ŽILINA. Rokovanie zástupcov Oravy, Kysúc a polície, na ktorom mali vyriešiť prejazd oravských kamiónov cez spojnicu Oravy s Kysucami, po dobu zatvorenia cesty popod Strečno, utíšilo vášne. Ešte včera obe strany hovorili o blokovaní ciest.
Oravskí autodopravcovia uvoľnením cesty z Oravy do Kysúc cez Oravskú Lesnú a Novú Bystricu prejdú do Žiliny len 66 kilometrov namiesto 352 kilometrov po obchádzkach.
Oravci sú spokojní
„Obidve strany hájili svoje záujmy, no nakoniec sme sa dohodli, že kamióny z okresov Námestovo a Tvrdošín, s evidenčným číslom TS a NO, dostanú špeciálne bezplatné výnimky,“ povedal poslanec Národnej rady Igor Janckulík (nezávislý, poslanecký klub Most-Híd), ktorý hájil záujmy Oravcov. „Platiť budú do 2. augusta, kedy sa opäť stretneme a dohodneme ďalšie možnosti využitia cesty medzi Oravou a Kysucami.“
Podpredseda únie autodopravcov Anton Klimčík je spokojný. „Počas týchto dvoch týždňov budeme monitorovať dopravu a nárast kamiónov na tejto ceste. Od toho sa budú odvíjať ďalšie rokovania. Treba to urobiť tak, ako to funguje v zahraničí, kde domáce kamióny a autá, ktoré vykladajú a nakladajú tovar v danom území, majú vjazd povolený.“

Z oravských dedín povolenie pocítia najviac ľudia z Lokce, Zákamenného a Oravskej Lesnej. „Nechceme, aby cez našu dedinu viedla tranzitná doprava,“ povedal starosta Oravskej Lesnej Marek Majdiš. „Ale ak nejaký dopravca potrebuje vyložiť alebo naložiť tovar, alebo obslúžiť tento región, nech to má umožnené v súlade so zákonom. Takéto riešenie sa našlo prostredníctvom výnimiek, čo akceptujeme."
Mimoriadne opatrenia treba strpieť
Polícia pôvodne povolila prejazd už v utorok ráno, ale po protestoch kysuckých starostov ho zrušila. „Ohradili sme sa voči tomu, že chcela pustiť kamiónovú dopravu bez obmedzenia skôr, ako by to prerokovala s nami,“ povedal Ján Podmanický, starosta Starej Bystrice a poslanec Národnej rady (Smer-SD). „Chápeme situáciu oravských podnikateľov a autodopravcov, ale v prvom rade musíme chrániť záujmy tisícov ľudí na kysuckej a oravskej strane. Nechceli sme vnášať žiadny nepokoj medzi Kysučanov a Oravcov, ale spôsob o nás bez nás nás včera viedol k radikálnemu postoju.“
Starosta Novej Bystrice Jozef Balačin Ján Balčin ho doplnil. „Berieme do úvahy mimoriadnu situáciu, preto sme sa dohodli na kompromisnom riešení.“
S názorom Jána Podmanického nesúhlasí starosta Mútneho. „Kto sa pýtal starostov Lokce, Hruštína, Babína, Vavrečky, Ťapešova počas zatvorenia mosta v Podbieli, na ich názor, keď pustili kamióny cez dediny? Vtedy z Oravcov nikto neštrajkoval. Nikomu sme sa nevyhrážali, nedávali ultimátum. Strpeli sme to. Uvedomili sme si, že je to najlepšie riešenie.“
Murín upozornil, že súčasný stav majú na svedomí niektorí politici. „Mrzí ma, že využili túto situáciu na rozdúchanie vášní. Nemusela nastať, keby sa pred desiatimi rokmi pri odovzdaní cesty do užívania, začala používať na to, na čo bola postavená. Teda aj pre autá dlhšie ako 12 metrov. Stála veľa peňazí, naprojektovaná bola na prevádzku bez obmedzení a tak ju aj postavili. Zaujímavé je, že kamióny z Kysúc, ktoré vozia drevo, ju využívajú napriek zákazu. A niektorí starostovia Kysúc zabránili Oravcom tadiaľ jazdiť aj počas tejto mimoriadnej situácie, ktorú nezpríčinili.“ Dodal, že tranzitná doprava z Poľska tým smerom nepôjde, pretože je to nevýhodné.
Nečakaná podpora Kysučanov
Dnes sa k situácii vyjadrilo aj Združenia podnikateľov Dolných Kysúc. „So znepokojením sledujeme hystériu okolo krízového riešenia dopravy v súvislosti so Strečnom,“ napísal predseda združenia Ľubomír Jánoška. „Nesúhlasíme s krokmi niektorých kysuckých politikov v snahe znemožniť prechod nákladnej dopravy cez Bystrickú dolinu. Dnes je Bystrická dolina zaťažená 0,01 percentami dopravy oproti Kysuckému Novému Mestu, Povine, Čadci a Svrčinovcu, kde sa v súčasnosti na ceste I/11 odohráva dopravné peklo. Považujeme za neseriózne nútiť oravské firmy robiť zachádzku 350 kilometrov, keď existuje možnosť pomoci a spolupráce medzi regiónmi.“ Dodal, že združenie podnikateľov neustále hľadá riešenia na urýchlenie výstavby D3, organizuje protesty a petície. „Myslíme si, že napojenie Oravy na budúcu D3 pri Krásne nad Kysucou výrazne uľahčí spojenie Oravcov na Českú republiku a západne orientovaný export. Cesty a dopravné spojenie potrebujeme všetci.“
Cesta prvej triedy medzi Žilinou a Martinom je uzavretá od nedele 16. júla. Uzávierka by mala trvať do 30. júla. Zákaz využívať cestu platí aj pre chodcov a cyklistov.