Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Poslanci vraj na rizikový priestor upozorňovali

Vážna nehoda chlapca vyvolala diskusiu. Mestskí poslanci, škola, vodiči a obyvatelia Kňažej žiadali mesto, aby zlepšilo bezpečnosť detí pred základnou školou. Radnica tvrdí, že ich požiadavka nie je dlhodobá a nie je v programovom vyhlásení mesta.

Nebezpečná zóna. Aj z tohto pohľadu vidno, že orientácia je ťažká.Nebezpečná zóna. Aj z tohto pohľadu vidno, že orientácia je ťažká. (Zdroj: Martin Pavelek)

DOLNÝ KUBÍN. V máji sa pred ZŠ Kňažia stala vážna dopravná nehoda. Žiaci, ktorým skončilo vyučovanie, sa tisli pred prichádzajúcim autobusom, pričom jeden z nich spadol pod kolesá. Utrpel vážne zranenia. Nehoda sa stala na komplikovanej križovatke pred školou a autobusovou zastávkou

.Pozemok kúpil iný

Mestskí poslanci Ján Briestenský a Pavol Heško tvrdia, že na zlú situáciu pred školou poukazovali dlho a niekoľkokrát žiadali úpravu.
Radnica tvrdí opak. „Úprava cesty a priestoru v okolí kríža a autobusovej zastávky pri ZŠ Komenského nie sú dlhodobou požiadavkou mestského výboru Kňažia. Nie je v Programovom vyhlásení Mesta Dolný Kubín na roky 2015 až 2018, ani v zápisoch zo zasadnutí mestského výboru od roku 2015. Úprava cesty a priestorov nie je ani súčasťou materiálu, ktorý sumarizuje dlhodobé a aktuálne požiadavky mestskej časti Kňažia, spracovaného v mesiaci jún 2016.“

SkryťVypnúť reklamu


Obidvaja poslanci predložili zápisy zo zasadnutí mestského výboru. „Už v roku 2009 sme žiadali zrekonštruovať zastávku pred školou a umiestnenie kamier,“ hovorí poslanec Ján Briestenský. „Ešte pred rokom 2015 sme žiadali o zakreslenie vodorovného dopravného značenia pred zastávkou školy pre zvýšenie bezpečnosti žiakov pri čakaní na autobus a nastupovaní do neho.“
Návrhy mestského výboru smerovali aj k odkúpeniu pozemku oproti zastávke. „Chceli sme tam urobiť trávnatú plochu s niekoľkými lavičkami. Slúžila by verejnosti, ale zároveň bezpečne oddelila žiakov čakajúcich na autobus od nebezpečných zón.“ Mestskí poslanci kúpu pozemku schválili, ale predbehol ich investor, ktorý ponúkal majiteľom vyššiu sumu.
„Minulý rok sme žiadali, aby urobili usporiadanie toho priestoru,“ hovorí poslanec Pavol Heško. „Aby bolo jasné, čo na čo slúži, kde je parkovanie, jazdné pruhy, zastávka, nástupište. Teraz je to neurčité.“

SkryťVypnúť reklamu

Stretli sa na mieste

Dokument z júna 2016, o ktorom mesto tvrdí, že v ňom nie je požiadavka na úpravu zóny pred školou v Kňažej, má niekoľko strán. Na jeho základe vypracovala radnica v novembri ďalší dokument, v ktorom je súhrn požiadaviek všetkých mestských výborov. Požiadavka na vypracovanie návrhu dopravného usporiadania komunikácie a chodníkov s využitím plôch na osadenie drobnej architektúry mobiliára v Kňažej tam je. Poslanci v júli 2016 žiadali mestský úrad, aby sa ich požiadavkou niekto zaoberal. V októbri ešte žiadali preasfaltovanie ulíc, pričom chceli, aby tomu predchádzalo vypracovanie štúdie usporiadania priestoru pred križovatkou.

Prečítajte si tiež: Mesto žiada dotáciu na tri priechody Čítajte 


Následne sa na mieste stretli s primátorom Romanom Matejovom. „Že chcú naplánovať asfaltovanie časti cesty,“ hovorí Ján Briestenský. „Upozornil som primátora, že tomu musí predchádzať vypracovanie žiadanej štúdie usporiadania dopravy v centre Kňažej. Teda priestoru od zastávky MHD až ku krížu smerom k obchodu kvôli bezpečnosti žiakov. Pomohli by ostrovčeky vyvýšené nad cestou, zábradlia, zmena polohy zastávky MHD. Žiaci nastupujú do autobusov všade na tejto ploche.“

SkryťVypnúť reklamu

Kamera nefunguje

Radnica vyšla poslancom v ústrety v jednom bode. Dala na križovatku nainštalovať kameru, ktorá ale do týchto dní nefunguje. Mesto poskytlo v júni tohto roku stanovisko, v ktorom píše, že kameru dala nainštalovať mestská polícia pred šiestimi mesiacmi, ale stále nie je zabezpečené napojenie na elektrinu. Martin Buzna, referent informovanosti verejnosti mestského úradu, poskytol o mesiac neskôr, 12. júla, podobnú odpoveď. „Kamera pri ZŠ v Kňažej je nainštalovaná a pripravená k používaniu. Z našej strany je všetko spravené. Práve som sa dozvedel, že mesto dnes podpísalo zmluvu s distribútorom elektriny.“
Pavol Heško je s postupom samosprávy nespokojný. „Keď postavili detské ihrisko Žihadielko, kamera tam bola okamžite. Tu na ňu čakáme od roku 2009 a keď nám ju konečne dajú, tak niekoľko mesiacov nie sú schopní dať ju do prevádzky.“

Oneskorená odpoveď

Odpoveď na žiadosť o reorganizáciu priestoru pred školou z júna 2016 dostali poslanci koncom mája 2017.
„Prečo sme ho dostali až teraz?“ pýta sa Pavol Heško. Takmer všetky požiadavky, ktoré smerovali poslanci zastupujúci obyvateľov Medzihradného, Záskalia a Kňažej mestu, zostali nesplnené. Osobitne ich zaujímala križovatka a priestor pred školou v mestskej časti Kňažia.
„Úloha je veľmi všeobecná a nemá racionálne zdôvodnenie,“ píše sa v dokumente, ktorý vypracovala radnica v novembri 2016.
Obidvaja poslanci neskrývali prekvapenie. „Ak niekomu nie je jasné, čo žiadame, prečo si nepýtal doplňujúce informácie? Aj po vážnej dopravnej nehode mesto tvrdí, že požiadavka je neopodstatnená?“

Návrh vodiča

Vodiči autobusov, ktorí vozia žiakov do ŽS v Kňažej, situáciu veľmi dobre poznajú. Jedným z nich je Ján Chovanec, ktorý strávil za volantom autobusu 33 rokov. Jazdil aj na trase k spomínanej škole. „Deti neustriehnete. Po hodinách strávených v laviciach, kedy musia byť ticho, sa vonku vždy budú tlačiť a strkať. Ale dá sa to vyriešiť.“
Ako dlhoročný vodič a člen mestského výboru navrhol úpravy, ktoré by zlepšili bezpečnosť dopravy. Podľa neho treba posunúť autobusovú zastávku a urobiť pruh pre autobus, ktorý prichádza po cestujúcich. Od jazdného pruhu by ich oddelil vyvýšený chodník s obrubníkom a zábradlie, aby nastupovali na jednom mieste. „Keď sa budú tlačiť a niekto spadne, nedostane sa pod kolesá. Na druhej strane cesty, pri príjazde a dovoze detí, treba urobiť chodník, aby vystúpili naň a dostali sa ku prechodu pre chodcov. Mám k tomu aj jednoduchý nákres.“

Inde to ide

Radnica na začiatku stanoviska k situácii píše, že neregistruje požiadavku na úpravy pred ZŠ v Kňažej. Ale pripúšťa zmeny. „Mesto vo svojich dlhodobých plánoch vníma potrebu usporiadania priestoru v danej križovatke, vrátane nástupného priestoru a zástavky pred ZŠ Komenského. Preto aj radnica pristúpila s odborom dopravy k naplánovaniu dopravnej štúdie v tejto časti. Myslíme si, že tam bude dostatočný priestor na to, aby sa mestský výbor k tejto záležitosti vyjadril a spolupracoval.“

Prečítajte si tiež: Podarí sa im odstrániť nelegálne osadené tabule? Čítajte 


Pavol Heško poukázal na naplánovanú úpravu zóny pred ZŠ Janka Matúšku v centre mesta za 80-tisíc eur. „Koľko peňazí investovalo mesto do toho priestoru za ostatné roky? Najskôr sme robili rozšírenie parkoviska, potom úpravu výjazdov, potom reorganizáciu dopravy. Pribudli nové dopravné značky, prerobili sme chodník, pribudlo veľké parkovisko pri bývalom obchode s bicyklami, postavili sme krížne chodníky. Všetko na niekoľkokrát a všetko je málo. Teraz treba veci urobiť nanovo. Takéto veci sa projektujú na desiatky rokov a musia mať koncepciu.“ Napriek tomu obidvaja poslanci súhlasia s úpravami na zlepšenie bezpečnosti pri škole J. Matúšku.
„Ale sú tu aj iné školy,“ hovorí Briestenský s tým, že kritická situácia je nielen v Kňažej, ale aj pred ZŠ M. Kukučína.
Pavol Heško sa opýtal, kde je dôležitejšie robiť úpravy. „Pred ZŠ J. Matúšku jazdí len osobná doprava. Problémy často spôsobujú aj rodičia navzájom. Popred školu nikto iný nejazdí. Tam to ideme riešiť veľkoryso. Ale v Kňažej, kde je autobusová doprava aj nákladné autá, to necháme tak?“ Upozornil, že za školou J. Matušku je veľké parkovisko pri daňovom úrade. „Tam je obrovský bezpečný priestor. Dieťa vystúpi a môže ísť do školy po chodníku. Nemusia sa všetci krútiť pred budovou. Dopravné prúdy by sa rozložili.“

Najčítanejšie na My Orava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  2. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  5. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  6. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  8. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 311
  2. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 9 161
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 495
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 739
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 478
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 3 388
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 110
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 600

Blogy SME

  1. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  2. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  3. Mirka Polohová: O jeseni, prvých gaštanoch a radosti
  4. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  5. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  6. Jozef Javurek: Kurátor
  7. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  8. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 471
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 11 935
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 815
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 996
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 603
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 511
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 470
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 279
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Tipujte bez rizika a vyhrajte.


50m
Martin Rusina vyhral majstrovstvá Slovenska v horskom behu druhý raz po sebe.

Martin Rusina si náladu pred polmaratónom v Košiciach urobil majstrovským titulom.


5 h
Vôňa kávy Andrejovi učarovala už v detstve.

Kofeín v káve nabudí človeka len na chvíľku, čaj pomôže oveľa viac.


8 h

Desaťčlenná skupina chce behom poukázať na aktuálne problémy v spoločnosti.


24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vodiči musia rátať s obmedzeniami.


7 h

Na diaľnicu muža vraj poslala navigácia.


TASR 28. sep

Trenčianska železničná polícia obvinila 34-ročného muža z okresu Nové Mesto nad Váhom z prečinu výtržníctva.


SITA 28. sep

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Blogy SME

  1. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  2. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  3. Mirka Polohová: O jeseni, prvých gaštanoch a radosti
  4. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  5. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  6. Jozef Javurek: Kurátor
  7. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  8. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 471
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 11 935
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 815
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 996
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 603
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 511
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 470
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 279
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu