Cestárov zaskočila zima, práce museli prerušiť. Ale to je problém

Rozostavanú cestu opravia až na jar. Dovtedy budú vodiči jazdiť po odfrézovanej poškodenej vozovke s výtlkmi a ničiť si nielen autá,ale aj nervy.

Obmedzenie dopravy v Oravskej Lesnej skončí až na jar.Obmedzenie dopravy v Oravskej Lesnej skončí až na jar. (Zdroj: Igor Janckulík)

ORAVSKÁ LESNÁ. Obyvatelia doliny od Lokce po Oravskú Lesnú dlhé roky čakali na opravu hlavnej cesty II/520. Tento rok sa na nej konečne objavili stroje. Vtedy nikto netušil, že prácu ukončia predčasne a cestu nechajú ešte v horšom stave, ako bola pred ich príchodom. Ľudia nechápavo krútia hlavou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Fréza sa nedá prevážať hore-dole

„Chýbalo nám päť teplých dní, ale žiaľ prišlo ochladenie a práce na kladení živičného povrchu vozovky sme museli zastaviť,“ hovorí Karol Harman, výrobný riaditeľ firmy Cesty SK, ktorá má opraviť takmer 7,5 kilometrov cesty medzi Lokcou a Oravskou Lesnou. Na celom úseku odstránili poškodený povrch, no nový stihli položiť len na necelých 3,3 kilometra. Zostávajúcich 4 249 metrov ostalo vyfrézovaných. A tak ostane pravdepodobne až do jari. Technologický postup nedovoľuje klásť asfaltový povrch pri nízkych teplotách a obaľovačky, ktoré ho vyrábajú, sú zatvorené.

SkryťVypnúť reklamu

Oslabený povrch sa rýchlo ničí. Už teraz je na ňom veľa výtlkov a dier. Kombinácia snehu, mrazu a vody bude ďalej pokračovať v jeho deštrukcii.

Ľudia sa pýtajú na dôvod začatia prác až v októbri a prečo vyfrézovali naraz celý úsek. Karol Harman vysvetlil dôvody. „Cenovú ponuku sme robili v septembri 2016, pričom sme počítali s tým, že práce začnú niekedy v máji tohto roku. Ale stavbu sme prebrali až v októbri. Koniec sezóny je vždy hektický, stroje sú maximálne vyťažené. Boli sme radi, že sme frézu zohnali, lebo na Slovensku ich je málo.“

Fréza na odstraňovanie asfaltu z cesty nie je bežný stroj. Je nadrozmerný, na prepravu treba špeciálne povolenie, je náročná a drahá. „Počítali sme s tým, že úseky vyfrézuje na jeden raz a my ich zaasfaltujeme.“

SkryťVypnúť reklamu

Pridlhé verejné obstarávanie

Neskoré odovzdanie stavby stavbárom poriadne skomplikovalo situáciu. „Práce začali hneď, ako nám to umožnil zákon,“ hovorí hovorkyňa ŽSK Lenka Záteková. „Keďže ide o projekt financovaný z eurofondov, musíme dodržiavať príslušné požiadavky voči riadiacemu orgánu, ktorý projekt kontroluje a schvaľuje jeho ďalšie pokračovanie. Ak by sme tieto povinnosti nedodržali, prišli by sme o peniaze na rekonštrukciu.“

Prečítajte si tiež: Škôlku rozšíria, chceli by prijať aj dvojročné deti Čítajte 

Starostovia dedín už dávno poukazovali na to, že verejné obstarávanie trvá neúmerne dlho. „Toto je výsledok,“ hovorí starosta Oravskej Lesnej Marek Majdiš. Vyfrézovaný úsek končí takmer v strede dediny. „Boli sme nesmierne radi, že sa to robí a teraz máme toto. Na kontrolnom dni som zdôraznil, že chyba sa stala, počasie sa zhoršilo, ale nech výtlky dajú do poriadku.“ Dostal odpoveď, ktorá ho nepotešila. „Povedali, že na to použijú vyfrézovanú zmes. No to nestačí. Verím, že prídu s lepším riešením.“
Pridal názor jedného obyvateľa Oravskej Lesnej. Povedal mi, že to je také riešenie, ako keď sa na jar topí sneh a diera je plná snehu. Chlap tam hádže sneh, aby dieru zakryl, no sneh sa stále topí a v diere je stále voda.“

SkryťVypnúť reklamu

Kto to zaplatí?

Karol Harman si myslí, že vyfrézovaná zmes je lepšia ako nič. „Nevydrží do jari, preto to bude treba niekoľkokrát opakovať.“
V súvislosti s opravou výtlkov sa objavila ďalšia otázka. Kto to zaplatí? „To je vec rokovaní a dohody medzi nami a Žilinským samosprávnym krajom,“ hovorí Harman. Predstavitelia župy ale moc ústretoví nie sú. „Vysprávky sú v kompetencii zhotoviteľa, keďže prevzal stavenisko a je zodpovedný za priebeh stavby,“ hovorí župná hovorkyňa. „Stavbu kontrolujeme pravidelne na kontrolných dňoch, kde spresníme všetky potrebné požiadavky.“

Prečítajte si tiež: Zlodeja lesného traktora zachytili kamery. Kde je? Čítajte 

Starosta Oravskej Lesnej má zo vzniknutej situácie obavy. „Treba robiť ako rozumní ľudia, aby sme si mohli pozrieť do očí. Teraz nie je čas na výhovorky.“

Poukázal na to, že súčasné obmedzenie rýchlosti na vyfrézovanom úseku na 30 kilometrov za hodinu z hľadiska stavebného obstojí. „Ale neobstojí to z hľadiska ľudského.“

Podobný názor má sa župný poslanec Igor Janckulík, ktorý je v komisii dopravy. „Treba robiť tak, aby nedošlo k situácii, že na výtlkoch si budú ľudia autá ničiť a my sa budeme naťahovať, kto je zodpovedný.“

Termín ukončenia prác je stanovený

Podľa zmluvy má byť rekonštrukcia cesty ukončená do mája budúceho roku. Zhotoviteľ v tom problém nevidí. „Určite to stihneme,“ hovorí Harman.

Ale do hry vstupujú mosty v Lokci a Krušetnici. Aj tie majú prejsť rekonštrukciou. Na nich práce ešte vôbec nezačali. „Polícia zamietla našu žiadosť o uzáveru a práce nie je možné robiť v zimnom období, preto začneme pracovať až na jar,“ hovorí Alena Nováková zo spoločnosti MBM group, ktorá bude na Orave opravovať až osem mostov. „Urobíme všetko preto, aby dopad na občanov bol čo najmenší.“

Igor Janckulík upozornil, že komplikácie nastanú pri oprave mosta v Krušetnici, ktorý má byť celkom uzatvorený. „Obchádzku dali po úzkej poľnej ceste, na ktorej sa neobídu ani dve osobné autá.“

Prečítajte si tiež: Andrej Babinský pochytal v bráne Oravského Podzámku aj nemožné Čítajte 

Podľa zmluvy sa o mesiace, kedy sa nedá pracovať, posúva aj termín odovzdania stavby. A to už z pohľadu eurofondov môže byť problém. Pri nich sa termíny ukončenia posúvať nemôžu. Hrozí, že župa bude musieť vrátiť peniaze?

Rekonštrukcia cesty je súčasťou poľsko-slovenského projektu. „Poliaci cesty technologicky a časovo zvládli na jednotku a my to nedokážeme?“ pýta sa starosta Oravskej Lesnej.

V hre je obrovský balík peňazí. Na slovenskej strane takmer tri milióny eur, dohromady s poľskou stranou sa suma blíži ku 15 miliónom. Utrpí Slovensko medzinárodnú blamáž?

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 555
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 706
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 032
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 704
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 441
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 357
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 468
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 346
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 060
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 336
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 812
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Mnohí zvládli dôjsť až do cieľa krížovej cesty len vďaka pomoci a podpore svojich spolupútnikov.

Chvíľami som si myslel, že to nedám, hovorí šesťdesiatnik Jozef Murín.


Slovenská moderna zaplnila do 23. júna Veľkú výstavnú sieň Oravskej galérie.

Pozrieť si ich môžete do júna.


Pavol Bakoš (vpravo) skončil na jubilejnom 40. ročníku Švošovskej pätnástky tretí.

Na Liptove sa bežal okrúhly 40. ročník.


Ak hľadáte ideálne miesto na výlet do prírody počas veľkonočných sviatkov, práve ste ho našli.


  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 357
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 468
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 346
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 060
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 336
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 812
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu