Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Školákov vozia autobusy až k dverám. Je to dobre?

Ulica Mieru a Hattalova, okolo námestovských stredných škôl a gymnázia, sa po dvoch mesiacoch opäť zaplnili autobusmi. Niektorí v tom vidia veľký problém.

Riaditelia škôl nebudú súhlasiť s rušením autobusov.Riaditelia škôl nebudú súhlasiť s rušením autobusov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ JÁN KROŠLÁK)

NÁMESTOVO. Viacerí obyvatelia školských ulíc sa sťažujú na prehustenú premávku počas školského roka. Niektorí poslanci si myslia, že školáci by mohli vystupovať na nástupišti a do školy vyjsť pešo. Riaditelia škôl sú zásadne proti.

Nemôžu ísť pešo?

Pred začiatkom vyučovania, medzi 7.40 h a 7.50 h ráno, prichádza ku Gymnáziu Antona Bernoláka, Strednej odbornej škole technickej či Strednej odbornej škole Námestovo minimálne dvadsať autobusov. Premávajú z troch smerov, od Oravskej Lesnej, Novote, Zákamenného, Oravského Veselého, Beňadova a Mútneho, od Oravskej Polhory, Rabčíc, Sihelného, Bobrova a Klina, a napokon od Trstenej a okolitých dedín. Len spojov prechádzajúcich Zubrohlavou sme podľa portálu cestovné poriadky napočítali sedem.

Skryť Vypnúť reklamu

Trasy všetkých školských spojov vedú po miestnych uliciach, zastávky sú pri jednotlivých školách.

Prečítajte si tiež: Na Orave bude voziť cestujúcich po železnici komfortnejší Mravec Čítajte 

„Ulica Mieru je po rekonštrukcii ešte viac zúžená, situácia je tam katastrofálna,“ povedala na ostatnom zasadnutí zastupiteľstva poslankyňa Silvia Loneková. „Máme veľké nové nástupište. Prečo by deti nemohli vystúpiť tam a prejsť tých niekoľko desiatok metrov k škole pešo? Musia sa po troch v jednom autobuse vyvážať po celom meste? Takýmto štýlom bude o pár rokov cesta, ktorú teraz robíme, nanovo zničená.“

Kolaps na kruháku

Primátor Ján Kadera poznamenal, že rozvrh spojov a ich rentabilita je v kompetencii Žilinského samosprávneho kraja a vedenia škôl. „Okrem toho, chceme bezpečnosť detí, preto chodia autobusy až k školám.“

Poslanec Marián Melišík upozornil, že v jednotlivých autobusoch ráno určite nesedia dve či tri deti. Je ich podstatne viac. Neraz sú takmer celkom plné. „Naraz ich prichádza viac, preto nestoja iba na vyhradených miestach. Logicky musia zastavovať aj mimo vyznačenej plochy. Okrem toho, autobusy nevozia len gymnazistov, ale aj žiakov z ostatných škôl.“

Skryť Vypnúť reklamu

Marián Grígeľ si nevie predstaviť, že by mali všetci študenti vystúpiť na nástupišti a odtiaľ ísť pešo k školám. „Aká situácia by nastala na kruhovom objazde pod kostolom, keby naň naraz prišlo viac ako tisíc detí? Minimálne toľko sa totiž určite v autobusoch vozí. Doprava v meste by medzi pol ôsmou a ôsmou ráno celkom skolabovala.“

Je za to, aby sa preplnenou dopravou na Ulici Mieru kompetentní zaoberali, problém však podľa neho treba riešiť komplexne.

Jednosmerná alebo obojsmerná

Časť Ulice Mieru je v súčasnosti jednosmerná. Poslanec Kamil Miklušičák navrhol, či by nebolo dobre zvážiť, aby sa dvojsmerná prevádzka zrušila aj na zvyšku. „Asi by bol prejazd tadiaľ bezpečnejší, pre chodcov aj vodičov. Mala by to prehodnotiť dopravná komisia.“

Prednosta Milan Rentka uviedol, že je ťažké rozhodovať o jednosmerkách, keď jedni žiadajú ich predĺženie a druhí zrušenie aj tej, ktorá už existuje. „Dokonca o to požiadali ľudia, ktorí na tej ulici žijú. Čo je teda lepšie?“

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: A je to tu. Sú v naozajstnej škole Čítajte 

Vladimír Natšin, vedúci oddelenia výstavby na mestskom úrade, si nevie predstaviť, že by sa všetky autobusy sústredili na jednu ulicu, namiesto ich rozdelenia na dve, ako je to riešené dnes. „To by bolo pre obyvateľov danej ulice ešte neznesiteľnejšie,“ povedal. „Na úkor jednej by bola druhá mnohonásobne viac zaťažená.“

Nie je to pohodlnosť detí

Gymnázium Antona Bernoláka je najväčšie gymnázium na Slovensku. Ročne ho navštevuje zhruba tisíc študentov. Zhruba dve tretiny z nich sa do školy a zo školy vozia autobusmi. Ostatní využívajú vlastný spôsob dopravy. „Čo je bezpečnejšie?“ opýtal sa riaditeľ Peter Kuľha. „Keď deti vystúpia na nástupišti a idú kade-tade pešo? Alebo keď vystúpia priamo pri škole a nie sú na cestách? Áno, šoférovanie po námestovských uličkách je pre šoférov náročné, keďže doprava je v meste riešená tak, ako je.“

Riaditeľ tvrdí, že viac ako polovica študentov je z okolitých dedín. Minimálne štyristo dochádza autobusom. Môže sa stať, že popoludní sú autobusy prázdnejšie, pretože deti majú rôzne rozvrhy, krúžky, iné aktivity. Raňajšie spoje sú však takmer všetky preplnené. „Či vari nie je dobré, ak vďaka autobusom odbremeníme cesty minimálne o päťsto chodcov? A napokon, bezpečnosť školákov by pre nás mala byť prvoradá. Celý svet zváža deti z desiatok kilometrov vzdialených dedín na školských autobusoch až k dverám škôl. A vedia, prečo to robia. No, žiaľ, u nás je to niekedy problém.“

Rekonštrukciou ulice sa cesta okolo gymnázia zúžila. Podľa Petra Kuľhu to však nie je vinou šoférov autobusov, chodcov, ani gymnazistov. „Ak sa stala chyba, nech sa zodpovedá projektant. Ak by sa však mali prehodnocovať autobusové spoje k našej škole, určite budem trvať na ich zachovaní. Je to bonus pre bezpečnosť žiakov, aj pre plynulosť premávky v meste. A hovoriť v tejto súvislosti o pohodlnosti detí vôbec nie je namieste.“

Flákali by sa

Emanuel Piták, riaditeľ Strednej odbornej školy technickej, vidí v autobusoch opodstatnenie aj z iného dôvodu. Obáva sa totiž, že keby nechodili priamo k škole, niektorí žiaci by chodili na vyučovanie permanentne neskoro.

Prečítajte si tiež: Oravské obce a mestá, tu je všetko pokope Čítajte 

„Keď vystúpia až tu, majú čas maximálne na rýchlu cigaretu a už musia bežať na vyučovanie,“ povedal riaditeľ. „Žiaci sa radi túlajú. Keby vystupovali na nástupišti, neviem, koľkí by prišli do školy načas. A koľkí by neprišli vôbec. Jednoznačne som za to, aby chodili autobusy až sem.“ Odbornú školu navštevuje zhruba 600 žiakov. Riaditeľ predpokladá, že 500 z nich prichádza do školy autobusom. „Neviem si predstaviť, ako by to dole vyzeralo, keby išli všetci cez mesto pešo.“

Na margo dohadov o tom, koľko detí sa vozí v jednotlivých ranných autobusoch, sme oslovili vedenie námestovskej prevádzky autobusovej spoločnosti Arriva Liorbus. „V jednom autobuse priemerne dovezieme 50 až 70 študentov,“ informoval vedúci prevádzky, Gálik. „Pri odvoze ich je menej, keďže vyučovanie končí v rôznych časoch a študenti využívajú aj iné spoje.“

Autobusová spoločnosť žiadosť o prehodnotenie či ukončenie niektorých spojov v súčasnosti neeviduje. „Ak by takáto požiadavka vystala, musela by o to požiadať škola, prípadne vyšší územný celok.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 798
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 655
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 827
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 320
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 833
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 122
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 718
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 376
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 290
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 271
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

V roku 2019 sa v Novoti narodilo 81 detí, minulý pribudlo 71 novorodencov.

Novoť sa rozrastá, v dedine chýbajú nájomné byty

12 h
Jedno srdce je v centre mesta.

Ich obsah pomôže aj ľuďom v núdzi.

21. jan
Michal Suroviak začal s maratónmi vo veku 45 rokov.

Prvý maratón chcel odbehnúť v Košiciach a študentský sen si aj splnil.

20. jan
Takéto krásne ceny čakajú na najlepších bežcoch.

Oravská bežecká liga už tvorí nový kalendár.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

10 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

15 h

Správa Národného parku Nízke Tatry sa obrátila na návštevníkov prírody s výzvou.

20. jan

Už ste čítali?