Školákov vozia autobusy až k dverám. Je to dobre?

Ulica Mieru a Hattalova, okolo námestovských stredných škôl a gymnázia, sa po dvoch mesiacoch opäť zaplnili autobusmi. Niektorí v tom vidia veľký problém.

Riaditelia škôl nebudú súhlasiť s rušením autobusov.Riaditelia škôl nebudú súhlasiť s rušením autobusov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ JÁN KROŠLÁK)

NÁMESTOVO. Viacerí obyvatelia školských ulíc sa sťažujú na prehustenú premávku počas školského roka. Niektorí poslanci si myslia, že školáci by mohli vystupovať na nástupišti a do školy vyjsť pešo. Riaditelia škôl sú zásadne proti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nemôžu ísť pešo?

Pred začiatkom vyučovania, medzi 7.40 h a 7.50 h ráno, prichádza ku Gymnáziu Antona Bernoláka, Strednej odbornej škole technickej či Strednej odbornej škole Námestovo minimálne dvadsať autobusov. Premávajú z troch smerov, od Oravskej Lesnej, Novote, Zákamenného, Oravského Veselého, Beňadova a Mútneho, od Oravskej Polhory, Rabčíc, Sihelného, Bobrova a Klina, a napokon od Trstenej a okolitých dedín. Len spojov prechádzajúcich Zubrohlavou sme podľa portálu cestovné poriadky napočítali sedem.

SkryťVypnúť reklamu

Trasy všetkých školských spojov vedú po miestnych uliciach, zastávky sú pri jednotlivých školách.

Prečítajte si tiež: Na Orave bude voziť cestujúcich po železnici komfortnejší Mravec Čítajte 

„Ulica Mieru je po rekonštrukcii ešte viac zúžená, situácia je tam katastrofálna,“ povedala na ostatnom zasadnutí zastupiteľstva poslankyňa Silvia Loneková. „Máme veľké nové nástupište. Prečo by deti nemohli vystúpiť tam a prejsť tých niekoľko desiatok metrov k škole pešo? Musia sa po troch v jednom autobuse vyvážať po celom meste? Takýmto štýlom bude o pár rokov cesta, ktorú teraz robíme, nanovo zničená.“

Kolaps na kruháku

Primátor Ján Kadera poznamenal, že rozvrh spojov a ich rentabilita je v kompetencii Žilinského samosprávneho kraja a vedenia škôl. „Okrem toho, chceme bezpečnosť detí, preto chodia autobusy až k školám.“

Poslanec Marián Melišík upozornil, že v jednotlivých autobusoch ráno určite nesedia dve či tri deti. Je ich podstatne viac. Neraz sú takmer celkom plné. „Naraz ich prichádza viac, preto nestoja iba na vyhradených miestach. Logicky musia zastavovať aj mimo vyznačenej plochy. Okrem toho, autobusy nevozia len gymnazistov, ale aj žiakov z ostatných škôl.“

SkryťVypnúť reklamu

Marián Grígeľ si nevie predstaviť, že by mali všetci študenti vystúpiť na nástupišti a odtiaľ ísť pešo k školám. „Aká situácia by nastala na kruhovom objazde pod kostolom, keby naň naraz prišlo viac ako tisíc detí? Minimálne toľko sa totiž určite v autobusoch vozí. Doprava v meste by medzi pol ôsmou a ôsmou ráno celkom skolabovala.“

Je za to, aby sa preplnenou dopravou na Ulici Mieru kompetentní zaoberali, problém však podľa neho treba riešiť komplexne.

Jednosmerná alebo obojsmerná

Časť Ulice Mieru je v súčasnosti jednosmerná. Poslanec Kamil Miklušičák navrhol, či by nebolo dobre zvážiť, aby sa dvojsmerná prevádzka zrušila aj na zvyšku. „Asi by bol prejazd tadiaľ bezpečnejší, pre chodcov aj vodičov. Mala by to prehodnotiť dopravná komisia.“

Prednosta Milan Rentka uviedol, že je ťažké rozhodovať o jednosmerkách, keď jedni žiadajú ich predĺženie a druhí zrušenie aj tej, ktorá už existuje. „Dokonca o to požiadali ľudia, ktorí na tej ulici žijú. Čo je teda lepšie?“

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: A je to tu. Sú v naozajstnej škole Čítajte 

