KLIN, ZUBROHLAVA. Už pred desiatimi rokmi žiadali samosprávy Slovenskú správu ciest, aby sa problematickými križovatkami zaoberala. Výsledok? Obce majú pripraviť projekty a doriešiť vlastnícke vzťahy.
Uplynulo desať rokov. Križovatky sú stále v pôvodnom stave. Obce čakali márne, museli sa samé pustiť do prípravy spoločného projektu. Vlani urobili štatistiku prejazdu motorových vozidiel obomi kritickými úsekmi. Minulý týždeň sa na chaotickej ceste bol osobne pozrieť aj generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest.
Takmer desaťtisíc áut
„Do konca roka bude hotová dokumentácia pre územné konanie a potom sa, snáď, už začnú robiť aj konkrétne veci,“ hovorí starosta Klina Štefan Peňák. „My riešime svoju časť, Zubrohlava svoju.“
Pred Klinom by mali pribudnúť zaraďovacie a odbočovacie pruhy. Cesta je široká, podľa projektu by ju však bolo treba ešte viac rozšíriť. Upraviť treba aj most pred križovatkou.

Od Klina do Zubrohlavy prešlo vlani v deň merania intenzity dopravy 9196 áut. „Takto sa tu už pomaly nedá fungovať,“ hovorí starosta Zubrohlavy Pavol Bugeľ. „Najhoršie je to cez víkend. Na nedeľnú raňajšiu svätú omšu ešte prejdete cez cestu, pred hlavnou je to však už poriadny problém. O sobote, kedy ľudia chodia do Poľska na trhy či do aquaparku, ani nehovorím. Veľmi veľa ľudí sa naučilo prechádzať cez tieto hraničné prechody.“
Nebezpečné pre chodcov
Problémom však nie je len rastúca intenzita dopravy, ale aj chodci. V Kline je na pravej strane hlavnej cesty autobusová zastávka. Stoja tam autobusy, ktoré nezachádzajú priamo do dediny. Prejsť z jednej strany cesty na druhú je v dopravnej špičke náročné. „Bolo tu mnoho dopravných nehôd, žiaľ, aj tragických. Autá jazdia príliš rýchlo, šesťdesiatku nerešpektujú,“ hovorí Štefan Peňák.

V Zubrohlave, našťastie, tragické nehody neevidujú. Počet škodových udalostí sa však nedá ani spočítať. „Každú chvíľu sa tu ťuknú nejaké autá, keď vodiči nevedia, kam sa zaradiť a zazmätkujú,“ povedal Pavol Bugeľ. „Majitelia domov v okolí križovatky by vedeli rozprávať, koľkokrát opravovali ploty.“
Kritická zubrohlavská križovatka sa týka aj ľudí zo susednej Rabče, ktorí ňou denne prechádzajú. „Šofér, ktorý to tu pozná, predvída,“ hovorí rabčiansky starosta Július Piták. „No turisti a návštevníci neraz vchádzajú do križovatky neuvedomujúc si, že porušujú predpisy. Aby sme predchádzali nehodám, treba ju usporiadať inak.“
Autá z mnohých smerov
Zubrohlavčania by chceli kruhový objazd, bude aj v projekte. Odsúhlasiť ho však bude musieť správca Slovenská správa ciest.

„Ak bude v poriadku, môže to urýchliť prestavbu oboch križovatiek,“ povedal Roman Žembera, generálny riaditeľ správy ciest. „Občas je takáto aktivita na škodu, ak je dokumentácia urobená zle a my zistíme, že je nerealizovateľná, hoci za ňu obce zaplatili veľké peniaze. Dúfam, že toto nebude taký prípad a bude sa dať podľa nej robiť. Potom už zostane len posledný problém – peniaze.“
Riaditeľ priamo na mieste zhodnotil, že by zrejme naozaj bolo najlepšie prestaviť súčasnú križovatku na kruhovú, keďže nie je zaťažený len jeden smer, ale viaceré. „Konečné stanovisko však závisí od mnohých ďalších faktorov.“
Na posúdenie odborníkom
Starostovia sa stretli aj s Igorom Janckulíkom, splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty, ktorý sa aktívne angažuje aj pri obyčajných cestách. „Dlhodobo pociťujeme tlak od verejnosti, aby sme s týmito križovatkami niečo robili,“ povedal. „Je dobré, že obce robia na projekte. Musíme ho však dať posúdiť odborníkom, aby sme nesprávnou rekonštrukciou premávku ešte viac neskomplikovali.“
Dokumentácia by mala byť hotová do konca decembra. Starostovia veria, že budúci rok sa snáď začne reálne niečo robiť.