VITANOVÁ. Skupina Poliakov sa ešte vlani začala zaoberať zriadením autobusových liniek, ktoré by prepojili dediny a mestá na oboch stranách slovensko-poľských hraníc. Podporu na ministerstvách dopravy v Poľsku a na Slovensku nenašli. Oslovili Malopoľské vojvodstvo, ktoré ich aktivity víta. Rovnako ako zástupcovia Združenia miest a obcí Horná Orava či Prešovský samosprávny kraj. V blízkej budúcnosti prídu na rad rokovania so Žilinskou župou. Členovia občianskej iniciatívy v spolupráci s vojvodstvom už pripravili aj prvé tri trasy autobusových liniek.
Stokilometrová trasa
Zakopané – Štrbské Pleso, Nový Targ – Poprad a najdlhšia, takmer stokilometrová trasa Zakopané – Chocholov – Suchá Hora – Oravice – Zuberec – Zverovka – Zuberec – Podbiel – Nižná – Tvrdošín – Ústie nad Priehradou – Trstená – Jablonka – Veľká Lipnica. Tak vyzerá návrh zatiaľ troch autobusových liniek, ktoré iniciuje Malopoľské vojvodstvo s lokálnymi samosprávami Podhalia. Podľa prvotných plánov by linky mali byť celoročné, premávali by štyrikrát do dňa, dva razy ráno a dva večer.
„Oravská linka má slúžiť poľským turistom, ktorí smerujú do Oravíc, na Skorušinské vrchy, do Roháčov, Brestovej jaskyne, k Oravskej priehrade či Oravskému hradu, s prestupom v Nižnej na vlak,“ hovorí Jakub Łoginow, jeden z členov iniciatívy a v súčasnosti aj zástupca úradu Malopoľského vojvodstva. „Samozrejme autobusy by poslúžili aj Oravcom, ktorí chodia do Poľska na nákupy.“
Prispieť musia aj Slováci
Poľské prihraničné vojvodstvo, ktoré má podobné postavenie ako naše vyššie územné celky, medzinárodné autobusové spojenie podporuje. Je ochotné čiastočne podporiť linky. Na stole je už aj prvý návrh rozpočtu – ročná dotácia milión alebo dva milióny zlotých na všetky tri linky. Bez súhlasu a podpory krajov na slovenskej strane sa však plány zrealizovať nepodarí. Spolupráca malopoľského maršalka a prešovského župana je na dobrej úrovni. So žilinským županom sa Poliaci ešte len chystajú stretnúť.

„Projekt sa podarí, len ak sa do neho zapojí aj Žilinský samosprávny kraj a finančne prispeje na časť linky prechádzajúcej Oravou,“ povedal Jakub Łoginow. „Tá by totiž bola užitočná aj na vnútroštátnej úrovni, keďže dnes chýba autobusové spojenie zo Suchej Hory do Oravíc či z Oravíc na Zverovku.“
Majú aj ďalšie návrhy
Ak sa Poliaci dohodnú so župami, tri spomínané linky by mohli začať fungovať začiatkom budúceho roku. Skôr sa ich nepodarí sprevádzkovať pre výberové konania a vybavovanie licencií. Do budúcnosti má už iniciatíva pripravené aj ďalšie autobusové spoje, zo Zakopaného do Dolného Kubína či z Liptovského Mikuláša cez Demänovskú dolinu do Jasnej. Rozšíriť by sa mohla aj poľsko-oravská linka. „O tom však budeme hovoriť až vtedy, keď sa podarí spustiť prvé trasy,“ dodal Jakub Łoginow.
Prevádzkovatelia vzídu z verejných súťaží. Podmienkou bude kvalita autobusov, skôr na úrovni slovenských vozidiel ako poľských, súčasťou podmienok budú aj skúsenosti v dopravnej obsluhe daného územia. Zapojiť sa budú môcť tak slovenskí ako poľskí dopravcovia. Posledné slovo pred samotným vyhlásením súťaže však povedia zástupcovia Žilinského kraja.