Utorok, 19. marec, 2019 | Meniny má Jozef

Majster: Jano, ty ako keby si sa už s podkovou a kladivom narodil

Podkúvačovi Jánovi Kurtíkovi prešlo za dvadsať rokov cez ruky približne 90-tisíc konských kopýt. Niektoré zvládol za niekoľko minút, iným sa musel venovať niekoľko hodín.

Ján Kurtík (vľavo) sa stará o nohy viac ako štyroch stoviek koní.Ján Kurtík (vľavo) sa stará o nohy viac ako štyroch stoviek koní.(Zdroj: Archív JK)

Na Slovensku je približne 16-tisíc registrovaných koní, ale len necelých dvadsať podkúvačov. Z toho šiesti majú na túto náročnú prácu živnosť, školu a vzdelanie. Patrí medzi nich aj 51-ročný Ján Kurtík z Jasenovej. Pôvodne vyučený mechanik strojov hutníctva železa sa do tridsiatky živil ako vodič, ošetrovateľ koní, profesionálny vojak UNPROFOR aj úradník v kancelárii. Zlom nastal v roku 1998.

Čo sa stalo v roku 1998?
S deťmi sme si splnili sen a kúpili si koňa, Generála. Bolo ho treba podkuť, tak som zavolal kamaráta, ktorý pracoval ako podkúvač vo Švajčiarsku. Mal zlomenú ruku, tak som musel robiť ja. Keď sme skončili, spýtal som sa ho, ako som si počínal. Povedal: Ako keby si sa s tým narodil. O týždeň ma zavolal na pivo. Ale keď som za ním prišiel, zrazu ma postavil pred dva kone a povedal: Rob. Tak som robil a odvtedy kone podkúvam 20 rokov.

Aké ste mali začiatky?
Tesne predtým som bol dispečerom v dopravnej spoločnosti. Sedel som v kancelárii v obleku a kravate. Odišiel som, urobil špeciálnu školu podkúvača a založil živnosť. Po kurze som išiel na týždňovú prax do Rakúska. Tamojší majster potreboval pomocníka. Bol so mnou spokojný, tak som tam nakoniec ostal sedem rokov. Zarábal som len podkúvaním koní.

Mali ste dostatok práce?
V Rakúsku sa podkúvaním živí približne dvetisíc ľudí, no aj tak sme mali práce dostatok. Ale cestovali sme od talianskych hraníc až po české. Denne sme prejazdili aj päťsto kilometrov, podkuli 15 koní.

Prečo ste sa vrátili na Slovensko?
Mesiac som pracoval v Rakúsku, dva týždne som bol doma. Ale neoddychoval som. Aj tu som sa staral o kopytá a postupne si budoval klientelu. Keď som už mal dosť zákazníkov, aby som utiahol dielňu, kurzy, auto, prišiel som domov natrvalo.

Koľko koní podkujete týždenne?
Pred 20 rokmi som za mesiac podkul päť koní, lebo práce bolo málo. Dnes prejde týždenne mojimi rukami 30 koní. Toto je príčina nedostatku ľudí. Starší vymreli, alebo už nevládzu. Dôchodcovi stačí podkuť jedného koňa týždenne, aby mal na pivo. Viacero ľudí to robí popri inej práci. Ale ak sa musím touto prácou uživiť, tak musím tvrdo pracovať. No už sú preč časy, keď som dokázal ošetriť 10 až 15 koní za deň. Aj dnes to dokážem, ale na druhý deň sa nepohnem. Som rád, keď si denne urobím čas na päť koní.

Na čo ich majitelia využívajú?
Celkovo sa starám o približne 450 koní, no možno len desať je pracovných. Ostatné sú jazdecké, určené na šport či zábavu. Trochu sa to snažia dať do poriadku štátne lesy a urbáre. Teraz je už podmienkou, že každý, kto ide robiť do lesa, musí mať nielen pílu, ale aj koňa. Otázne je, ako sa to dodržiava.

Prečítajte si tiež: Dávidove traktory sa od originálov líšia iba veľkosťou

Ako často a prečo treba koňa podkuť?
Tak, ako si ľudia strihajú nechty, tak aj kone potrebujú ošetriť kopytá, ktoré sú z rohoviny a rastú. V prírode sa divé zvieratá jelene, srny, diviaky musia za stravou nachodiť a ratice si odierajú. Rohovina im nerastie tak, ako keď koňa doma kŕmime. Približne každých osem týždňov treba koňa vyzuť. Teda strhnúť staré podkovy, vystrúhať kopyto, zbaviť ho starej prerastenej rohoviny. Nakoniec dostane novú podkovu. Trvá to približne hodinu až dve. Podkovu potrebuje, aby mohol pracovať, aby sa dalo na ňom jazdiť. Je to jeho topánka. Zvyšuje výkon, uľahčuje mu život. Podkova kopyto zároveň chráni. Keď vás pošlem s koňom ťahať drevo do hory a dám vám bosého a obutého, s ktorým sa vám bude lepšie robiť? Je to rovnaké ako s autom. Do terénu potrebuje poriadne pneumatiky.

