TRSTENÁ. Záchrana som ja je projekt, ktorého cieľom je vrátiť do škôl tému prvej pomoci. Nie však klasickou, ale zábavnou, zážitkovou formou. A trstenská Základná škola P. O. Hviezdoslava pointu pochopila na výbornú. Prihlásili sa dve triedy a obe sa tešia z úspechu.
Hodnotné dielka
Úlohou triednych kolektívov bolo vytvoriť krátky príbeh na tému prvej pomoci, tento rok bola súčasťou aj bezpečnosť na cestách. Vyhlasovateľ určil tri podmienky, ktoré súťažiaci pri tvorbe diel museli splniť. Zapojilo sa až 376 tried z celého Slovenska.
„Keď som posielala prihlášku, boli sme 248.,“ hovorí triedna učiteľka druhákov Ľubomíra Capuliaková. „Videla som to dosť skepticky a zvažovala som, či sa vôbec prihlasovať. Kolegyne ma však presvedčili, aby som skúsila. A na naše obrovské prekvapenie aj potešenie sa to vyplatilo.“
Druháci urobili knižočku v tvare srdca s názvom Život na vlásku. Rozdelili ju na tri časti. V prvej písali o nehode na ceste, v druhej o tom, že cesta nie je ihrisko a v závere bol happy end. Všetky texty sú vo forme básničiek. Robili ich deti s pomocou svojich rodičov. Na konci je fotokoláž zo záchranárskeho školenia.

Štvrtákom je triednou učiteľkou Drahomíra Šurinová. Do súťaže posielali veľkú knihu poskladanú z detských výkresov. Každý žiak robil jeden. Kreslil naň a písal príbehy o záchrane, niektoré boli vymyslené, našli sa však aj skutočné. „Boli o zvieratkách, ľuďoch aj rozprávkových bytostiach,“ hovorí triedna učiteľka. „Deti si samé napísali aj texty na počítačoch. Zasahovala som do nich minimálne, aby bola celá práca autentická, detská.“ Formát zvolila učiteľka taký preto, že sa jej osvedčil už v minulosti. Môže sa totiž zapojiť každý žiak, lepší aj horší a napokon vznikne jedno spoločné dielo s priestorom pre všetkých.
Dve z piatich
Organizátor súťaže neurčoval techniku, akou majú byť práce robené. Predstavivosti sa medze nekládli a deti túto voľnosť využili naplno. Mnohé diela boli veľmi kreatívne. „Deti sa s tým skutočne vyhrali,“ hovorí Beáta Zuborová, koordinátorka projektu Záchrana som ja. „Dostali sme práce, ktoré boli vyskladané z rôznych techník – kreslené, písané, lepené. Žiaci sa zabavili, ale aj naučili prvú pomoc.“

Hlavnú cenu, celodenný výlet podľa vlastného výberu, napokon získalo päť kolektívov. Dva z nich sú práve trstenskí druháci a štvrtáci. „Nevedeli sme sa rozhodnúť, preto sme ocenili obidve. Až pri prideľovaní registračných čísel sme zistili, že tie práce sú z jednej školy,“ hovorí Beáta Zuborová.
Viacerí Oravčania
Prednášky a školenia o prvej pomoci mali školáci minulý týždeň. Doobeda sa učili žiaci z prvého stupňa. Na troch stanovištiach zábavnou formou skúšali dať prvú pomoc, privolať záchranku, poskytnúť umelé dýchanie či masáž srdca. Poobede sa školili učitelia. „Bola to krásna a zmysluplná akcia,“ povedala riaditeľka Milena Smitková. „Deti boli nadšené, veľmi veľa sa naučili, aj učiteľom sa páčil program.“
Defibrilátor visí na stene pri riaditeľni. Riaditeľka však verí, že ho nikdy nebude musieť zo špeciálnej skrinky vybrať.

Okrem dvoch tried z trstenskej štátnej školy uspeli aj ďalšie oravské triedy, ktoré vyhrali presne to isté, avšak bez výletu. Prednášky, školenia a defibrilátor získali druháci z vitanovskej základnej školy, druháci z trstenskej cirkevnej školy Rudolfa Dilonga, tretiaci zo Základnej školy Janka Matúšku v Dolnom Kubíne a tretiaci z Bobrova.
Súťaž pre deti každoročne vyhlasuje občianske združenie Falck v spolupráci s Nadáciou Allianz.