Sobota, 16. december, 2017 | Meniny má Albína
Pridajte si svoje mesto

Dolnooravská metropola sa obáva dopravného kolapsu

Odborníci sa zaoberali dopravou v meste. Množstvo áut, ktoré napočítali, je alarmujúce.

Semafory na križovatke možno začnú opäť fungovať.(Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Centrom Dolného Kubína v čase dopravnej špičky prejdú každých šesť sekúnd štyri autá. Za hodinu ich je viac ako dvetisíc, za dvanásť hodín viac ako dvadsaťtisíc.

Dopravné zápchy v okresnom meste sa stali dennou realitou. Ráno sa vytvárajú dlhé kolóny na príjazdoch do mesta, popoludní, pri návrate ľudí z práce, sa situácia opakuje. Problém spôsobujú tri dôležité za sebou idúce križovatky na ceste I/70 na Zochovej ulici.

Alarmujúce čísla

„Mesto sa už niekoľko rokov snaží v spolupráci so správcami týchto ciest, políciou a s príslušnými orgánmi nájsť riešenia, ktoré by zlepšili dopravnú situáciu,“ povedal primátor Roman Matejov.

Dalo vypracovať dopravno-inžiniersky prieskum, ktorý má pomôcť nájsť odpoveď na otázku, ako zlepšiť dopravnú situáciu v centre mesta. Robilo ho v spolupráci s odbornými pracovníkmi Žilinskej univerzity.

Odborníci sa zaoberali nielen tromi spomínanými križovatkami na hlavnom ťahu, ale aj pri železničnom priecestí vedľa Tesca a na križovatke ulíc ČSA so Štefánikovou ulicou. Množstvo áut, ktoré napočítali, je alarmujúce.


Križovatkou pred cestným mostom smerom z Kraľovian prešlo v čase od 7.15 h do 7.30 h 577 áut, od trištvrte na sedem do trištvrte na osem ich bolo 1909. Za 12 hodín od šiestej rána do šiestej večera ich napočítali 18 529.
Za mostom je situácie ešte horšia. Autá z Bysterca a Záskalia číslo zvýšili na 590 za 15 minút, 2232 za hodinu, 21 649 za dvanásť hodín. Okružná križovatka pri Lidli má podobné čísla. Pri všetkých troch križovatkách kamióny nepresiahli viac ako 12 percent z celkového počtu. Dve menšie križovatky na ulici ČSA využíva približne desaťtisíc áut za 12 hodín.

Prečítajte si tiež:Oravci zablokovali cestu na Liptove, žiadajú R3

Prieskum ukázal, že cestou na Brezovec cez pracovný deň jazdilo takmer desaťtisíc áut, cez víkend necelých sedemtisíc. Štefánikovou ulicou, ktorá privádza a odvádza autá z priemyselnej zóny, prešlo v čase popoludňajšej špičky za hodinu necelých 800 áut.

„Z posúdenia vyplýva, že pri súčasnom geometrickom usporiadaní a intenzitách dopravy kapacitne nevyhovujú križovatky na ceste I/70 pred mostom a za ním,“ píše sa v správe.

Odborníci ponúkajú riešenie

Kvôli tejto situácii sa minulý týždeň stretli zástupcovia mesta s Romanom Žemberom, generálnym riaditeľom Slovenskej správy ciest (SSC). Stretnutie sprostredkoval poslanec ŽSK Igor Janckulík, ktorý je zároveň splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty. „Stretli sme sa preto, aby sme našli riešenie, lebo keby to riešil jeden, trvalo by to dlho a finančne by to pre neho bolo náročné.“

Martin Pitoňák, zástupca firmy DAQE Slovakia, ktorá prieskum vypracovala, ponúkol mestu riešenie. „Odporúčame sprevádzkovanie jestvujúcej cestnej dopravnej signalizácie na križovatke za mostom s doplnením o potrené prvky dynamického riadenia dopravy. Umožní vjazd vozidiel vľavo a priamo z vedľajších vstupov ulíc Radlinského a Štefánika.“ V súčasnosti sú tieto smery z dôvodu nedostatočnej kapacity nevyužívané a doprava smeruje cez okružnú križovatku, čím ju ešte viac zaťažuje.

Hneď aj vysvetlil, ako by mala fungovať. Spínače zabudované vo vozovke budú neustále odosielať zistené údaje do počítača, ktorý bude semafory riadiť. Zelená teda nebude svietiť na semafore, kde z tej strany nepôjde auto. Keď sa ich vo všetkých smeroch zíde viac, vyhodnotí najrýchlejší variant, čo by malo zabezpečiť plynulejší prejazd.

Kto to postaví?

„Kto to zaplatí a kto bude prevádzkovať?“ opýtal sa Roman Žembera. „My na to kapacity nemáme.“

Prečítajte si tiež:Aha, ako sa vedia tešiť zo snehu deti na Orave

Igor Janckulík navrhol, aby sa o náklady podelili mesto, SSC a ŽSK. Aj vzhľadom na to, že súčasná svetelná signalizácia patrí mestu, opravenú by malo aj prevádzkovať.

Martin Pitoňák odhadol náklady na 70-tisíc eur, v prípade riadenia chodcov na stotisíc eur. Zároveň upozornil na to, že zmena si vyžiada výnimku od ministerstva dopravy. Na základe vypracovaného projektu, posúdenia odborníkmi a pri splnení zákonných podmienok prisľúbil pomoc pri jej získaní Žembera aj Janckulík.

