Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília

Čo povedali na obchvat Tvrdošína analytici?

Päťkilometrový úsek obchvatu Tvrdošína má stáť 85 miliónov eur. Čo však, ak by sa náklady na stavbu zvýšili?

Na začatie výstavby obchvatu Tvrdošína treba už iba peniaze. Na začatie výstavby obchvatu Tvrdošína treba už iba peniaze. (Zdroj: WWW.NIZNA.SK)

TVRDOŠÍN. Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií musí ekonomicky vyhodnotiť každú verejnú investíciu presahujúcu 40 miliónov eur ešte pred vyhlásením verejného obstarávania.

Analytici naposledy hodnotili najrozpracovanejší úsek oravskej rýchlostnej cesty, obchvat Tvrdošína. Napriek tomu, že v projekte nie sú zahrnuté niektoré náklady, aj po ich doplnení je podľa odborníkov ekonomicky rentabilný.

Chýbajúce náklady

„Nové pravidlá, podľa ktorých všetky projekty v doprave musia prejsť posúdením ekonomickej opodstatnenosti, spôsobili sklz v plánovanom začiatku výstavby tvrdošínskeho úseku rýchlostnej cesty,“ hovorí Igor Janckulík, splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty. „Po pozitívnom hodnotení však verím, že v najbližších dňoch sa dočkáme ďalšej pozitívnej správy. Čakáme na vyjadrenie ministerstva financií, či pokryje túto stavbu. Ministerstvo dopravy potom bude môcť vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby, ktoré by malo trvať približne pol roka až osem mesiacov.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Odhadované náklady na stavbu rýchlostnej cesty v polovičnom profile sú podľa Národnej diaľničnej spoločnosti 85 miliónov eur, na samotnú výstavbu z toho pôjde 75 miliónov. Kilometer cesty by teda mal vyjsť na 15 miliónov eur. V celkovej sume však zatiaľ nie je zahrnutý stavebný dozor, ktorý by mal stáť až dva milióny eur.

Podľa analytikov sú podhodnotené aj prevádzkové náklady. Popri nákladoch na prevádzku novej cesty chýbajú náklady na starú. Pre novú cestu zase analýza počíta s nákladmi na prevádzku podľa hodnôt určených pre cesty druhej triedy.

„Podľa platnej metodiky sú pre rýchlostnú cestu v polovičnom profile 2,5-krát vyššie. Výstavba úseku sa môže predražiť o najviac 26 miliónov eur, aby projekt ostal rentabilný.“

Na obchvat pôjde menej áut

Tvrdošín je jedenáste dopravou najviac vyťažené okresné mesto, cez ktoré prechádza cesta prvej triedy a nemá obchvat. „Najviac vozidiel prechádza cez Komárno, najviac nákladných áut cez Kysucké Nové Mesto,“ píšu analytici v správe. „V porovnaní s Dolným Kubínom a mestami na tranzitných ťahoch, akými sú Stropkov či Sobrance, je dopravná intenzita v Tvrdošíne vyššia. Preto treba uvažovať o riešeniach odvedenia dopravy z mesta.“

Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 prejde Tvrdošínom za hodinu viac ako 13-tisíc áut.

Prečítajte si tiež: Skala nad hlavnou cestou sa rozpadáva Čítajte 

Podľa prognózy dopravy by v Nižnej malo na obchvat odbočiť len necelých 60 percent vozidiel z tých, ktoré okresným mestom prechádzajú dnes. „Aj pri poklese dopravného zaťaženia o tretinu je však projekt stále rentabilný,“ uvádzajú analytici.

Obchvat Tvrdošína sa bude napájať na trstenský, ktorý je v prevádzke už sedem rokov a končí pred okresným mestom. Úsek obchádzajúci Tvrdošín bude končiť pred Nižnou mimoúrovňovou križovatkou a privádzačom, na ktorý by sa v budúcnosti mala napojiť ďalšia etapa oravskej rýchlostnej cesty. Dátum začatia výstavby ani po rokoch stále nie je istý.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  2. Študuj umenie. Študuj na VŠMU.
  3. CUPRA si podmanila parížske nebo
  4. Viac ako vzdelanie
  5. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  6. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  10. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  1. COOP Jednota oslavovala 150. výročie spotrebného družstevníctva
  2. Viac ako vzdelanie
  3. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  4. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  5. Študuj umenie. Študuj na VŠMU.
  6. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  7. CUPRA si podmanila parížske nebo
  8. Radšej škola ako metla
  9. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  10. Zažite svoj vlastný úspech
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 8 952
  2. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 8 700
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 8 529
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 7 352
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 960
  6. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 767
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 947
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 553
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 333
  10. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 4 282

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Kubínski maratónci bežali na trati, kde to všetko začalo

Ján Červeň: Do Atén sa chodí po zážitky, nie rekordy.

Zľava Ján Raclavský a Ján Červeň.

Muziku tvrdí Radnica

V uplynulom kole sa až tri zápasy skončili nerozhodným výsledkom.

Stratená pani sa najprv záchranárov bála, potom im ďakovala

Nezvestnú Boženu hľadali desiatky ľudí. Bola dezorientovaná a v cudzom prostredí.

Skupina, ktorá nezvestnú ženu našla. Okrem nich pomáhalo ďalších približne päťdesiat ľudí.

Bodovali iba florbalistky Tvrdošína

Uplynulý víkend nebol neúspešný pre naše kluby.

Tvrdošínčanky vyhrali, ale u posledného tímu sa poriadne natrápili.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Stratená pani sa najprv záchranárov bála, potom im ďakovala

Nezvestnú Boženu hľadali desiatky ľudí. Bola dezorientovaná a v cudzom prostredí.

Medzi tisíckami unikátnych záberov je aj jeden zo Slovenska

Záber Motla bol ocenený v celosvetovej súťaži.

Vieme, ľudia ktorých profesií chýbajú v okrese Prievidza

Nezamestnanosť v okrese Prievidza je už dlhšie mesiace približne 4,5 percenta.

Bývalé Tesco v Nitre: Ľudia tu mali kupovať potraviny už pred Vianocami

Na radnici majú neoficiálne informácie o tom, kedy sa má projekt rozbehnúť.

Vybrali SME

Už ste čítali?