Firma znížila návrh ceny opravy mosta na štvrtinu

Oprava kratšieho mosta v Podbieli vyšla na viac ako šesť miliónov eur. Druhý, dlhší, chce firma urobiť za 2,14 milióna. Pýtali sme sa, ako je to možné a či vôbec.

Kolóny z Nižnej nezmiznú minimálne rok. Aj na náhradnom moste bude totiž semafor. Kolóny z Nižnej nezmiznú minimálne rok. Aj na náhradnom moste bude totiž semafor. (Zdroj: Naďa Kališová)

NIŽNÁ, PODBIEL. Za štvormiliónovým rozdielom môžu byť šibeničné termíny. Do roka bude jasné, či sa most dá opraviť aj za štvrtinu predpokladanej ceny.

Návrat do minulosti

Most v Podbieli museli zo dňa na deň úplne zatvoriť koncom roku 2015. Rekonštrukcia trvala viac ako pol roka. Do užívania ho správca odovzdal v júli 2016. Náklady aj s náhradným premostením dosiahli 6,13 milióna eur. Most má dĺžku zhruba 56 metrov.

Prečítajte si tiež: To je fajn, nerovné panely nahradia dlažbou Čítajte 

Podobná situácia sa zopakovala o pol roka len o zhruba dva kilometre ďalej. V Nižnej v januári 2017 pre havarijný stav mosta pri železničnom priecestí ponad rieku Oravu vyhlásili mimoriadnu situáciu. Priamym zadaním sa nepodarilo vybrať firmu, ktorá by most opravila. Nasledovalo verejné obstarávanie. Začalo vlani v máji, zmluvu s víťazom podpísal správca cesty, Slovenská správa ciest, pred necelými dvomi týždňami. Firma začína práce s vysúťaženou sumou 2,14 milióna eur, vrátane náhradného premostenia. A i napriek tomu, že nižniansky most meria zhruba 72 metrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prevencia už asi nepomôže

Bezmála štvormiliónový rozdiel v cenách je pre laika nepochopiteľný. Najmä preto, že nižniansky most je dlhší, logicky treba počítať s tým, že aj náhradné premostenie bude dlhšie a teda by malo byť aj drahšie.

„Na prvý pohľad vyznievajú tieto diametrálne odlišné sumy šokujúco, ale situácia v oboch prípadoch sa nedá porovnávať,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Národnej rady a splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty. „Most v Podbieli bola mimoriadna udalosť s vylúčením dopravy, kde bolo okamžite potrebné zabezpečiť prejazdnosť. Pre krátkosť času, keďže bolo potrebné konať okamžite, sa teda v prípade mosta v Podbieli cena vyšplhala do astronomickej výšky.“

Poslanec v tejto súvislosti upozorňuje na nevyhnutnosť prevencie, pravidelnej údržby a kontrol. Dnes, kedy sú mosty v Žilinskom kraji v najhoršom stave spomedzi celého Slovenska, však už zrejme prevencia nepomôže.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvodov je viac

Slovenská správa ciest uviedla podobné dôvody ako Igor Janckulík. V podmienkach pri výbere zhotoviteľa bolo dodržiavanie termínov, od okamžitého začatia inžinierskej prípravy stavby cez predloženie odborných návrhov, technického riešenia dočasnej obchádzkovej konštrukcie mosta, rovnako ako aj nového. „Podmienkou bolo tiež sprevádzkovanie dočasného premostenia do začiatku zimy a dodržanie termínu otvorenia nového mosta,“ povedala Lenka Salvianyová z kancelárie generálneho riaditeľa správcu.

Prečítajte si tiež: Hlasujte za športovca mesiaca február Čítajte 

Správca zároveň konkretizoval dôvody rozdielnych cien. „Domnievame sa, že to môže byť spôsobené podmienkou dopravnej obslužnosti daného územia. V Podbieli bol most uzatvorený, obchádzková trasa v zime nevyhovovala a bolo nevyhnutné zabezpečiť aspoň dočasné sprejazdnenie pre ťažkú dopravu. V Nižnej je zatiaľ len obmedzenie premávky do jedného jazdného pruhu. Na nižniansky most bol sčasti spracovaný projekt.“

SkryťVypnúť reklamu

Za rozdielom môže byť aj časový priestor na vytvorenie dočasného premostenia a taktiež odlišné technické parametre oboch mostov s rozdielnymi počtami pilierov či inou dĺžkou rozpätia nosníkov.

O podobné vyjadrenie sme žiadali aj ministerstvo výstavby. Ani po opakovanej žiadosti sme však z rezortu odpovede nedostali.

Ako to dopadne?

Mimoriadna situácia na nižnianskom moste trvá už viac ako rok. Tam je však zrejme šťastím, že ho nebolo treba okamžite zatvoriť.

Podľa projektu bol rozpočet viac ako 8,3 milióna eur. Ťažko povedať, či by aj v tomto prípade dosiahla cena tento strop, keby sa s prácami začalo začiatkom minulého roka tak, ako bolo pôvodne plánované.

Prečítajte si tiež: Cestu medzi mestom a dedinou ohrozuje nestabilné bralo Čítajte 

Napokon však na nižniansky most prebehla súťaž. Zapojilo sa osem uchádzačov. Ponuky sa pohybovali od troch miliónov do 5,6 milióna eur. Najnižšia bola 2,14 milióna. Dala ju spoločnosť Váhostav-SK a spol. Pre mimoriadne nízku cenu bola firma zo súťaže vylúčená. Úrad pre verejné obstarávanie ju do nej vrátil. A zákazku firma získala. „Napriek tomu máme obavy o výsledok realizácie prác v takej nízkej sume,“ uviedla Lenka Salvianyová.

Niektorí ľudia pochybujú, že firma most zrekonštruuje za deklarovanú sumu. Iní, aj odborníci z oblasti stavebníctva, na druhej strane už pri podbielskom moste kritizovali premrštenú sumu a tvrdili, že sa to dalo urobiť podstatne lacnejšie.

„Ostáva mi len veriť, že vysúťažená cena bude dostačujúca na ukončenie diela podľa dokumentácie a v požadovanej kvalite. Budem pozorne sledovať, či nakoniec nebude treba sumu navýšiť dodatkami k zmluve,“ povedal Igor Janckulík.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 450
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 075
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 127
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 531
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 240
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 868
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 641
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 624
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ilustračné foto z minulej sezóny.

Hralo sa tretie jarné kolo.


Takáto kuriozita na ceste medzi Dolným Kubínom a Širokou dnes (20. 5.) ráno zdržala vodičov.

Vodiči sa ráno na ceste zdržali.


Vlaková patrola ZSSK na Rušňoparáde 2025.

Spoločné rodinné výlety, detská fantázia rozbehnutá na plné obrátky a zážitky, na ktoré sa nezabúda.


Juraj Pekarčík (vpravo) sa teší z doteraz najcennejšej trofeje.

Mladý reprezentant bol piatym najproduktívnejším hráčom ligy v play-off.


a 1 ďalší

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu