Nedeľa, 17. február, 2019 | Meniny má Miloslava

Dolnooravská metropola sa obáva dopravného kolapsu

Odborníci sa zaoberali dopravou v meste. Množstvo áut, ktoré napočítali, je alarmujúce.

Semafory na križovatke možno začnú opäť fungovať.Semafory na križovatke možno začnú opäť fungovať.(Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Centrom Dolného Kubína v čase dopravnej špičky prejdú každých šesť sekúnd štyri autá. Za hodinu ich je viac ako dvetisíc, za dvanásť hodín viac ako dvadsaťtisíc.

Dopravné zápchy v okresnom meste sa stali dennou realitou. Ráno sa vytvárajú dlhé kolóny na príjazdoch do mesta, popoludní, pri návrate ľudí z práce, sa situácia opakuje. Problém spôsobujú tri dôležité za sebou idúce križovatky na ceste I/70 na Zochovej ulici.

Alarmujúce čísla

„Mesto sa už niekoľko rokov snaží v spolupráci so správcami týchto ciest, políciou a s príslušnými orgánmi nájsť riešenia, ktoré by zlepšili dopravnú situáciu,“ povedal primátor Roman Matejov.

Dalo vypracovať dopravno-inžiniersky prieskum, ktorý má pomôcť nájsť odpoveď na otázku, ako zlepšiť dopravnú situáciu v centre mesta. Robilo ho v spolupráci s odbornými pracovníkmi Žilinskej univerzity.

Odborníci sa zaoberali nielen tromi spomínanými križovatkami na hlavnom ťahu, ale aj pri železničnom priecestí vedľa Tesca a na križovatke ulíc ČSA so Štefánikovou ulicou. Množstvo áut, ktoré napočítali, je alarmujúce.


Križovatkou pred cestným mostom smerom z Kraľovian prešlo v čase od 7.15 h do 7.30 h 577 áut, od trištvrte na sedem do trištvrte na osem ich bolo 1909. Za 12 hodín od šiestej rána do šiestej večera ich napočítali 18 529.
Za mostom je situácie ešte horšia. Autá z Bysterca a Záskalia číslo zvýšili na 590 za 15 minút, 2232 za hodinu, 21 649 za dvanásť hodín. Okružná križovatka pri Lidli má podobné čísla. Pri všetkých troch križovatkách kamióny nepresiahli viac ako 12 percent z celkového počtu. Dve menšie križovatky na ulici ČSA využíva približne desaťtisíc áut za 12 hodín.

Prečítajte si tiež: Oravci zablokovali cestu na Liptove, žiadajú R3

Prieskum ukázal, že cestou na Brezovec cez pracovný deň jazdilo takmer desaťtisíc áut, cez víkend necelých sedemtisíc. Štefánikovou ulicou, ktorá privádza a odvádza autá z priemyselnej zóny, prešlo v čase popoludňajšej špičky za hodinu necelých 800 áut.

„Z posúdenia vyplýva, že pri súčasnom geometrickom usporiadaní a intenzitách dopravy kapacitne nevyhovujú križovatky na ceste I/70 pred mostom a za ním,“ píše sa v správe.

Odborníci ponúkajú riešenie

Kvôli tejto situácii sa minulý týždeň stretli zástupcovia mesta s Romanom Žemberom, generálnym riaditeľom Slovenskej správy ciest (SSC). Stretnutie sprostredkoval poslanec ŽSK Igor Janckulík, ktorý je zároveň splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty. „Stretli sme sa preto, aby sme našli riešenie, lebo keby to riešil jeden, trvalo by to dlho a finančne by to pre neho bolo náročné.“

Martin Pitoňák, zástupca firmy DAQE Slovakia, ktorá prieskum vypracovala, ponúkol mestu riešenie. „Odporúčame sprevádzkovanie jestvujúcej cestnej dopravnej signalizácie na križovatke za mostom s doplnením o potrené prvky dynamického riadenia dopravy. Umožní vjazd vozidiel vľavo a priamo z vedľajších vstupov ulíc Radlinského a Štefánika.“ V súčasnosti sú tieto smery z dôvodu nedostatočnej kapacity nevyužívané a doprava smeruje cez okružnú križovatku, čím ju ešte viac zaťažuje.

Hneď aj vysvetlil, ako by mala fungovať. Spínače zabudované vo vozovke budú neustále odosielať zistené údaje do počítača, ktorý bude semafory riadiť. Zelená teda nebude svietiť na semafore, kde z tej strany nepôjde auto. Keď sa ich vo všetkých smeroch zíde viac, vyhodnotí najrýchlejší variant, čo by malo zabezpečiť plynulejší prejazd.

Kto to postaví?

„Kto to zaplatí a kto bude prevádzkovať?“ opýtal sa Roman Žembera. „My na to kapacity nemáme.“

Prečítajte si tiež: Aha, ako sa vedia tešiť zo snehu deti na Orave

Igor Janckulík navrhol, aby sa o náklady podelili mesto, SSC a ŽSK. Aj vzhľadom na to, že súčasná svetelná signalizácia patrí mestu, opravenú by malo aj prevádzkovať.

Martin Pitoňák odhadol náklady na 70-tisíc eur, v prípade riadenia chodcov na stotisíc eur. Zároveň upozornil na to, že zmena si vyžiada výnimku od ministerstva dopravy. Na základe vypracovaného projektu, posúdenia odborníkmi a pri splnení zákonných podmienok prisľúbil pomoc pri jej získaní Žembera aj Janckulík.

Chodcov obmedzia

Jedným z problémov spomínaných križovatiek sú chodci. Bez riadenia vstupujú na vozovku jednotlivo a nie v skupinách, čím výrazne spomaľujú prejazd áut.
Martin Pitoňák chce riešiť aj tento problém. „Priechod pre chodcov za mostom pri Obchodnej akadémii treba zrušiť. Získame dlhší odbočovací pruh vľavo pod železničný most.“ Zrušiť chce aj priechod od pošty ku Lidlu, ktorý využíva množstvo ľudí, pričom jeden kamión, ktorý im dá prednosť, úplne zablokuje okružnú križovatku.

Prečítajte si tiež: Advent zaplníme dobrými správami z Oravy

„Vítam každý krok, ktorý vedie k zlepšeniu situácie v doprave v meste,“ povedal po stretnutí Pavol Heško, šéf komisie výstavby a dopravy mestského zastupiteľstva. „Ale teraz nesmieme zastať na polceste a zľaknúť sa väčšej investície. Spoločne by sa to mohlo podariť. No beriem to ako prvú etapu, lebo po nej musia nasledovať ďalšie, a to križovatka pred mostom a kruhový objazd pri Lidli.“

Potešujúcou správou je, že mesto dalo vypracovať a zaplatilo projekt svetelnej križovatky s dynamickým riadením, ktorý je teraz v procese schvaľovania. Očakáva, že na technickú realizáciu prispejú aj partneri zo Slovenskej správy ciest a Žilinského samosprávneho kraja.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 135
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 417
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 240
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 275
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 064
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 610
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 184
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 865

Téma: Križovatky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy z MY Orava

Ľudia sa začínajú báť na vlastných poliach. Vyhrážajú sa im skútristi

Suchohorčania majú strach. Obávajú sa arogantných Poliakov, ktorí im v zime na skútroch a v lete na štvorkolkách ničia ich polia a lesy, plašia a štvú zver.

Suchohorčania už odfotili nejedného Poliaka. Máloktorý Oravčan sa odváži ísť do lesa sám.

V Námestove budú protestovať odborári za vyššie mzdy

Ani za viac ako dva mesiace sa nedohodli odborári dvoch firiem na raste miest a novom znení kolektívnej zmluvy. V utorok 19. februára zorganizujú pred priemyselným parkom protestné zhromaždenie.

Ilustračné foto.

Návštevy v nemocnici stopla chrípka

Kvôli respiračným chorobám zatvorili aj materskú školu v Žaškove. Pacienti v Dolnooravskej nemocnici budú čakať na návštevy márne.

Chrípka zapĺňa čakárne ambulancií.

Oravčan sa stal hrdinom Slovenska. Takto opísal gólový moment

Adrián nastúpil v 64. min a výrazne sa podieľal na fantastickom obrate.

Adrián Kaprálik strelil víťazný gól v 86. minúte.

Ľudia už odmietajú na cestu neustále čakať. Zvažujú protesty

Súťaž na zhotoviteľa obchvatu Tvrdošína stále nie je ukončená. Starostom dedín, okolo ktorých má rýchlostná cesta viesť, začínajú dochádzať nervy.

Firmu, ktorá postaví obchvat Tvrdošína, súťažia už viac ako rok.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nitra strelila rekord, ale Stavjaňa zúril: Posadil by som 18 hráčov

Mali ťažkého Valentína? Hokejisti Nitry 202. gólom v základnej časti vypísali nové maximum svojej 94-ročnej histórie, lenže zo šatne drnčal krik.

Čadcu fotí, akoby bola metropolou, pozrite si fotogalériu

Jaroslav Cabadaj fotografiou mení priemerné mesto na príťažlivú lokalitu.

Pre bytovky chceli v časti Prievidze vyrúbať les

Investor chcel postaviť v Prievidzi nové bytovky. Tým by však musel ustúpiť les. Miestni sa zomkli a proti tomuto zámeru zabojovali.

Turistická atrakcia v Kamenáči zatiaľ čaká na dohodu i výzvu

O zaujímavom projekte móla nad rybníkom v Kamennom Mlyne 
s vodnou záhradou sme informovali ešte pred rokom.

Vybrali SME

Už ste čítali?