Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

Nespokojní oravskí autodopravcovia opäť hrozia blokádou ciest

Autá ťažšie ako 7,5 tony majú zákaz vjazdu na cestu medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou. Majitelia kamiónov to chcú zmeniť.

Pod poškodeným zábradlím je ešte zimný posyp. Pod poškodeným zábradlím je ešte zimný posyp. (Zdroj: Martin Pavelek)

ORAVSKÁ LESNÁ. Cesta II/520 medzi Kysucami a Oravou meria 14 kilometrov. Oravci na ňu čakali 25 rokov. Nákladné autá s hmotnosťou vyššou ako 7,5 tony ju nemôžu využívať.

Cesta sa rozpadá

Dva susediace regióny majú veľa spoločného. Do roku 1983 ich spájala stará cesta. Potom ju zatvorili pre výstavbu vodného diela Stará Bystrica, ktoré zásobuje Kysuce a Žilinu pitnou vodou. Novú spojnicu začali stavať v roku 2004 po tlaku Hornooravcov, ktorí museli do susedného okresu jazdiť viac ako stokilometrovou obchádzkou.
„Prechádzam tadiaľ veľmi často a vidím, v akom zlom je stave,“ povedal Igor Janckulík, poslanec Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) a člen komisie dopravy. „Vyzerá tak, ako keby nemala majiteľa. Ešte v auguste je na nej zostatok zimného posypu. Zvodidlá, ktoré poškodili padajúce stromy alebo autonehody, sú neopravené. Stred vozovky sa na viacerých miestach rozpadá.“
Majiteľom je Slovenská správa ciest SSC. Hovorkyňa vysvetlila, kto sa má starať o jej údržbu. „Zabezpečuje ju Správa ciest Kysuce na základe našich objednávok.“ Potvrdila, že SSC ju chce odovzdať do majetku ŽSK.

Skryť Vypnúť reklamu


Igor Janckulík s prebratím súhlasí. „Ale musí byť v poriadku, opravená. Tam, kde je úzka, ju treba rozšíriť, na ochranu chodcov dobudovať chodníky. Na tom by sa mohla podieľať župa.“
Prevod trvá už dlhých deväť rokov. „Odovzdanie oddialila neskoršia kolaudácia aj súdny spor so zhotoviteľom. Ten dodatočne požadoval a nakoniec aj dostal viac ako 16 miliónov eur,“ povedal Igor Janckulík.
Ale najväčším problémom sú pozemky. „Katastrálne územie Nová Bystrica je k dnešnému dňu vysporiadané na 95 percent,“ povedala hovorkyňa SSC. „Približne 20 pozemkov nie je možné dať do poriadku, pretože na listoch vlastníctva nie sú identifikovaní podieloví vlastníci, ktorých by bolo možné osloviť.“

Prečítajte si tiež: Prečo nedostala Orava ani euro zo štátneho balíka na cyklotrasy? Čítajte 


Tento stav súvisí s Registrom obnovenej evidencie pozemkov v Novej Bystrici, ktorý trvá niekoľko rokov. Pokiaľ nebude mať SSC vysporiadané pozemky, ŽSK od nich cestu nechce.

Skryť Vypnúť reklamu

Stála desiatky miliónov eur

Prvú, 9,5-kilometrovú časť cesty slávnostne otváral premiér Robert Fico v roku 2008. Urobil to napriek tomu, že nebola skolaudovaná. Chýbalo takmer päť kilometrov vo Vychylovke. Preto bola daná len do dočasného užívania. Chýbajúci úsek sa podarilo postaviť a odovzdať do užívania o tri roky neskôr. Následne dôležitú spojnicu dvoch regiónov skolaudovali.
Celý 14-kilometrový úsek stál 88 miliónov eur, čo bolo na tú dobu 2,745 miliardy korún. Pôvodne malo stačiť 33 miliónov eur, no predražili ju geologické podmienky. „Stavba je náročná v tom, že je v zosuvnom území,“ povedal pri otváraní šéf SSC Roman Žembera. „Pri stavbe jedného z mostov sa zosunulo 30-tisíc kubíkov zeminy.“ Podľa neho bol projekt nedostatočne spracovaný. Aj preto vraj došlo k navýšeniu oproti pôvodnej cene.

