Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Nespokojní oravskí autodopravcovia opäť hrozia blokádou ciest

Autá ťažšie ako 7,5 tony majú zákaz vjazdu na cestu medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou. Majitelia kamiónov to chcú zmeniť.

Pod poškodeným zábradlím je ešte zimný posyp. Pod poškodeným zábradlím je ešte zimný posyp. (Zdroj: Martin Pavelek)

ORAVSKÁ LESNÁ. Cesta II/520 medzi Kysucami a Oravou meria 14 kilometrov. Oravci na ňu čakali 25 rokov. Nákladné autá s hmotnosťou vyššou ako 7,5 tony ju nemôžu využívať.

Cesta sa rozpadá

Dva susediace regióny majú veľa spoločného. Do roku 1983 ich spájala stará cesta. Potom ju zatvorili pre výstavbu vodného diela Stará Bystrica, ktoré zásobuje Kysuce a Žilinu pitnou vodou. Novú spojnicu začali stavať v roku 2004 po tlaku Hornooravcov, ktorí museli do susedného okresu jazdiť viac ako stokilometrovou obchádzkou.
„Prechádzam tadiaľ veľmi často a vidím, v akom zlom je stave,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) a člen komisie dopravy. „Vyzerá tak, ako keby nemala majiteľa. Ešte v auguste je na nej zostatok zimného posypu. Zvodidlá, ktoré poškodili padajúce stromy alebo autonehody, sú neopravené. Stred vozovky sa na viacerých miestach rozpadá.“
Majiteľom je Slovenská správa ciest SSC. Hovorkyňa vysvetlila, kto sa má starať o jej údržbu. „Zabezpečuje ju Správa ciest Kysuce na základe našich objednávok.“ Potvrdila, že SSC ju chce odovzdať do majetku ŽSK.

Skryť Vypnúť reklamu


Igor Janckulík s prebratím súhlasí. „Ale musí byť v poriadku, opravená. Tam, kde je úzka, ju treba rozšíriť, na ochranu chodcov dobudovať chodníky. Na tom by sa mohla podieľať župa.“
Prevod trvá už dlhých deväť rokov. „Odovzdanie oddialila neskoršia kolaudácia aj súdny spor so zhotoviteľom. Ten dodatočne požadoval a nakoniec aj dostal viac ako 16 miliónov eur,“ povedal Igor Janckulík.
Ale najväčším problémom sú pozemky. „Katastrálne územie Nová Bystrica je k dnešnému dňu vysporiadané na 95 percent,“ povedala hovorkyňa SSC. „Približne 20 pozemkov nie je možné dať do poriadku, pretože na listoch vlastníctva nie sú identifikovaní podieloví vlastníci, ktorých by bolo možné osloviť.“

Prečítajte si tiež: Prečo nedostala Orava ani euro zo štátneho balíka na cyklotrasy? Čítajte 


Tento stav súvisí s Registrom obnovenej evidencie pozemkov v Novej Bystrici, ktorý trvá niekoľko rokov. Pokiaľ nebude mať SSC vysporiadané pozemky, ŽSK od nich cestu nechce.

Skryť Vypnúť reklamu

Stála desiatky miliónov eur

Prvú, 9,5-kilometrovú časť cesty slávnostne otváral premiér Robert Fico v roku 2008. Urobil to napriek tomu, že nebola skolaudovaná. Chýbalo takmer päť kilometrov vo Vychylovke. Preto bola daná len do dočasného užívania. Chýbajúci úsek sa podarilo postaviť a odovzdať do užívania o tri roky neskôr. Následne dôležitú spojnicu dvoch regiónov skolaudovali.
Celý 14-kilometrový úsek stál 88 miliónov eur, čo bolo na tú dobu 2,745 miliardy korún. Pôvodne malo stačiť 33 miliónov eur, no predražili ju geologické podmienky. „Stavba je náročná v tom, že je v zosuvnom území,“ povedal pri otváraní šéf SSC Roman Žembera. „Pri stavbe jedného z mostov sa zosunulo 30-tisíc kubíkov zeminy.“ Podľa neho bol projekt nedostatočne spracovaný. Aj preto vraj došlo k navýšeniu oproti pôvodnej cene.

Skryť Vypnúť reklamu

Oravci sa vyhrážajú

Proti zákazu prejazdu áut ťažších ako 7,5 tony sa búria autodopravcovia. „Veď keď stála toľko peňazí, je hriech nevyužiť jej možnosti,“ povedal Anton Klimčík, podpredseda Únie dopravcov Slovenska.
Počas uzatvorenia cesty popod Strečno dostali oravské a kysucké kamióny výnimku. Keby túto možnosť nemali, museli by absolvovať viac ako 350- kilometrovú obchádzku.
V súčasnosti prestala výnimka platiť, autá ťažšie ako 7,5 ton po nej jazdiť nemôžu. Zákaz niektorí autodopravcovia porušujú.

Prečítajte si tiež: Oravské obce a mestá, tu je všetko pokope Čítajte 


„Keď nás zastavia policajti, zaplatíme pokutu 50 eur,“ povedal Anton Klimčík. „Chceme, aby sme ju mohli využívať tak, ako počas uzávierky.“ Tvrdil, že sa nenaplnil predpoklad Kysučanov. Obávali sa, že cez ich dediny budú jazdiť desiatky kamió-nov. „Nepôjde tadiaľ tranzit, tak prečo by nemohli dovoliť kysuckým a oravským autodopravcom cestu používať?“
Začiatkom augusta sa malo uskutočniť stretnutie autodopravcov a zástupcov samosprávy oboch regiónov, na ktorom sa mali dohodnúť, čo ďalej. Blíži sa september a rokovanie sa neuskutočnilo. „Oravci sú pripravení, ale stále čakáme na Kysučanov,“ povedal Igor Janckulík. Snahu Oravcov podporili aj niektorí autodopravcovia z Kysúc. Ale zástupcovia kysuckých dedín, cez ktoré by nákladné autá jazdili, na čele so starostom Starej Bystrice Jánom Podmanickým, vhodný termín stále nenašli.
Oravcom už dochádza trpezlivosť. „Ak výnimku pre naše autá nedostaneme, zablokujeme kruhový objazd v Starej Bystrici a hlavý ťah Oravou,“ povedal Anton Klimčík.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 222
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 883
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 850
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 916
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 477
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 306
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 932
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 641
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 316
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Po požiari: Vôbec neviem, ale čo už, stalo sa

Zadné stavy domu zhoreli. Požiar likvidovalo päť profesionálnych a 21 dobrovoľných hasičov. Na boj s plameňmi použili zhruba 63-tisíc litrov vody.

Zadné stavy domu v plameňoch.

Kedysi, keď muž bil svoju ženu, vedela o tom celá dedina. A dnes?

Kedysi, keď muž bil svoju ženu, vedela o tom celá dedina. Chlapi ho v krčme za to zmlátili a chvíľu bol pokoj. Násilie je v spoločnosti odjakživa, nie rovnako sa však jednotlivé generácie s násilím pasujú.

Prvý víťaz Krištálového puku

Oravský hokejista strelil najkrajší gól mesiaca október.

Samuel Zahradník získal tento nádherný puk.

Modernizujú futbalové športovisko, už to bola katastrofa

Životnosť umelej trávy skončila pred troma rokmi, treba 220-tisíc eur.

Nová tribúna vo výstavbe.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Maľbu na trnavskom paneláku za tisíce eur autor prerobí, ľuďom sa nepáči

Mala vyžarovať pozitívnu energiu, ľudia zo sídliska ju však prijali veľmi rozpačito.

Pri nehode v centre Zvolena vyhasol ľudský život

Nehoda sa stala v blízkosti Zvolenského zámku.

Pátrajú po dvoch odsúdených mužoch

Obaja hľadaní pochádzajú z Hlohovca.

Už ste čítali?