Najprv chceli blokovať cesty. Kysučania nakoniec oravské kamióny pustili

Podnikatelia Dolných Kysúc podporili Oravcov, nesúhlasia s krokmi niektorých kysuckých politikov.

V najbližších hodinách prestane toto obmedzenie pre kamióny idúce na Kysuce cez Oravskú Lesnú platiť.V najbližších hodinách prestane toto obmedzenie pre kamióny idúce na Kysuce cez Oravskú Lesnú platiť. (Zdroj: Martin Pavelek)

ŽILINA. Rokovanie zástupcov Oravy, Kysúc a polície, na ktorom mali vyriešiť prejazd oravských kamiónov cez spojnicu Oravy s Kysucami, po dobu zatvorenia cesty popod Strečno, utíšilo vášne. Ešte včera obe strany hovorili o blokovaní ciest.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oravskí autodopravcovia uvoľnením cesty z Oravy do Kysúc cez Oravskú Lesnú a Novú Bystricu prejdú do Žiliny len 66 kilometrov namiesto 352 kilometrov po obchádzkach.

Oravci sú spokojní

„Obidve strany hájili svoje záujmy, no nakoniec sme sa dohodli, že kamióny z okresov Námestovo a Tvrdošín, s evidenčným číslom TS a NO, dostanú špeciálne bezplatné výnimky,“ povedal poslanec Národnej rady Igor Janckulík (nezávislý, poslanecký klub Most-Híd), ktorý hájil záujmy Oravcov. „Platiť budú do 2. augusta, kedy sa opäť stretneme a dohodneme ďalšie možnosti využitia cesty medzi Oravou a Kysucami.“

SkryťVypnúť reklamu

Podpredseda únie autodopravcov Anton Klimčík je spokojný. „Počas týchto dvoch týždňov budeme monitorovať dopravu a nárast kamiónov na tejto ceste. Od toho sa budú odvíjať ďalšie rokovania. Treba to urobiť tak, ako to funguje v zahraničí, kde domáce kamióny a autá, ktoré vykladajú a nakladajú tovar v danom území, majú vjazd povolený.“

Prečítajte si tiež: Oravci odkazujú Kysučanom: Aj my dokážeme zablokovať cestu Čítajte 

Z oravských dedín povolenie pocítia najviac ľudia z Lokce, Zákamenného a Oravskej Lesnej. „Nechceme, aby cez našu dedinu viedla tranzitná doprava,“ povedal starosta Oravskej Lesnej Marek Majdiš. „Ale ak nejaký dopravca potrebuje vyložiť alebo naložiť tovar, alebo obslúžiť tento región, nech to má umožnené v súlade so zákonom. Takéto riešenie sa našlo prostredníctvom výnimiek, čo akceptujeme."

Mimoriadne opatrenia treba strpieť

Polícia pôvodne povolila prejazd už v utorok ráno, ale po protestoch kysuckých starostov ho zrušila. „Ohradili sme sa voči tomu, že chcela pustiť kamiónovú dopravu bez obmedzenia skôr, ako by to prerokovala s nami,“ povedal Ján Podmanický, starosta Starej Bystrice a poslanec Národnej rady (Smer-SD). „Chápeme situáciu oravských podnikateľov a autodopravcov, ale v prvom rade musíme chrániť záujmy tisícov ľudí na kysuckej a oravskej strane. Nechceli sme vnášať žiadny nepokoj medzi Kysučanov a Oravcov, ale spôsob o nás bez nás nás včera viedol k radikálnemu postoju.“

SkryťVypnúť reklamu

Starosta Novej Bystrice Jozef Balačin Ján Balčin ho doplnil. „Berieme do úvahy mimoriadnu situáciu, preto sme sa dohodli na kompromisnom riešení.“

S názorom Jána Podmanického nesúhlasí starosta Mútneho. „Kto sa pýtal starostov Lokce, Hruštína, Babína, Vavrečky, Ťapešova počas zatvorenia mosta v Podbieli, na ich názor, keď pustili kamióny cez dediny? Vtedy z Oravcov nikto neštrajkoval. Nikomu sme sa nevyhrážali, nedávali ultimátum. Strpeli sme to. Uvedomili sme si, že je to najlepšie riešenie.“

