Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

Odkaz župe: Nákladiaky si do dediny nepustíme

Obyvateľov doliny od Lokce k poľským hraniciam čaká po nedokončenej ceste v Oravskej Lesnej v lete ďalšia nepríjemnosť – rekonštrukcia dvoch veľkých mostov. Kadiaľ povedie obchádzková trasa?

Po tejto ceste ku základnej škole chcú dať obchádzku pre kamióny.Po tejto ceste ku základnej škole chcú dať obchádzku pre kamióny. (Zdroj: Martin Pavelek)

KRUŠETNICA. „Čo sa zbláznili?“ reagovala starostka Krušetnica Terézia Pacoňová na informáciu, že počas rekonštrukcie mosta vedľa dediny pôjde obchádzková trasa stredom obce popri základnej škole. A to nielen pre osobné autá, ale aj kamióny. „To nedovolíme, ani keby mal padnúť celý projekt.“

Prekvapený ostal aj Igor Janckulík, ktorý je obecným aj župným poslancom. Cesta a most patria Žilinskému samosprávnemu kraju (ŽSK), ktorý platí z eurofondov ich opravu. „Ako mohli takto rozhodnúť bez nás?“ Zdôraznil, že na stretnutí zástupcov obce, župy, zhotoviteľa, projektanta a polície v polovici januára padlo niekoľko návrhov na riešenie. „Povedali, že o týždeň sa k nim vrátime a vyberieme najvhodnejší. Spoločne.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ohrozenie je veľké

Po ceste medzi Lokcou a Zákamenným prejde denne približne štyritisíc áut. Využívajú aj most vedľa Krušetnice. Odborníci ohodnotili jeho stav ako piaty stupeň poškodenia, pričom sedmička je najhorší. Rekonštrukcia má začať na jar. Ešte predtým museli nájsť obchádzkovú trasu, pretože most bude počas rekonštrukcie zatvorený.

Podľa projektu mali osobné autá a autobusy jazdiť cez Krušetnicu.
Príjazd a výjazd z dediny mal byť obojsmerný. V strede dediny by sa rozdelil na dve jednosmerné cesty. Jedna prechádza okolo obecného úradu, druhá okolo materskej školy. Cesty sa na jednej strane stretnú na križovatke rovno pred bránou základnej školy, na druhej pri autobusovej zastávke.

„To je veľmi zlé riešenie,“ povedala Alena Miklušáková, riaditeľka základnej školy, ktorú navštevuje 180 detí, z toho takmer 80 z Lomnej. Žiaci vystúpia z autobusu pri obecnom úrade. Do školy idú pešo spolu s domácimi rovesníkmi. „Dole máme jedáleň aj školský klub. Cesta je úzka, nemáme tu chodníky. Deti budú ohrozené.“

Skryť Vypnúť reklamu

Rovnaký názor má starostka. „Od začiatku som upozorňovala na to, aby nerozhodli o obchádzke cez dedinu.“ Na jej slová zareagovali na stretnutí zástupcovia župy. Tvrdili, že rokovali s každou obcou. „Keď som sa ich spýtala, s kým rokovali v Krušetnici, povedali, že asi nás obišli. Nás, ktorí budeme najviac trpieť.“

Polovicu mosta mali nechať prejazdnú

„Chyba sa stala hneď na začiatku,“ tvrdí Igor Janckulík, ktorý je v župnom parlamente v komisii dopravy. „Prečo schválil opravu v celom a nie polovičnom profile? Mali nechať polovicu mosta prejazdnú a dopravu riadiť semaformi.“ Uvedomuje si, že niektorí vodiči by sa semafory snažili obísť cez dedinu, ale niekoľko desiatok áut naviac by sa dalo zvládnuť oveľa lepšie ako tisíce.

Prečítajte si tiež: Prechod Cez päť chotárov mal pre účastníkov novinku Čítajte 

Starostka a obecní poslanci upozornili, že obecné cesty na obchádzkovej trase sú úzke. „Majú päť metrov, niekde sa neobídu dva autobusy. Na viacerých miestach sme urobili novú vozovku. Pri vyhýbaní sa zničia krajnice. Zvýšená premávka môže poškodiť celú vozovku aj budovy pri ceste.“
Vadí jej neochota správy ciest veci riešiť rýchlo. „Keď sa začala zosúvať cesta pri vstupe do dediny a upozornila som na to, namiesto opravy tam dali značku pozor nespevnená krajnica.“

Skryť Vypnúť reklamu

Zástupcov Žilinského samosprávneho kraja starostka na stretnutí upozornila, že v decembri minulého roku dedine schválili takmer stotisícovú dotáciu z eurofondov na výstavbu chodníka od obecného úradu ku škole, rozšírenie parkoviska pri cintoríne o 30 miest a výstavbu oddychového parku pri materskej škole. „Ako tam budú pracovať, keď okolo nich bude po úzkej ceste jazdiť toľko áut?“

Igor Janckulík pripustil možnosť presmerovania osobnej dopravy cez dedinu. „Sme ochotní tolerovať osobné autá za určitých podmienok. Treba rozšíriť miestne komunikácie v nevyhovujúcich úsekoch tak, aby autá mohli prechádzať v oboch smeroch.“ Privítal návrh župy osadiť prenosné obrubníky na vymedzenie priestoru pre chodcov.

