Piatok, 23. apríl, 2021 | Meniny má VojtechKrížovkyKrížovky

Firma znížila návrh ceny opravy mosta na štvrtinu

Oprava kratšieho mosta v Podbieli vyšla na viac ako šesť miliónov eur. Druhý, dlhší, chce firma urobiť za 2,14 milióna. Pýtali sme sa, ako je to možné a či vôbec.

Kolóny z Nižnej nezmiznú minimálne rok. Aj na náhradnom moste bude totiž semafor. Kolóny z Nižnej nezmiznú minimálne rok. Aj na náhradnom moste bude totiž semafor. (Zdroj: Naďa Kališová)

NIŽNÁ, PODBIEL. Za štvormiliónovým rozdielom môžu byť šibeničné termíny. Do roka bude jasné, či sa most dá opraviť aj za štvrtinu predpokladanej ceny.

Návrat do minulosti

Most v Podbieli museli zo dňa na deň úplne zatvoriť koncom roku 2015. Rekonštrukcia trvala viac ako pol roka. Do užívania ho správca odovzdal v júli 2016. Náklady aj s náhradným premostením dosiahli 6,13 milióna eur. Most má dĺžku zhruba 56 metrov.

Prečítajte si tiež: To je fajn, nerovné panely nahradia dlažbou Čítajte 

Podobná situácia sa zopakovala o pol roka len o zhruba dva kilometre ďalej. V Nižnej v januári 2017 pre havarijný stav mosta pri železničnom priecestí ponad rieku Oravu vyhlásili mimoriadnu situáciu. Priamym zadaním sa nepodarilo vybrať firmu, ktorá by most opravila. Nasledovalo verejné obstarávanie. Začalo vlani v máji, zmluvu s víťazom podpísal správca cesty, Slovenská správa ciest, pred necelými dvomi týždňami. Firma začína práce s vysúťaženou sumou 2,14 milióna eur, vrátane náhradného premostenia. A i napriek tomu, že nižniansky most meria zhruba 72 metrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Prevencia už asi nepomôže

Bezmála štvormiliónový rozdiel v cenách je pre laika nepochopiteľný. Najmä preto, že nižniansky most je dlhší, logicky treba počítať s tým, že aj náhradné premostenie bude dlhšie a teda by malo byť aj drahšie.

„Na prvý pohľad vyznievajú tieto diametrálne odlišné sumy šokujúco, ale situácia v oboch prípadoch sa nedá porovnávať,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Národnej rady a splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty. „Most v Podbieli bola mimoriadna udalosť s vylúčením dopravy, kde bolo okamžite potrebné zabezpečiť prejazdnosť. Pre krátkosť času, keďže bolo potrebné konať okamžite, sa teda v prípade mosta v Podbieli cena vyšplhala do astronomickej výšky.“

Poslanec v tejto súvislosti upozorňuje na nevyhnutnosť prevencie, pravidelnej údržby a kontrol. Dnes, kedy sú mosty v Žilinskom kraji v najhoršom stave spomedzi celého Slovenska, však už zrejme prevencia nepomôže.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôvodov je viac

Slovenská správa ciest uviedla podobné dôvody ako Igor Janckulík. V podmienkach pri výbere zhotoviteľa bolo dodržiavanie termínov, od okamžitého začatia inžinierskej prípravy stavby cez predloženie odborných návrhov, technického riešenia dočasnej obchádzkovej konštrukcie mosta, rovnako ako aj nového. „Podmienkou bolo tiež sprevádzkovanie dočasného premostenia do začiatku zimy a dodržanie termínu otvorenia nového mosta,“ povedala Lenka Salvianyová z kancelárie generálneho riaditeľa správcu.

Prečítajte si tiež: Hlasujte za športovca mesiaca február Čítajte 

Správca zároveň konkretizoval dôvody rozdielnych cien. „Domnievame sa, že to môže byť spôsobené podmienkou dopravnej obslužnosti daného územia. V Podbieli bol most uzatvorený, obchádzková trasa v zime nevyhovovala a bolo nevyhnutné zabezpečiť aspoň dočasné sprejazdnenie pre ťažkú dopravu. V Nižnej je zatiaľ len obmedzenie premávky do jedného jazdného pruhu. Na nižniansky most bol sčasti spracovaný projekt.“

Skryť Vypnúť reklamu

Za rozdielom môže byť aj časový priestor na vytvorenie dočasného premostenia a taktiež odlišné technické parametre oboch mostov s rozdielnymi počtami pilierov či inou dĺžkou rozpätia nosníkov.

O podobné vyjadrenie sme žiadali aj ministerstvo výstavby. Ani po opakovanej žiadosti sme však z rezortu odpovede nedostali.

Ako to dopadne?

Mimoriadna situácia na nižnianskom moste trvá už viac ako rok. Tam je však zrejme šťastím, že ho nebolo treba okamžite zatvoriť.

Podľa projektu bol rozpočet viac ako 8,3 milióna eur. Ťažko povedať, či by aj v tomto prípade dosiahla cena tento strop, keby sa s prácami začalo začiatkom minulého roka tak, ako bolo pôvodne plánované.

Prečítajte si tiež: Cestu medzi mestom a dedinou ohrozuje nestabilné bralo Čítajte 

Napokon však na nižniansky most prebehla súťaž. Zapojilo sa osem uchádzačov. Ponuky sa pohybovali od troch miliónov do 5,6 milióna eur. Najnižšia bola 2,14 milióna. Dala ju spoločnosť Váhostav-SK a spol. Pre mimoriadne nízku cenu bola firma zo súťaže vylúčená. Úrad pre verejné obstarávanie ju do nej vrátil. A zákazku firma získala. „Napriek tomu máme obavy o výsledok realizácie prác v takej nízkej sume,“ uviedla Lenka Salvianyová.

Niektorí ľudia pochybujú, že firma most zrekonštruuje za deklarovanú sumu. Iní, aj odborníci z oblasti stavebníctva, na druhej strane už pri podbielskom moste kritizovali premrštenú sumu a tvrdili, že sa to dalo urobiť podstatne lacnejšie.

„Ostáva mi len veriť, že vysúťažená cena bude dostačujúca na ukončenie diela podľa dokumentácie a v požadovanej kvalite. Budem pozorne sledovať, či nakoniec nebude treba sumu navýšiť dodatkami k zmluve,“ povedal Igor Janckulík.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  2. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  3. Seychely: Pláže, korytnačky aj unikátny prales
  4. Niečo pečie: Junior pripravuje novú kuchársku show
  5. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  6. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  7. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  8. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  9. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  10. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  1. Seychely: Pláže, korytnačky aj unikátny prales
  2. Niečo pečie: Junior pripravuje novú kuchársku show
  3. Svoj Dom snov nájdete pri OC Cassovia už tento víkend
  4. 7 najčastejších chýb pri zateplení fasády
  5. Riaditeľ Kositu: Odpad vyriešia technológie, skládky končia
  6. Nákupy zadarmo vo Forum Poprad
  7. AAA AUTO otvorilo pobočky s ponukou 4000 áut
  8. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  9. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  10. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 25 716
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 14 156
  3. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou 10 869
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 10 563
  5. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 7 748
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 7 262
  7. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 7 114
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 6 672
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 6 671
  10. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov 6 525
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Juraj Široký

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Už takmer 25 rokov trvá výstavba diaľnice D3 v náročných úsekoch severného Slovenska. Pripomína tak trochu nekonečný príbeh, o ktorom sa budeme rozprávať v pondelok v LIVE diskusii o 18:00 hod.

21. apr
Učiteľky berú popoludní do rúk metly a handry.

Kvôli korone ostali doma všetci nepedagogickí zamestnanci školy, zastúpiť ich museli tí spoza katedry.

14 h
Obec má svoju prvú monografiu.

Vyšla prvá monografia Suchej Hory, tvorili ju päť rokov.

17 h
Dolnokubínsky zimný štadión, za ním je letný štadión.

Dolný Kubín vyhlásil súťaž na rekonštrukciu zimného štadióna. Ide o viac ako 660-tisíc eur.

21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?