Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Nespokojní oravskí autodopravcovia opäť hrozia blokádou ciest

Autá ťažšie ako 7,5 tony majú zákaz vjazdu na cestu medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou. Majitelia kamiónov to chcú zmeniť.

Pod poškodeným zábradlím je ešte zimný posyp. Pod poškodeným zábradlím je ešte zimný posyp. (Zdroj: Martin Pavelek)

ORAVSKÁ LESNÁ. Cesta II/520 medzi Kysucami a Oravou meria 14 kilometrov. Oravci na ňu čakali 25 rokov. Nákladné autá s hmotnosťou vyššou ako 7,5 tony ju nemôžu využívať.

Cesta sa rozpadá

Dva susediace regióny majú veľa spoločného. Do roku 1983 ich spájala stará cesta. Potom ju zatvorili pre výstavbu vodného diela Stará Bystrica, ktoré zásobuje Kysuce a Žilinu pitnou vodou. Novú spojnicu začali stavať v roku 2004 po tlaku Hornooravcov, ktorí museli do susedného okresu jazdiť viac ako stokilometrovou obchádzkou.
„Prechádzam tadiaľ veľmi často a vidím, v akom zlom je stave,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) a člen komisie dopravy. „Vyzerá tak, ako keby nemala majiteľa. Ešte v auguste je na nej zostatok zimného posypu. Zvodidlá, ktoré poškodili padajúce stromy alebo autonehody, sú neopravené. Stred vozovky sa na viacerých miestach rozpadá.“
Majiteľom je Slovenská správa ciest SSC. Hovorkyňa vysvetlila, kto sa má starať o jej údržbu. „Zabezpečuje ju Správa ciest Kysuce na základe našich objednávok.“ Potvrdila, že SSC ju chce odovzdať do majetku ŽSK.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Igor Janckulík s prebratím súhlasí. „Ale musí byť v poriadku, opravená. Tam, kde je úzka, ju treba rozšíriť, na ochranu chodcov dobudovať chodníky. Na tom by sa mohla podieľať župa.“
Prevod trvá už dlhých deväť rokov. „Odovzdanie oddialila neskoršia kolaudácia aj súdny spor so zhotoviteľom. Ten dodatočne požadoval a nakoniec aj dostal viac ako 16 miliónov eur,“ povedal Igor Janckulík.
Ale najväčším problémom sú pozemky. „Katastrálne územie Nová Bystrica je k dnešnému dňu vysporiadané na 95 percent,“ povedala hovorkyňa SSC. „Približne 20 pozemkov nie je možné dať do poriadku, pretože na listoch vlastníctva nie sú identifikovaní podieloví vlastníci, ktorých by bolo možné osloviť.“

Prečítajte si tiež: Prečo nedostala Orava ani euro zo štátneho balíka na cyklotrasy? Čítajte 


Tento stav súvisí s Registrom obnovenej evidencie pozemkov v Novej Bystrici, ktorý trvá niekoľko rokov. Pokiaľ nebude mať SSC vysporiadané pozemky, ŽSK od nich cestu nechce.

SkryťVypnúť reklamu

Stála desiatky miliónov eur

Prvú, 9,5-kilometrovú časť cesty slávnostne otváral premiér Robert Fico v roku 2008. Urobil to napriek tomu, že nebola skolaudovaná. Chýbalo takmer päť kilometrov vo Vychylovke. Preto bola daná len do dočasného užívania. Chýbajúci úsek sa podarilo postaviť a odovzdať do užívania o tri roky neskôr. Následne dôležitú spojnicu dvoch regiónov skolaudovali.
Celý 14-kilometrový úsek stál 88 miliónov eur, čo bolo na tú dobu 2,745 miliardy korún. Pôvodne malo stačiť 33 miliónov eur, no predražili ju geologické podmienky. „Stavba je náročná v tom, že je v zosuvnom území,“ povedal pri otváraní šéf SSC Roman Žembera. „Pri stavbe jedného z mostov sa zosunulo 30-tisíc kubíkov zeminy.“ Podľa neho bol projekt nedostatočne spracovaný. Aj preto vraj došlo k navýšeniu oproti pôvodnej cene.

SkryťVypnúť reklamu

Oravci sa vyhrážajú

Proti zákazu prejazdu áut ťažších ako 7,5 tony sa búria autodopravcovia. „Veď keď stála toľko peňazí, je hriech nevyužiť jej možnosti,“ povedal Anton Klimčík, podpredseda Únie dopravcov Slovenska.
Počas uzatvorenia cesty popod Strečno dostali oravské a kysucké kamióny výnimku. Keby túto možnosť nemali, museli by absolvovať viac ako 350- kilometrovú obchádzku.
V súčasnosti prestala výnimka platiť, autá ťažšie ako 7,5 ton po nej jazdiť nemôžu. Zákaz niektorí autodopravcovia porušujú.

Prečítajte si tiež: Oravské obce a mestá, tu je všetko pokope Čítajte 


„Keď nás zastavia policajti, zaplatíme pokutu 50 eur,“ povedal Anton Klimčík. „Chceme, aby sme ju mohli využívať tak, ako počas uzávierky.“ Tvrdil, že sa nenaplnil predpoklad Kysučanov. Obávali sa, že cez ich dediny budú jazdiť desiatky kamió-nov. „Nepôjde tadiaľ tranzit, tak prečo by nemohli dovoliť kysuckým a oravským autodopravcom cestu používať?“
Začiatkom augusta sa malo uskutočniť stretnutie autodopravcov a zástupcov samosprávy oboch regiónov, na ktorom sa mali dohodnúť, čo ďalej. Blíži sa september a rokovanie sa neuskutočnilo. „Oravci sú pripravení, ale stále čakáme na Kysučanov,“ povedal Igor Janckulík. Snahu Oravcov podporili aj niektorí autodopravcovia z Kysúc. Ale zástupcovia kysuckých dedín, cez ktoré by nákladné autá jazdili, na čele so starostom Starej Bystrice Jánom Podmanickým, vhodný termín stále nenašli.
Oravcom už dochádza trpezlivosť. „Ak výnimku pre naše autá nedostaneme, zablokujeme kruhový objazd v Starej Bystrici a hlavý ťah Oravou,“ povedal Anton Klimčík.

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  2. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Vytvor si svoju budúcnosť
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 268
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 260
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 211
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 037
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 511
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 131

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na Univerzite Komenského
  2. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  3. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  4. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  5. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  6. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  7. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  8. Štefan Vidlár: Pravota holota
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 202 914
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 818
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 930
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 415
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 048
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Basketbalisti Dolného Kubína sa vytrápili doma s poslednou Rožňavou.

Oravskí basketbalisti si pripísali štvrtú výhru v sezóne.


40m
Horiaca hospodárska budova vo Veličnej

S plameňmi bojovali desiatky hasičov a dobrovoľníkov.


60m
Cintorín v Námestove.

Strata je znesiteľnejšia s nádejou, že raz sa stretneme znova.


3 h

Vlastníci starších rodinných domov na Slovensku majú novú možnosť, ako sa popasovať s rastúcimi cenami energií a nákladov na bývanie.


28. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


19 h

V Turčianskej kotline by mali spracovávať stotisíc ton odpadu ročne.


29. nov

Podľa nameraných hodnôt mohol spôsobiť výbuch.


17 h

Vodič zraneniam podľahol v nemocnici.


23 h

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na Univerzite Komenského
  2. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  3. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  4. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  5. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  6. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  7. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  8. Štefan Vidlár: Pravota holota
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 202 914
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 818
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 930
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 415
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 048
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu