Cestárov zaskočila zima, práce museli prerušiť. Ale to je problém

Rozostavanú cestu opravia až na jar. Dovtedy budú vodiči jazdiť po odfrézovanej poškodenej vozovke s výtlkmi a ničiť si nielen autá,ale aj nervy.

Obmedzenie dopravy v Oravskej Lesnej skončí až na jar.Obmedzenie dopravy v Oravskej Lesnej skončí až na jar. (Zdroj: Igor Janckulík)

ORAVSKÁ LESNÁ. Obyvatelia doliny od Lokce po Oravskú Lesnú dlhé roky čakali na opravu hlavnej cesty II/520. Tento rok sa na nej konečne objavili stroje. Vtedy nikto netušil, že prácu ukončia predčasne a cestu nechajú ešte v horšom stave, ako bola pred ich príchodom. Ľudia nechápavo krútia hlavou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Fréza sa nedá prevážať hore-dole

„Chýbalo nám päť teplých dní, ale žiaľ prišlo ochladenie a práce na kladení živičného povrchu vozovky sme museli zastaviť,“ hovorí Karol Harman, výrobný riaditeľ firmy Cesty SK, ktorá má opraviť takmer 7,5 kilometrov cesty medzi Lokcou a Oravskou Lesnou. Na celom úseku odstránili poškodený povrch, no nový stihli položiť len na necelých 3,3 kilometra. Zostávajúcich 4 249 metrov ostalo vyfrézovaných. A tak ostane pravdepodobne až do jari. Technologický postup nedovoľuje klásť asfaltový povrch pri nízkych teplotách a obaľovačky, ktoré ho vyrábajú, sú zatvorené.

SkryťVypnúť reklamu

Oslabený povrch sa rýchlo ničí. Už teraz je na ňom veľa výtlkov a dier. Kombinácia snehu, mrazu a vody bude ďalej pokračovať v jeho deštrukcii.

Ľudia sa pýtajú na dôvod začatia prác až v októbri a prečo vyfrézovali naraz celý úsek. Karol Harman vysvetlil dôvody. „Cenovú ponuku sme robili v septembri 2016, pričom sme počítali s tým, že práce začnú niekedy v máji tohto roku. Ale stavbu sme prebrali až v októbri. Koniec sezóny je vždy hektický, stroje sú maximálne vyťažené. Boli sme radi, že sme frézu zohnali, lebo na Slovensku ich je málo.“

Fréza na odstraňovanie asfaltu z cesty nie je bežný stroj. Je nadrozmerný, na prepravu treba špeciálne povolenie, je náročná a drahá. „Počítali sme s tým, že úseky vyfrézuje na jeden raz a my ich zaasfaltujeme.“

SkryťVypnúť reklamu

Pridlhé verejné obstarávanie

Neskoré odovzdanie stavby stavbárom poriadne skomplikovalo situáciu. „Práce začali hneď, ako nám to umožnil zákon,“ hovorí hovorkyňa ŽSK Lenka Záteková. „Keďže ide o projekt financovaný z eurofondov, musíme dodržiavať príslušné požiadavky voči riadiacemu orgánu, ktorý projekt kontroluje a schvaľuje jeho ďalšie pokračovanie. Ak by sme tieto povinnosti nedodržali, prišli by sme o peniaze na rekonštrukciu.“

Prečítajte si tiež: Škôlku rozšíria, chceli by prijať aj dvojročné deti Čítajte 

Starostovia dedín už dávno poukazovali na to, že verejné obstarávanie trvá neúmerne dlho. „Toto je výsledok,“ hovorí starosta Oravskej Lesnej Marek Majdiš. Vyfrézovaný úsek končí takmer v strede dediny. „Boli sme nesmierne radi, že sa to robí a teraz máme toto. Na kontrolnom dni som zdôraznil, že chyba sa stala, počasie sa zhoršilo, ale nech výtlky dajú do poriadku.“ Dostal odpoveď, ktorá ho nepotešila. „Povedali, že na to použijú vyfrézovanú zmes. No to nestačí. Verím, že prídu s lepším riešením.“
Pridal názor jedného obyvateľa Oravskej Lesnej. Povedal mi, že to je také riešenie, ako keď sa na jar topí sneh a diera je plná snehu. Chlap tam hádže sneh, aby dieru zakryl, no sneh sa stále topí a v diere je stále voda.“

SkryťVypnúť reklamu

Kto to zaplatí?

