Sobota, 6. marec, 2021 | Meniny má Radoslav, RadoslavaKrížovkyKrížovky

Čo povedali na obchvat Tvrdošína analytici?

Päťkilometrový úsek obchvatu Tvrdošína má stáť 85 miliónov eur. Čo však, ak by sa náklady na stavbu zvýšili?

Na začatie výstavby obchvatu Tvrdošína treba už iba peniaze. Na začatie výstavby obchvatu Tvrdošína treba už iba peniaze. (Zdroj: WWW.NIZNA.SK)

TVRDOŠÍN. Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií musí ekonomicky vyhodnotiť každú verejnú investíciu presahujúcu 40 miliónov eur ešte pred vyhlásením verejného obstarávania.

Analytici naposledy hodnotili najrozpracovanejší úsek oravskej rýchlostnej cesty, obchvat Tvrdošína. Napriek tomu, že v projekte nie sú zahrnuté niektoré náklady, aj po ich doplnení je podľa odborníkov ekonomicky rentabilný.

Chýbajúce náklady

„Nové pravidlá, podľa ktorých všetky projekty v doprave musia prejsť posúdením ekonomickej opodstatnenosti, spôsobili sklz v plánovanom začiatku výstavby tvrdošínskeho úseku rýchlostnej cesty,“ hovorí Igor Janckulík, splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty. „Po pozitívnom hodnotení však verím, že v najbližších dňoch sa dočkáme ďalšej pozitívnej správy. Čakáme na vyjadrenie ministerstva financií, či pokryje túto stavbu. Ministerstvo dopravy potom bude môcť vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby, ktoré by malo trvať približne pol roka až osem mesiacov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Odhadované náklady na stavbu rýchlostnej cesty v polovičnom profile sú podľa Národnej diaľničnej spoločnosti 85 miliónov eur, na samotnú výstavbu z toho pôjde 75 miliónov. Kilometer cesty by teda mal vyjsť na 15 miliónov eur. V celkovej sume však zatiaľ nie je zahrnutý stavebný dozor, ktorý by mal stáť až dva milióny eur.

Podľa analytikov sú podhodnotené aj prevádzkové náklady. Popri nákladoch na prevádzku novej cesty chýbajú náklady na starú. Pre novú cestu zase analýza počíta s nákladmi na prevádzku podľa hodnôt určených pre cesty druhej triedy.

„Podľa platnej metodiky sú pre rýchlostnú cestu v polovičnom profile 2,5-krát vyššie. Výstavba úseku sa môže predražiť o najviac 26 miliónov eur, aby projekt ostal rentabilný.“

Na obchvat pôjde menej áut

Tvrdošín je jedenáste dopravou najviac vyťažené okresné mesto, cez ktoré prechádza cesta prvej triedy a nemá obchvat. „Najviac vozidiel prechádza cez Komárno, najviac nákladných áut cez Kysucké Nové Mesto,“ píšu analytici v správe. „V porovnaní s Dolným Kubínom a mestami na tranzitných ťahoch, akými sú Stropkov či Sobrance, je dopravná intenzita v Tvrdošíne vyššia. Preto treba uvažovať o riešeniach odvedenia dopravy z mesta.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 prejde Tvrdošínom za hodinu viac ako 13-tisíc áut.

Prečítajte si tiež: Skala nad hlavnou cestou sa rozpadáva Čítajte 

Podľa prognózy dopravy by v Nižnej malo na obchvat odbočiť len necelých 60 percent vozidiel z tých, ktoré okresným mestom prechádzajú dnes. „Aj pri poklese dopravného zaťaženia o tretinu je však projekt stále rentabilný,“ uvádzajú analytici.

Obchvat Tvrdošína sa bude napájať na trstenský, ktorý je v prevádzke už sedem rokov a končí pred okresným mestom. Úsek obchádzajúci Tvrdošín bude končiť pred Nižnou mimoúrovňovou križovatkou a privádzačom, na ktorý by sa v budúcnosti mala napojiť ďalšia etapa oravskej rýchlostnej cesty. Dátum začatia výstavby ani po rokoch stále nie je istý.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové číslo Historickej revue
  2. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  5. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  7. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  1. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 20 363
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 14 306
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 10 696
  4. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 10 332
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 10 034
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 770
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 726
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 6 968
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 403
  10. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 6 271
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Veľkej obľube sa teší kultúrne podujatie od Kenezu po Kňažiu.

Radnica má na tento rok vyčlenených 180-tisíc eur na dotácie pre šport, kultúru aj sociálnu oblasť.

4 h
V Oravskej poliklinike je vakcinačné centrum.

Vakcinačné centrum je v každom oravskom okrese. Uvidíme, či budú mať dostatok vakcín.

22 h
Prášok využijú aj v centre pre rodiny a deti v Istebnom.

Rovnaký sponzor daroval na jar minulého roku viac ako tisíc litrov tekutého mydla.

23 h
Mária Remeňová pri debute vo Svetovom pohári.

Keby jej to niekto povedal pred pár týždňami, tak by tomu neverila.

5. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mal iba 46 rokov. Štátna opera v Banskej Bystrici stráca výraznú osobnosť.

5. mar

Pribúda oveľa viac mladých pacientov.

4. mar

Majiteľa polícia obvinila z prečinu porušovania povinností za krízovej situácie.

5. mar

Budova patrí medzi najhodnotnejšie domy v Dolnom meste. Už roky je však fasáda v havarijnom stave. Majitelia sa menia.

17 h

Už ste čítali?