Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Odkaz župe: Nákladiaky si do dediny nepustíme

Obyvateľov doliny od Lokce k poľským hraniciam čaká po nedokončenej ceste v Oravskej Lesnej v lete ďalšia nepríjemnosť – rekonštrukcia dvoch veľkých mostov. Kadiaľ povedie obchádzková trasa?

Po tejto ceste ku základnej škole chcú dať obchádzku pre kamióny.Po tejto ceste ku základnej škole chcú dať obchádzku pre kamióny. (Zdroj: Martin Pavelek)

KRUŠETNICA. „Čo sa zbláznili?“ reagovala starostka Krušetnica Terézia Pacoňová na informáciu, že počas rekonštrukcie mosta vedľa dediny pôjde obchádzková trasa stredom obce popri základnej škole. A to nielen pre osobné autá, ale aj kamióny. „To nedovolíme, ani keby mal padnúť celý projekt.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prekvapený ostal aj Igor Janckulík, ktorý je obecným aj župným poslancom. Cesta a most patria Žilinskému samosprávnemu kraju (ŽSK), ktorý platí z eurofondov ich opravu. „Ako mohli takto rozhodnúť bez nás?“ Zdôraznil, že na stretnutí zástupcov obce, župy, zhotoviteľa, projektanta a polície v polovici januára padlo niekoľko návrhov na riešenie. „Povedali, že o týždeň sa k nim vrátime a vyberieme najvhodnejší. Spoločne.“

SkryťVypnúť reklamu

Ohrozenie je veľké

Po ceste medzi Lokcou a Zákamenným prejde denne približne štyritisíc áut. Využívajú aj most vedľa Krušetnice. Odborníci ohodnotili jeho stav ako piaty stupeň poškodenia, pričom sedmička je najhorší. Rekonštrukcia má začať na jar. Ešte predtým museli nájsť obchádzkovú trasu, pretože most bude počas rekonštrukcie zatvorený.

Podľa projektu mali osobné autá a autobusy jazdiť cez Krušetnicu.
Príjazd a výjazd z dediny mal byť obojsmerný. V strede dediny by sa rozdelil na dve jednosmerné cesty. Jedna prechádza okolo obecného úradu, druhá okolo materskej školy. Cesty sa na jednej strane stretnú na križovatke rovno pred bránou základnej školy, na druhej pri autobusovej zastávke.

„To je veľmi zlé riešenie,“ povedala Alena Miklušáková, riaditeľka základnej školy, ktorú navštevuje 180 detí, z toho takmer 80 z Lomnej. Žiaci vystúpia z autobusu pri obecnom úrade. Do školy idú pešo spolu s domácimi rovesníkmi. „Dole máme jedáleň aj školský klub. Cesta je úzka, nemáme tu chodníky. Deti budú ohrozené.“

SkryťVypnúť reklamu

Rovnaký názor má starostka. „Od začiatku som upozorňovala na to, aby nerozhodli o obchádzke cez dedinu.“ Na jej slová zareagovali na stretnutí zástupcovia župy. Tvrdili, že rokovali s každou obcou. „Keď som sa ich spýtala, s kým rokovali v Krušetnici, povedali, že asi nás obišli. Nás, ktorí budeme najviac trpieť.“

Polovicu mosta mali nechať prejazdnú

„Chyba sa stala hneď na začiatku,“ tvrdí Igor Janckulík, ktorý je v župnom parlamente v komisii dopravy. „Prečo schválil opravu v celom a nie polovičnom profile? Mali nechať polovicu mosta prejazdnú a dopravu riadiť semaformi.“ Uvedomuje si, že niektorí vodiči by sa semafory snažili obísť cez dedinu, ale niekoľko desiatok áut naviac by sa dalo zvládnuť oveľa lepšie ako tisíce.

Prečítajte si tiež: Prechod Cez päť chotárov mal pre účastníkov novinku Čítajte 

Starostka a obecní poslanci upozornili, že obecné cesty na obchádzkovej trase sú úzke. „Majú päť metrov, niekde sa neobídu dva autobusy. Na viacerých miestach sme urobili novú vozovku. Pri vyhýbaní sa zničia krajnice. Zvýšená premávka môže poškodiť celú vozovku aj budovy pri ceste.“
Vadí jej neochota správy ciest veci riešiť rýchlo. „Keď sa začala zosúvať cesta pri vstupe do dediny a upozornila som na to, namiesto opravy tam dali značku pozor nespevnená krajnica.“

SkryťVypnúť reklamu

Zástupcov Žilinského samosprávneho kraja starostka na stretnutí upozornila, že v decembri minulého roku dedine schválili takmer stotisícovú dotáciu z eurofondov na výstavbu chodníka od obecného úradu ku škole, rozšírenie parkoviska pri cintoríne o 30 miest a výstavbu oddychového parku pri materskej škole. „Ako tam budú pracovať, keď okolo nich bude po úzkej ceste jazdiť toľko áut?“

Igor Janckulík pripustil možnosť presmerovania osobnej dopravy cez dedinu. „Sme ochotní tolerovať osobné autá za určitých podmienok. Treba rozšíriť miestne komunikácie v nevyhovujúcich úsekoch tak, aby autá mohli prechádzať v oboch smeroch.“ Privítal návrh župy osadiť prenosné obrubníky na vymedzenie priestoru pre chodcov.

V hre je viac variantov

Most v Krušetnici bude opravovať MBM group. Má na to štyri mesiace. Venovať sa bude aj ďalším siedmim, vrátane toho v Lokci. „Urobíme všetko preto, aby bol dopad na občanov čo najmenší,“ povedala Alena Nováková. Dodala, že sú pripravení akceptovať návrhy na zlepšenie situácie v doprave.

Prečítajte si tiež: Táto stavba špatí pohľad na breh Oravskej priehrady Čítajte 

Na rokovaní sa hovorilo o troch variantoch. Prvý je pôvodný. Druhým je zmena projektu tak, aby práce prebiehali len na polovici mosta, druhá ostane prejazdná. Župa prisľúbila, že s projektantom urobí doplnkovú diagnostiku na moste, aby zistila, či to je možné.

Treťou možnosťou je vybudovanie náhradnej obchádzky okolo ihriska mimo obývanej zóny v dĺžke približne 250 metrov. Súčasťou mal byť dočasný most. Stálo by to približne 150-tisíc eur.
„Sme schopní urobiť akékoľvek riešenie, ale niekto musí o tom rozhodnúť,“ povedala Alena Nováková. „Ale každá zmena stojí peniaze a tie musí niekto zaplatiť.“

Pobúrení ľudia

Krušetničania povedali svoje požiadavky jasne a čakali pozvánku na ďalšie stretnutie. Nedostali ju.
Minulotýždňového sa však zúčastnili už aj autodopravcovia, ktorých nákladné autá a kamióny by pôvodne nemohli prechádzať cez dedinu. Obchádzku pre ne zatiaľ neurčili, no určite by išlo o desiatky kilometrov. Dôvodom je aj stanovisko Michala Žáčika z dolnokubínskej polície. Upozornil na šírkové a smerové pomery miestnych komunikácií v dedine a zvýšený pohyb chodcov. Napriek tomu na stretnutí v Zákamennom vybrali štvrtý variant.

„So zástupcami župy sme sa dohodli, že povolia prejazd kamiónov cestou z Oravskej Lesnej na Kysuce,“ povedal autodopravca Anton Klimčík zo Zákamenného. Tvrdí, že tadiaľ pôjde približne 70 percent kamiónovej dopravy, ktorá doteraz jazdí popri Krušetnici.

Prečítajte si tiež: Tragédia na Kubínskej holi ožila v spomienkach Čítajte 

Ďalším plusom je ponuka župy, ktorá prisľúbila opravu cesty medzi Lomnou a Zákamenným na odľahčenie Krušetnice od osobných áut. Ktovie, čo na veľký nápor tisícok áut povedia obyvatelia Lomnej, v ktorej hlavná cesta končí a jazdia tam len domáci. Podľa viacerých ľudí je spojnica dvoch dedín pôvodne poľná cesta posiata veľkými dierami.

Informácia, že ostatné kamióny a nákladné autá budú jazdiť cez Krušetnicu popri obecnom úrade, Krušetničanov pobúrila.
Na otázku, či sa tam zmestí aj nákladné auto plne naložené drevom, či kamióny vezúce stavebný materiál či vyvážajúce tovar z kovovýroby a ďalších firiem, odpovedal Klimčík jednoznačne. „Zmestia. Urobili sme skúšobnú jazdu. Ale musia ísť pomaly, dvadsaťkilometrovou rýchlosťou a dopravu musí riadiť semafor.“

Domáci obyvatelia s tým nesúhlasia. „Kde budú semafory?“ pýta sa Terézia Pacoňová. „Veď dva kamióny za sebou sú také dlhé, že pri státí na červenú úplne zablokujú cestu. Ako a kadiaľ budú jazdiť domáci obyvatelia? Kto ponesie zodpovednosť, keď sa stane nešťastie?“

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  2. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  3. Vytvor si svoju budúcnosť
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 225
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 221
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 164
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 042
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 505
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 164

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 389
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 812
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 938
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 478
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 962
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Basketbalisti Dolného Kubína sa vytrápili doma s poslednou Rožňavou.

Oravskí basketbalisti si pripísali štvrtú výhru v sezóne.


1 h
Horiaca hospodárska budova vo Veličnej

S plameňmi bojovali desiatky hasičov a dobrovoľníkov.


1 h
Cintorín v Námestove.

Strata je znesiteľnejšia s nádejou, že raz sa stretneme znova.


4 h

Vlastníci starších rodinných domov na Slovensku majú novú možnosť, ako sa popasovať s rastúcimi cenami energií a nákladov na bývanie.


28. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


20 h

V Turčianskej kotline by mali spracovávať stotisíc ton odpadu ročne.


29. nov

Podľa nameraných hodnôt mohol spôsobiť výbuch.


18 h

Vodič zraneniam podľahol v nemocnici.


23 h

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 389
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 812
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 938
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 478
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 962
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu