Piatok, 24. november, 2017 | Meniny má Emília
Pridajte si svoje mesto

Školákov vozia autobusy až k dverám. Je to dobre?

Ulica Mieru a Hattalova, okolo námestovských stredných škôl a gymnázia, sa po dvoch mesiacoch opäť zaplnili autobusmi. Niektorí v tom vidia veľký problém.

Riaditelia škôl nebudú súhlasiť s rušením autobusov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ JÁN KROŠLÁK)

NÁMESTOVO. Viacerí obyvatelia školských ulíc sa sťažujú na prehustenú premávku počas školského roka. Niektorí poslanci si myslia, že školáci by mohli vystupovať na nástupišti a do školy vyjsť pešo. Riaditelia škôl sú zásadne proti.

Nemôžu ísť pešo?

Pred začiatkom vyučovania, medzi 7.40 h a 7.50 h ráno, prichádza ku Gymnáziu Antona Bernoláka, Strednej odbornej škole technickej či Strednej odbornej škole Námestovo minimálne dvadsať autobusov. Premávajú z troch smerov, od Oravskej Lesnej, Novote, Zákamenného, Oravského Veselého, Beňadova a Mútneho, od Oravskej Polhory, Rabčíc, Sihelného, Bobrova a Klina, a napokon od Trstenej a okolitých dedín. Len spojov prechádzajúcich Zubrohlavou sme podľa portálu cestovné poriadky napočítali sedem.

Trasy všetkých školských spojov vedú po miestnych uliciach, zastávky sú pri jednotlivých školách.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Na Orave bude voziť cestujúcich po železnici komfortnejší Mravec

„Ulica Mieru je po rekonštrukcii ešte viac zúžená, situácia je tam katastrofálna,“ povedala na ostatnom zasadnutí zastupiteľstva poslankyňa Silvia Loneková. „Máme veľké nové nástupište. Prečo by deti nemohli vystúpiť tam a prejsť tých niekoľko desiatok metrov k škole pešo? Musia sa po troch v jednom autobuse vyvážať po celom meste? Takýmto štýlom bude o pár rokov cesta, ktorú teraz robíme, nanovo zničená.“

Kolaps na kruháku

Primátor Ján Kadera poznamenal, že rozvrh spojov a ich rentabilita je v kompetencii Žilinského samosprávneho kraja a vedenia škôl. „Okrem toho, chceme bezpečnosť detí, preto chodia autobusy až k školám.“

Poslanec Marián Melišík upozornil, že v jednotlivých autobusoch ráno určite nesedia dve či tri deti. Je ich podstatne viac. Neraz sú takmer celkom plné. „Naraz ich prichádza viac, preto nestoja iba na vyhradených miestach. Logicky musia zastavovať aj mimo vyznačenej plochy. Okrem toho, autobusy nevozia len gymnazistov, ale aj žiakov z ostatných škôl.“

Marián Grígeľ si nevie predstaviť, že by mali všetci študenti vystúpiť na nástupišti a odtiaľ ísť pešo k školám. „Aká situácia by nastala na kruhovom objazde pod kostolom, keby naň naraz prišlo viac ako tisíc detí? Minimálne toľko sa totiž určite v autobusoch vozí. Doprava v meste by medzi pol ôsmou a ôsmou ráno celkom skolabovala.“

Je za to, aby sa preplnenou dopravou na Ulici Mieru kompetentní zaoberali, problém však podľa neho treba riešiť komplexne.

