Pondelok, 25. september, 2017 | Meniny má Vladislav
Pridajte si svoje mesto

Domov sa vrátiť nemohli a tak jazdili po Sibíri. Medzi legionármi boli aj Oravci

Takmer zabudnutú históriu I. svetovej vojny pripomína légiovlak, ktorý je vernou replikou historického vojenského vlaku z rokov 1918 až 1920. Pri zastavení v Dolnom Kubíne na jeho čele stála parná lokomotíva.

Na čele súpravy stále táto krásavica.(Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. Počas I. svetovej vojny bojovalo v légiách šesťdesiattisíc českých a slovenských legionárov. Majú významný podiel na vzniku Československa. Dvesto z nich pochádzalo z Oravy. To je jeden z dôvodov, prečo sa vlak zastavil v metropole dolnej Oravy.

Oravskí legionári

„Dolný Kubín je mekkou slovenských legionárov a tých dolnokubínskych treba vyzdvihnúť,“ povedal Jozef Krupa, ktorý sa venuje histórii I. svetovej vojny. Aj jeho zásluhou malo pojazdné múzeum trojdňovú zastávku na dolnej Orave. „Generál Václav Vašátko, Dušan Jaroslav Kardoš a Gacek vynikali a boli v legionárskych kruhoch veľmi známi. Na ich počesť tu vlak prišiel.“
Málokto vie, že generál Vašátko je zaťom Ladislava Nádaši Jégeho a pochovaný je na dolnokubínskom historickom cintoríne.
Informácie o ňom sú známe, ale okrem nich v légiách bojovali aj iní Oravci. Vo vlaku sa prostredníctvom archívu Československej obce legio-nárov môžete dozvedieť informácie aj o ostatných legionároch.


Z tohto dôvodu prišla do Dolného Kubína Magdaléna Palová z Tvrdošína. Jej dedko Ján Kristofčák tiež jazdil po Sibíri ako legionár. „Zistili sme tu, že ho zajali 22. júna 1916 v Černoviciach. Do légie vstúpil 22. júla 1918 v Ufe. Slúžil v 4. streleckom pluku až do 8. júla 1920. Vieme, že si doniesol odtiaľ červienku.“

Legionár Maťko z Jasenovej

Ak by ste v polovici minulého storočia v Jasenovej hľadali Maťka legionára, priviedli by vás k domu Mateja Šurinu. Podrobnosti o ňom vo vlaku zistil jasenovský zostavovateľ rodokmeňov Vladimír Albíni.
Matej Šurina slúžil v rakúsko-uhorskom 71. pešom pluku. Zajali ho 2. februára 1914 v Opatove. Do légie vstúpil v Bisko Novonikolajevsku 30. novembra 1918. Bojoval v 1. údernom prápore. „Nasadzovali ich do najťažších bojov, preto mala ich jednotka až 50-percentné straty,“ povedal Albíni. „Preto mali v znaku lebku so skríženými kosťami.“
Až z Bardejova prišla Jozefína Ravalová, dcéra legionára Františka Berdisa. So slzami v očiach pozerala fotografie a čítala informácie o ťažkom živote vojakov. „Keď som bola malá, otec mi ukazoval fotky, vravel, ako cestoval Trans-sibírskou magistrálou. Ale vždy povedal, že to nesmiem nikomu povedať. Chvalabohu, že prežil. Prišiel domov, oženil sa a medzi jeho 13 deťmi som najmladšia.“

