Sobota, 23. september, 2017 | Meniny má Zdenka
Pridajte si svoje mesto

Čo povedali na obchvat Tvrdošína analytici?

Päťkilometrový úsek obchvatu Tvrdošína má stáť 85 miliónov eur. Čo však, ak by sa náklady na stavbu zvýšili?

Na začatie výstavby obchvatu Tvrdošína treba už iba peniaze. (Zdroj: WWW.NIZNA.SK)

TVRDOŠÍN. Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií musí ekonomicky vyhodnotiť každú verejnú investíciu presahujúcu 40 miliónov eur ešte pred vyhlásením verejného obstarávania.

Analytici naposledy hodnotili najrozpracovanejší úsek oravskej rýchlostnej cesty, obchvat Tvrdošína. Napriek tomu, že v projekte nie sú zahrnuté niektoré náklady, aj po ich doplnení je podľa odborníkov ekonomicky rentabilný.

Chýbajúce náklady

„Nové pravidlá, podľa ktorých všetky projekty v doprave musia prejsť posúdením ekonomickej opodstatnenosti, spôsobili sklz v plánovanom začiatku výstavby tvrdošínskeho úseku rýchlostnej cesty,“ hovorí Igor Janckulík, splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty. „Po pozitívnom hodnotení však verím, že v najbližších dňoch sa dočkáme ďalšej pozitívnej správy. Čakáme na vyjadrenie ministerstva financií, či pokryje túto stavbu. Ministerstvo dopravy potom bude môcť vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby, ktoré by malo trvať približne pol roka až osem mesiacov.“

Odhadované náklady na stavbu rýchlostnej cesty v polovičnom profile sú podľa Národnej diaľničnej spoločnosti 85 miliónov eur, na samotnú výstavbu z toho pôjde 75 miliónov. Kilometer cesty by teda mal vyjsť na 15 miliónov eur. V celkovej sume však zatiaľ nie je zahrnutý stavebný dozor, ktorý by mal stáť až dva milióny eur.

Podľa analytikov sú podhodnotené aj prevádzkové náklady. Popri nákladoch na prevádzku novej cesty chýbajú náklady na starú. Pre novú cestu zase analýza počíta s nákladmi na prevádzku podľa hodnôt určených pre cesty druhej triedy.

„Podľa platnej metodiky sú pre rýchlostnú cestu v polovičnom profile 2,5-krát vyššie. Výstavba úseku sa môže predražiť o najviac 26 miliónov eur, aby projekt ostal rentabilný.“

Na obchvat pôjde menej áut

Tvrdošín je jedenáste dopravou najviac vyťažené okresné mesto, cez ktoré prechádza cesta prvej triedy a nemá obchvat. „Najviac vozidiel prechádza cez Komárno, najviac nákladných áut cez Kysucké Nové Mesto,“ píšu analytici v správe. „V porovnaní s Dolným Kubínom a mestami na tranzitných ťahoch, akými sú Stropkov či Sobrance, je dopravná intenzita v Tvrdošíne vyššia. Preto treba uvažovať o riešeniach odvedenia dopravy z mesta.“

Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 prejde Tvrdošínom za hodinu viac ako 13-tisíc áut.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Skala nad hlavnou cestou sa rozpadáva

Podľa prognózy dopravy by v Nižnej malo na obchvat odbočiť len necelých 60 percent vozidiel z tých, ktoré okresným mestom prechádzajú dnes. „Aj pri poklese dopravného zaťaženia o tretinu je však projekt stále rentabilný,“ uvádzajú analytici.

Obchvat Tvrdošína sa bude napájať na trstenský, ktorý je v prevádzke už sedem rokov a končí pred okresným mestom. Úsek obchádzajúci Tvrdošín bude končiť pred Nižnou mimoúrovňovou križovatkou a privádzačom, na ktorý by sa v budúcnosti mala napojiť ďalšia etapa oravskej rýchlostnej cesty. Dátum začatia výstavby ani po rokoch stále nie je istý.


  1. Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát 2 048
  2. Toto sú kandidáti na žilinského župana a poslancov za Oravu 589
  3. To je sila. Do boja s boľševníkom obrovským nasadia bagre 566
  4. Ako sa zmení križovatka je jasné, správca nevie, kedy 489
  5. Víchrica zvalila strom na autobus s ľuďmi 432
  6. Voľby do VÚC 2017 Námestovo: Zoznam kandidátov na poslancov 420
  7. Voľby do VÚC 2017 Tvrdošín: Zoznam kandidátov na poslancov 411
  8. Voľby do VÚC 2017 Dolný Kubín: Zoznam kandidátov na poslancov 315
  9. Privítajme ďalších malinkých Oravcov Foto 281
  10. Čo sa skrývalo vo veľkej škatuli? 229

Najčítanejšie správy

Orava

Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát

Nepríjemnú skúsenosť s poľskými obchodníkmi má dolnokubínsky podnikateľ, ktorý zareagoval na inzerát z internetu. V najhoršej chvíli sa obával nielen o peniaze a auto, ale aj o život.

Toto sú kandidáti na žilinského župana a poslancov za Oravu

V župných voľbách si vyberieme vyberieme na post predsedu Žilinského samosprávneho kraja spomedzi deviatich kandidátov.

To je sila. Do boja s boľševníkom obrovským nasadia bagre

Za minulého režimu prišli ľudia nedobrovoľne o svoje pozemky. Desiatky rokov tam potom dedinčania nosili odpad. Na čiernej skládke sa potom zapáčilo nebezpečnej rastline aj líškam.

Ako sa zmení križovatka je jasné, správca nevie, kedy

Chvíľu potrvá, kým si domáci vodiči zvyknú na zmenu prednosti v jazde. Odmietajú ju hlavne obyvatelia Dolnej a Hornej Lehoty.

Víchrica zvalila strom na autobus s ľuďmi

Predpoveď meteorológov, ktorí varovali pred silným vetrom, sa naplnila.

Blízke regióny

Cestu cez Považský Chlmec na deväť dní úplne uzavrú

Investor stavby Severoslovenské vodárne a kanalizácie uvažuje s dvoma termínmi.

Kysučan sa zrejme zastrelil podomácky vyrobenou zbraňou

Včera otriasla kysuckou obcou Nesluša tragická správa. V rodinnom dome našli 47-ročného muža, ktorý si pravdepodobne siahol na život.

Cestári zrušili po dvadsiatich rokoch cyklopruh. Potichu

Mikulášania prišli o vyše trojkilometorvý cyklopruh zo sídliska do mesta. Štátni cestári ho jednoducho pretreli na bielo.

Voľby do VÚC 2017 ŽILINA: Zoznam kandidátov na poslancov

V župných voľbách kandiduje 89 záujemcov o kreslo poslanca z okresu Žilina. Voliči vyberú trinástich.

Dôchodkyňa, ktorú dnes ráno zrazilo v centre mesta auto, zomrela

Dnes ráne neďaleko Stop Shop-u auto zrazilo dôchodkyňu. Tá zraneniam podľahla.

Všetky správy

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny čoskoro zmizne.

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Okresný súd v Bratislave odsúdil bývalého poslanca a ministra Daniela Lipšica.

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre. Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú

V Banskobystrickom kraji kandidáti zisťujú preferencie pravidelne, v Nitre je zatiaľ ticho.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

Kam vyraziť