Nedeľa, 21. apríl, 2019 | Meniny má Ervín

Dolnooravská metropola sa obáva dopravného kolapsu

Odborníci sa zaoberali dopravou v meste. Množstvo áut, ktoré napočítali, je alarmujúce.

Semafory na križovatke možno začnú opäť fungovať.Semafory na križovatke možno začnú opäť fungovať.(Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Centrom Dolného Kubína v čase dopravnej špičky prejdú každých šesť sekúnd štyri autá. Za hodinu ich je viac ako dvetisíc, za dvanásť hodín viac ako dvadsaťtisíc.

Dopravné zápchy v okresnom meste sa stali dennou realitou. Ráno sa vytvárajú dlhé kolóny na príjazdoch do mesta, popoludní, pri návrate ľudí z práce, sa situácia opakuje. Problém spôsobujú tri dôležité za sebou idúce križovatky na ceste I/70 na Zochovej ulici.

Alarmujúce čísla

„Mesto sa už niekoľko rokov snaží v spolupráci so správcami týchto ciest, políciou a s príslušnými orgánmi nájsť riešenia, ktoré by zlepšili dopravnú situáciu,“ povedal primátor Roman Matejov.

Dalo vypracovať dopravno-inžiniersky prieskum, ktorý má pomôcť nájsť odpoveď na otázku, ako zlepšiť dopravnú situáciu v centre mesta. Robilo ho v spolupráci s odbornými pracovníkmi Žilinskej univerzity.

Odborníci sa zaoberali nielen tromi spomínanými križovatkami na hlavnom ťahu, ale aj pri železničnom priecestí vedľa Tesca a na križovatke ulíc ČSA so Štefánikovou ulicou. Množstvo áut, ktoré napočítali, je alarmujúce.


Križovatkou pred cestným mostom smerom z Kraľovian prešlo v čase od 7.15 h do 7.30 h 577 áut, od trištvrte na sedem do trištvrte na osem ich bolo 1909. Za 12 hodín od šiestej rána do šiestej večera ich napočítali 18 529.
Za mostom je situácie ešte horšia. Autá z Bysterca a Záskalia číslo zvýšili na 590 za 15 minút, 2232 za hodinu, 21 649 za dvanásť hodín. Okružná križovatka pri Lidli má podobné čísla. Pri všetkých troch križovatkách kamióny nepresiahli viac ako 12 percent z celkového počtu. Dve menšie križovatky na ulici ČSA využíva približne desaťtisíc áut za 12 hodín.

Prečítajte si tiež: Oravci zablokovali cestu na Liptove, žiadajú R3

Prieskum ukázal, že cestou na Brezovec cez pracovný deň jazdilo takmer desaťtisíc áut, cez víkend necelých sedemtisíc. Štefánikovou ulicou, ktorá privádza a odvádza autá z priemyselnej zóny, prešlo v čase popoludňajšej špičky za hodinu necelých 800 áut.

„Z posúdenia vyplýva, že pri súčasnom geometrickom usporiadaní a intenzitách dopravy kapacitne nevyhovujú križovatky na ceste I/70 pred mostom a za ním,“ píše sa v správe.

Odborníci ponúkajú riešenie

Kvôli tejto situácii sa minulý týždeň stretli zástupcovia mesta s Romanom Žemberom, generálnym riaditeľom Slovenskej správy ciest (SSC). Stretnutie sprostredkoval poslanec ŽSK Igor Janckulík, ktorý je zároveň splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty. „Stretli sme sa preto, aby sme našli riešenie, lebo keby to riešil jeden, trvalo by to dlho a finančne by to pre neho bolo náročné.“

Martin Pitoňák, zástupca firmy DAQE Slovakia, ktorá prieskum vypracovala, ponúkol mestu riešenie. „Odporúčame sprevádzkovanie jestvujúcej cestnej dopravnej signalizácie na križovatke za mostom s doplnením o potrené prvky dynamického riadenia dopravy. Umožní vjazd vozidiel vľavo a priamo z vedľajších vstupov ulíc Radlinského a Štefánika.“ V súčasnosti sú tieto smery z dôvodu nedostatočnej kapacity nevyužívané a doprava smeruje cez okružnú križovatku, čím ju ešte viac zaťažuje.

Hneď aj vysvetlil, ako by mala fungovať. Spínače zabudované vo vozovke budú neustále odosielať zistené údaje do počítača, ktorý bude semafory riadiť. Zelená teda nebude svietiť na semafore, kde z tej strany nepôjde auto. Keď sa ich vo všetkých smeroch zíde viac, vyhodnotí najrýchlejší variant, čo by malo zabezpečiť plynulejší prejazd.