Murín upozornil, že súčasný stav majú na svedomí niektorí politici. „Mrzí ma, že využili túto situáciu na rozdúchanie vášní. Nemusela nastať, keby sa pred desiatimi rokmi pri odovzdaní cesty do užívania, začala používať na to, na čo bola postavená. Teda aj pre autá dlhšie ako 12 metrov. Stála veľa peňazí, naprojektovaná bola na prevádzku bez obmedzení a tak ju aj postavili. Zaujímavé je, že kamióny z Kysúc, ktoré vozia drevo, ju využívajú napriek zákazu. A niektorí starostovia Kysúc zabránili Oravcom tadiaľ jazdiť aj počas tejto mimoriadnej situácie, ktorú nezpríčinili.“ Dodal, že tranzitná doprava z Poľska tým smerom nepôjde, pretože je to nevýhodné.

SkryťVypnúť reklamu

Nečakaná podpora Kysučanov

Dnes sa k situácii vyjadrilo aj Združenia podnikateľov Dolných Kysúc. „So znepokojením sledujeme hystériu okolo krízového riešenia dopravy v súvislosti so Strečnom,“ napísal predseda združenia Ľubomír Jánoška. „Nesúhlasíme s krokmi niektorých kysuckých politikov v snahe znemožniť prechod nákladnej dopravy cez Bystrickú dolinu. Dnes je Bystrická dolina zaťažená 0,01 percentami dopravy oproti Kysuckému Novému Mestu, Povine, Čadci a Svrčinovcu, kde sa v súčasnosti na ceste I/11 odohráva dopravné peklo. Považujeme za neseriózne nútiť oravské firmy robiť zachádzku 350 kilometrov, keď existuje možnosť pomoci a spolupráce medzi regiónmi.“ Dodal, že združenie podnikateľov neustále hľadá riešenia na urýchlenie výstavby D3, organizuje protesty a petície. „Myslíme si, že napojenie Oravy na budúcu D3 pri Krásne nad Kysucou výrazne uľahčí spojenie Oravcov na Českú republiku a západne orientovaný export. Cesty a dopravné spojenie potrebujeme všetci.“

Cesta prvej triedy medzi Žilinou a Martinom je uzavretá od nedele 16. júla. Uzávierka by mala trvať do 30. júla. Zákaz využívať cestu platí aj pre chodcov a cyklistov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 345
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 558
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 224
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 950
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 287
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 3 449
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 864
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 362
  1. Jozef Černek: Virtuálna batéria od ZSE: Skvelý nápad alebo len dobre zabalený blud?
  2. Anton Kovalčík: Pápež Pius XII. v druhej svetovej vojne. Rok 1944.
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka
  4. Jozef Drahovský: Balíky pre rôznych adresátov v jednom boxe som zatiaľ zažil len u Packety v Z-Boxe.
  5. Vladimír Krátky: Mára Š e f k o n v o č ( Maroš Šefčovič )
  6. Ján Gálik: Protestné zhromaždenie v Ružomberku 4.4.2025
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola.
  8. Ján Karas: Keď sa moc odtrhne: Arogancia, ktorá prekonala infláciu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 624
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 57 664
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 49 027
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 478
  5. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 21 922
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 909
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 487
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 14 564
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Virtuálna batéria od ZSE: Skvelý nápad alebo len dobre zabalený blud?
  2. Anton Kovalčík: Pápež Pius XII. v druhej svetovej vojne. Rok 1944.
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka
  4. Jozef Drahovský: Balíky pre rôznych adresátov v jednom boxe som zatiaľ zažil len u Packety v Z-Boxe.
  5. Vladimír Krátky: Mára Š e f k o n v o č ( Maroš Šefčovič )
  6. Ján Gálik: Protestné zhromaždenie v Ružomberku 4.4.2025
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola.
  8. Ján Karas: Keď sa moc odtrhne: Arogancia, ktorá prekonala infláciu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 624
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 57 664
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 49 027
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 478
  5. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 21 922
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 909
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 487
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 14 564
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu