Nedeľa, 19. august, 2018 | Meniny má Lýdia

Ako dlho ešte storočný most udrží ťažké autá?

Ďalší poškodený most stále čaká na opravu. Už viac ako rok a táto doba sa o niekoľko mesiacov predĺži.

Tak, ako vyzeral most vlani vo februári, vyzerá stále. Hoci mal byť už opravený. (Zdroj: Naďa Kališová)

PODBIEL. Most v Podbieli, vedúci k železničnej stanici, urbáru, futbalovému ihrisku, ale aj k desiatkam rodinných domov, mali rekonštruovať vlani. Nevyhnutne treba riešiť jeho nosnosť. Správca, Žilinský samosprávny kraj, ju plánoval zvýšiť z aktuálnych 13 ton na 28. Práce dodnes ani len nezačali, hoci peniaze poslanci schválili ešte v roku 2016. A zrejme ani tak skoro nezačnú.

Vlani vo februári

„Most zmodernizujeme, doplníme priečniky, firma zosilní diagonály a vymení aj drevené mostiny,“ informovala takto pred rokom vtedajšia hovorkyňa kraja. „Momentálne prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby, vzíde z neho aj konečná cena. Predpokladané náklady sú vo výške 70-tisíc eur. S rekonštrukciou chceme začať čo najskôr ešte tento rok, po ukončení obstarávania.“

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Námietky k registru pozemkov podávali aj za vlastníkov, ktorí už nežijú

Rekonštrukcie jednosmerného mosta z roku 1922 sa nevedia dočkať najmä ľudia bývajúci na druhej strane rieky Oravy. Aj podnikatelia, ktorí ho využívajú, sa potešili vlaňajšej informácií. O to sú dnes všetci skeptickejší, keďže stav mosta sa za dvanásť mesiacov vôbec nezmenil.

Dve súťaže

Podľa informácií kraja projekt rekonštrukcie pochádza z roku 2009. Uchádzači, ktorí sa prihlásili do verejného obstarávania vyhláseného koncom roku 2016, napokon od svojich ponúk odstúpili. Súťaž preto musel správca opakovať. Zdá sa, že zbytočne.

„Po podrobnom preštudovaní projektovej dokumentácie a následných konzultáciách s viacerými projektantmi sa zistili niektoré technické a technologické nedostatky navrhovaného riešenia, ktoré by v konečnom dôsledku bránili v realizácií stavebných prác,“ povedala Jarmila Ševčíková z odboru informácií a zahraničných vzťahov na kraji.

Mnohé problémy

Župa si vyžiadala stanovisko nezávislého projektanta, ktorý pôvodné riešenie celkom zavrhol. Podľa neho je rozobratie konštrukcie za daných okolností nemožné, pretože prístup do koryta rieky je z jednej strany nereálny a z druhej síce jednoduchší, ale nákladný, pričom je otázne, či by správca toku vydal súhlas na prehradenie rieky.

Prečítajte si tiež: Pri týchto správach môžete zažmúriť oči

„Aj keby sa žeriav dostal do koryta, po oboch stranách mosta ide nadzemné vedenie, z jednej vysoké napätie, z druhej nízke, čo znemožňuje manipuláciu s bremenami,“ píše sa v stanovisku. „Pred mostom je nedostatočná šírka na ukotvenie. Žeriav by musel zdvihnúť bremeno, otočiť sa a naložiť ho na druhej strane, čo je nemožné pre nadzemné vedenie.“

Projektant vyhodnotil rozšírenie mosta ako zbytočné, keďže obojsmerná premávka na ňom je absolútne vylúčená. „Jednak pre šírku pred mostom a jednak pre zaťažiteľnosť konštrukcií. Dve nákladné vozidla, ktoré tam vo veľkom jazdia, sa neobídu.“

Nový projekt

Projektant odporučil vymeniť drevené mostnice a zosilniť priehradovú konštrukciu podľa požiadaviek zaťažiteľnosti.

Prečítajte si tiež: Vieme, ktoré mosty zbúrajú. Kadiaľ presmerujú dopravu?

Na základe tohto stanoviska župa momentálne zvažuje ďalší postup, čo s problematickým mostom. „Zatiaľ sa z nášho pohľadu javí ako naj-optimálnejšie riešenie vypracovanie novej dokumentácie zohľadňujúcej jestvujúci stav mosta,“ povedala Jarmila Ševčíková.

Nové technické riešenie bude pravdepodobne nákladnejšie. Kraj však argumentuje, že pôjde o rekonštrukciu z komplexného hľadiska, teda zvýšenie únosnosti celej stavby, nielen jedného poľa, čo bolo plánované pôvodne.

Podbielčania len dúfajú, že storočný, denne veľmi zaťažovaný most, tento byrokratický kolotoč vydrží.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 13 225
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 588
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 7 363
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 225
  5. Vizuálny smog je problém 3 003
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 787
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 665
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 336
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 688
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 378

Hlavné správy z MY Orava

Zvuk zubárskej vŕtačky už pomaly patrí do archívu

Trendy neobchádzajú ani stomatológiu. Naopak. Dnes sa kvalitná zubná ambulancia bez nich nezaobíde, ak chce spĺňať potreby a nároky pacientov.

Jasenovčania využijú staré školské lavice

Začína rekonštrukcia školy, v ktorej sa najskôr učil a neskôr aj vyučoval deti Martin Kukučín.

Starí valasi košele impregnovali v ovčom loji a prali v popole

Bezmála stotisíc eur dalo Múzeum oravskej dediny do rekonštrukcie piatich remeselných objektov. Vďaka peniazom z eurofondov v nich môžu zamestnanci skanzenu ukazovať, ako žili a čo robili ľudia v minulosti.

Slovenským triatlonistom kraľuje Dolnokubínčan

Neuveriteľných 9 hodín bojoval Michal na trati o slovenský titul.

Chovatelia vystavovali rôzne plemená psov

Najpočetnejšie zastúpenie na oblastnej výstave psov mali poľovníci.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pozostatok jaskyne? Najvyššiu skalnú bránu vidieť až z Mikuláša

Keď sa dobre zapozeráte, jánske skalné Okno vidieť zďaleka, napríklad z Liptovského Mikuláša ho máte ako na dlani. Z diaľky vyzerá ako nenápadné očko na ihle. Ale nenechajte sa oklamať, je to najväčšie skalné okno na Slovensku.

Spoločenstvo chce na lazoch vlastnú hrobku

V Škriavniku sa udomácnili ľudia zo združenia, ktorého predpisy nedovoľujú, aby boli pochovaní na verejnom cintoríne.

Vybrali SME

Už ste čítali?