katarína z Oravského Veselého. „Jazda po nich je utrpením. Konečne sa cestári zobudili a prišli aj ku nám. Dúfam, že sa pustia aj do ďalších úsekov a neurobia ich tak, ako v Oravskej Lesnej.“
Urobia celý kus
Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) naplánoval opravy ciest, ktoré spravuje, na viacerých úsekoch. Pracovné stroje sa postupne objavia nielen medzi Oravským Veselým a Mútnym, ale aj v Sihelnom, Podbieli, Habovke, Veličnej, Dolnom Kubíne, Slanej vode, Pokryváči.
Minulý pondelok prišli do Oravského Veselého. Ľudí potešili. Optimizmus im trochu schladila informácia, že len čo začali robiť, práce museli prerušiť pre pokazenú linku na výrobu asfaltovej zmesi. Našťastie ju opravili a v utorok sa stroje rozbehli naplno.

„Teším sa a som veľmi vďačný aj za všetkých ľudí, ktorí na tento moment čakali,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín. „Táto cesta má tridsaťročný asfalt a je to na nej vidieť. Ešte treba dať do poriadku cestu medzi Mútnym a Brezou.“ Dodal, že Mútne investuje tento rok do výstavby nových obecných ciest približne 150-tisíc eur.
Župa dá na opravu cesty medzi Oravským Veselým a Mútnym 180-tisíc eur. Vystačí to na 18-tisíc metrov štvorcových. Pri šírke cesty necelých šesť metrov by to malo pokryť približne trojkilometrový úsek medzi dedinami.
Bodaj by sa tešili aj ostatní
Starosta Oravského Veselého Albín Maslaňák privítal pracovníkov Správy ciest ŽSK, ktorí práce robia. „Na niektorých miestach to bolo o dušu. Žiadali sme, aby sa urobil jeden súvislý úsek a nie niekoľko s medzerami. Po rokoch aj tak zistíte, že tie neopravené sa poškodia a treba do nich investovať peniaze. Takto by mal byť pokoj na dlhšiu dobu.“

Obec predtým pomáhala kraju v údržbe hlavne ciest cez dedinu. Využívala pri tom vlastnú pílu a žehličku, asfalt dostala od Správy ciest ŽSK. „No to bolo len také látanie. Po okrajoch záplaty sa asfalt aj tak po čase rozmrví.“
Privítal postup, pri ktorom cestári pôvodný povrch nechali na mieste a neodfrézovali ho tak, ako v Oravskej Lesnej. „Aspoň neoslabia podložie. Nová vrstva asfaltu ho spevní, čo by mohlo podporiť jej dlhšiu životnosť.“
Dopravu riadia semafory
Vodiči ale musia strpieť dopravu riadenú semaformi. „Práce sú plánované na desať dní v závislosti od počasia,“ povedala župná hovorkyňa Martin Remencová. Pracovníci urobia kratší úsek, počkajú, kým stvrdne a posunú sa ďalej. Doprava je presmerovaná do jedného jazdného pruhu. Niektorým vodičom sa čakanie nepáči.

„Videl som, ako sa jeden rozčuľoval, keď ho obmedzilo nákladné auto s asfaltom,“ povedal Albín Maslaňák. „Všetci by mali pochopiť, že to je pre naše dobro. Bodaj by takto cesty opravovali všade, nech sa tešia aj ostatní.“
Župa spravuje približne 1300 kilometrov ciest a takmer 800 mostov. Igor Janckulík, podpredseda ŽSK pre dopravu, tvrdí, že župa si je vedomá dlhu, ktorý vznikol v oblasti investovania do ciest. „Budeme sa snažiť ho čo najviac znížiť. Aj preto chceme výrazne investovať do obnovy techniky. Máme staré dvadsaťročné stroje. Nie je dobre, keď vodič tri dni pracuje a dva dni opravuje auto. Pri výmene strojov sa chcem spojiť s inými župami, aby sme dostali lepšiu cenu. Dúfame, že sa nám to podarí, pretože s novými strojmi rastie efektivita práce a následne spokojnosť vodičov.“