Kedysi kone podkúval kováč. V začmudenej dielni búchal kladivom do žeravého železa. Zmenilo sa niečo?
Toto už dávno neplatí. Kedysi chodili kone za kováčom, teraz je to presne naopak. Z dva roky mám na dodávke najazdené 120-tisíc kilometrov. Mám v nej kompletnú dielňu. Keby som chcel podkovy vyrobiť, majiteľ koňa by zbytočne platil viac a ja by som sa viac narobil. Preto podkovy už nevyrábame, ale kupujeme polotovary. Uľahčujú a urýchľujú prácu. V plynovej vyhni ju zohrejem za 15 minút. Dôvod je jednoduchý. Ktorú podkovu vytvarujete a prispôsobíte na kopyto skôr? Studenú alebo žeravú?

Podľa čoho viete, ktorá podkova je vhodná?
Kone, podobne ako ľudí, trápia choroby súvisiace s nohami a kopytami. Na výber je množstvo zdravotníckych podkov, druhov a materiálov. Nielen železné, ale aj hliníkové či plastové. Pri zdravom koňovi je výber ľahký. Pri chorom vyberiem ortopedickú podkovu podľa zdravotného problému. Veľa chovateľov kone prekrmuje, čo má za následok prudký rast rohoviny. Neuvedomujú si, že ak zožerie kilo ovsa, kilo ovsa musí prácou alebo jazdením aj vypotiť. Pohyb je pre toto zviera prirodzený a nevyhnutný.

Prečítajte si tiež: Nechce sa vám čítať? Počúvajte

Je to fyzicky náročná práca?
Veľmi. Dospelý kôň váži niekoľko sto kilogramov a má riadnu silu. Keď s ním idem pracovať, musí poslúchať. No kone sa kopú, hryzú a pretláčajú. A skúšajú to aj na mňa. Pretláčať sa s ním nebudem, lebo je silnejší. Hrýzť sa tiež nebudem. Kopať ho nemôžem, lebo ma zavrú, že ho týram. To, ako sa správa, je nielen výsledkom jeho povahy, ale hlavne výsledkom starostlivosti chovateľa.

Utrpeli ste niekedy úraz?
Zatiaľ len malé. Popálené a porezané ruky, rozbitá hlava, zlomená ruka, poskákané po chrbte. Ale to je vždy chyba človeka. Kone sa rodia dobré, no zlou výchovou a správaním k nemu sa z neho môže stať zlé zviera. Preto ho neodsudzujem za to, že ma kopol do zadku.

Kde robia chovatelia chybu?
Kôň je stádovité zviera, snaží sa byť vodcom. Platí tam geneticky zakódovaná hierarchia. Stretol som sa so silne dominantnými jedincami. Zaútočili na mňa ako pes. Neurobili to na môj podnet. Majitelia ich nezvládali. Buď dostali nadbytok stravy, alebo mali málo práce. Aj kŕmič, ktorý sa koňa bojí, môže z neho spraviť agresívne zviera. Prvý raz príde ku koňovi, ten sa ku nemu otočí, sklopí uši dozadu. Kŕmič sa zľakne a len mu dá kýbeľ krmiva. Na druhý deň mu ho hodí lopatou. Potom už nevojde do boxu ani s lopatou. Na ďalší ho už kŕmi len spoza dverí. Potom sa kôň tak zacerí, že zuby škrabnú po železe. Nakoniec ťa uhryzne do zadku, pretože je pánom a chovateľ mu to dovolil.

Koľko koní ste za dvadsať rokov obuli?
Mám len približný odhad. Urobím päť koní denne, 25 týždenne, mesačne sto. Ročne je to za 11 mesiacov, lebo mesiac mám voľno, 1100 koní. Za 20 rokov je to 22-tisíc, čo je 88-tisíc nôh.

Máte nasledovníka?
Veľmi rád by som povedal áno, ale musím povedať nie. Fyzická práca nie je ťahákom pre mladých ľudí. Rastie lenivá generácia a mamičky k tomu veľmi prispievajú. Deťom vravia, choď sa učiť, lebo budeš pracovať ako otec. Zatiaľ ostatný 33-ročný pomocník skončil v Prešove na stanici opitý so zlomenou rukou, rozbitou hlavou, bez peňaženky. Bol nespoľahlivý a ja mu mám veriť? Uč takého.

Vymrie remeslo podkúvača na Slovensku?
Verím že nie. V roku 2016 sme založili Slovenský cech podkúvačov. Má do 20 členov. Chceme zvýšiť úroveň podkúvania a vzdelania podkúvačov vyššie. Prezentujeme našu prácu, spoločne sa vzdelávame, posúvame si informácie, radíme sa. Chodíme po seminároch po Slovensku aj v zahraničí. Dúfam, že nám to pomôže na Slovensku zachovať profesiu kováč podkúvač.

Prečítajte si tiež: Toto vás minulý mesiac mohlo zaujať. Je to tak?

Aký je rozdiel medzi chovom koní v zahraničí a na Slovensku?
V zahraničí sú stajne na lepšej úrovni, u nás je veľa blata,“ hovorí Ján Krtík. „Na Slovensku sa ľudia ešte len učia. Veci sa dajú riešiť jednoducho, ale my, Slováci, hľadáme vždy ten zložitejší spôsob. Namiesto toho, aby sme chovali kone v spoločných dvoroch, osamostatňujeme sa. Nevieme spolu žiť, lebo si závidíme aj nos medzi očami. Niektorí ľudia chcú koňa, ale ak ho chovajú sami, tak je to drahé. Často je to trápenie pre koňa aj majiteľa. Mali by sa spojiť. Nebudeš stavať futbalové ihrisko, aby si na ňom hral sám. Ale ak nás je jedenásť, tak ho postavíme spolu a oplatí sa to.
Kôň potrebuje stajňu, aby mu niekto dal žrať, napojil ho, očistil a základnú vec, aby ho niekto opohyboval. Z týchto vecí stačí, keď robíš poslednú záležitosť, teda jazdíš. Nebudeš sa zabávať kydaním, kŕmením, upratovaním. Pracovné záležitosti sa dajú skĺbiť a ekonomicky utiahnuť tak, aby to bolo lacnejšie. Ľudia by si mali vytvárať športové areály, v ktorých sa náklady rozrátajú.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  10. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 565
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 636
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 21 026
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 15 915
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 302
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 300
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 457
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 651
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 3 914
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 461

Hlavné správy z MY Orava

Prvá kontrola verejné obstarávanie odobrila, druhá našla chyby

Neuveriteľné. Prvé kontroly po dokončení súťaží dopadli dobre, kontrolóri chyby nenašli. Keď sa však vrátili po pár rokoch, výsledok bol iný.

Stavba trstenskej hasičskej zbrojnice sa predražuje aj roky po jej dokončení.

Knihy, ktoré dostanú najviac hlasov, získajú ocenenie Kniha Oravy

Do súťaže sú prihlásené vlani vydané knihy, ktoré sú späté s regiónom tematicky alebo autorom textovej či obrazovej časti.

Ilustračné fot.

Filmári hľadajú žriebä, stratilo sa v Oraviciach

Lívia nestráca nádej. Verí, že hnedého koníka s bielou hviezdou na čele niekto videl alebo našiel.

Česi na Oravu priviezli viacero koní. Vrátili sa však bez jedného z nich.

Daniel Chomistek: Poľnohospodárstvo funguje ako perpetuum mobile

K podniku, ktorý nakupoval, vyrábal a predával kŕmne zmesi, pribudli poľnohospodárske družstvá i spracovateľský podnik. „Bola to dobrá voľba,“ hovorí DANIEL CHOMISTEK, člen predstavenstva Oravského výrobného družstva.

Chov hovädzieho dobytka na Orave.

Anglickí filmári natáčali na hrade horor, hlavným hrdinom je gróf Dracula

Dracula je stará klasika, ktorá oslovuje filmových režisérov aj po sto rokoch. Hrubé a tajomné múry Oravského hradu ich opäť prilákali.

Balóny pod hradnými múrmi stráži muž v čiernom. Využili ich na vytvorenie mesačného svitu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mali by sa cirkevníci vyjadrovať k voľbám? Odpovedali kňazi z Kysúc

Pri svojich vyjadreniach či kázňach majú predstavitelia cirkvi zodpovednosť aj za voličov.

FOTO: V Prievidzi otvorili zmodernizované letisko za viac ako tri milióny eur

Prievidzské letisko má po novom dráhu s asfaltovým povrchom. Dnes na ňom pristáli lietadlá z Nemecka. Modernizácia pomôže rozvoju regiónu.

Hasiči v noci zasahovali pri veľkom požiari v Prievidzi (+FOTO)

Pri nočnom požiari sa zranila jedna osoba.

V Banskej Štiavnici ožil Dracula, ulice obsadili filmový štáb aj komparzisti

Známy príbeh nakrúcali aj v historickom meste, ktoré filmárov láka už desaťročia.

Vybrali SME

Už ste čítali?