Streda, 17. október, 2018 | Meniny má Hedviga

Oravci odkazujú Kysučanom: Aj my dokážeme zablokovať cestu

Uzavretie cesty popod Strečno prinútilo kamióny oravských autodopravcov absolvovať 350 kilometrovú obchádzku do Žiliny. Cez Oravskú Lesnú je to päťnásobne kratšie.

Prípravy na odstránenie nestabilného hradného brala.(Zdroj: Erika Ďurčová)

NÁMESTOVO. „Ak sa nezačne o tomto probléme ihneď seriózne rokovať za stolom, idem vyzvať všetkých starostov a občanov Bystrickej doliny do tvrdej a časovo neohraničenej blokády cesty medzi Kysucami a Oravou,“ napísal na sociálnej sieti starosta Starej Bystrice Ján Podmanický.

Oravci hrozia zablokovaním dopravy

Oravci s reakciou dlho nečakali. „Postavíme dva kamióny na križovatku v Oravskom Podzámku,“ povedal starosta Hruštína na stretnutí autodopravcov, výrobných podnikov a starostov v Námestovskom okrese.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Nie, lepšie je zablokovať cestu v Tvrdošíne,“ ozval sa zástupca z Tvrdošína.

„Prečo by mali trpieť naši ľudia,“ povedal Anton, Klimčík, majiteľ 35 kamiónov. „Postavíme sa na kruhový objazd na Kysuciach, aby to pocítili v Starej Bystrici. Nech chodia do Čadce obchádzkou cez Oravskú Lesnú.“

Atmosféru ešte viac vyhrotila informácia z rokovania v Starej Bystrici, kde Okresný úrad Čadca navrhol, aby oravskí autodopravcovia za povolenie jazdiť cez Kysuce zaplatili 120 eur za každý kamión.

Jozef Turčák, prednostu Okresného úradu v Tvrdošíne, to prekvapilo. „Zákonný poplatok je vtedy, keď ho určí ministerstvo financií, vyjde v zbierke zákonov a určí, kto ho vyberie. Tvorí príjem štátneho rozpočtu. Ale je nezákonné, ak sa niekde komisia dohodne, že ho bude vyberať.“

Starosta Mútneho Marián Murín zareagoval na požiadavku Kysučanov okamžite. „Poďme štrajkovať na cesty hneď.“

Zvýšené náklady musia znášať firmy

Oravskí autodopravcovia prichádzajú kvôli zatvorenej ceste popod Strečno každý deň o tisíce eur.

„Denne vozíme výrobky z Námestova do automobilky Kia,“ povedal Štefan Starek, majiteľ 40 kamiónov. Doteraz sme jazdili do Žiliny 135 kilometrov, od pondelka 352. „Námestovo nemá železnicu, ako to máme voziť? A nejaký starosta na Kysuciach si zmyslí, že cez jeho dedinu nebudú chodiť nákladné autá. Bývam v Podbieli pri ceste, kde bolo obmedzenie kvôli mostu a neprotestujeme. Teraz je problém s mostom v Nižnej a neprotestujeme. Vydržali sme to. Ročne platíme na cestnej dani a spotrebnej dani za naftu pol milióna eur. A štát nám hádže nám polená pod nohy.“

Prečítajte si tiež: Kamióny na cestu medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou zatiaľ nepustia

Jozef Florek, konateľ Kovovýroby v Novoti, zamestnáva 130 ľudí, v subdodávkach pracuje ďalších 130. Až 80 percent jeho výroby odoberá BMW. „Týždenne dovezieme približne 15 kamiónmi materiál, 20 súprav vyváža hotové výrobky. Nikto nám nezaplatí viac za dopravu ani výrobky.“

Podpredseda únie autodopravcov Anton Klimčík má 35 kamiónov. „Do Krásna nad Kysucou to cez Oravskú Lesnú máme 45 kilometrov. Cez obchádzku sedemkrát viac, pričom jazda jedným smerom je teraz oproti ceste popod Strečno drahšia o približne 450 eur.“

