VYŠNÝ KUBÍN. Žilinská župa tento rok investuje do ciest milióny eur. Niektoré úseky sú už hotové. Patrí medzi ne aj približne 600 metrov vo Vyšnom Kubíne.
Poklopy neopravili
Frézovanie a kladenie nového asfaltového povrchu urobil Doprastav na objednávku župy za viac ako 50-tisíc eur. Vodiči prechádzajúci dedinou sú s novým rovným povrchom vozovky spokojní. Dobrý dojem z jazdy kazí niekoľko kanalizačných poklopov, ktoré sú uložené krivo. Nie sú v takom zlom stave ako tie, ktoré po sebe zanechali stavbári druhej etapy kanalizácie na hornej Oprave, ale aj tak ich treba opraviť a zarovnať s povrchom cesty.

Na spomínanom úseku obec robila rekonštrukciu kanalizácie v roku 2015. Odvtedy jazdili vodiči po poškodenom povrchu. Po dvoch rokoch, keď zem prestala klesať, župa zaplatila povrch cesty. Ale krivé poklopy neopravil nik.
Bolo treba reklamovať
„Poklopy má na starosti Oravská vodárenská spoločnosť,“ povedal Jozef Oršuliak, riaditeľ správy ciest Žilinského samosprávneho kraja, ktorá sa o župné cesty stará. „Mali by ich dať do poriadku spolu s obcou, pretože tá objednávala a platila výstavbu kanalizácie.“
Starostka Viera Juráková sa bráni. „Obec zaplatila výstavbu kanalizácie, ale v správe ju má OVS.“

Ján Rončák, vedúci strediska kanalizácie OVS, má na vec iný pohľad. „Investor, v tomto prípade obec, by mala pri preberaní hotovej stavby skontrolovať veci a prebrať všetky veci v poriadku. Ak došlo k upadnutiu šácht časom, mala to reklamovať.“
Upozornil, že chybu mohol urobiť aj zhotoviteľ asfaltového povrchu cesty. „Keď starý asfalt vyfrézovali, mali nový povrch dať do roviny so šachtami. Ak boli uložené krivo, mali to reklamovať a žiadať od obce nápravu ešte pred začiatkom asfaltovania.“
Vzniknú záplaty
Vodárenská spoločnosť využila počas prác na stavbe kanalizácie rozkopanú cestu a do výkopu priložila aj nové vodovodné potrubie. Doprastav vodovod počas prác porušil. Pri oprave museli rozkopať už hotový úsek vozovky.
„Pri valcovaní sa občas stáva, že vibrácie sa prenesú až na potrubie, ktoré praskne,“ povedal Ján Rončák. „Je to škoda, pretože na novom povrchu vznikne záplata. Ostanú tam spoje, ktoré sa môžu časom rozpadať, dostane sa do nich voda, vznikajú výtlky.“ Podobne môžu výtlky pribudnúť aj okolo opravovaných poklopov šácht.
„Ak zhotoviteľ povrchu vozovky nechal po sebe krivo uložené poklopy, OVS ako prevádzkovateľ kanalizácie bude od neho žiadať, aby dal veci do poriadku,“ povedal Ján Rončák.
Nakoniec pripustil, že opravy možno urobí OVS, pretože je to najjednoduchší spôsob, ako dať veci do poriadku. „Ale sú to zbytočné náklady a narušenie povrchu cesty.“