TRSTENÁ. Súkromná základná umelecká škola Ľubomíra Hoľmu vznikla v roku 2015. Vedie ju Ľubomír Hoľma, keramikár, ktorý ako jediný zachováva tradíciu niekdajších trstenských hrnčiarov.
Po dvadsiatich rokoch sa rozhodol, že je čas odovzdať remeslo ďalej. Jeho zverenci sa pritom neučia narábať iba s hlinou, ale pochytia aj základy drotárstva, košikárstva, rezbárstva, naučia sa maľovať, pracovať s grafikou či fotografiou. Od minulého roka pribudli k hrnčiarom tanečníci. Škola spustila tanečný odbor pre predškolákov.
Veľký záujem
Ľubomír Hoľma dlho uvažoval, že začne deti učiť, ako narábať s hlinou, ako točiť hrnčiarskym kruhom. Dilemu, ako by to bolo možné uskutočniť, mu napokon pomohlo vyriešiť vtedajšie vedenie mesta. V roku 2009 prvý raz otvoril hrnčiarsky odbor na miestnej, štátnej základnej umeleckej škole.
Vedúci si spočiatku netrúfal ani odhadnúť, aký bude záujem o hrnčiarstvo. Hneď prvý rok ho milo prekvapil vysoký záujem. Detí bolo až 115, prichádzali nielen z mesta, ale aj z Liesku a Brezovice. A počet neklesol ani v minulom školskom roku. Za záujmom je nepochybne netradičnosť odboru tradičného remesla.

V septembri 2015 nastúpili prví školáci do výtvarného odboru keramika na novej, súkromnej umeleckej škole.
Začínajú od základov
Práca s hlinou nie je až taká ľahká, ako by sa na prvý pohľad zdalo. „Najskôr robíme guličky z hliny, modelujeme jednoduché mištičky,“ hovorí učiteľ. „Aby sa deti naučili pracovať s hlinou. Postupne do rúk dostávajú cit, rýchlo sa učia pracovať s hmotou. Niektoré sú veľmi šikovné, dokonca aj na kruhu im to ide celkom dobre. Pritom točenie na kruhu sa učí tri roky na strednej škole.“

Po tých najjednoduchších tvaroch prichádza na rad modelovanie zvieratiek, postavičiek, vysmiatych hrnčekov. Učitelia si na deti vymysleli aj kolektívne práce, pri ktorých vznikajú krásne keramické hrady, misky s ovocím či rozprávkové postavičky. Niektoré výrobky si deti berú domov, aby ich rodičia videli, čo robia a aké sú šikovné. Zopár ich zostáva v škole.
Úžitkové aj dekoratívne
„S kolektívom pedagógov približujeme deťom prácu s hlinou nielen v jej pôvodnej podobe na drevených hrnčiarskych kruhoch, ale aj s použitím moderných technológií,“ hovorí Ľubomír Hoľma. „Počas vyučovania sa žiaci okrem točenia na kruhu, glazovania, vypaľovania a ďalších procesov spojených s výrobou úžitkovej keramiky, venujú aj modelovaniu a vytváraniu dekoratívnych predmetov.“

Pridanou hodnotou je rozvoj kreativity, ktorú práca s hlinou podporuje. Deťom sa zároveň zlepšuje jemná motorika rúk a mnohé pri práci s hlinou relaxujú. „V snahe o to, aby sa história trstenskej keramiky písala ďalej, sa tak deti dostávajú do priameho kontaktu s jedným z najstarších remesiel vôbec.“
Okrem certifikátu aj zručnosť
O tom, že deti hrnčiarstvo skutočne baví, svedčí aj nejeden úspech na umeleckých súťažiach, do ktorých sa škola zapája. Vlani na medzinárodnej súťaži Bienále Fantázie získala desaťročná Sandra Bieľaková za dielko Sedem kozliatok Cenu Bienále.
Na ďalšej medzinárodnej súťaži Tradičná detská hračka Bielsko Biala 2016 získala zase škola Špeciálnu cenu za kolekciu keramických hračiek.
Certifikát
Umeleckú školu Ľubomíra Hoľmu môžu navštevovať deti od piatich rokov až do pätnástich. Vyučovanie prebieha v ateliéri v hrnčiarskej dielni. „Deti skončia s dokladom o ukončení školy s výtvarným zameraním,“ dodáva zakladateľ školy. „Aj keby však nepokračovali ďalej na umeleckých školách, získajú remeselnícku zručnosť. Oveľa ľahšie sa im bude pracovať aj s inými materiálmi. Z niektorých budú veľmi dobrí remeselníci.“