Kto to postaví?

„Kto to zaplatí a kto bude prevádzkovať?“ opýtal sa Roman Žembera. „My na to kapacity nemáme.“

Prečítajte si tiež: Aha, ako sa vedia tešiť zo snehu deti na Orave

Igor Janckulík navrhol, aby sa o náklady podelili mesto, SSC a ŽSK. Aj vzhľadom na to, že súčasná svetelná signalizácia patrí mestu, opravenú by malo aj prevádzkovať.

Martin Pitoňák odhadol náklady na 70-tisíc eur, v prípade riadenia chodcov na stotisíc eur. Zároveň upozornil na to, že zmena si vyžiada výnimku od ministerstva dopravy. Na základe vypracovaného projektu, posúdenia odborníkmi a pri splnení zákonných podmienok prisľúbil pomoc pri jej získaní Žembera aj Janckulík.

Chodcov obmedzia

Jedným z problémov spomínaných križovatiek sú chodci. Bez riadenia vstupujú na vozovku jednotlivo a nie v skupinách, čím výrazne spomaľujú prejazd áut.
Martin Pitoňák chce riešiť aj tento problém. „Priechod pre chodcov za mostom pri Obchodnej akadémii treba zrušiť. Získame dlhší odbočovací pruh vľavo pod železničný most.“ Zrušiť chce aj priechod od pošty ku Lidlu, ktorý využíva množstvo ľudí, pričom jeden kamión, ktorý im dá prednosť, úplne zablokuje okružnú križovatku.

Prečítajte si tiež: Advent zaplníme dobrými správami z Oravy

„Vítam každý krok, ktorý vedie k zlepšeniu situácie v doprave v meste,“ povedal po stretnutí Pavol Heško, šéf komisie výstavby a dopravy mestského zastupiteľstva. „Ale teraz nesmieme zastať na polceste a zľaknúť sa väčšej investície. Spoločne by sa to mohlo podariť. No beriem to ako prvú etapu, lebo po nej musia nasledovať ďalšie, a to križovatka pred mostom a kruhový objazd pri Lidli.“

Potešujúcou správou je, že mesto dalo vypracovať a zaplatilo projekt svetelnej križovatky s dynamickým riadením, ktorý je teraz v procese schvaľovania. Očakáva, že na technickú realizáciu prispejú aj partneri zo Slovenskej správy ciest a Žilinského samosprávneho kraja.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 15 846
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 15 361
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 801
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 603
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 848
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 5 090
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 335
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 544
  9. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 3 478
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 298

Téma: Križovatky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy z MY Orava

Z úcty k vysťahovalcom vytvorili pamätnú zónu

Pri niekdajšom pastoračnom centre vznikla pamätná zóna na obce zatopené Oravskou priehradou. Bonusom sú drevené domčeky, v ktorých si návštevník prežije život spred polstoročia.

Panna Mária zo zatopenej Osady.

Oravou sa presúval vojnový front. Sviatky prežívali ľudia v slzách

Keď sa mladý Ľudovít po pár dňoch vracal domov, so slzami v očiach zastal pri škole. Pred sebou videl obrovské zhorenisko. Kde stál jeho rodný dom, netušil. Aj obrovský storočný jaseň zhorel takmer do tla.

Dedo Miklušek je jeden z najstarších obyvateľov Liesku. Pamätá si naozaj mnoho.

Predával drogy, skončil s putami na rukách

Polícia má za sebou ďalší úspešný zákrok proti dílerom drog, opäť v dedine pod Oravským hradom.

Policajná razia v Oravskom Podzámku.

Na Slovensku vznikol film o biskupovi Jánovi Vojtaššákovi

Príbeh z čias druhej svetovej vojny veľmi šikovne zneužila komunistická propaganda a spišského biskupa vykreslila ako toho najväčšieho zločinca. "Mnohé obvinenia z monster procesu 50-tych rokov sa žiaľ šíria dodnes," hovorí režisér.

Socha biskupa Jána Vojtaššáka v Zákamennom.

Herec v roli Ježiša hral s ozajstnou tŕňovou korunou

Kvetná nedeľa v Rabči aj tento rok už tradične končila hranou krížovou cestou. Po dvojročnej pauze sa herci opäť predviedli vo farskom kostole.

Krížová cesta v podaní hercov z Rabče.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Noc horských záchranárov z Malej Fatry. Z jednej akcie museli ísť do druhej

Horskí záchranári pomáhali vyčerpaným i strateným turistkám zo zahraničia.

Liptovská Mara ukázala základy zatopených domov

Raz do roka sa dá Liptovská Mara zažiť inak.

Vybrali SME

Už ste čítali?