Skryť Vypnúť reklamu

Oravci sa vyhrážajú

Proti zákazu prejazdu áut ťažších ako 7,5 tony sa búria autodopravcovia. „Veď keď stála toľko peňazí, je hriech nevyužiť jej možnosti,“ povedal Anton Klimčík, podpredseda Únie dopravcov Slovenska.
Počas uzatvorenia cesty popod Strečno dostali oravské a kysucké kamióny výnimku. Keby túto možnosť nemali, museli by absolvovať viac ako 350- kilometrovú obchádzku.
V súčasnosti prestala výnimka platiť, autá ťažšie ako 7,5 ton po nej jazdiť nemôžu. Zákaz niektorí autodopravcovia porušujú.

Prečítajte si tiež: Oravské obce a mestá, tu je všetko pokope Čítajte 


„Keď nás zastavia policajti, zaplatíme pokutu 50 eur,“ povedal Anton Klimčík. „Chceme, aby sme ju mohli využívať tak, ako počas uzávierky.“ Tvrdil, že sa nenaplnil predpoklad Kysučanov. Obávali sa, že cez ich dediny budú jazdiť desiatky kamió-nov. „Nepôjde tadiaľ tranzit, tak prečo by nemohli dovoliť kysuckým a oravským autodopravcom cestu používať?“
Začiatkom augusta sa malo uskutočniť stretnutie autodopravcov a zástupcov samosprávy oboch regiónov, na ktorom sa mali dohodnúť, čo ďalej. Blíži sa september a rokovanie sa neuskutočnilo. „Oravci sú pripravení, ale stále čakáme na Kysučanov,“ povedal Igor Janckulík. Snahu Oravcov podporili aj niektorí autodopravcovia z Kysúc. Ale zástupcovia kysuckých dedín, cez ktoré by nákladné autá jazdili, na čele so starostom Starej Bystrice Jánom Podmanickým, vhodný termín stále nenašli.
Oravcom už dochádza trpezlivosť. „Ak výnimku pre naše autá nedostaneme, zablokujeme kruhový objazd v Starej Bystrici a hlavý ťah Oravou,“ povedal Anton Klimčík.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  3. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  4. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  5. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 52 052
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 19 658
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 570
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 622
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 343
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 797
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 939
  8. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 837
  9. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 819
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 536
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Urobiť dvesto vlajok svetových štátov mu trvalo štyri roky.

Milan Michalčík má ojedinelé ochorenie, ktoré má za následok úbytok bielych krviniek a stratu funkčnosti kostnej drene, čaká na jej darcu. Vo voľnom čase tvorí obrázky z krepového papiera. Za sebou má dvesto vlajok svetových štátov, teraz robí erby obcí na Slovensku.

14 h
Nové zábradlie popri Jasenovskom potoku.

Drevené zábradlie na chodníku ku rodnému domu Martina Kukučína skončí v peci.

17. apr
Takto to vyzeralo na Medzihradnom.

Likvidácia biologicky rozložiteľného odpadu spaľovaním je zakázaná.

17. apr
Polícia bude naďalej dohliadať na dodržiavanie protiepidemických opatrení.

Dostaneme sa do obchodov, kostolov, múzeí, knižníc ale aj na športoviská či do zoologickej záhrady.

16. apr

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Martin Spano, rodák z Čaky.

16. apr

Martinčanka úprimne o tom, aké tienisté stránky prináša život s peknou tvárou.

9 h

Svadbu mladomanželov z Turca sprevádzali aj lavíny.

15. apr

Horčica sa stala pevnou súčasťou slovenskej kuchyne. Každý národ má tu svoju, Francúzi dijonskú, Nemci svoju žltú a Slováci majú liptovskomikulášsku.

15. apr

Už ste čítali?