V hre je viac variantov

Most v Krušetnici bude opravovať MBM group. Má na to štyri mesiace. Venovať sa bude aj ďalším siedmim, vrátane toho v Lokci. „Urobíme všetko preto, aby bol dopad na občanov čo najmenší,“ povedala Alena Nováková. Dodala, že sú pripravení akceptovať návrhy na zlepšenie situácie v doprave.

Prečítajte si tiež: Táto stavba špatí pohľad na breh Oravskej priehrady Čítajte 

Na rokovaní sa hovorilo o troch variantoch. Prvý je pôvodný. Druhým je zmena projektu tak, aby práce prebiehali len na polovici mosta, druhá ostane prejazdná. Župa prisľúbila, že s projektantom urobí doplnkovú diagnostiku na moste, aby zistila, či to je možné.

Treťou možnosťou je vybudovanie náhradnej obchádzky okolo ihriska mimo obývanej zóny v dĺžke približne 250 metrov. Súčasťou mal byť dočasný most. Stálo by to približne 150-tisíc eur.
„Sme schopní urobiť akékoľvek riešenie, ale niekto musí o tom rozhodnúť,“ povedala Alena Nováková. „Ale každá zmena stojí peniaze a tie musí niekto zaplatiť.“

Pobúrení ľudia

Krušetničania povedali svoje požiadavky jasne a čakali pozvánku na ďalšie stretnutie. Nedostali ju.
Minulotýždňového sa však zúčastnili už aj autodopravcovia, ktorých nákladné autá a kamióny by pôvodne nemohli prechádzať cez dedinu. Obchádzku pre ne zatiaľ neurčili, no určite by išlo o desiatky kilometrov. Dôvodom je aj stanovisko Michala Žáčika z dolnokubínskej polície. Upozornil na šírkové a smerové pomery miestnych komunikácií v dedine a zvýšený pohyb chodcov. Napriek tomu na stretnutí v Zákamennom vybrali štvrtý variant.

„So zástupcami župy sme sa dohodli, že povolia prejazd kamiónov cestou z Oravskej Lesnej na Kysuce,“ povedal autodopravca Anton Klimčík zo Zákamenného. Tvrdí, že tadiaľ pôjde približne 70 percent kamiónovej dopravy, ktorá doteraz jazdí popri Krušetnici.

Prečítajte si tiež: Tragédia na Kubínskej holi ožila v spomienkach Čítajte 

Ďalším plusom je ponuka župy, ktorá prisľúbila opravu cesty medzi Lomnou a Zákamenným na odľahčenie Krušetnice od osobných áut. Ktovie, čo na veľký nápor tisícok áut povedia obyvatelia Lomnej, v ktorej hlavná cesta končí a jazdia tam len domáci. Podľa viacerých ľudí je spojnica dvoch dedín pôvodne poľná cesta posiata veľkými dierami.

Informácia, že ostatné kamióny a nákladné autá budú jazdiť cez Krušetnicu popri obecnom úrade, Krušetničanov pobúrila.
Na otázku, či sa tam zmestí aj nákladné auto plne naložené drevom, či kamióny vezúce stavebný materiál či vyvážajúce tovar z kovovýroby a ďalších firiem, odpovedal Klimčík jednoznačne. „Zmestia. Urobili sme skúšobnú jazdu. Ale musia ísť pomaly, dvadsaťkilometrovou rýchlosťou a dopravu musí riadiť semafor.“

Domáci obyvatelia s tým nesúhlasia. „Kde budú semafory?“ pýta sa Terézia Pacoňová. „Veď dva kamióny za sebou sú také dlhé, že pri státí na červenú úplne zablokujú cestu. Ako a kadiaľ budú jazdiť domáci obyvatelia? Kto ponesie zodpovednosť, keď sa stane nešťastie?“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  3. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  5. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  6. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 52 019
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 19 747
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 528
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 573
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 248
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 763
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 907
  8. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 885
  9. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 779
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Urobiť dvesto vlajok svetových štátov mu trvalo štyri roky.

Milan Michalčík má ojedinelé ochorenie, ktoré má za následok úbytok bielych krviniek a stratu funkčnosti kostnej drene, čaká na jej darcu. Vo voľnom čase tvorí obrázky z krepového papiera. Za sebou má dvesto vlajok svetových štátov, teraz robí erby obcí na Slovensku.

14 h
Nové zábradlie popri Jasenovskom potoku.

Drevené zábradlie na chodníku ku rodnému domu Martina Kukučína skončí v peci.

17. apr
Takto to vyzeralo na Medzihradnom.

Likvidácia biologicky rozložiteľného odpadu spaľovaním je zakázaná.

17. apr
Polícia bude naďalej dohliadať na dodržiavanie protiepidemických opatrení.

Dostaneme sa do obchodov, kostolov, múzeí, knižníc ale aj na športoviská či do zoologickej záhrady.

16. apr

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Martin Spano, rodák z Čaky.

16. apr

Martinčanka úprimne o tom, aké tienisté stránky prináša život s peknou tvárou.

10 h

Svadbu mladomanželov z Turca sprevádzali aj lavíny.

15. apr

Horčica sa stala pevnou súčasťou slovenskej kuchyne. Každý národ má tu svoju, Francúzi dijonskú, Nemci svoju žltú a Slováci majú liptovskomikulášsku.

15. apr

Už ste čítali?