Streda, 20. marec, 2019 | Meniny má Klaudius, Víťazoslav

Cestárov zaskočila zima, práce museli prerušiť. Ale to je problém

Rozostavanú cestu opravia až na jar. Dovtedy budú vodiči jazdiť po odfrézovanej poškodenej vozovke s výtlkmi a ničiť si nielen autá,ale aj nervy.

Obmedzenie dopravy v Oravskej Lesnej skončí až na jar.Obmedzenie dopravy v Oravskej Lesnej skončí až na jar.(Zdroj: Igor Janckulík)

ORAVSKÁ LESNÁ. Obyvatelia doliny od Lokce po Oravskú Lesnú dlhé roky čakali na opravu hlavnej cesty II/520. Tento rok sa na nej konečne objavili stroje. Vtedy nikto netušil, že prácu ukončia predčasne a cestu nechajú ešte v horšom stave, ako bola pred ich príchodom. Ľudia nechápavo krútia hlavou.

Fréza sa nedá prevážať hore-dole

„Chýbalo nám päť teplých dní, ale žiaľ prišlo ochladenie a práce na kladení živičného povrchu vozovky sme museli zastaviť,“ hovorí Karol Harman, výrobný riaditeľ firmy Cesty SK, ktorá má opraviť takmer 7,5 kilometrov cesty medzi Lokcou a Oravskou Lesnou. Na celom úseku odstránili poškodený povrch, no nový stihli položiť len na necelých 3,3 kilometra. Zostávajúcich 4 249 metrov ostalo vyfrézovaných. A tak ostane pravdepodobne až do jari. Technologický postup nedovoľuje klásť asfaltový povrch pri nízkych teplotách a obaľovačky, ktoré ho vyrábajú, sú zatvorené.

Oslabený povrch sa rýchlo ničí. Už teraz je na ňom veľa výtlkov a dier. Kombinácia snehu, mrazu a vody bude ďalej pokračovať v jeho deštrukcii.

Ľudia sa pýtajú na dôvod začatia prác až v októbri a prečo vyfrézovali naraz celý úsek. Karol Harman vysvetlil dôvody. „Cenovú ponuku sme robili v septembri 2016, pričom sme počítali s tým, že práce začnú niekedy v máji tohto roku. Ale stavbu sme prebrali až v októbri. Koniec sezóny je vždy hektický, stroje sú maximálne vyťažené. Boli sme radi, že sme frézu zohnali, lebo na Slovensku ich je málo.“

Fréza na odstraňovanie asfaltu z cesty nie je bežný stroj. Je nadrozmerný, na prepravu treba špeciálne povolenie, je náročná a drahá. „Počítali sme s tým, že úseky vyfrézuje na jeden raz a my ich zaasfaltujeme.“

Pridlhé verejné obstarávanie

Neskoré odovzdanie stavby stavbárom poriadne skomplikovalo situáciu. „Práce začali hneď, ako nám to umožnil zákon,“ hovorí hovorkyňa ŽSK Lenka Záteková. „Keďže ide o projekt financovaný z eurofondov, musíme dodržiavať príslušné požiadavky voči riadiacemu orgánu, ktorý projekt kontroluje a schvaľuje jeho ďalšie pokračovanie. Ak by sme tieto povinnosti nedodržali, prišli by sme o peniaze na rekonštrukciu.“

Prečítajte si tiež: Škôlku rozšíria, chceli by prijať aj dvojročné deti

Starostovia dedín už dávno poukazovali na to, že verejné obstarávanie trvá neúmerne dlho. „Toto je výsledok,“ hovorí starosta Oravskej Lesnej Marek Majdiš. Vyfrézovaný úsek končí takmer v strede dediny. „Boli sme nesmierne radi, že sa to robí a teraz máme toto. Na kontrolnom dni som zdôraznil, že chyba sa stala, počasie sa zhoršilo, ale nech výtlky dajú do poriadku.“ Dostal odpoveď, ktorá ho nepotešila. „Povedali, že na to použijú vyfrézovanú zmes. No to nestačí. Verím, že prídu s lepším riešením.“
Pridal názor jedného obyvateľa Oravskej Lesnej. Povedal mi, že to je také riešenie, ako keď sa na jar topí sneh a diera je plná snehu. Chlap tam hádže sneh, aby dieru zakryl, no sneh sa stále topí a v diere je stále voda.“

Kto to zaplatí?

Karol Harman si myslí, že vyfrézovaná zmes je lepšia ako nič. „Nevydrží do jari, preto to bude treba niekoľkokrát opakovať.“
V súvislosti s opravou výtlkov sa objavila ďalšia otázka. Kto to zaplatí? „To je vec rokovaní a dohody medzi nami a Žilinským samosprávnym krajom,“ hovorí Harman. Predstavitelia župy ale moc ústretoví nie sú. „Vysprávky sú v kompetencii zhotoviteľa, keďže prevzal stavenisko a je zodpovedný za priebeh stavby,“ hovorí župná hovorkyňa. „Stavbu kontrolujeme pravidelne na kontrolných dňoch, kde spresníme všetky potrebné požiadavky.“

Prečítajte si tiež: Zlodeja lesného traktora zachytili kamery. Kde je?

Starosta Oravskej Lesnej má zo vzniknutej situácie obavy. „Treba robiť ako rozumní ľudia, aby sme si mohli pozrieť do očí. Teraz nie je čas na výhovorky.“

Poukázal na to, že súčasné obmedzenie rýchlosti na vyfrézovanom úseku na 30 kilometrov za hodinu z hľadiska stavebného obstojí. „Ale neobstojí to z hľadiska ľudského.“

Podobný názor má sa župný poslanec Igor Janckulík, ktorý je v komisii dopravy. „Treba robiť tak, aby nedošlo k situácii, že na výtlkoch si budú ľudia autá ničiť a my sa budeme naťahovať, kto je zodpovedný.“

Termín ukončenia prác je stanovený

Podľa zmluvy má byť rekonštrukcia cesty ukončená do mája budúceho roku. Zhotoviteľ v tom problém nevidí. „Určite to stihneme,“ hovorí Harman.

Ale do hry vstupujú mosty v Lokci a Krušetnici. Aj tie majú prejsť rekonštrukciou. Na nich práce ešte vôbec nezačali. „Polícia zamietla našu žiadosť o uzáveru a práce nie je možné robiť v zimnom období, preto začneme pracovať až na jar,“ hovorí Alena Nováková zo spoločnosti MBM group, ktorá bude na Orave opravovať až osem mostov. „Urobíme všetko preto, aby dopad na občanov bol čo najmenší.“

Igor Janckulík upozornil, že komplikácie nastanú pri oprave mosta v Krušetnici, ktorý má byť celkom uzatvorený. „Obchádzku dali po úzkej poľnej ceste, na ktorej sa neobídu ani dve osobné autá.“

Prečítajte si tiež: Andrej Babinský pochytal v bráne Oravského Podzámku aj nemožné

Podľa zmluvy sa o mesiace, kedy sa nedá pracovať, posúva aj termín odovzdania stavby. A to už z pohľadu eurofondov môže byť problém. Pri nich sa termíny ukončenia posúvať nemôžu. Hrozí, že župa bude musieť vrátiť peniaze?

Rekonštrukcia cesty je súčasťou poľsko-slovenského projektu. „Poliaci cesty technologicky a časovo zvládli na jednotku a my to nedokážeme?“ pýta sa starosta Oravskej Lesnej.

V hre je obrovský balík peňazí. Na slovenskej strane takmer tri milióny eur, dohromady s poľskou stranou sa suma blíži ku 15 miliónom. Utrpí Slovensko medzinárodnú blamáž?

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Investment Advisory Guide for Slovakia
  5. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. FORUM PREŠOV má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  4. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  7. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  8. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  9. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 728
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 580
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 892
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 15 586
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 166
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 340
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 536
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 571
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 3 714
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 389

Hlavné správy z MY Orava

Prvá kontrola verejné obstarávanie odobrila, druhá našla chyby

Neuveriteľné. Prvé kontroly po dokončení súťaží dopadli dobre, kontrolóri chyby nenašli. Keď sa však vrátili po pár rokoch, výsledok bol iný.

Stavba trstenskej hasičskej zbrojnice sa predražuje aj roky po jej dokončení.

Knihy, ktoré dostanú najviac hlasov, získajú ocenenie Kniha Oravy

Do súťaže sú prihlásené vlani vydané knihy, ktoré sú späté s regiónom tematicky alebo autorom textovej či obrazovej časti.

Ilustračné fot.

Filmári hľadajú žriebä, stratilo sa v Oraviciach

Lívia nestráca nádej. Verí, že hnedého koníka s bielou hviezdou na čele niekto videl alebo našiel.

Česi na Oravu priviezli viacero koní. Vrátili sa však bez jedného z nich.

Daniel Chomistek: Poľnohospodárstvo funguje ako perpetuum mobile

K podniku, ktorý nakupoval, vyrábal a predával kŕmne zmesi, pribudli poľnohospodárske družstvá i spracovateľský podnik. „Bola to dobrá voľba,“ hovorí DANIEL CHOMISTEK, člen predstavenstva Oravského výrobného družstva.

Chov hovädzieho dobytka na Orave.

Anglickí filmári natáčali na hrade horor, hlavným hrdinom je gróf Dracula

Dracula je stará klasika, ktorá oslovuje filmových režisérov aj po sto rokoch. Hrubé a tajomné múry Oravského hradu ich opäť prilákali.

Balóny pod hradnými múrmi stráži muž v čiernom. Využili ich na vytvorenie mesačného svitu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mali by sa cirkevníci vyjadrovať k voľbám? Odpovedali kňazi z Kysúc

Pri svojich vyjadreniach či kázňach majú predstavitelia cirkvi zodpovednosť aj za voličov.

FOTO: V Prievidzi otvorili zmodernizované letisko za viac ako tri milióny eur

Prievidzské letisko má po novom dráhu s asfaltovým povrchom. Dnes na ňom pristáli lietadlá z Nemecka. Modernizácia pomôže rozvoju regiónu.

Hasiči v noci zasahovali pri veľkom požiari v Prievidzi (+FOTO)

Pri nočnom požiari sa zranila jedna osoba.

Muža, po ktorom pátrala polícia, našli mŕtveho

Príbuzným povedal, že potrebuje lekársku pomoc.

Vybrali SME

Už ste čítali?