Školákov vozia autobusy až k dverám. Je to dobre?

Ulica Mieru a Hattalova, okolo námestovských stredných škôl a gymnázia, sa po dvoch mesiacoch opäť zaplnili autobusmi. Niektorí v tom vidia veľký problém.

Riaditelia škôl nebudú súhlasiť s rušením autobusov.Riaditelia škôl nebudú súhlasiť s rušením autobusov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ JÁN KROŠLÁK)

NÁMESTOVO. Viacerí obyvatelia školských ulíc sa sťažujú na prehustenú premávku počas školského roka. Niektorí poslanci si myslia, že školáci by mohli vystupovať na nástupišti a do školy vyjsť pešo. Riaditelia škôl sú zásadne proti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nemôžu ísť pešo?

Pred začiatkom vyučovania, medzi 7.40 h a 7.50 h ráno, prichádza ku Gymnáziu Antona Bernoláka, Strednej odbornej škole technickej či Strednej odbornej škole Námestovo minimálne dvadsať autobusov. Premávajú z troch smerov, od Oravskej Lesnej, Novote, Zákamenného, Oravského Veselého, Beňadova a Mútneho, od Oravskej Polhory, Rabčíc, Sihelného, Bobrova a Klina, a napokon od Trstenej a okolitých dedín. Len spojov prechádzajúcich Zubrohlavou sme podľa portálu cestovné poriadky napočítali sedem.

SkryťVypnúť reklamu

Trasy všetkých školských spojov vedú po miestnych uliciach, zastávky sú pri jednotlivých školách.

Prečítajte si tiež: Na Orave bude voziť cestujúcich po železnici komfortnejší Mravec Čítajte 

„Ulica Mieru je po rekonštrukcii ešte viac zúžená, situácia je tam katastrofálna,“ povedala na ostatnom zasadnutí zastupiteľstva poslankyňa Silvia Loneková. „Máme veľké nové nástupište. Prečo by deti nemohli vystúpiť tam a prejsť tých niekoľko desiatok metrov k škole pešo? Musia sa po troch v jednom autobuse vyvážať po celom meste? Takýmto štýlom bude o pár rokov cesta, ktorú teraz robíme, nanovo zničená.“

Kolaps na kruháku

Primátor Ján Kadera poznamenal, že rozvrh spojov a ich rentabilita je v kompetencii Žilinského samosprávneho kraja a vedenia škôl. „Okrem toho, chceme bezpečnosť detí, preto chodia autobusy až k školám.“

Poslanec Marián Melišík upozornil, že v jednotlivých autobusoch ráno určite nesedia dve či tri deti. Je ich podstatne viac. Neraz sú takmer celkom plné. „Naraz ich prichádza viac, preto nestoja iba na vyhradených miestach. Logicky musia zastavovať aj mimo vyznačenej plochy. Okrem toho, autobusy nevozia len gymnazistov, ale aj žiakov z ostatných škôl.“

SkryťVypnúť reklamu

Marián Grígeľ si nevie predstaviť, že by mali všetci študenti vystúpiť na nástupišti a odtiaľ ísť pešo k školám. „Aká situácia by nastala na kruhovom objazde pod kostolom, keby naň naraz prišlo viac ako tisíc detí? Minimálne toľko sa totiž určite v autobusoch vozí. Doprava v meste by medzi pol ôsmou a ôsmou ráno celkom skolabovala.“

Je za to, aby sa preplnenou dopravou na Ulici Mieru kompetentní zaoberali, problém však podľa neho treba riešiť komplexne.

Jednosmerná alebo obojsmerná

Časť Ulice Mieru je v súčasnosti jednosmerná. Poslanec Kamil Miklušičák navrhol, či by nebolo dobre zvážiť, aby sa dvojsmerná prevádzka zrušila aj na zvyšku. „Asi by bol prejazd tadiaľ bezpečnejší, pre chodcov aj vodičov. Mala by to prehodnotiť dopravná komisia.“

Prednosta Milan Rentka uviedol, že je ťažké rozhodovať o jednosmerkách, keď jedni žiadajú ich predĺženie a druhí zrušenie aj tej, ktorá už existuje. „Dokonca o to požiadali ľudia, ktorí na tej ulici žijú. Čo je teda lepšie?“

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: A je to tu. Sú v naozajstnej škole Čítajte 

Vladimír Natšin, vedúci oddelenia výstavby na mestskom úrade, si nevie predstaviť, že by sa všetky autobusy sústredili na jednu ulicu, namiesto ich rozdelenia na dve, ako je to riešené dnes. „To by bolo pre obyvateľov danej ulice ešte neznesiteľnejšie,“ povedal. „Na úkor jednej by bola druhá mnohonásobne viac zaťažená.“

Nie je to pohodlnosť detí

Gymnázium Antona Bernoláka je najväčšie gymnázium na Slovensku. Ročne ho navštevuje zhruba tisíc študentov. Zhruba dve tretiny z nich sa do školy a zo školy vozia autobusmi. Ostatní využívajú vlastný spôsob dopravy. „Čo je bezpečnejšie?“ opýtal sa riaditeľ Peter Kuľha. „Keď deti vystúpia na nástupišti a idú kade-tade pešo? Alebo keď vystúpia priamo pri škole a nie sú na cestách? Áno, šoférovanie po námestovských uličkách je pre šoférov náročné, keďže doprava je v meste riešená tak, ako je.“

Riaditeľ tvrdí, že viac ako polovica študentov je z okolitých dedín. Minimálne štyristo dochádza autobusom. Môže sa stať, že popoludní sú autobusy prázdnejšie, pretože deti majú rôzne rozvrhy, krúžky, iné aktivity. Raňajšie spoje sú však takmer všetky preplnené. „Či vari nie je dobré, ak vďaka autobusom odbremeníme cesty minimálne o päťsto chodcov? A napokon, bezpečnosť školákov by pre nás mala byť prvoradá. Celý svet zváža deti z desiatok kilometrov vzdialených dedín na školských autobusoch až k dverám škôl. A vedia, prečo to robia. No, žiaľ, u nás je to niekedy problém.“

Rekonštrukciou ulice sa cesta okolo gymnázia zúžila. Podľa Petra Kuľhu to však nie je vinou šoférov autobusov, chodcov, ani gymnazistov. „Ak sa stala chyba, nech sa zodpovedá projektant. Ak by sa však mali prehodnocovať autobusové spoje k našej škole, určite budem trvať na ich zachovaní. Je to bonus pre bezpečnosť žiakov, aj pre plynulosť premávky v meste. A hovoriť v tejto súvislosti o pohodlnosti detí vôbec nie je namieste.“

Flákali by sa

Emanuel Piták, riaditeľ Strednej odbornej školy technickej, vidí v autobusoch opodstatnenie aj z iného dôvodu. Obáva sa totiž, že keby nechodili priamo k škole, niektorí žiaci by chodili na vyučovanie permanentne neskoro.

Prečítajte si tiež: Oravské obce a mestá, tu je všetko pokope Čítajte 

„Keď vystúpia až tu, majú čas maximálne na rýchlu cigaretu a už musia bežať na vyučovanie,“ povedal riaditeľ. „Žiaci sa radi túlajú. Keby vystupovali na nástupišti, neviem, koľkí by prišli do školy načas. A koľkí by neprišli vôbec. Jednoznačne som za to, aby chodili autobusy až sem.“ Odbornú školu navštevuje zhruba 600 žiakov. Riaditeľ predpokladá, že 500 z nich prichádza do školy autobusom. „Neviem si predstaviť, ako by to dole vyzeralo, keby išli všetci cez mesto pešo.“

Na margo dohadov o tom, koľko detí sa vozí v jednotlivých ranných autobusoch, sme oslovili vedenie námestovskej prevádzky autobusovej spoločnosti Arriva Liorbus. „V jednom autobuse priemerne dovezieme 50 až 70 študentov,“ informoval vedúci prevádzky, Gálik. „Pri odvoze ich je menej, keďže vyučovanie končí v rôznych časoch a študenti využívajú aj iné spoje.“

Autobusová spoločnosť žiadosť o prehodnotenie či ukončenie niektorých spojov v súčasnosti neeviduje. „Ak by takáto požiadavka vystala, musela by o to požiadať škola, prípadne vyšší územný celok.“

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 830
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 230
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 544
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 983
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 845
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 356
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 292
  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 645
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 954
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 676
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 520
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 509
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 294
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 645
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 954
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 676
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 520
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 509
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 294
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu