Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Najprv chceli blokovať cesty. Kysučania nakoniec oravské kamióny pustili

Podnikatelia Dolných Kysúc podporili Oravcov, nesúhlasia s krokmi niektorých kysuckých politikov.

V najbližších hodinách prestane toto obmedzenie pre kamióny idúce na Kysuce cez Oravskú Lesnú platiť.V najbližších hodinách prestane toto obmedzenie pre kamióny idúce na Kysuce cez Oravskú Lesnú platiť. (Zdroj: Martin Pavelek)

ŽILINA. Rokovanie zástupcov Oravy, Kysúc a polície, na ktorom mali vyriešiť prejazd oravských kamiónov cez spojnicu Oravy s Kysucami, po dobu zatvorenia cesty popod Strečno, utíšilo vášne. Ešte včera obe strany hovorili o blokovaní ciest.

Oravskí autodopravcovia uvoľnením cesty z Oravy do Kysúc cez Oravskú Lesnú a Novú Bystricu prejdú do Žiliny len 66 kilometrov namiesto 352 kilometrov po obchádzkach.

Oravci sú spokojní

„Obidve strany hájili svoje záujmy, no nakoniec sme sa dohodli, že kamióny z okresov Námestovo a Tvrdošín, s evidenčným číslom TS a NO, dostanú špeciálne bezplatné výnimky,“ povedal poslanec Národnej rady Igor Janckulík (nezávislý, poslanecký klub Most-Híd), ktorý hájil záujmy Oravcov. „Platiť budú do 2. augusta, kedy sa opäť stretneme a dohodneme ďalšie možnosti využitia cesty medzi Oravou a Kysucami.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podpredseda únie autodopravcov Anton Klimčík je spokojný. „Počas týchto dvoch týždňov budeme monitorovať dopravu a nárast kamiónov na tejto ceste. Od toho sa budú odvíjať ďalšie rokovania. Treba to urobiť tak, ako to funguje v zahraničí, kde domáce kamióny a autá, ktoré vykladajú a nakladajú tovar v danom území, majú vjazd povolený.“

Prečítajte si tiež: Oravci odkazujú Kysučanom: Aj my dokážeme zablokovať cestu Čítajte 

Z oravských dedín povolenie pocítia najviac ľudia z Lokce, Zákamenného a Oravskej Lesnej. „Nechceme, aby cez našu dedinu viedla tranzitná doprava,“ povedal starosta Oravskej Lesnej Marek Majdiš. „Ale ak nejaký dopravca potrebuje vyložiť alebo naložiť tovar, alebo obslúžiť tento región, nech to má umožnené v súlade so zákonom. Takéto riešenie sa našlo prostredníctvom výnimiek, čo akceptujeme."

Mimoriadne opatrenia treba strpieť

Polícia pôvodne povolila prejazd už v utorok ráno, ale po protestoch kysuckých starostov ho zrušila. „Ohradili sme sa voči tomu, že chcela pustiť kamiónovú dopravu bez obmedzenia skôr, ako by to prerokovala s nami,“ povedal Ján Podmanický, starosta Starej Bystrice a poslanec Národnej rady (Smer-SD). „Chápeme situáciu oravských podnikateľov a autodopravcov, ale v prvom rade musíme chrániť záujmy tisícov ľudí na kysuckej a oravskej strane. Nechceli sme vnášať žiadny nepokoj medzi Kysučanov a Oravcov, ale spôsob o nás bez nás nás včera viedol k radikálnemu postoju.“

Skryť Vypnúť reklamu

Starosta Novej Bystrice Jozef Balačin Ján Balčin ho doplnil. „Berieme do úvahy mimoriadnu situáciu, preto sme sa dohodli na kompromisnom riešení.“

S názorom Jána Podmanického nesúhlasí starosta Mútneho. „Kto sa pýtal starostov Lokce, Hruštína, Babína, Vavrečky, Ťapešova počas zatvorenia mosta v Podbieli, na ich názor, keď pustili kamióny cez dediny? Vtedy z Oravcov nikto neštrajkoval. Nikomu sme sa nevyhrážali, nedávali ultimátum. Strpeli sme to. Uvedomili sme si, že je to najlepšie riešenie.“

Murín upozornil, že súčasný stav majú na svedomí niektorí politici. „Mrzí ma, že využili túto situáciu na rozdúchanie vášní. Nemusela nastať, keby sa pred desiatimi rokmi pri odovzdaní cesty do užívania, začala používať na to, na čo bola postavená. Teda aj pre autá dlhšie ako 12 metrov. Stála veľa peňazí, naprojektovaná bola na prevádzku bez obmedzení a tak ju aj postavili. Zaujímavé je, že kamióny z Kysúc, ktoré vozia drevo, ju využívajú napriek zákazu. A niektorí starostovia Kysúc zabránili Oravcom tadiaľ jazdiť aj počas tejto mimoriadnej situácie, ktorú nezpríčinili.“ Dodal, že tranzitná doprava z Poľska tým smerom nepôjde, pretože je to nevýhodné.

Skryť Vypnúť reklamu

Nečakaná podpora Kysučanov

Dnes sa k situácii vyjadrilo aj Združenia podnikateľov Dolných Kysúc. „So znepokojením sledujeme hystériu okolo krízového riešenia dopravy v súvislosti so Strečnom,“ napísal predseda združenia Ľubomír Jánoška. „Nesúhlasíme s krokmi niektorých kysuckých politikov v snahe znemožniť prechod nákladnej dopravy cez Bystrickú dolinu. Dnes je Bystrická dolina zaťažená 0,01 percentami dopravy oproti Kysuckému Novému Mestu, Povine, Čadci a Svrčinovcu, kde sa v súčasnosti na ceste I/11 odohráva dopravné peklo. Považujeme za neseriózne nútiť oravské firmy robiť zachádzku 350 kilometrov, keď existuje možnosť pomoci a spolupráce medzi regiónmi.“ Dodal, že združenie podnikateľov neustále hľadá riešenia na urýchlenie výstavby D3, organizuje protesty a petície. „Myslíme si, že napojenie Oravy na budúcu D3 pri Krásne nad Kysucou výrazne uľahčí spojenie Oravcov na Českú republiku a západne orientovaný export. Cesty a dopravné spojenie potrebujeme všetci.“

Cesta prvej triedy medzi Žilinou a Martinom je uzavretá od nedele 16. júla. Uzávierka by mala trvať do 30. júla. Zákaz využívať cestu platí aj pre chodcov a cyklistov.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  2. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  5. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  6. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  8. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  9. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Koniec čakania na kuriéra
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  6. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  7. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  8. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  9. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 257
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 638
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 056
  4. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 802
  5. Stiahnite si stovky e-kníh 5 096
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 049
  7. Crème de la crème po slovensky 3 258
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 949
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 700
  10. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 2 626
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Za týmito dverami napadol syn nožom svoju matku aj brata.

Miroslav zaútočil na svoju rodinu nožom, zraneným išlo o život.


9 h
Katarína Marettová (vľavo) potvrdila dobrú formu v Košiciach.

Adrián Pauer sa zaskvel dvomi najdlhšími hodmi.


6 h
Kovové srdce stojí pred kultúrnym domom.

Kovové srdce malo u detí veľký úspech.


13 h
Istebné (v ružovom) sa vďaka víťazstvu 6:0 dostali do čela tabuľky.

Dovtedy prvý Tvrdošín nedokázal využiť početnú výhodu.


11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická dopravná nehoda uzatvorila rýchlostnú cestu. Policajti pripomínajú, čo robiť, ak vás na diaľnici sklame auto.


a 1 ďalší 22. jún

Američania skupujú drevo v celej Európe, výsledkom je cena, ktorá likviduje slovenský drevospracujúci priemysel.


21. jún

Chodec zrážku s autom neprežil.


ROS 24 h

Obcou na Záhorí sa prehnala smršť. Starý kostol náporu vody odolal.


22. jún

Už ste čítali?