Piatok, 6. december, 2019 | Meniny má Mikuláš

Nespokojní oravskí autodopravcovia opäť hrozia blokádou ciest

Autá ťažšie ako 7,5 tony majú zákaz vjazdu na cestu medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou. Majitelia kamiónov to chcú zmeniť.

Pod poškodeným zábradlím je ešte zimný posyp. Pod poškodeným zábradlím je ešte zimný posyp. (Zdroj: Martin Pavelek)

ORAVSKÁ LESNÁ. Cesta II/520 medzi Kysucami a Oravou meria 14 kilometrov. Oravci na ňu čakali 25 rokov. Nákladné autá s hmotnosťou vyššou ako 7,5 tony ju nemôžu využívať.

Cesta sa rozpadá

Dva susediace regióny majú veľa spoločného. Do roku 1983 ich spájala stará cesta. Potom ju zatvorili pre výstavbu vodného diela Stará Bystrica, ktoré zásobuje Kysuce a Žilinu pitnou vodou. Novú spojnicu začali stavať v roku 2004 po tlaku Hornooravcov, ktorí museli do susedného okresu jazdiť viac ako stokilometrovou obchádzkou.
„Prechádzam tadiaľ veľmi často a vidím, v akom zlom je stave,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) a člen komisie dopravy. „Vyzerá tak, ako keby nemala majiteľa. Ešte v auguste je na nej zostatok zimného posypu. Zvodidlá, ktoré poškodili padajúce stromy alebo autonehody, sú neopravené. Stred vozovky sa na viacerých miestach rozpadá.“
Majiteľom je Slovenská správa ciest SSC. Hovorkyňa vysvetlila, kto sa má starať o jej údržbu. „Zabezpečuje ju Správa ciest Kysuce na základe našich objednávok.“ Potvrdila, že SSC ju chce odovzdať do majetku ŽSK.

Článok pokračuje pod video reklamou


Igor Janckulík s prebratím súhlasí. „Ale musí byť v poriadku, opravená. Tam, kde je úzka, ju treba rozšíriť, na ochranu chodcov dobudovať chodníky. Na tom by sa mohla podieľať župa.“
Prevod trvá už dlhých deväť rokov. „Odovzdanie oddialila neskoršia kolaudácia aj súdny spor so zhotoviteľom. Ten dodatočne požadoval a nakoniec aj dostal viac ako 16 miliónov eur,“ povedal Igor Janckulík.
Ale najväčším problémom sú pozemky. „Katastrálne územie Nová Bystrica je k dnešnému dňu vysporiadané na 95 percent,“ povedala hovorkyňa SSC. „Približne 20 pozemkov nie je možné dať do poriadku, pretože na listoch vlastníctva nie sú identifikovaní podieloví vlastníci, ktorých by bolo možné osloviť.“

Prečítajte si tiež: Prečo nedostala Orava ani euro zo štátneho balíka na cyklotrasy? Čítajte 


Tento stav súvisí s Registrom obnovenej evidencie pozemkov v Novej Bystrici, ktorý trvá niekoľko rokov. Pokiaľ nebude mať SSC vysporiadané pozemky, ŽSK od nich cestu nechce.

Stála desiatky miliónov eur

Prvú, 9,5-kilometrovú časť cesty slávnostne otváral premiér Robert Fico v roku 2008. Urobil to napriek tomu, že nebola skolaudovaná. Chýbalo takmer päť kilometrov vo Vychylovke. Preto bola daná len do dočasného užívania. Chýbajúci úsek sa podarilo postaviť a odovzdať do užívania o tri roky neskôr. Následne dôležitú spojnicu dvoch regiónov skolaudovali.
Celý 14-kilometrový úsek stál 88 miliónov eur, čo bolo na tú dobu 2,745 miliardy korún. Pôvodne malo stačiť 33 miliónov eur, no predražili ju geologické podmienky. „Stavba je náročná v tom, že je v zosuvnom území,“ povedal pri otváraní šéf SSC Roman Žembera. „Pri stavbe jedného z mostov sa zosunulo 30-tisíc kubíkov zeminy.“ Podľa neho bol projekt nedostatočne spracovaný. Aj preto vraj došlo k navýšeniu oproti pôvodnej cene.

Oravci sa vyhrážajú

Proti zákazu prejazdu áut ťažších ako 7,5 tony sa búria autodopravcovia. „Veď keď stála toľko peňazí, je hriech nevyužiť jej možnosti,“ povedal Anton Klimčík, podpredseda Únie dopravcov Slovenska.
Počas uzatvorenia cesty popod Strečno dostali oravské a kysucké kamióny výnimku. Keby túto možnosť nemali, museli by absolvovať viac ako 350- kilometrovú obchádzku.
V súčasnosti prestala výnimka platiť, autá ťažšie ako 7,5 ton po nej jazdiť nemôžu. Zákaz niektorí autodopravcovia porušujú.

Prečítajte si tiež: Oravské obce a mestá, tu je všetko pokope Čítajte 


„Keď nás zastavia policajti, zaplatíme pokutu 50 eur,“ povedal Anton Klimčík. „Chceme, aby sme ju mohli využívať tak, ako počas uzávierky.“ Tvrdil, že sa nenaplnil predpoklad Kysučanov. Obávali sa, že cez ich dediny budú jazdiť desiatky kamió-nov. „Nepôjde tadiaľ tranzit, tak prečo by nemohli dovoliť kysuckým a oravským autodopravcom cestu používať?“
Začiatkom augusta sa malo uskutočniť stretnutie autodopravcov a zástupcov samosprávy oboch regiónov, na ktorom sa mali dohodnúť, čo ďalej. Blíži sa september a rokovanie sa neuskutočnilo. „Oravci sú pripravení, ale stále čakáme na Kysučanov,“ povedal Igor Janckulík. Snahu Oravcov podporili aj niektorí autodopravcovia z Kysúc. Ale zástupcovia kysuckých dedín, cez ktoré by nákladné autá jazdili, na čele so starostom Starej Bystrice Jánom Podmanickým, vhodný termín stále nenašli.
Oravcom už dochádza trpezlivosť. „Ak výnimku pre naše autá nedostaneme, zablokujeme kruhový objazd v Starej Bystrici a hlavý ťah Oravou,“ povedal Anton Klimčík.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  2. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  3. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  6. Univerzita Karlova - Matematicko -fyzikální fakulta
  7. Pravda o proteínoch. Koľko ich potrebujeme a ktoré sú najzdravšie?
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  10. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  4. Tipy na darčeky z Tokaja...
  5. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  8. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  9. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 12 412
  2. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 10 621
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 9 494
  4. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 791
  5. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 725
  6. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 215
  7. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 940
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 6 698
  9. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 5 921
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 5 908

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Akcia platí iba 24 hodín

Iba dnes: Zamknutý obsah na 30 dní úplne zadarmo

Pripravili sme si pre vás Mikulášsky online balíček! Iba dnes môžete získať online predplatné na 30 dní úplne zadarmo.

Zamknutý obsah regionálnych webov na 30 dní zdarma

Na samosprávu sa obrátili s nezvyčajnou požiadavkou

Športovci sa na samosprávu obrátili s nezvyčajnou, no ušľachtilou požiadavkou. Chceli, aby vypracovala projekt, cez ktorý by mohli získať peniaze na výsadbu stromov okolo štadióna.

Nové stromy pri štadióne.

Nadvládu Košíc a Prešova prelomil oravský klub

Kubínske šelmy môžu postúpiť do najvyššej slovenskej ligy.

Zľava horný rad: Michal Kurhajec, Jakub Molčan, Adam Brestovský, Marián Vicáň, Teo Fülöp
Zľava dolný rad: Dana Fülöpová a Ema Pelachová.

Bežci zdolali počasie

Nový rekord trate vytvoril mladý Róbert Judiak.

Na štart sa postavila tridsiatka odvážlivcov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Podnikateľ z Lučenca dostal za smrť dvoch ľudí päť rokov, prokurátor sa odvolal

Dopravnou nehodou s fatálnymi následkami sa bude zaoberať krajský súd.

Telo ženy našli v jarku, polícia prípad vyšetruje

V Kučišdorfskej doline došlo medzi vodičom a ďalšími dvoma osobami k fyzickej roztržke s nožom. Na mieste našli telo ženy bez známok života.

Prvú cyklovežu na Slovensku otvoria v januári

Od nového roka si budú môcť ľudia odložiť bicykel v automatickom parkovacom dome za desať centov.

Kroj ako biznis. V Liptovských Revúcach chcú kšeftovanie zastaviť

Pre niekoho cenné dedičstvo a hrdosť, pre iného biznis.

Vybrali SME

Už ste čítali?