Vladimír Natšin, vedúci oddelenia výstavby na mestskom úrade, si nevie predstaviť, že by sa všetky autobusy sústredili na jednu ulicu, namiesto ich rozdelenia na dve, ako je to riešené dnes. „To by bolo pre obyvateľov danej ulice ešte neznesiteľnejšie,“ povedal. „Na úkor jednej by bola druhá mnohonásobne viac zaťažená.“

Nie je to pohodlnosť detí

Gymnázium Antona Bernoláka je najväčšie gymnázium na Slovensku. Ročne ho navštevuje zhruba tisíc študentov. Zhruba dve tretiny z nich sa do školy a zo školy vozia autobusmi. Ostatní využívajú vlastný spôsob dopravy. „Čo je bezpečnejšie?“ opýtal sa riaditeľ Peter Kuľha. „Keď deti vystúpia na nástupišti a idú kade-tade pešo? Alebo keď vystúpia priamo pri škole a nie sú na cestách? Áno, šoférovanie po námestovských uličkách je pre šoférov náročné, keďže doprava je v meste riešená tak, ako je.“

Riaditeľ tvrdí, že viac ako polovica študentov je z okolitých dedín. Minimálne štyristo dochádza autobusom. Môže sa stať, že popoludní sú autobusy prázdnejšie, pretože deti majú rôzne rozvrhy, krúžky, iné aktivity. Raňajšie spoje sú však takmer všetky preplnené. „Či vari nie je dobré, ak vďaka autobusom odbremeníme cesty minimálne o päťsto chodcov? A napokon, bezpečnosť školákov by pre nás mala byť prvoradá. Celý svet zváža deti z desiatok kilometrov vzdialených dedín na školských autobusoch až k dverám škôl. A vedia, prečo to robia. No, žiaľ, u nás je to niekedy problém.“

Rekonštrukciou ulice sa cesta okolo gymnázia zúžila. Podľa Petra Kuľhu to však nie je vinou šoférov autobusov, chodcov, ani gymnazistov. „Ak sa stala chyba, nech sa zodpovedá projektant. Ak by sa však mali prehodnocovať autobusové spoje k našej škole, určite budem trvať na ich zachovaní. Je to bonus pre bezpečnosť žiakov, aj pre plynulosť premávky v meste. A hovoriť v tejto súvislosti o pohodlnosti detí vôbec nie je namieste.“

Flákali by sa

Emanuel Piták, riaditeľ Strednej odbornej školy technickej, vidí v autobusoch opodstatnenie aj z iného dôvodu. Obáva sa totiž, že keby nechodili priamo k škole, niektorí žiaci by chodili na vyučovanie permanentne neskoro.

Prečítajte si tiež: Oravské obce a mestá, tu je všetko pokope Čítajte 

„Keď vystúpia až tu, majú čas maximálne na rýchlu cigaretu a už musia bežať na vyučovanie,“ povedal riaditeľ. „Žiaci sa radi túlajú. Keby vystupovali na nástupišti, neviem, koľkí by prišli do školy načas. A koľkí by neprišli vôbec. Jednoznačne som za to, aby chodili autobusy až sem.“ Odbornú školu navštevuje zhruba 600 žiakov. Riaditeľ predpokladá, že 500 z nich prichádza do školy autobusom. „Neviem si predstaviť, ako by to dole vyzeralo, keby išli všetci cez mesto pešo.“

Na margo dohadov o tom, koľko detí sa vozí v jednotlivých ranných autobusoch, sme oslovili vedenie námestovskej prevádzky autobusovej spoločnosti Arriva Liorbus. „V jednom autobuse priemerne dovezieme 50 až 70 študentov,“ informoval vedúci prevádzky, Gálik. „Pri odvoze ich je menej, keďže vyučovanie končí v rôznych časoch a študenti využívajú aj iné spoje.“

Autobusová spoločnosť žiadosť o prehodnotenie či ukončenie niektorých spojov v súčasnosti neeviduje. „Ak by takáto požiadavka vystala, musela by o to požiadať škola, prípadne vyšší územný celok.“

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 845
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 841
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 066
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 705
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 088
  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 841
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 568
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 396
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 550
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 401
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 175
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Obe oravské nemocnice skončili v prvej dvadsiatke.

Do hodnotenia sa zapojilo raz toľko pacientov ako vlani.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Samuel Slovík.

V Žiline sa dva víkendy po sebe konali veľké preteky.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 841
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 568
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 396
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 550
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 401
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 175
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu