Štvrtok, 22. apríl, 2021 | Meniny má SlavomírKrížovkyKrížovky

Ako dlho ešte storočný most udrží ťažké autá?

Ďalší poškodený most stále čaká na opravu. Už viac ako rok a táto doba sa o niekoľko mesiacov predĺži.

Tak, ako vyzeral most vlani vo februári, vyzerá stále. Hoci mal byť už opravený. Tak, ako vyzeral most vlani vo februári, vyzerá stále. Hoci mal byť už opravený. (Zdroj: Naďa Kališová)

PODBIEL. Most v Podbieli, vedúci k železničnej stanici, urbáru, futbalovému ihrisku, ale aj k desiatkam rodinných domov, mali rekonštruovať vlani. Nevyhnutne treba riešiť jeho nosnosť. Správca, Žilinský samosprávny kraj, ju plánoval zvýšiť z aktuálnych 13 ton na 28. Práce dodnes ani len nezačali, hoci peniaze poslanci schválili ešte v roku 2016. A zrejme ani tak skoro nezačnú.

Vlani vo februári

„Most zmodernizujeme, doplníme priečniky, firma zosilní diagonály a vymení aj drevené mostiny,“ informovala takto pred rokom vtedajšia hovorkyňa kraja. „Momentálne prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby, vzíde z neho aj konečná cena. Predpokladané náklady sú vo výške 70-tisíc eur. S rekonštrukciou chceme začať čo najskôr ešte tento rok, po ukončení obstarávania.“

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Námietky k registru pozemkov podávali aj za vlastníkov, ktorí už nežijú Čítajte 

Rekonštrukcie jednosmerného mosta z roku 1922 sa nevedia dočkať najmä ľudia bývajúci na druhej strane rieky Oravy. Aj podnikatelia, ktorí ho využívajú, sa potešili vlaňajšej informácií. O to sú dnes všetci skeptickejší, keďže stav mosta sa za dvanásť mesiacov vôbec nezmenil.

Dve súťaže

Podľa informácií kraja projekt rekonštrukcie pochádza z roku 2009. Uchádzači, ktorí sa prihlásili do verejného obstarávania vyhláseného koncom roku 2016, napokon od svojich ponúk odstúpili. Súťaž preto musel správca opakovať. Zdá sa, že zbytočne.

„Po podrobnom preštudovaní projektovej dokumentácie a následných konzultáciách s viacerými projektantmi sa zistili niektoré technické a technologické nedostatky navrhovaného riešenia, ktoré by v konečnom dôsledku bránili v realizácií stavebných prác,“ povedala Jarmila Ševčíková z odboru informácií a zahraničných vzťahov na kraji.

Skryť Vypnúť reklamu

Mnohé problémy

Župa si vyžiadala stanovisko nezávislého projektanta, ktorý pôvodné riešenie celkom zavrhol. Podľa neho je rozobratie konštrukcie za daných okolností nemožné, pretože prístup do koryta rieky je z jednej strany nereálny a z druhej síce jednoduchší, ale nákladný, pričom je otázne, či by správca toku vydal súhlas na prehradenie rieky.

Prečítajte si tiež: Pri týchto správach môžete zažmúriť oči Čítajte 

„Aj keby sa žeriav dostal do koryta, po oboch stranách mosta ide nadzemné vedenie, z jednej vysoké napätie, z druhej nízke, čo znemožňuje manipuláciu s bremenami,“ píše sa v stanovisku. „Pred mostom je nedostatočná šírka na ukotvenie. Žeriav by musel zdvihnúť bremeno, otočiť sa a naložiť ho na druhej strane, čo je nemožné pre nadzemné vedenie.“

Projektant vyhodnotil rozšírenie mosta ako zbytočné, keďže obojsmerná premávka na ňom je absolútne vylúčená. „Jednak pre šírku pred mostom a jednak pre zaťažiteľnosť konštrukcií. Dve nákladné vozidla, ktoré tam vo veľkom jazdia, sa neobídu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Nový projekt

Projektant odporučil vymeniť drevené mostnice a zosilniť priehradovú konštrukciu podľa požiadaviek zaťažiteľnosti.

Prečítajte si tiež: Vieme, ktoré mosty zbúrajú. Kadiaľ presmerujú dopravu? Čítajte 

Na základe tohto stanoviska župa momentálne zvažuje ďalší postup, čo s problematickým mostom. „Zatiaľ sa z nášho pohľadu javí ako naj-optimálnejšie riešenie vypracovanie novej dokumentácie zohľadňujúcej jestvujúci stav mosta,“ povedala Jarmila Ševčíková.

Nové technické riešenie bude pravdepodobne nákladnejšie. Kraj však argumentuje, že pôjde o rekonštrukciu z komplexného hľadiska, teda zvýšenie únosnosti celej stavby, nielen jedného poľa, čo bolo plánované pôvodne.

Podbielčania len dúfajú, že storočný, denne veľmi zaťažovaný most, tento byrokratický kolotoč vydrží.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  2. Snažíte sa o ekologickú domácnosť?
  3. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  4. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  5. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  6. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  7. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  8. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  9. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  10. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  1. Riaditeľ Kositu: Odpad vyriešia technológie, skládky končia
  2. Nákupy zadarmo vo Forum Poprad
  3. AAA AUTO otvorilo pobočky s ponukou 4000 áut
  4. Snažíte sa o ekologickú domácnosť?
  5. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  6. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  7. Viete ako na to, ak potrebujete silu a energiu?
  8. Viac ako polovica to zažila, hovoriť nechce nikto
  9. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  10. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 25 787
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 15 382
  3. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 10 154
  4. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 113
  5. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou 8 035
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 7 350
  7. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 7 174
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 6 722
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 6 710
  10. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov 6 560
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Učiteľky berú popoludní do rúk metly a handry.

Kvôli korone ostali doma všetci nepedagogickí zamestnanci školy, zastúpiť ich museli tí spoza katedry.

3 h
Obec má svoju prvú monografiu.

Vyšla prvá monografia Suchej Hory, tvorili ju päť rokov.

6 h
Dolnokubínsky zimný štadión, za ním je letný štadión.

Dolný Kubín vyhlásil súťaž na rekonštrukciu zimného štadióna. Ide o viac ako 660-tisíc eur.

9 h

Už takmer 25 rokov trvá výstavba diaľnice D3 v náročných úsekoch severného Slovenska. Pripomína tak trochu nekonečný príbeh, o ktorom sa budeme rozprávať v pondelok v LIVE diskusii o 18:00 hod.

21. apr

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vážna nehoda sa stala dnes skoro ráno na R1 neďaleko Trnavy.

21. apr

Martin Spano, rodák z Čaky.

16. apr

Na očkovanie prichádzali davy ľudí. Dnes oznámili, že vakcíny už nemajú.

21. apr

Trnava organizovala testovanie v tomto roku trinásť víkendov za sebou.

21. apr

Už ste čítali?