Nedeľa, 20. august, 2017 | Meniny má Anabela
Pridajte si svoje mesto

Oravci odkazujú Kysučanom: Aj my dokážeme zablokovať cestu

Uzavretie cesty popod Strečno prinútilo kamióny oravských autodopravcov absolvovať 350 kilometrovú obchádzku do Žiliny. Cez Oravskú Lesnú je to päťnásobne kratšie.

Prípravy na odstránenie nestabilného hradného brala.(Zdroj: Erika Ďurčová)

NÁMESTOVO. „Ak sa nezačne o tomto probléme ihneď seriózne rokovať za stolom, idem vyzvať všetkých starostov a občanov Bystrickej doliny do tvrdej a časovo neohraničenej blokády cesty medzi Kysucami a Oravou,“ napísal na sociálnej sieti starosta Starej Bystrice Ján Podmanický.

Oravci hrozia zablokovaním dopravy

Oravci s reakciou dlho nečakali. „Postavíme dva kamióny na križovatku v Oravskom Podzámku,“ povedal starosta Hruštína na stretnutí autodopravcov, výrobných podnikov a starostov v Námestovskom okrese.

„Nie, lepšie je zablokovať cestu v Tvrdošíne,“ ozval sa zástupca z Tvrdošína.

„Prečo by mali trpieť naši ľudia,“ povedal Anton, Klimčík, majiteľ 35 kamiónov. „Postavíme sa na kruhový objazd na Kysuciach, aby to pocítili v Starej Bystrici. Nech chodia do Čadce obchádzkou cez Oravskú Lesnú.“

Atmosféru ešte viac vyhrotila informácia z rokovania v Starej Bystrici, kde Okresný úrad Čadca navrhol, aby oravskí autodopravcovia za povolenie jazdiť cez Kysuce zaplatili 120 eur za každý kamión.

Jozef Turčák, prednostu Okresného úradu v Tvrdošíne, to prekvapilo. „Zákonný poplatok je vtedy, keď ho určí ministerstvo financií, vyjde v zbierke zákonov a určí, kto ho vyberie. Tvorí príjem štátneho rozpočtu. Ale je nezákonné, ak sa niekde komisia dohodne, že ho bude vyberať.“

Starosta Mútneho Marián Murín zareagoval na požiadavku Kysučanov okamžite. „Poďme štrajkovať na cesty hneď.“

Zvýšené náklady musia znášať firmy

Oravskí autodopravcovia prichádzajú kvôli zatvorenej ceste popod Strečno každý deň o tisíce eur.

„Denne vozíme výrobky z Námestova do automobilky Kia,“ povedal Štefan Starek, majiteľ 40 kamiónov. Doteraz sme jazdili do Žiliny 135 kilometrov, od pondelka 352. „Námestovo nemá železnicu, ako to máme voziť? A nejaký starosta na Kysuciach si zmyslí, že cez jeho dedinu nebudú chodiť nákladné autá. Bývam v Podbieli pri ceste, kde bolo obmedzenie kvôli mostu a neprotestujeme. Teraz je problém s mostom v Nižnej a neprotestujeme. Vydržali sme to. Ročne platíme na cestnej dani a spotrebnej dani za naftu pol milióna eur. A štát nám hádže nám polená pod nohy.“

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Kamióny na cestu medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou zatiaľ nepustia

Jozef Florek, konateľ Kovovýroby v Novoti, zamestnáva 130 ľudí, v subdodávkach pracuje ďalších 130. Až 80 percent jeho výroby odoberá BMW. „Týždenne dovezieme približne 15 kamiónmi materiál, 20 súprav vyváža hotové výrobky. Nikto nám nezaplatí viac za dopravu ani výrobky.“

Podpredseda únie autodopravcov Anton Klimčík má 35 kamiónov. „Do Krásna nad Kysucou to cez Oravskú Lesnú máme 45 kilometrov. Cez obchádzku sedemkrát viac, pričom jazda jedným smerom je teraz oproti ceste popod Strečno drahšia o približne 450 eur.“

Opäť budú rokovať

Poslanec Národnej rady Igor Janckulík, ktorý je zároveň splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty, háji záujmy Oravcov. „Už dva dni riešim nespokojných autodopravcov, ktorým už len veľmi málo chýbalo, aby nezablokovali cestu medzi Oravou a Kysucami. Pritom jednoduché riešenie by bolo pustiť tadiaľ kamióny. Pár dní, kým sa nepustí Strečno, by to obyvatelia Kysúc určite vydržali.“

Žilinský krajský dopravný inšpektorát už rozhodol o povolení prejazdu kamiónov z Oravy cez Kysuce. Doprava mala byť spustená v utorok o štvrtej popoludní. Na základe protestov kysuckých starostov povolenie zrušil.

„Problém je v tom, že ak raz niekto oficiálne povolí prejazd kamiónov cez naše obce, už to nikto nikdy nezruší,“ povedal pre SITA starosta Starej Bystrice Ján Podmanický. „Navyše znalecký posudok Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline neumožňuje zo statického a smerového hľadiska prechod kamiónov cez spojnicu Oravská Lesná - Nová Bystrica.“

Cesta medzi Oravskou Lesnou a Kysucami je len v dočasnom užívaní, nie je skolaudovaná. Patrí Slovenskej správe ciest, od ktorej si ju Žilinský samosprávny kraj neprevzal.

„Ak nie je stavba odovzdaná, treba ju odovzdať,“ povedal starosta Lomnej Jozef Straka, ktorý je zároveň poslancom ŽSK niekoľko volebných období. „Projektová dokumentácia existuje, posudzovali ju odborníci. Pri rokovaniach nám bolo jasne povedané, že táto cesta spĺňa parametre pre záťaž aj rozmery kamiónovej dopravy.“

Jozef Turčák, prednostu Okresného úradu v Tvrdošíne tiež tvrdí, že cesta mala byť skolaudovaná aj pre kamióny. „Stala sa chyba, treba ju odstrániť. Chvíľu to potrvá, ale pri súčasnom krízovom stave je zo strany Kysučanov ich správanie voči Oravcom neseriózne. Oravci sú v pasci. Každá cesta do Námestova je zničená. Kadiaľ majú jazdiť?“

Zástupcovia Oravy a Kysúc sa dohodli, že sa v stredu stretnú na ďalšom kole rokovaní v Žiline.

„Budeme tvrdo trvať na tom, aby cestu uvoľnili pre kamióny,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín. „Na to ju postavili. Ak nám nevyhovejú, zablokujeme dopravu.“

Uzávierka cesty popod hrad Strečno by mala trvať do konca júla. Dôvodom je nestabilné bralo, z ktorého hrozí pád približne sto ton skál na cestu.

Ďalšie články z témy Strečno

Pozrite si tiež články z hlavnej témy Strečno  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Cesta pod Strečnom

  1. Prečo tečie Považím Váh a nie Orava? 1 019
  2. Zošili plachty a premietli na ne film. Tipnite si, koľko ľudí prišlo 775
  3. Deti spod Pilska čerpajú z nevyčerpateľnej klenotnice tradícií predkov 472
  4. Ochranári zakázali orezať lipu. Sfúklo ju, poškodila cintorín 446
  5. Gratulujeme. Oravská Polhora je Dedinou roka 2017 352
  6. Vítame na svete ďalších maličkých Oravcov Foto 236
  7. Predať pôdu nechcú, pomôže len komasácia 153
  8. Na hranici s Poľskom zhorel kamión. Vieme, čo viezol Foto 146
  9. Domov sa vrátiť nemohli a tak jazdili po Sibíri. Medzi legionármi boli aj Oravci 129
  10. Fazuľový festival pripomenul, ako by sa dal vyriešiť hlad vo svete 103

Najčítanejšie správy

Orava

Prečo tečie Považím Váh a nie Orava?

Všimli ste si niekedy sútok Oravy a Váhu? Prečo sa Orava vlieva do nepatrného Váhu a nie Váh do rozľahlej Oravy? Obe rieky majú veľa podobného.

Zošili plachty a premietli na ne film. Tipnite si, koľko ľudí prišlo

Téma znovuotvorenia kina je druhou najčastejšou, s ktorou sa Dolnokubínčania obracajú na poslancov. Viete, čo je prvou? Parkovanie.

Deti spod Pilska čerpajú z nevyčerpateľnej klenotnice tradícií predkov

Ľudia oddávna hĺbili pri prameňoch malé jamky, aby do nich natiekla voda. Zväčša nie pre seba, ale aby sa z nich mohli napiť okoloidúci. Potom sa pýtali, studženko, studženko, jako mos vode? A takéto studne nemusia byť len v prírode, ale aj medzi ľuďmi.

Ochranári zakázali orezať lipu. Sfúklo ju, poškodila cintorín

Ochranári nechcú povoliť opíliť staré stromy, teraz jeden z nich zničil dvanásť pomníkov.

Gratulujeme. Oravská Polhora je Dedinou roka 2017

Do národnej súťaže sa tento rok zapojilo dvadsať obcí, z Oravy iba jedna. A práve tá oravská vyhrala.

Blízke regióny

Plavecké rekordy v žilinskom bazéne neplatia. Bazén nemá 50 metrov

Štandardné rozmery dostane bazén po rekonštrukcii. Mestská plaváreň bude niekoľko týždňov zatvorená.

V Tepliciach sa ďakovalo za úrodu, pozrite si fotky z dožiniek

Sprievod mestom, odovzdávanie dožinkových vencov, hudba, tanec, spev a aj dobré jedlo. To všetko patrí k poďakovaniu za úrodu.

Kompletné výsledky súťaže Dedina roka, ako dopadla Blatnica?

O prestížny titul sa uchádzalo 20 obcí, z Turca len jedna.

ZMENÁREŇ: Zverila sa do rúk odborníkov opäť. Vyplatilo sa!

Sympatickú Evu sme v rámci Zmenárne premenili už po druhýkrát. Keďže je vernou čitateľkou našich novín, zapojila sa do premeny po niekoľkých rokoch opäť a vyplatilo sa.

Ako sa kempuje v Trusalovej, pozrite si aj fotky

Niektorí dovolenkári prídu s karavanom či stanmi len na jednu noc, často sa však stáva, že si potom pobyt pod horami Malej Fatry predĺžia. Očarí ich ticho, pokoj a aj zurčiaci potok s vodopádom.

Všetky správy

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy. Najvyššia z nich, Eurovea 2 by mala vyrásť do roku 2020.

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

Po derby v Trnave zostali zničené toalety + FOTO

Sobotné derby, ktoré skončilo prehrou domácich, malo predohru ešte mimo štadióna. Fanúšikovia Slovana sa predviedli na toaletách.

Mladý Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Kam vyraziť