Karol Harman si myslí, že vyfrézovaná zmes je lepšia ako nič. „Nevydrží do jari, preto to bude treba niekoľkokrát opakovať.“
V súvislosti s opravou výtlkov sa objavila ďalšia otázka. Kto to zaplatí? „To je vec rokovaní a dohody medzi nami a Žilinským samosprávnym krajom,“ hovorí Harman. Predstavitelia župy ale moc ústretoví nie sú. „Vysprávky sú v kompetencii zhotoviteľa, keďže prevzal stavenisko a je zodpovedný za priebeh stavby,“ hovorí župná hovorkyňa. „Stavbu kontrolujeme pravidelne na kontrolných dňoch, kde spresníme všetky potrebné požiadavky.“

Prečítajte si tiež: Zlodeja lesného traktora zachytili kamery. Kde je? Čítajte 

Starosta Oravskej Lesnej má zo vzniknutej situácie obavy. „Treba robiť ako rozumní ľudia, aby sme si mohli pozrieť do očí. Teraz nie je čas na výhovorky.“

Poukázal na to, že súčasné obmedzenie rýchlosti na vyfrézovanom úseku na 30 kilometrov za hodinu z hľadiska stavebného obstojí. „Ale neobstojí to z hľadiska ľudského.“

Podobný názor má sa župný poslanec Igor Janckulík, ktorý je v komisii dopravy. „Treba robiť tak, aby nedošlo k situácii, že na výtlkoch si budú ľudia autá ničiť a my sa budeme naťahovať, kto je zodpovedný.“

Termín ukončenia prác je stanovený

Podľa zmluvy má byť rekonštrukcia cesty ukončená do mája budúceho roku. Zhotoviteľ v tom problém nevidí. „Určite to stihneme,“ hovorí Harman.

Ale do hry vstupujú mosty v Lokci a Krušetnici. Aj tie majú prejsť rekonštrukciou. Na nich práce ešte vôbec nezačali. „Polícia zamietla našu žiadosť o uzáveru a práce nie je možné robiť v zimnom období, preto začneme pracovať až na jar,“ hovorí Alena Nováková zo spoločnosti MBM group, ktorá bude na Orave opravovať až osem mostov. „Urobíme všetko preto, aby dopad na občanov bol čo najmenší.“

Igor Janckulík upozornil, že komplikácie nastanú pri oprave mosta v Krušetnici, ktorý má byť celkom uzatvorený. „Obchádzku dali po úzkej poľnej ceste, na ktorej sa neobídu ani dve osobné autá.“

Prečítajte si tiež: Andrej Babinský pochytal v bráne Oravského Podzámku aj nemožné Čítajte 

Podľa zmluvy sa o mesiace, kedy sa nedá pracovať, posúva aj termín odovzdania stavby. A to už z pohľadu eurofondov môže byť problém. Pri nich sa termíny ukončenia posúvať nemôžu. Hrozí, že župa bude musieť vrátiť peniaze?

Rekonštrukcia cesty je súčasťou poľsko-slovenského projektu. „Poliaci cesty technologicky a časovo zvládli na jednotku a my to nedokážeme?“ pýta sa starosta Oravskej Lesnej.

V hre je obrovský balík peňazí. Na slovenskej strane takmer tri milióny eur, dohromady s poľskou stranou sa suma blíži ku 15 miliónom. Utrpí Slovensko medzinárodnú blamáž?

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 818
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 906
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 254
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 077
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 834
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 780
  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 078
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 881
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Obe oravské nemocnice skončili v prvej dvadsiatke.

Do hodnotenia sa zapojilo raz toľko pacientov ako vlani.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Samuel Slovík.

V Žiline sa dva víkendy po sebe konali veľké preteky.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 078
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 881
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu