Sobota, 20. január, 2018 | Meniny má Dalibor
Pridajte si svoje mesto

Čo povedali na obchvat Tvrdošína analytici?

Päťkilometrový úsek obchvatu Tvrdošína má stáť 85 miliónov eur. Čo však, ak by sa náklady na stavbu zvýšili?

Na začatie výstavby obchvatu Tvrdošína treba už iba peniaze. (Zdroj: WWW.NIZNA.SK)

TVRDOŠÍN. Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií musí ekonomicky vyhodnotiť každú verejnú investíciu presahujúcu 40 miliónov eur ešte pred vyhlásením verejného obstarávania.

Analytici naposledy hodnotili najrozpracovanejší úsek oravskej rýchlostnej cesty, obchvat Tvrdošína. Napriek tomu, že v projekte nie sú zahrnuté niektoré náklady, aj po ich doplnení je podľa odborníkov ekonomicky rentabilný.

Chýbajúce náklady

„Nové pravidlá, podľa ktorých všetky projekty v doprave musia prejsť posúdením ekonomickej opodstatnenosti, spôsobili sklz v plánovanom začiatku výstavby tvrdošínskeho úseku rýchlostnej cesty,“ hovorí Igor Janckulík, splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty. „Po pozitívnom hodnotení však verím, že v najbližších dňoch sa dočkáme ďalšej pozitívnej správy. Čakáme na vyjadrenie ministerstva financií, či pokryje túto stavbu. Ministerstvo dopravy potom bude môcť vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby, ktoré by malo trvať približne pol roka až osem mesiacov.“

Odhadované náklady na stavbu rýchlostnej cesty v polovičnom profile sú podľa Národnej diaľničnej spoločnosti 85 miliónov eur, na samotnú výstavbu z toho pôjde 75 miliónov. Kilometer cesty by teda mal vyjsť na 15 miliónov eur. V celkovej sume však zatiaľ nie je zahrnutý stavebný dozor, ktorý by mal stáť až dva milióny eur.

Podľa analytikov sú podhodnotené aj prevádzkové náklady. Popri nákladoch na prevádzku novej cesty chýbajú náklady na starú. Pre novú cestu zase analýza počíta s nákladmi na prevádzku podľa hodnôt určených pre cesty druhej triedy.

„Podľa platnej metodiky sú pre rýchlostnú cestu v polovičnom profile 2,5-krát vyššie. Výstavba úseku sa môže predražiť o najviac 26 miliónov eur, aby projekt ostal rentabilný.“

Na obchvat pôjde menej áut

Tvrdošín je jedenáste dopravou najviac vyťažené okresné mesto, cez ktoré prechádza cesta prvej triedy a nemá obchvat. „Najviac vozidiel prechádza cez Komárno, najviac nákladných áut cez Kysucké Nové Mesto,“ píšu analytici v správe. „V porovnaní s Dolným Kubínom a mestami na tranzitných ťahoch, akými sú Stropkov či Sobrance, je dopravná intenzita v Tvrdošíne vyššia. Preto treba uvažovať o riešeniach odvedenia dopravy z mesta.“

Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 prejde Tvrdošínom za hodinu viac ako 13-tisíc áut.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Skala nad hlavnou cestou sa rozpadáva

Podľa prognózy dopravy by v Nižnej malo na obchvat odbočiť len necelých 60 percent vozidiel z tých, ktoré okresným mestom prechádzajú dnes. „Aj pri poklese dopravného zaťaženia o tretinu je však projekt stále rentabilný,“ uvádzajú analytici.

Obchvat Tvrdošína sa bude napájať na trstenský, ktorý je v prevádzke už sedem rokov a končí pred okresným mestom. Úsek obchádzajúci Tvrdošín bude končiť pred Nižnou mimoúrovňovou križovatkou a privádzačom, na ktorý by sa v budúcnosti mala napojiť ďalšia etapa oravskej rýchlostnej cesty. Dátum začatia výstavby ani po rokoch stále nie je istý.


  1. Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa 758
  2. Turnaj v Kňazej ukázal, aký nevyspytateľný môže byť futbal Foto 482
  3. Čo je nové na poškodenom moste v Nižnej? Nič 426
  4. Vieme, kto a koľko nových kamier nainštaluje v regióne 362
  5. Ľudia chceli na uliciach infotabule, dostali ich 186
  6. Krivskou dolinou prešla viac ako tisícka turistov Foto 157
  7. Vitajte medzi nami, malinkí Oravci Foto 129
  8. Nechce sa vám čítať? Počúvajte 116
  9. Služby na cintoríne bude zabezpečovať opäť mesto 112
  10. České finále režírovala florbalistka z Tvrdošína 107

Najčítanejšie správy

Orava

Čo viete o Oravskom hrade? Otestujte sa

Dominanta Oravy, s prvkami gotiky, renesancie a romantizmu, sa týči na strmom vápencovom brale vo výške 112 metrov nad hladinou rieky Oravy. Čo viete o Oravskom hrade?

Turnaj v Kňazej ukázal, aký nevyspytateľný môže byť futbal

Na piatom ročníku sa stretli znova kamaráti, ktorí si majú stále čo povedať.

Čo je nové na poškodenom moste v Nižnej? Nič

Úrad pre verejné obstarávanie akceptoval pripomienky vylúčeného súťažiaceho. Zákazku na opravu mosta v Nižnej tak stále nikto nezískal.

Vieme, kto a koľko nových kamier nainštaluje v regióne

Šesťdesiattisíc eur z rezortu vnútra by malo pomôcť znížiť kriminalitu. Z oravských žiadateľov uspeli tri dediny, jedno mesto a tri organizácie.

Ľudia chceli na uliciach infotabule, dostali ich

Nové informačné tabule žiadali domáci obyvatelia aj návštevníci pre lepšiu orientáciu.

Blízke regióny

Lovecká sezóna sa skončila. Neveľká populácia vlkov v Malej Fatre vyviazla bez ujmy

Na území národného parku Malá Fatra žijú asi len dve malé vlčie svorky.

Rošády pred play off sa postupne rozbiehajú

Na martinskú hokejovú súpisku pribudli nové mená. Všetci hráči, ktorí na Podháj prichádzajú, majú za sebou minimálne prvoligové skúsenosti.

Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom

So zaparkovanými autami na obecných alebo 
krajských cestách majú problém viaceré liptovské obce. Proti sebe stoja ohľaduplnosť a zákon.

V Dolnej Štubni narazilo auto do cisterny

Na železničnom priecestí pri Dolnej Štubni sa nákladný vlak zrazil s osobným autom.

Opitý vodič prerazil martinský kruháč

Šofér z Banskej Bystrice si predminulú noc zrejme neuvedomil, že vchádza na kruhový objazd. Zrejme preto, lebo bol značne opitý. Teraz mu hrozí ročné väzenie.

Všetky správy

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open. Tak ďaleko nikdy nebola.

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

Ďalšia šanca na referendum o brexite? Podporil ho Blair aj Farage

Aj Briti si myslia, že ak by o brexite hlasovali druhýkrát, rozhodli by inak.

Je až na konci svetovej päťdesiatky. Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Je to ako s nehnuteľnosťami. Ceny najlepších futbalistov určujú trh a kvalita.

Dieťa po infarkte: Nemocnica má zaplatiť za zlú diagnózu

Právnička nemocnice sa pýtala, či ochorenie spôsobili zamestnanci odporcu. „Odpoveď znie, nie,“ povedala a žiadala žalobu zamietnuť.