Jednosmerná alebo obojsmerná

Časť Ulice Mieru je v súčasnosti jednosmerná. Poslanec Kamil Miklušičák navrhol, či by nebolo dobre zvážiť, aby sa dvojsmerná prevádzka zrušila aj na zvyšku. „Asi by bol prejazd tadiaľ bezpečnejší, pre chodcov aj vodičov. Mala by to prehodnotiť dopravná komisia.“

Prednosta Milan Rentka uviedol, že je ťažké rozhodovať o jednosmerkách, keď jedni žiadajú ich predĺženie a druhí zrušenie aj tej, ktorá už existuje. „Dokonca o to požiadali ľudia, ktorí na tej ulici žijú. Čo je teda lepšie?“

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:A je to tu. Sú v naozajstnej škole

Vladimír Natšin, vedúci oddelenia výstavby na mestskom úrade, si nevie predstaviť, že by sa všetky autobusy sústredili na jednu ulicu, namiesto ich rozdelenia na dve, ako je to riešené dnes. „To by bolo pre obyvateľov danej ulice ešte neznesiteľnejšie,“ povedal. „Na úkor jednej by bola druhá mnohonásobne viac zaťažená.“

Nie je to pohodlnosť detí

Gymnázium Antona Bernoláka je najväčšie gymnázium na Slovensku. Ročne ho navštevuje zhruba tisíc študentov. Zhruba dve tretiny z nich sa do školy a zo školy vozia autobusmi. Ostatní využívajú vlastný spôsob dopravy. „Čo je bezpečnejšie?“ opýtal sa riaditeľ Peter Kuľha. „Keď deti vystúpia na nástupišti a idú kade-tade pešo? Alebo keď vystúpia priamo pri škole a nie sú na cestách? Áno, šoférovanie po námestovských uličkách je pre šoférov náročné, keďže doprava je v meste riešená tak, ako je.“

Riaditeľ tvrdí, že viac ako polovica študentov je z okolitých dedín. Minimálne štyristo dochádza autobusom. Môže sa stať, že popoludní sú autobusy prázdnejšie, pretože deti majú rôzne rozvrhy, krúžky, iné aktivity. Raňajšie spoje sú však takmer všetky preplnené. „Či vari nie je dobré, ak vďaka autobusom odbremeníme cesty minimálne o päťsto chodcov? A napokon, bezpečnosť školákov by pre nás mala byť prvoradá. Celý svet zváža deti z desiatok kilometrov vzdialených dedín na školských autobusoch až k dverám škôl. A vedia, prečo to robia. No, žiaľ, u nás je to niekedy problém.“

Rekonštrukciou ulice sa cesta okolo gymnázia zúžila. Podľa Petra Kuľhu to však nie je vinou šoférov autobusov, chodcov, ani gymnazistov. „Ak sa stala chyba, nech sa zodpovedá projektant. Ak by sa však mali prehodnocovať autobusové spoje k našej škole, určite budem trvať na ich zachovaní. Je to bonus pre bezpečnosť žiakov, aj pre plynulosť premávky v meste. A hovoriť v tejto súvislosti o pohodlnosti detí vôbec nie je namieste.“

Flákali by sa

Emanuel Piták, riaditeľ Strednej odbornej školy technickej, vidí v autobusoch opodstatnenie aj z iného dôvodu. Obáva sa totiž, že keby nechodili priamo k škole, niektorí žiaci by chodili na vyučovanie permanentne neskoro.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Oravské obce a mestá, tu je všetko pokope

„Keď vystúpia až tu, majú čas maximálne na rýchlu cigaretu a už musia bežať na vyučovanie,“ povedal riaditeľ. „Žiaci sa radi túlajú. Keby vystupovali na nástupišti, neviem, koľkí by prišli do školy načas. A koľkí by neprišli vôbec. Jednoznačne som za to, aby chodili autobusy až sem.“ Odbornú školu navštevuje zhruba 600 žiakov. Riaditeľ predpokladá, že 500 z nich prichádza do školy autobusom. „Neviem si predstaviť, ako by to dole vyzeralo, keby išli všetci cez mesto pešo.“

Na margo dohadov o tom, koľko detí sa vozí v jednotlivých ranných autobusoch, sme oslovili vedenie námestovskej prevádzky autobusovej spoločnosti Arriva Liorbus. „V jednom autobuse priemerne dovezieme 50 až 70 študentov,“ informoval vedúci prevádzky, Gálik. „Pri odvoze ich je menej, keďže vyučovanie končí v rôznych časoch a študenti využívajú aj iné spoje.“

Autobusová spoločnosť žiadosť o prehodnotenie či ukončenie niektorých spojov v súčasnosti neeviduje. „Ak by takáto požiadavka vystala, musela by o to požiadať škola, prípadne vyšší územný celok.“


  1. Nešťastie v lese vzalo dvom deťom otca 1 866
  2. Má to logiku? Dieťa jedlo zjesť môže, prasa nie. Aj taký je zákon 711
  3. Oravské futbalové kluby si znova zvolili rovnaké vedenie Foto 347
  4. Pozrite, čo všetko sa zmení v trstenskej pôrodnici 323
  5. Športové kluby dostali peniaze zvláštnou okľukou 320
  6. Cesta dedinou je niekde až príliš úzka. Čo s ňou? 255
  7. Narazil do stĺpu, policajti mu namerali 2,13 promile 207
  8. Najvyšší súd bude rozhodovať o dovolaní exprimátora Trstenej 167
  9. Pozrite sa, čo pribudne v centre metropoly 120
  10. Na cyklotrenažéroch chcú odkrútiť vzialenosť z Čiech až do Litvy 117

Najčítanejšie správy

Orava

Nešťastie v lese vzalo dvom deťom otca

Dvoch lesných robotníkov privalil strom. Jeden má zranenú ruku, druhý zraneniam podľahol.

Má to logiku? Dieťa jedlo zjesť môže, prasa nie. Aj taký je zákon

Malé dediny nemohli splniť podmienky získania peňazí na nákup kompostérov. Ich spojením šanca na dotáciu vzrástla, výsledok je však stále neistý.

Oravské futbalové kluby si znova zvolili rovnaké vedenie

Konferencia bola iba formalitou. Najväčšie prekvapenie si užila sekretárka.

Pozrite, čo všetko sa zmení v trstenskej pôrodnici

Gynekologicko-pôrodnícke oddelenie Hornooravskej nemocnice prejde rozsiahlou rekonštrukciou. Z eurofondov získalo zariadenie až 3,7 milióna eur.

Športové kluby dostali peniaze zvláštnou okľukou

Kontrola financovania zimného štadióna odhalila nedostatky. Radnica bude musieť navrhnúť, ako im predchádzať.

Blízke regióny

V Zákopčí pri požiari možno uhorel miestny podnikateľ

K obrovskej tragédii došlo v obci Zákopčie. Horelo tam osobné motorové vozidlo, v ktorom zrejme zahynul 54-ročný miestny podnikateľ.

Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia

Lokalita je treťou najnehodovejšou v Žiline. Do bezpečnosti dopravy chce mesto investovať v priebehu troch rokov.

Toľko kritizovaný podchod v centre Martina sa najprv zmení od Galérie, potom aj od tržnice

Do problémového objektu nalejú tisíce eur, na jeho obnovu už prispel aj majiteľ Obchodného centra Galéria.

NDS posúva termín výstavby D1. Nechce, aby sa diaľnica skončila v poli

Hoci si diaľničiari vybrali zhotoviteľa privádzača do Žiliny ešte pred štyrmi mesiacmi, až teraz podpísali zmluvu so stavebnou spoločnosťou.

Poslanecký zbor v Martine možno už budúci rok čaká zemetrasenie

Získať poslaneckú stoličku v Martine bude zrejmé ťažšie ako doteraz. Miesto 31 zastupiteľov budú Martinčania vyberať zrejme len 21.

Všetky správy

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Policajti, vojaci aj vrtuľník. Vrahov Kubašiaka hľadali tri dni

Obvinenia proti Šajgalovi, ktorý je na úteku, odznova prejedná prvostupňový okresný súd.

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.

Chaos a ticho. Uniknutý dokument o brexite zahanbil Britov

Uniknutý írsky dokument popisuje, aké zdĺhavé a neproduktívne sú rokovania o brexite.

Kam vyraziť