SUCHÁ HORA. Presne pred rokom suchohorský starosta Miloš Šustek informoval, že obec pripravuje asanačné povolenie na zbúranie historickej stavby neďaleko miestneho rašeliniska. Niekdajšia železničná stanica je poslednou najsevernejšie položenou stanicou Rakúsko-Uhorska. Jej osud však spečatil jej dezolátny stav spôsobený aj dlhoročným zatekaním dovnútra cez poškodenú strechu.
Budova pri frekventovanom cezhraničnom cyklochodníku však stále stojí. Pre nadšencov histórie a starej architektúry, chvalabohu. Zisťovali sme teda, čo sa za uplynulý rok zmenilo. „Búracie povolenie stále len pripravujeme,“ povedal starosta. „Vzhľadom na to, že máme na najbližšie minimálne dva roky naplánované veľké investičné akcie, stavbu nateraz búrať nejdeme.“
Obci prešiel projekt na výstavbu novej materskej školy. Z rozpočtu na ňu bude musieť dať minimálne 200-tisíc eur. Ďalšie peniaze pôjdu do druhej etapy rekonštrukcie chodníkov.

„Asanáciu stanice sme preto do tohtoročného rozpočtu nezaraďovali. Zostáva v aktuálnom stave, je zakonzervovaná, zatvorená. Uvidíme, dokedy a čo prinesie budúcnosť.“
Obec budovu nevlastní, vlastník známy nie je. Po privatizácii mala prejsť na niekdajší štátny podnik Rašelinové závody. Zmluva o prevode však neexistuje.
V historických materiáloch sme nenašli presnú zmienku o výstavbe stanice. Je však zachytené, že úsek železnice Trstená – Suchá Hora bol otvorený v decembri 1899. Je teda viac než pravdepodobné, že budovu postavili buď v tom istom roku, alebo ešte o niečo skôr.
Aký bude ďalší osud viac ako storočnej železničnej stanice, zostáva naďalej otázne.