Opäť budú rokovať

Poslanec Národnej rady Igor Janckulík, ktorý je zároveň splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty, háji záujmy Oravcov. „Už dva dni riešim nespokojných autodopravcov, ktorým už len veľmi málo chýbalo, aby nezablokovali cestu medzi Oravou a Kysucami. Pritom jednoduché riešenie by bolo pustiť tadiaľ kamióny. Pár dní, kým sa nepustí Strečno, by to obyvatelia Kysúc určite vydržali.“

Žilinský krajský dopravný inšpektorát už rozhodol o povolení prejazdu kamiónov z Oravy cez Kysuce. Doprava mala byť spustená v utorok o štvrtej popoludní. Na základe protestov kysuckých starostov povolenie zrušil.

„Problém je v tom, že ak raz niekto oficiálne povolí prejazd kamiónov cez naše obce, už to nikto nikdy nezruší,“ povedal pre SITA starosta Starej Bystrice Ján Podmanický. „Navyše znalecký posudok Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline neumožňuje zo statického a smerového hľadiska prechod kamiónov cez spojnicu Oravská Lesná - Nová Bystrica.“

Cesta medzi Oravskou Lesnou a Kysucami je len v dočasnom užívaní, nie je skolaudovaná. Patrí Slovenskej správe ciest, od ktorej si ju Žilinský samosprávny kraj neprevzal.

„Ak nie je stavba odovzdaná, treba ju odovzdať,“ povedal starosta Lomnej Jozef Straka, ktorý je zároveň poslancom ŽSK niekoľko volebných období. „Projektová dokumentácia existuje, posudzovali ju odborníci. Pri rokovaniach nám bolo jasne povedané, že táto cesta spĺňa parametre pre záťaž aj rozmery kamiónovej dopravy.“

Jozef Turčák, prednostu Okresného úradu v Tvrdošíne tiež tvrdí, že cesta mala byť skolaudovaná aj pre kamióny. „Stala sa chyba, treba ju odstrániť. Chvíľu to potrvá, ale pri súčasnom krízovom stave je zo strany Kysučanov ich správanie voči Oravcom neseriózne. Oravci sú v pasci. Každá cesta do Námestova je zničená. Kadiaľ majú jazdiť?“

Zástupcovia Oravy a Kysúc sa dohodli, že sa v stredu stretnú na ďalšom kole rokovaní v Žiline.

„Budeme tvrdo trvať na tom, aby cestu uvoľnili pre kamióny,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín. „Na to ju postavili. Ak nám nevyhovejú, zablokujeme dopravu.“

Uzávierka cesty popod hrad Strečno by mala trvať do konca júla. Dôvodom je nestabilné bralo, z ktorého hrozí pád približne sto ton skál na cestu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  5. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Rozprávkové tankovanie
  2. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  3. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  4. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 457
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 875
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 418
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 8 899
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 489
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 910
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 5 602
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 835
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 220

Téma: Strečno


Článok je zaradený aj do ďalších tém Cesta pod Strečnom

Hlavné správy z MY Orava

Na dopravných značnách sa objavili biele skrinky. Čo to je?

Hustota premávky je dôležitý ukazovateľ, podľa ktorého bude Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) plánovať ďalší rozvoj dopravy.

Pribiš sa dotiahol. Kto bude jesenný majster?

Vedúca Dlhá prvýkrát v sezóne nestrelila ani gól.

Florbalový víkend doprial iba jednému mužstvu

Ženy Tvrdošína prehrali oba domáce duely.

Policajný pes Metro zachránil stratenú ženu

Žena odišla do ťažko prístupného terénu, pravdepodobne chcela spáchať samovraždu.

RegioStars 2018: Oravský projekt rašelinísk siahal na európskeho Oskara

Víťazov vyhlásili na slávnostnej ceremónii, ktorá bola súčasťou Európskeho týždňa regiónov a miest v Bruseli.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ 12:30

Cesta je už prejazdná, motocyklista zomrel na mieste nehody

Polícia hľadá svedkov nehody. Cestu sprejazdnili ešte dopoludnia.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

V Žiline rastie dom bez povolenia. Má ich byť ešte viac

Investor chce stavbu dodatočne zlegalizovať.

Vybrali SME

Už ste čítali?