Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric

Firma znížila návrh ceny opravy mosta na štvrtinu

Oprava kratšieho mosta v Podbieli vyšla na viac ako šesť miliónov eur. Druhý, dlhší, chce firma urobiť za 2,14 milióna. Pýtali sme sa, ako je to možné a či vôbec.

Kolóny z Nižnej nezmiznú minimálne rok. Aj na náhradnom moste bude totiž semafor. Kolóny z Nižnej nezmiznú minimálne rok. Aj na náhradnom moste bude totiž semafor. (Zdroj: Naďa Kališová)

NIŽNÁ, PODBIEL. Za štvormiliónovým rozdielom môžu byť šibeničné termíny. Do roka bude jasné, či sa most dá opraviť aj za štvrtinu predpokladanej ceny.

Návrat do minulosti

Most v Podbieli museli zo dňa na deň úplne zatvoriť koncom roku 2015. Rekonštrukcia trvala viac ako pol roka. Do užívania ho správca odovzdal v júli 2016. Náklady aj s náhradným premostením dosiahli 6,13 milióna eur. Most má dĺžku zhruba 56 metrov.

Prečítajte si tiež: To je fajn, nerovné panely nahradia dlažbou Čítajte 

Podobná situácia sa zopakovala o pol roka len o zhruba dva kilometre ďalej. V Nižnej v januári 2017 pre havarijný stav mosta pri železničnom priecestí ponad rieku Oravu vyhlásili mimoriadnu situáciu. Priamym zadaním sa nepodarilo vybrať firmu, ktorá by most opravila. Nasledovalo verejné obstarávanie. Začalo vlani v máji, zmluvu s víťazom podpísal správca cesty, Slovenská správa ciest, pred necelými dvomi týždňami. Firma začína práce s vysúťaženou sumou 2,14 milióna eur, vrátane náhradného premostenia. A i napriek tomu, že nižniansky most meria zhruba 72 metrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prevencia už asi nepomôže

Bezmála štvormiliónový rozdiel v cenách je pre laika nepochopiteľný. Najmä preto, že nižniansky most je dlhší, logicky treba počítať s tým, že aj náhradné premostenie bude dlhšie a teda by malo byť aj drahšie.

„Na prvý pohľad vyznievajú tieto diametrálne odlišné sumy šokujúco, ale situácia v oboch prípadoch sa nedá porovnávať,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Národnej rady a splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty. „Most v Podbieli bola mimoriadna udalosť s vylúčením dopravy, kde bolo okamžite potrebné zabezpečiť prejazdnosť. Pre krátkosť času, keďže bolo potrebné konať okamžite, sa teda v prípade mosta v Podbieli cena vyšplhala do astronomickej výšky.“

Poslanec v tejto súvislosti upozorňuje na nevyhnutnosť prevencie, pravidelnej údržby a kontrol. Dnes, kedy sú mosty v Žilinskom kraji v najhoršom stave spomedzi celého Slovenska, však už zrejme prevencia nepomôže.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvodov je viac

Slovenská správa ciest uviedla podobné dôvody ako Igor Janckulík. V podmienkach pri výbere zhotoviteľa bolo dodržiavanie termínov, od okamžitého začatia inžinierskej prípravy stavby cez predloženie odborných návrhov, technického riešenia dočasnej obchádzkovej konštrukcie mosta, rovnako ako aj nového. „Podmienkou bolo tiež sprevádzkovanie dočasného premostenia do začiatku zimy a dodržanie termínu otvorenia nového mosta,“ povedala Lenka Salvianyová z kancelárie generálneho riaditeľa správcu.

Prečítajte si tiež: Hlasujte za športovca mesiaca február Čítajte 

Správca zároveň konkretizoval dôvody rozdielnych cien. „Domnievame sa, že to môže byť spôsobené podmienkou dopravnej obslužnosti daného územia. V Podbieli bol most uzatvorený, obchádzková trasa v zime nevyhovovala a bolo nevyhnutné zabezpečiť aspoň dočasné sprejazdnenie pre ťažkú dopravu. V Nižnej je zatiaľ len obmedzenie premávky do jedného jazdného pruhu. Na nižniansky most bol sčasti spracovaný projekt.“

SkryťVypnúť reklamu

Za rozdielom môže byť aj časový priestor na vytvorenie dočasného premostenia a taktiež odlišné technické parametre oboch mostov s rozdielnymi počtami pilierov či inou dĺžkou rozpätia nosníkov.

O podobné vyjadrenie sme žiadali aj ministerstvo výstavby. Ani po opakovanej žiadosti sme však z rezortu odpovede nedostali.

Ako to dopadne?

Mimoriadna situácia na nižnianskom moste trvá už viac ako rok. Tam je však zrejme šťastím, že ho nebolo treba okamžite zatvoriť.

Podľa projektu bol rozpočet viac ako 8,3 milióna eur. Ťažko povedať, či by aj v tomto prípade dosiahla cena tento strop, keby sa s prácami začalo začiatkom minulého roka tak, ako bolo pôvodne plánované.

Prečítajte si tiež: Cestu medzi mestom a dedinou ohrozuje nestabilné bralo Čítajte 

Napokon však na nižniansky most prebehla súťaž. Zapojilo sa osem uchádzačov. Ponuky sa pohybovali od troch miliónov do 5,6 milióna eur. Najnižšia bola 2,14 milióna. Dala ju spoločnosť Váhostav-SK a spol. Pre mimoriadne nízku cenu bola firma zo súťaže vylúčená. Úrad pre verejné obstarávanie ju do nej vrátil. A zákazku firma získala. „Napriek tomu máme obavy o výsledok realizácie prác v takej nízkej sume,“ uviedla Lenka Salvianyová.

Niektorí ľudia pochybujú, že firma most zrekonštruuje za deklarovanú sumu. Iní, aj odborníci z oblasti stavebníctva, na druhej strane už pri podbielskom moste kritizovali premrštenú sumu a tvrdili, že sa to dalo urobiť podstatne lacnejšie.

„Ostáva mi len veriť, že vysúťažená cena bude dostačujúca na ukončenie diela podľa dokumentácie a v požadovanej kvalite. Budem pozorne sledovať, či nakoniec nebude treba sumu navýšiť dodatkami k zmluve,“ povedal Igor Janckulík.

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  7. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Prišli na to, že odpad je cenný
  2. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Autocentrá AURES Holdings obslúžili už 3 milióny zákazníkov
  5. Príďte ochutnať ocenené destiláty
  6. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  7. Politici dobrovoľne posielajú slovenské ženy pod nôž
  8. IT expertka: Iba mobil deťom na učenie naozaj nestačí
  1. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 13 965
  2. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 788
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 576
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 512
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 213
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 068
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 666
  8. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 2 521

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.9.1923)
  2. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali.
  3. Radko Mačuha: Čo je to Liberalizmus?
  4. Rado Surovka: Kto by nás mal zastupovať v parlamente ?
  5. Vladimír Krátky: Do plynu s nimi !
  6. Ivan Mlynár: Progresívne Slovensko – nebojte sa, prestaňte sa báť a dáme to
  7. Peter Kurčík: Existuje čas?
  8. Jaromír Novak: Prvý jesenný. Zas
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 60 920
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 504
  3. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 29 690
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 13 144
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 063
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 213
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 6 840
  8. Adriana Boysová: Kto mrzačí naše deti? 5 711
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Polícia uvalila na prípad informačné embargo.


13 h
Eliška Šišková (v strede) je už majsterkou Slovenska v triatlone a najnovšie aj v duatlone.

Orava mala v štartovom poli osemčlenné zastúpenie.


a 1 ďalší 12 h
Členovia cykloklubu v Nižnej sú veľmi aktívni.

Chodník je lákavejší pre rodiny s deťmi alebo menej zdatných cyklistov.


14 h
Štvrtý ročník patril medzi tie najvydarenejšie.

Na štvrtý ročník prišla krásna účasť 250 bežcov.


20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hornovážsku kaskádu napustia koncom mesiaca.


20. sep

Údržbu svahov Trnávky zabezpečuje Slovenský vodohospodársky podnik.


18 h

Majiteľ jedného zo stánkov sa nevzdal, vznikla nová iniciatíva na pomoc iným.


20. sep

Našli tu opevnené sídlisko zo staršej doby bronzovej aj stredovekú dedinu.


20. sep

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.9.1923)
  2. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali.
  3. Radko Mačuha: Čo je to Liberalizmus?
  4. Rado Surovka: Kto by nás mal zastupovať v parlamente ?
  5. Vladimír Krátky: Do plynu s nimi !
  6. Ivan Mlynár: Progresívne Slovensko – nebojte sa, prestaňte sa báť a dáme to
  7. Peter Kurčík: Existuje čas?
  8. Jaromír Novak: Prvý jesenný. Zas
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 60 920
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 504
  3. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 29 690
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 13 144
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 063
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 213
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 6 840
  8. Adriana Boysová: Kto mrzačí naše deti? 5 711
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu