Sobota, 15. máj, 2021 | Meniny má ŽofiaKrížovkyKrížovky

Domov sa vrátiť nemohli a tak jazdili po Sibíri. Medzi legionármi boli aj Oravci

Takmer zabudnutú históriu I. svetovej vojny pripomína légiovlak, ktorý je vernou replikou historického vojenského vlaku z rokov 1918 až 1920. Pri zastavení v Dolnom Kubíne na jeho čele stála parná lokomotíva.

Na čele súpravy stále táto krásavica.Na čele súpravy stále táto krásavica. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Počas I. svetovej vojny bojovalo v légiách šesťdesiattisíc českých a slovenských legionárov. Majú významný podiel na vzniku Československa. Dvesto z nich pochádzalo z Oravy. To je jeden z dôvodov, prečo sa vlak zastavil v metropole dolnej Oravy.

Oravskí legionári

„Dolný Kubín je mekkou slovenských legionárov a tých dolnokubínskych treba vyzdvihnúť,“ povedal Jozef Krupa, ktorý sa venuje histórii I. svetovej vojny. Aj jeho zásluhou malo pojazdné múzeum trojdňovú zastávku na dolnej Orave. „Generál Václav Vašátko, Dušan Jaroslav Kardoš a Gacek vynikali a boli v legionárskych kruhoch veľmi známi. Na ich počesť tu vlak prišiel.“
Málokto vie, že generál Vašátko je zaťom Ladislava Nádaši Jégeho a pochovaný je na dolnokubínskom historickom cintoríne.
Informácie o ňom sú známe, ale okrem nich v légiách bojovali aj iní Oravci. Vo vlaku sa prostredníctvom archívu Československej obce legio-nárov môžete dozvedieť informácie aj o ostatných legionároch.

Skryť Vypnúť reklamu


Z tohto dôvodu prišla do Dolného Kubína Magdaléna Palová z Tvrdošína. Jej dedko Ján Kristofčák tiež jazdil po Sibíri ako legionár. „Zistili sme tu, že ho zajali 22. júna 1916 v Černoviciach. Do légie vstúpil 22. júla 1918 v Ufe. Slúžil v 4. streleckom pluku až do 8. júla 1920. Vieme, že si doniesol odtiaľ červienku.“

Legionár Maťko z Jasenovej

Ak by ste v polovici minulého storočia v Jasenovej hľadali Maťka legionára, priviedli by vás k domu Mateja Šurinu. Podrobnosti o ňom vo vlaku zistil jasenovský zostavovateľ rodokmeňov Vladimír Albíni.
Matej Šurina slúžil v rakúsko-uhorskom 71. pešom pluku. Zajali ho 2. februára 1914 v Opatove. Do légie vstúpil v Bisko Novonikolajevsku 30. novembra 1918. Bojoval v 1. údernom prápore. „Nasadzovali ich do najťažších bojov, preto mala ich jednotka až 50-percentné straty,“ povedal Albíni. „Preto mali v znaku lebku so skríženými kosťami.“
Až z Bardejova prišla Jozefína Ravalová, dcéra legionára Františka Berdisa. So slzami v očiach pozerala fotografie a čítala informácie o ťažkom živote vojakov. „Keď som bola malá, otec mi ukazoval fotky, vravel, ako cestoval Trans-sibírskou magistrálou. Ale vždy povedal, že to nesmiem nikomu povedať. Chvalabohu, že prežil. Prišiel domov, oženil sa a medzi jeho 13 deťmi som najmladšia.“

Skryť Vypnúť reklamu

Jedinečné múzeum na kolesách

Vlak je súčasťou projektu Legie 100, ktorý sa začal v roku 2014 pri príležitosti 100. výročia začiatkov boja československých légií za samostatný štát. Hlavnou myšlienkou projektu je navrátiť do povedomia verejnosti odkaz zakladateľov moderného štátu.
Expozícia je určená pre všetky vekové kategórie, pamätníkov a ich potomkov, ale predovšetkým deti a mládež. Súčasťou výstavy je aj množstvo dobových dokumentov, fotografií. Nechýbajú zbrane, uniformy, originálne lekárske nástroje a množstvo ďalších historických predmetov z obdobia I. svetovej vojny.
„Vlak tvorí 13 zrekonštruovaných vozňov a predstavuje vojenské ešalóny prepravované železnicou, ktorými desaťtisíce československých legio-nárov cestovali naprieč Ruskom po Transsibírskej magistrále,“ povedal veliteľ vlaku Tomáš Gál. „Pre čo najväčšiu autentickosť a priblíženie podoby legionárskych vlakov a životných podmienok legio-nárov, ich bojovej činnosti a zvykov, boli vybrané najčastejšie používané vagóny.“ Súprava vlaku sa skladá z vozňa poľnej pošty, teplušky, plukovnej predajne, filmového, dielenského, krajčírskeho, ubytovacieho, zdravotníckeho, štábneho, veliteľského, obrneného a dvoch plošinových vozňov. Do Dolného Kubína prišiel bonus, parný rušeň Skaličák, ktorý zapožičalo depo vo Vrútkach.

Skryť Vypnúť reklamu

Ťažký život na Sibíri

Sprievodcov vlakom tvoria štyria vojaci a veliteľ. Oblečení sú v dobových uniformách. Ochotne zoznamujú návštevníkov s dvojročným obdobím, ktoré muselo 60-tisíc vojakov stráviť na Sibíri vo vlakoch. K dispozícii mali 259 vlakov, z toho 27 zdravotných. Využívali 11-tisíc vagónov. V jednom vagóne, ktorý je súčasťou légiovlaku, sú doteraz stopy po guľkách, ktoré vystrelili na legionárov ich nepriatelia.
Do Rakúsko-Uhorska sa vrátiť nemohli, lebo pôvodne slúžili v jeho armáde. Po zajatí Rusmi sa dobrovoľne prihlásili do légie a bojovali proti monarchii. Boli to zradcovia, doma by ich čakal trest smrti. Po ukončení I. svetovej vojny jazdili po Sibíri a nedobrovoľne sa stali súčasťou revolúcie. Ich cesta domov trvala viac ako dva roky, pričom pri nej museli bojovať s boľševikmi, ktorí sa po revolúcii dostali k moci. Legionári nakoniec museli ustúpiť až na východ Ruska. Po podpísaní dohody 2. februára ich evakuovali do Vladivostoku. Odtiaľ sa lodnými transportmi dostali do vlasti.

Prečítajte si tiež: Leto na Orave fotoobjektívom. Pozrite sa, ako bolo Čítajte 


Ešte predtým ich čakala strastiplná cesta loďami okolo polovice zemegule. Prvých sedem transportov viezlo len zranených. Celkovo odišlo 38 transportov so 72 644 pasažiermi, posledný v septembri 1920. Návratu domov sa nedožilo takmer štyritisíc legionárov.

Ľudia boli nadšení

„Légiovlaky boli kompletné kasárne so všetkým, čo vojaci k životu potrebovali,“ povedal veliteľ Tomáš Gál, ktorý je jedným z piatich členov posádky. Až 14 dní trávia v poslednom vozni. Potom ich vystrieda druhá zmena. K dispozícii majú oveľa väčší komfort, ako mali legionári. Ale na päť mužov sú len štyri postele. „Jeden vojak v noci stráži vlak, takže posteľ nepotrebuje,“ dodal Gál.
„Veľmi pekné múzeum,“ povedal Ján Holub z Medzibrodia nad Oravou, ktorý prišiel s manželkou a synom. „Ja som základnú vojenskú službu zažil, ale synovi som chcel ukázať, ako to na vojne vypadá. Veľmi ma zaujali možnosti vtedajšieho zdravotníctva a že sa všetko robilo ručne. Perfektný je sústruh na nožný pohon. Dozvedeli sme sa veľa nových vecí.“
Jozef Krúpa vyzdvihol aj náučnú úlohu múzea na kolesách. „Tento vlak predstavuje pravdu rokov minulých. Mali by ho navštíviť aj dnešní všelijakí prekrúcači minulosti, aby na vlastné oči videli, čo predchádzalo vzniku Československa a uznania Slovákov.“
Po odchode z Dolného Kubína si vlak budú môcť postupne pozrieť v Poprade, Medzilaborciach, Humennom, Košiciach, Zvolene, Nitre. Svoju púť po Slovensku uzavrie koncom septembra v Bratislave.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  4. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  5. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  9. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  10. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 731
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 775
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 820
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 485
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 579
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 938
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 806
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 198
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 614
  10. Hľadáte firmu na predaj? Poradíme vám, ako ju nájsť 5 574
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Núdzový stav na Slovensku sa skončí uplynutím 14. mája.

Podľa vlády už nie je potrebný. Súčasťou je zrušenie zákazu vychádzania a zhromažďovania.

9 h
V autobusoch spoločnosti ARRIVA je možné na Orave a Liptove platiť mobilom.

Novinka je ďalším benefitom v modernizácii verejnej dopravy. Má pomôcť prilákať cestujúcich na Orave späť do autobusov.

10 h
Futbal na Orave fanúšikom chýba.

Oravský futbalový zväz bude chcieť uzavrieť aspoň polovicu súťaže. Je to najspravodlivejšie.

10 h
Rozkvitnuté trávniky v Dolnom Kubíne.

Podobnú výzdobu nemá žiadne mesto na Slovensku.

13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Medvedica s dvomi malými prechádzala cez pole.

13. máj

Nad mestom sa šíri čierny dym. Oheň hasia hasiči z Levíc a Vrábeľ.

12 h

Ligová licencia pre budúcu sezónu? Vraj určite áno!

13. máj

Miloš Jeseňák, primár oddelenia klinickej imunológie a alergológie Univerzitnej nemocnice Martin, tvrdí, že očkovanie je jediná cesta k zlepšeniu situácie. Bez neho môžeme rátať s ďalšou vlnou.

13. máj

Už ste čítali?