Chodcov obmedzia

Jedným z problémov spomínaných križovatiek sú chodci. Bez riadenia vstupujú na vozovku jednotlivo a nie v skupinách, čím výrazne spomaľujú prejazd áut.
Martin Pitoňák chce riešiť aj tento problém. „Priechod pre chodcov za mostom pri Obchodnej akadémii treba zrušiť. Získame dlhší odbočovací pruh vľavo pod železničný most.“ Zrušiť chce aj priechod od pošty ku Lidlu, ktorý využíva množstvo ľudí, pričom jeden kamión, ktorý im dá prednosť, úplne zablokuje okružnú križovatku.

Prečítajte si tiež:Advent zaplníme dobrými správami z Oravy

„Vítam každý krok, ktorý vedie k zlepšeniu situácie v doprave v meste,“ povedal po stretnutí Pavol Heško, šéf komisie výstavby a dopravy mestského zastupiteľstva. „Ale teraz nesmieme zastať na polceste a zľaknúť sa väčšej investície. Spoločne by sa to mohlo podariť. No beriem to ako prvú etapu, lebo po nej musia nasledovať ďalšie, a to križovatka pred mostom a kruhový objazd pri Lidli.“

Potešujúcou správou je, že mesto dalo vypracovať a zaplatilo projekt svetelnej križovatky s dynamickým riadením, ktorý je teraz v procese schvaľovania. Očakáva, že na technickú realizáciu prispejú aj partneri zo Slovenskej správy ciest a Žilinského samosprávneho kraja.

Ďalšie články z témy Cesta pod Strečnom

Pozrite si tiež články z hlavnej témy Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava, Doprava, Doprava, Doprava

  1. Na Orave už niet hutníkov, firma siahla po cudzincoch 1 986
  2. Na cestu pri Oravskej priehrade spadol kus hory Foto 287
  3. Florbalisti Nižnej budú pred Vianocami znova pomáhať 199
  4. Advent zaplníme dobrými správami z Oravy 190
  5. Každý deň jeden príbeh ľudí žijúcich na Orave 169
  6. Pamiatky sa dajú uchovať ako mračno miliónov bodov 93
  7. Cesta medzi Tvrdošínom a Námestovom je pre silný vietor zatvorená 93
  8. Z vyrovnanej a dramatickej zápletky vyšiel prekvapivý víťaz 84
  9. Vieme, ktoré školy dostali peniaze na telocvične 83
  10. Pozrite sa, čo je v tejto škole nové 78

Najčítanejšie správy

Orava

Na Orave už niet hutníkov, firma siahla po cudzincoch

Nezamestnanosť láme pozitívne rekordy, čo zamestnávateľom komplikuje situáciu so získavaním pracovnej sily. Aj firmy na Orave sa musia obzerať po zahraničí. Už zamestnávajú takmer sto ľudí z krajín mimo Európskej únie.

Na cestu pri Oravskej priehrade spadol kus hory

Cestu medzi Tvrdošínom a Námestovom od večera sprejazdňujú hasiči a pilčíci. Budú tam ešte minimálne tri hodiny.

Florbalisti Nižnej budú pred Vianocami znova pomáhať

Oravské kluby odohrajú posledné zápasy v tomto kalendárnom roku.

Advent zaplníme dobrými správami z Oravy

Každý deň si odkryte jedno políčko. Na tejto adventnej stránke nájdete príbehy ľudí žijúcich na Orave. Želáme vám príjemné predvianočné obdobie s archívom Našej Oravy. Kliknite na aktuálny dátum.

Každý deň jeden príbeh ľudí žijúcich na Orave

Články pribúdajú každý deň, dnes ste klikli na dátum v budúcnosti.

Blízke regióny

Pozor! V Čadci neznámy muž prepadáva ženy

Útočník mal údajne prepadnúť už viacero žien.

Minúta po minúte: Stretnutie so župankou Erikou Jurinovou

Osem krajov, osem županov osem diskusných podujatí s názvom Stretnutie so županom. Pokračujeme v Žiline.

Veľké dopravné zmeny v centre Žiliny. Nad železničnou stanicou postavia cestný nadjazd

Počas výstavby zostane križovatka ulíc 1. mája a Hviezdoslava v prevádzke. Práce potrvajú jeden a pol roka.

Stratili sa tri mladé dievčatá

Polícia vyhlásila pátranie po troch tínedžerkách. Odišli z detského domova a doposiaľ sa nevrátili.

Tomáša zatkli pre drogy

Vo štvrtok 14. decembra vo večerných hodinách vykonala polícia policajnú akciu, počas ktorej zatkla 26-ročného Tomáša z Liptovského Mikuláša.

Všetky správy

Polícia v Opoji zastrelila Jána Golisa, mal šéfovať bankomatovej mafii

Obeťou policajnej streľby je 42-ročný Ján Golis, známy z kauzy bankomatovej mafie. Druhým je 34-ročný Martin Krajčovic, ktorý figuroval v rovnakom prípade.

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

Dravecký porušil životosprávu a musel opustiť reprezentáciu

Hokejový zväz považuje vec za citlivú, nechce sa k nej veľmi vyjadrovať.

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

Britský generál: Rusi môžu preťať káble a zrušiť internet

Podmorské káble sú zle chránené, Američania hovoria o ruských ponorkách v ich blízkosti.