Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna

Cestárov zaskočila zima, práce museli prerušiť. Ale to je problém

Rozostavanú cestu opravia až na jar. Dovtedy budú vodiči jazdiť po odfrézovanej poškodenej vozovke s výtlkmi a ničiť si nielen autá,ale aj nervy.

Obmedzenie dopravy v Oravskej Lesnej skončí až na jar.(Zdroj: Igor Janckulík)

ORAVSKÁ LESNÁ. Obyvatelia doliny od Lokce po Oravskú Lesnú dlhé roky čakali na opravu hlavnej cesty II/520. Tento rok sa na nej konečne objavili stroje. Vtedy nikto netušil, že prácu ukončia predčasne a cestu nechajú ešte v horšom stave, ako bola pred ich príchodom. Ľudia nechápavo krútia hlavou.

Fréza sa nedá prevážať hore-dole

„Chýbalo nám päť teplých dní, ale žiaľ prišlo ochladenie a práce na kladení živičného povrchu vozovky sme museli zastaviť,“ hovorí Karol Harman, výrobný riaditeľ firmy Cesty SK, ktorá má opraviť takmer 7,5 kilometrov cesty medzi Lokcou a Oravskou Lesnou. Na celom úseku odstránili poškodený povrch, no nový stihli položiť len na necelých 3,3 kilometra. Zostávajúcich 4 249 metrov ostalo vyfrézovaných. A tak ostane pravdepodobne až do jari. Technologický postup nedovoľuje klásť asfaltový povrch pri nízkych teplotách a obaľovačky, ktoré ho vyrábajú, sú zatvorené.

Článok pokračuje pod video reklamou

Oslabený povrch sa rýchlo ničí. Už teraz je na ňom veľa výtlkov a dier. Kombinácia snehu, mrazu a vody bude ďalej pokračovať v jeho deštrukcii.

Ľudia sa pýtajú na dôvod začatia prác až v októbri a prečo vyfrézovali naraz celý úsek. Karol Harman vysvetlil dôvody. „Cenovú ponuku sme robili v septembri 2016, pričom sme počítali s tým, že práce začnú niekedy v máji tohto roku. Ale stavbu sme prebrali až v októbri. Koniec sezóny je vždy hektický, stroje sú maximálne vyťažené. Boli sme radi, že sme frézu zohnali, lebo na Slovensku ich je málo.“

Fréza na odstraňovanie asfaltu z cesty nie je bežný stroj. Je nadrozmerný, na prepravu treba špeciálne povolenie, je náročná a drahá. „Počítali sme s tým, že úseky vyfrézuje na jeden raz a my ich zaasfaltujeme.“

Pridlhé verejné obstarávanie

Neskoré odovzdanie stavby stavbárom poriadne skomplikovalo situáciu. „Práce začali hneď, ako nám to umožnil zákon,“ hovorí hovorkyňa ŽSK Lenka Záteková. „Keďže ide o projekt financovaný z eurofondov, musíme dodržiavať príslušné požiadavky voči riadiacemu orgánu, ktorý projekt kontroluje a schvaľuje jeho ďalšie pokračovanie. Ak by sme tieto povinnosti nedodržali, prišli by sme o peniaze na rekonštrukciu.“

Prečítajte si tiež: Škôlku rozšíria, chceli by prijať aj dvojročné deti

Starostovia dedín už dávno poukazovali na to, že verejné obstarávanie trvá neúmerne dlho. „Toto je výsledok,“ hovorí starosta Oravskej Lesnej Marek Majdiš. Vyfrézovaný úsek končí takmer v strede dediny. „Boli sme nesmierne radi, že sa to robí a teraz máme toto. Na kontrolnom dni som zdôraznil, že chyba sa stala, počasie sa zhoršilo, ale nech výtlky dajú do poriadku.“ Dostal odpoveď, ktorá ho nepotešila. „Povedali, že na to použijú vyfrézovanú zmes. No to nestačí. Verím, že prídu s lepším riešením.“
Pridal názor jedného obyvateľa Oravskej Lesnej. Povedal mi, že to je také riešenie, ako keď sa na jar topí sneh a diera je plná snehu. Chlap tam hádže sneh, aby dieru zakryl, no sneh sa stále topí a v diere je stále voda.“

Kto to zaplatí?

Karol Harman si myslí, že vyfrézovaná zmes je lepšia ako nič. „Nevydrží do jari, preto to bude treba niekoľkokrát opakovať.“
V súvislosti s opravou výtlkov sa objavila ďalšia otázka. Kto to zaplatí? „To je vec rokovaní a dohody medzi nami a Žilinským samosprávnym krajom,“ hovorí Harman. Predstavitelia župy ale moc ústretoví nie sú. „Vysprávky sú v kompetencii zhotoviteľa, keďže prevzal stavenisko a je zodpovedný za priebeh stavby,“ hovorí župná hovorkyňa. „Stavbu kontrolujeme pravidelne na kontrolných dňoch, kde spresníme všetky potrebné požiadavky.“

Prečítajte si tiež: Zlodeja lesného traktora zachytili kamery. Kde je?

Starosta Oravskej Lesnej má zo vzniknutej situácie obavy. „Treba robiť ako rozumní ľudia, aby sme si mohli pozrieť do očí. Teraz nie je čas na výhovorky.“

Poukázal na to, že súčasné obmedzenie rýchlosti na vyfrézovanom úseku na 30 kilometrov za hodinu z hľadiska stavebného obstojí. „Ale neobstojí to z hľadiska ľudského.“

Podobný názor má sa župný poslanec Igor Janckulík, ktorý je v komisii dopravy. „Treba robiť tak, aby nedošlo k situácii, že na výtlkoch si budú ľudia autá ničiť a my sa budeme naťahovať, kto je zodpovedný.“

Termín ukončenia prác je stanovený

Podľa zmluvy má byť rekonštrukcia cesty ukončená do mája budúceho roku. Zhotoviteľ v tom problém nevidí. „Určite to stihneme,“ hovorí Harman.

Ale do hry vstupujú mosty v Lokci a Krušetnici. Aj tie majú prejsť rekonštrukciou. Na nich práce ešte vôbec nezačali. „Polícia zamietla našu žiadosť o uzáveru a práce nie je možné robiť v zimnom období, preto začneme pracovať až na jar,“ hovorí Alena Nováková zo spoločnosti MBM group, ktorá bude na Orave opravovať až osem mostov. „Urobíme všetko preto, aby dopad na občanov bol čo najmenší.“

Igor Janckulík upozornil, že komplikácie nastanú pri oprave mosta v Krušetnici, ktorý má byť celkom uzatvorený. „Obchádzku dali po úzkej poľnej ceste, na ktorej sa neobídu ani dve osobné autá.“

Prečítajte si tiež: Andrej Babinský pochytal v bráne Oravského Podzámku aj nemožné

Podľa zmluvy sa o mesiace, kedy sa nedá pracovať, posúva aj termín odovzdania stavby. A to už z pohľadu eurofondov môže byť problém. Pri nich sa termíny ukončenia posúvať nemôžu. Hrozí, že župa bude musieť vrátiť peniaze?

Rekonštrukcia cesty je súčasťou poľsko-slovenského projektu. „Poliaci cesty technologicky a časovo zvládli na jednotku a my to nedokážeme?“ pýta sa starosta Oravskej Lesnej.

V hre je obrovský balík peňazí. Na slovenskej strane takmer tri milióny eur, dohromady s poľskou stranou sa suma blíži ku 15 miliónom. Utrpí Slovensko medzinárodnú blamáž?

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 133
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 332
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 470
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 352
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 729
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 398
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 009
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 508
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 831
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 674

Hlavné správy z MY Orava

DOPRAVA 2018 – kadiaľ vedie cesta do budúcnosti?

Súčasnosť a budúcnosť cestnej infraštruktúry, vízia verejnej osobnej dopravy a smerovanie železničnej i leteckej dopravy, budú hlavným témami najväčšej medzinárodnej konferencie na Slovensku DOPRAVA 2018.

Cudzinci často ovplyvňujú štatistiky počtu obyvateľov

Žijú okolo nás, ale v celkových počtoch zaradení nie sú. Cudzinci neplatia poplatky a obce na nich nedostávajú peniaze od štátu.

V Zázrivej dnes varia špeciality ako lisník či glgany

Kulinársky workshop je zameraný na varenie tradičných aj menej známych starosvetských jedál zo zázrivských dolín.

Aj toto by mohli byť kandidáti na nových primátorov

Nových predstaviteľov obcí a miest budeme voliť v novembri. Do volieb pôjdu aj súčasní primátori.

Juraj Bača: Tretie miesto je úspech a dobrá skúsenosť

Oravský tenista si preniesol dobrú formu zo súťaže aj na majstrovstvá.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Napätá situácia v Nových Zámkoch: Borbély hovorí o ekonomickom hochštaplerizme

Správna rada odvolala štatutára futbalového klubu. Ten všetky obvinenia odmieta.

AKTUALIZOVANÉ o 10.40

V bazéne v Nitre našli mŕtvolu muža, hygienici prikázali vymeniť vodu

Mladík zrejme preliezol plot.

Slovenský futbalista sníva svoj sen, prestúpil zo šiestej do tretej ligy

Futbalista Tomáš Verbír zmenil počas leta klub.

Vybrali SME

Už ste čítali?