Jedinečné múzeum na kolesách

Vlak je súčasťou projektu Legie 100, ktorý sa začal v roku 2014 pri príležitosti 100. výročia začiatkov boja československých légií za samostatný štát. Hlavnou myšlienkou projektu je navrátiť do povedomia verejnosti odkaz zakladateľov moderného štátu.
Expozícia je určená pre všetky vekové kategórie, pamätníkov a ich potomkov, ale predovšetkým deti a mládež. Súčasťou výstavy je aj množstvo dobových dokumentov, fotografií. Nechýbajú zbrane, uniformy, originálne lekárske nástroje a množstvo ďalších historických predmetov z obdobia I. svetovej vojny.
„Vlak tvorí 13 zrekonštruovaných vozňov a predstavuje vojenské ešalóny prepravované železnicou, ktorými desaťtisíce československých legio-nárov cestovali naprieč Ruskom po Transsibírskej magistrále,“ povedal veliteľ vlaku Tomáš Gál. „Pre čo najväčšiu autentickosť a priblíženie podoby legionárskych vlakov a životných podmienok legio-nárov, ich bojovej činnosti a zvykov, boli vybrané najčastejšie používané vagóny.“ Súprava vlaku sa skladá z vozňa poľnej pošty, teplušky, plukovnej predajne, filmového, dielenského, krajčírskeho, ubytovacieho, zdravotníckeho, štábneho, veliteľského, obrneného a dvoch plošinových vozňov. Do Dolného Kubína prišiel bonus, parný rušeň Skaličák, ktorý zapožičalo depo vo Vrútkach.

Ťažký život na Sibíri

Sprievodcov vlakom tvoria štyria vojaci a veliteľ. Oblečení sú v dobových uniformách. Ochotne zoznamujú návštevníkov s dvojročným obdobím, ktoré muselo 60-tisíc vojakov stráviť na Sibíri vo vlakoch. K dispozícii mali 259 vlakov, z toho 27 zdravotných. Využívali 11-tisíc vagónov. V jednom vagóne, ktorý je súčasťou légiovlaku, sú doteraz stopy po guľkách, ktoré vystrelili na legionárov ich nepriatelia.
Do Rakúsko-Uhorska sa vrátiť nemohli, lebo pôvodne slúžili v jeho armáde. Po zajatí Rusmi sa dobrovoľne prihlásili do légie a bojovali proti monarchii. Boli to zradcovia, doma by ich čakal trest smrti. Po ukončení I. svetovej vojny jazdili po Sibíri a nedobrovoľne sa stali súčasťou revolúcie. Ich cesta domov trvala viac ako dva roky, pričom pri nej museli bojovať s boľševikmi, ktorí sa po revolúcii dostali k moci. Legionári nakoniec museli ustúpiť až na východ Ruska. Po podpísaní dohody 2. februára ich evakuovali do Vladivostoku. Odtiaľ sa lodnými transportmi dostali do vlasti.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Leto na Orave fotoobjektívom. Pozrite sa, ako bolo


Ešte predtým ich čakala strastiplná cesta loďami okolo polovice zemegule. Prvých sedem transportov viezlo len zranených. Celkovo odišlo 38 transportov so 72 644 pasažiermi, posledný v septembri 1920. Návratu domov sa nedožilo takmer štyritisíc legionárov.

Ľudia boli nadšení

„Légiovlaky boli kompletné kasárne so všetkým, čo vojaci k životu potrebovali,“ povedal veliteľ Tomáš Gál, ktorý je jedným z piatich členov posádky. Až 14 dní trávia v poslednom vozni. Potom ich vystrieda druhá zmena. K dispozícii majú oveľa väčší komfort, ako mali legionári. Ale na päť mužov sú len štyri postele. „Jeden vojak v noci stráži vlak, takže posteľ nepotrebuje,“ dodal Gál.
„Veľmi pekné múzeum,“ povedal Ján Holub z Medzibrodia nad Oravou, ktorý prišiel s manželkou a synom. „Ja som základnú vojenskú službu zažil, ale synovi som chcel ukázať, ako to na vojne vypadá. Veľmi ma zaujali možnosti vtedajšieho zdravotníctva a že sa všetko robilo ručne. Perfektný je sústruh na nožný pohon. Dozvedeli sme sa veľa nových vecí.“
Jozef Krúpa vyzdvihol aj náučnú úlohu múzea na kolesách. „Tento vlak predstavuje pravdu rokov minulých. Mali by ho navštíviť aj dnešní všelijakí prekrúcači minulosti, aby na vlastné oči videli, čo predchádzalo vzniku Československa a uznania Slovákov.“
Po odchode z Dolného Kubína si vlak budú môcť postupne pozrieť v Poprade, Medzilaborciach, Humennom, Košiciach, Zvolene, Nitre. Svoju púť po Slovensku uzavrie koncom septembra v Bratislave.


  1. Zaujímavé podzemie na Orave prilákalo tisíce ľudí. Čo tam je? 1 958
  2. Toto sú kandidáti na žilinského župana a poslancov za Oravu 917
  3. Štát bytovkám nepomôže, mesto našlo iný spôsob 487
  4. Voľby do VÚC 2017 Námestovo: Zoznam kandidátov na poslancov 290
  5. Voľby do VÚC 2017 Dolný Kubín: Zoznam kandidátov na poslancov 244
  6. Malý návrat: Na Úšuste sa stretávajú chotáre, ale i ľudia 232
  7. Voľby do VÚC 2017 Tvrdošín: Zoznam kandidátov na poslancov 232
  8. Beh na Choč sa tento rok konal v netradičnom termíne 206
  9. Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát 177
  10. To je sila. Do boja s boľševníkom obrovským nasadia bagre 136

Riešime za Vás

zlomená lavička
Dolný Kubín

zlomená lavička

Vyriešené
Smeti pri Orave
Dolný Kubín

Smeti pri Orave

V riešení
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Orava

Zaujímavé podzemie na Orave prilákalo tisíce ľudí. Čo tam je?

Jedinú sprístupnenú jaskyňu na Orave navštívilo počas prvého roka jej prevádzky viac ako 12-tisíc ľudí.

Toto sú kandidáti na žilinského župana a poslancov za Oravu

V župných voľbách si vyberieme vyberieme na post predsedu Žilinského samosprávneho kraja spomedzi deviatich kandidátov.

Štát bytovkám nepomôže, mesto našlo iný spôsob

Starú internátnu budovu začne mesto prestavovať na byty ešte tento rok. Úver na veľkú rekonštrukciu si zoberie mestská spoločnosť.

Voľby do VÚC 2017 Námestovo: Zoznam kandidátov na poslancov

Vo volebnom obvode Námestovo sa o post poslancov Zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja bude uchádzať 25 kandidátov.

Voľby do VÚC 2017 Dolný Kubín: Zoznam kandidátov na poslancov

Vo volebnom obvode Dolný Kubín sa o post poslancov Zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja bude uchádzať 23 kandidátov.

Blízke regióny

Na Ľadovni asi vyrástlo jediné konopné pole v Turci

​​​​​​​Zaujímavú raritu majú obyvatelia Ľadovne priamo pod svojimi oknami. Vyzerá to ako marihuana, vonia to tiež veľmi podobne, no z fajčenia tejto rastliny by ste asi pôžitok nemali.

Najkratšia lanovka v Československu

V archíve našich MY Liptovských novín sme narazili na peknú spomienku, jednosedačkovú lanovku, ktorá vozila turistov k Demänovskej jaskyni slobody.

Elán ďakuje Turčanom

Ďakujeme všetkým fanúšikom a celému Martinu za neopakovateľnú atmosféru... - odkázala po koncerte Turčanom skupina Elán.

Elán v martinskom Amfiku

Priaznivci skupiny Elán sa dočkali. Kapela v týchto chvíľach začína svoj koncert v martinskom Amfiku.

Všetky správy

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

Merkelová avizuje tvrdé vysporiadanie sa s extrémistami z AfD (minúta po minúte)

V Berlíne ľudia protestovali proti Alternatíve pre Nemecko.

Dvesto pretekárov bojuje šesť a pol hodiny o titul a vždy vyhrá Sagan

Slovák má najviac víťazstiev, tituly zbiera ako na bežiacom páse a slávneho Merckxa mrzí, že si s ním nemohol zmerať sily, keď sám jazdil.

Osobnosti reagujú na triumf Sagana: Jazdec z malej krajiny mení históriu

Slovenský jazdec ako prvý v histórii získal tri tituly na MS za sebou.

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo. Tohtoročný šampionát však bol spomedzi víťazných jeho najťažší.

Kam vyraziť