Piatok, 24. november, 2017 | Meniny má Emília
Pridajte si svoje mesto

Najprv chceli blokovať cesty. Kysučania nakoniec oravské kamióny pustili

Podnikatelia Dolných Kysúc podporili Oravcov, nesúhlasia s krokmi niektorých kysuckých politikov.

V najbližších hodinách prestane toto obmedzenie pre kamióny idúce na Kysuce cez Oravskú Lesnú platiť.(Zdroj: Martin Pavelek)

ŽILINA. Rokovanie zástupcov Oravy, Kysúc a polície, na ktorom mali vyriešiť prejazd oravských kamiónov cez spojnicu Oravy s Kysucami, po dobu zatvorenia cesty popod Strečno, utíšilo vášne. Ešte včera obe strany hovorili o blokovaní ciest.

Oravskí autodopravcovia uvoľnením cesty z Oravy do Kysúc cez Oravskú Lesnú a Novú Bystricu prejdú do Žiliny len 66 kilometrov namiesto 352 kilometrov po obchádzkach.

Oravci sú spokojní

„Obidve strany hájili svoje záujmy, no nakoniec sme sa dohodli, že kamióny z okresov Námestovo a Tvrdošín, s evidenčným číslom TS a NO, dostanú špeciálne bezplatné výnimky,“ povedal poslanec Národnej rady Igor Janckulík (nezávislý, poslanecký klub Most-Híd), ktorý hájil záujmy Oravcov. „Platiť budú do 2. augusta, kedy sa opäť stretneme a dohodneme ďalšie možnosti využitia cesty medzi Oravou a Kysucami.“

Podpredseda únie autodopravcov Anton Klimčík je spokojný. „Počas týchto dvoch týždňov budeme monitorovať dopravu a nárast kamiónov na tejto ceste. Od toho sa budú odvíjať ďalšie rokovania. Treba to urobiť tak, ako to funguje v zahraničí, kde domáce kamióny a autá, ktoré vykladajú a nakladajú tovar v danom území, majú vjazd povolený.“

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Oravci odkazujú Kysučanom: Aj my dokážeme zablokovať cestu

Z oravských dedín povolenie pocítia najviac ľudia z Lokce, Zákamenného a Oravskej Lesnej. „Nechceme, aby cez našu dedinu viedla tranzitná doprava,“ povedal starosta Oravskej Lesnej Marek Majdiš. „Ale ak nejaký dopravca potrebuje vyložiť alebo naložiť tovar, alebo obslúžiť tento región, nech to má umožnené v súlade so zákonom. Takéto riešenie sa našlo prostredníctvom výnimiek, čo akceptujeme."

Mimoriadne opatrenia treba strpieť

Polícia pôvodne povolila prejazd už v utorok ráno, ale po protestoch kysuckých starostov ho zrušila. „Ohradili sme sa voči tomu, že chcela pustiť kamiónovú dopravu bez obmedzenia skôr, ako by to prerokovala s nami,“ povedal Ján Podmanický, starosta Starej Bystrice a poslanec Národnej rady (Smer-SD). „Chápeme situáciu oravských podnikateľov a autodopravcov, ale v prvom rade musíme chrániť záujmy tisícov ľudí na kysuckej a oravskej strane. Nechceli sme vnášať žiadny nepokoj medzi Kysučanov a Oravcov, ale spôsob o nás bez nás nás včera viedol k radikálnemu postoju.“

Starosta Novej Bystrice Jozef Balačin Ján Balčin ho doplnil. „Berieme do úvahy mimoriadnu situáciu, preto sme sa dohodli na kompromisnom riešení.“

S názorom Jána Podmanického nesúhlasí starosta Mútneho. „Kto sa pýtal starostov Lokce, Hruštína, Babína, Vavrečky, Ťapešova počas zatvorenia mosta v Podbieli, na ich názor, keď pustili kamióny cez dediny? Vtedy z Oravcov nikto neštrajkoval. Nikomu sme sa nevyhrážali, nedávali ultimátum. Strpeli sme to. Uvedomili sme si, že je to najlepšie riešenie.“

Murín upozornil, že súčasný stav majú na svedomí niektorí politici. „Mrzí ma, že využili túto situáciu na rozdúchanie vášní. Nemusela nastať, keby sa pred desiatimi rokmi pri odovzdaní cesty do užívania, začala používať na to, na čo bola postavená. Teda aj pre autá dlhšie ako 12 metrov. Stála veľa peňazí, naprojektovaná bola na prevádzku bez obmedzení a tak ju aj postavili. Zaujímavé je, že kamióny z Kysúc, ktoré vozia drevo, ju využívajú napriek zákazu. A niektorí starostovia Kysúc zabránili Oravcom tadiaľ jazdiť aj počas tejto mimoriadnej situácie, ktorú nezpríčinili.“ Dodal, že tranzitná doprava z Poľska tým smerom nepôjde, pretože je to nevýhodné.

Nečakaná podpora Kysučanov

Dnes sa k situácii vyjadrilo aj Združenia podnikateľov Dolných Kysúc. „So znepokojením sledujeme hystériu okolo krízového riešenia dopravy v súvislosti so Strečnom,“ napísal predseda združenia Ľubomír Jánoška. „Nesúhlasíme s krokmi niektorých kysuckých politikov v snahe znemožniť prechod nákladnej dopravy cez Bystrickú dolinu. Dnes je Bystrická dolina zaťažená 0,01 percentami dopravy oproti Kysuckému Novému Mestu, Povine, Čadci a Svrčinovcu, kde sa v súčasnosti na ceste I/11 odohráva dopravné peklo. Považujeme za neseriózne nútiť oravské firmy robiť zachádzku 350 kilometrov, keď existuje možnosť pomoci a spolupráce medzi regiónmi.“ Dodal, že združenie podnikateľov neustále hľadá riešenia na urýchlenie výstavby D3, organizuje protesty a petície. „Myslíme si, že napojenie Oravy na budúcu D3 pri Krásne nad Kysucou výrazne uľahčí spojenie Oravcov na Českú republiku a západne orientovaný export. Cesty a dopravné spojenie potrebujeme všetci.“

Cesta prvej triedy medzi Žilinou a Martinom je uzavretá od nedele 16. júla. Uzávierka by mala trvať do 30. júla. Zákaz využívať cestu platí aj pre chodcov a cyklistov.

Ďalšie články z témy Strečno

Článok je zaradený aj do ďalších tém Cesta pod Strečnom

  1. Nešťastie v lese vzalo dvom deťom otca 1 954
  2. Má to logiku? Dieťa jedlo zjesť môže, prasa nie. Aj taký je zákon 687
  3. Pozrite, čo všetko sa zmení v trstenskej pôrodnici 333
  4. Oravské futbalové kluby si znova zvolili rovnaké vedenie Foto 332
  5. Športové kluby dostali peniaze zvláštnou okľukou 295
  6. Cesta dedinou je niekde až príliš úzka. Čo s ňou? 266
  7. Narazil do stĺpu, policajti mu namerali 2,13 promile 214
  8. Najvyšší súd bude rozhodovať o dovolaní exprimátora Trstenej 189
  9. Pozrite sa, čo pribudne v centre metropoly 125
  10. Na cyklotrenažéroch chcú odkrútiť vzialenosť z Čiech až do Litvy 121

Najčítanejšie správy

Orava

Nešťastie v lese vzalo dvom deťom otca

Dvoch lesných robotníkov privalil strom. Jeden má zranenú ruku, druhý zraneniam podľahol.

Má to logiku? Dieťa jedlo zjesť môže, prasa nie. Aj taký je zákon

Malé dediny nemohli splniť podmienky získania peňazí na nákup kompostérov. Ich spojením šanca na dotáciu vzrástla, výsledok je však stále neistý.

Pozrite, čo všetko sa zmení v trstenskej pôrodnici

Gynekologicko-pôrodnícke oddelenie Hornooravskej nemocnice prejde rozsiahlou rekonštrukciou. Z eurofondov získalo zariadenie až 3,7 milióna eur.

Oravské futbalové kluby si znova zvolili rovnaké vedenie

Konferencia bola iba formalitou. Najväčšie prekvapenie si užila sekretárka.

Športové kluby dostali peniaze zvláštnou okľukou

Kontrola financovania zimného štadióna odhalila nedostatky. Radnica bude musieť navrhnúť, ako im predchádzať.

Blízke regióny

V Zákopčí pri požiari možno uhorel miestny podnikateľ

K obrovskej tragédii došlo v obci Zákopčie. Horelo tam osobné motorové vozidlo, v ktorom zrejme zahynul 54-ročný miestny podnikateľ.

Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia

Lokalita je treťou najnehodovejšou v Žiline. Do bezpečnosti dopravy chce mesto investovať v priebehu troch rokov.

Toľko kritizovaný podchod v centre Martina sa najprv zmení od Galérie, potom aj od tržnice

Do problémového objektu nalejú tisíce eur, na jeho obnovu už prispel aj majiteľ Obchodného centra Galéria.

Poslanecký zbor v Martine možno už budúci rok čaká zemetrasenie

Získať poslaneckú stoličku v Martine bude zrejmé ťažšie ako doteraz. Miesto 31 zastupiteľov budú Martinčania vyberať zrejme len 21.

Takto sa čoskoro rozšíri martinské Campo di Martin

Do areálu nákupného strediska v martinských Košútoch pribudne nový objekt. Robotníci tam čoskoro postavia ďalšie centrum s desiatimi prevádzkami pre obchod a služby.

Všetky správy

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.

Policajti, vojaci aj vrtuľník. Vrahov Kubašiaka hľadali tri dni

Obvinenia proti Šajgalovi, ktorý je na úteku, odznova prejedná prvostupňový okresný súd.

Paríž? Urobili z nás dvanásťročných žiakov, hanbil sa slávny tréner

V piatich kolách Ligy majstrov strelil Paríž Saint-Germian 24 gólov a má neuveriteľný priemer 4,8 gólu na zápas.

Kam vyraziť