VITANOVÁ. „Betón je zospodu preliačený, v minúte dvanástej to dali opravovať,“ povedal nám minulý týždeň na stavenisku pri Vitanovej jeden z majstrov. Na jeden z troch mostov na ceste do Oravíc, ktoré firma čoskoro zbúra, sme sa pozreli zblízka.
Betón sa skutočne rozpadáva a panely sa prepadávajú. Teraz už však vodičom riziko nehrozí. V najbližších dňoch začnú jazdiť po náhradných trasách.
Za týždeň obidva
„Keď stavali tieto mosty, stavebníci používali aj piesok z riek,“ dozvedeli sme sa od majstrov. „Neuvedomovali si, že je vo vode soľ, ktorá časom začala betón rozrušovať. S rekonštrukciou týchto mostov sa začalo v poslednej možnej chvíli.“
Pôvodne mala byť počas prác cesta medzi Vitanovou a Oravicami celkom uzavretá. Predpokladalo sa minimálne na päť mesiacov. Napokon dal však Žilinský samosprávny kraj vypracovať projekt na náhradné premostenia. Súťaž vyhrala firma MBM, ktorá robí celú rekonštrukciu. Začiatkom minulého týždňa robotníci postavili jeden náhradný most. Koncom týždňa dorábali podklad pre druhý.

„Panely musíme dať o niekoľko metrov vyššie. Tí, čo navrhovali umiestnenie premostenia, asi nepočítali s tým, že tadiaľto denne prejdú desiatky nákladiakov s drevom. Práve pre ne zmiernime pôvodne plánovanú zákrutu pri vjazde na náhradný most.“
Druhý most mal byť podľa robotníkov na svojom mieste do konca týždňa. „Keď osadíme panely, samotná inštalácia trvá len pár hodín.“
Nie tri, ale iba dva
Kraj dá za náhradné mosty necelých 180-tisíc eur s DPH. Peniaze pôjdu z krajského rozpočtu, keďže v projekte, na ktorý prišli peniaze z fondov, zahrnuté neboli.
Pôvodne mali byť tri, napokon však objednávateľ prác súťažil len dva. „Pri treťom moste sme napokon dočasný mostný objekt neriešili,“ informoval Milan Lukáš, riaditeľ župného odboru informácií a zahraničných vzťahov. „Obchádzka sa dá urobiť aj cez potok bez náhradného premostenia. Prejazd bude riešený zatrubnením potoka, dočasným preklenutým priepustom. Ten na povrchu upravíme, aby bol prejazdný.“
Podľa zmluvy o dielo by mali byť náhradné premostenia nainštalované päť až sedem mesiacov. Počas sanácie starých mostov a výstavby nových.
Jeden z mostov vypustili
Novinkou je, že peniaze z projektu nepôjdu na opravu mosta na vjazde do Vitanovej, pri križovatke do Oravíc. Ten bol pôvodne jedným z piatich, ktoré mali byť rekonštruované z peňazí z eurofondov. Župa ho však z projektu vypustila. „Rozhodli o tom závažné dôvody, opravovať ho budeme neskôr, keď to dovolia okolnosti,“ povedal Milan Lukáš.

Podľa informácií z kraja je dôvodom nedostatok miesta okolo mosta, čo spôsobuje, že nie je kam umiestniť náhradné premostenie. Cestu vedúcu k poľskej hranici by teda bolo potrebné zatvoriť a urobiť obchádzku. To však nie je možné pre mimoriadnu situáciu na inej stavbe. „Vzhľadom na havarijný stav mosta v obci Nižná, ale najmä pomalý priebeh jeho opravy, by kompetentné orgány nedovolili obchádzkovú trasu cez Nižnú. V čase predkladania projektu bol predpoklad, že nižniansky most už bude v poriadku.“
Okrem toho je podľa župy most pred Vitanovou mimo trasy projektu, ktorého cieľom je zlepšenie prepojenia Poľska s Oravicami. Ten by teda vypustením jedného z objektov ohrozený byť nemal.
Čo stihnú za mesiac?
Piaty most zaradený do veľkého cezhraničného projektu – v Suchej Hore – by mal byť hotový do konca mája. Minulý týždeň robotníci asfaltovali jednu dokončenú časť.

Naďalej existuje hrozba, že bude musieť kraj financovať europrojekt z vlastných peňazí. Vedenie na to upozorňovalo už vo februári. Teraz hovorí o možnosti čiastočného dofinancovania. „Pre nesprávny postup a nedostatočnú prípravu projektu predchádzajúcim vedením je táto hrozba stále reálna,“ dodal Milan Lukáš. „Súčasné vedenie však robí všetko pre to, aby bolo do konca mája urobených čo najviac prác a prípadné finančné škody pre kraj čo najnižšie.“
Napriek zamietavému stanovisku Poliakov k žiadosti o predĺženie májového termínu dokončenia realizácie Žilinský kraj stále rokuje o oprávnenosti výdavkov z európskych finančných zdrojov.