Sobota, 23. február, 2019 | Meniny má Roman, Romana

Čo povedali na obchvat Tvrdošína analytici?

Päťkilometrový úsek obchvatu Tvrdošína má stáť 85 miliónov eur. Čo však, ak by sa náklady na stavbu zvýšili?

Na začatie výstavby obchvatu Tvrdošína treba už iba peniaze. Na začatie výstavby obchvatu Tvrdošína treba už iba peniaze. (Zdroj: WWW.NIZNA.SK)

TVRDOŠÍN. Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií musí ekonomicky vyhodnotiť každú verejnú investíciu presahujúcu 40 miliónov eur ešte pred vyhlásením verejného obstarávania.

Analytici naposledy hodnotili najrozpracovanejší úsek oravskej rýchlostnej cesty, obchvat Tvrdošína. Napriek tomu, že v projekte nie sú zahrnuté niektoré náklady, aj po ich doplnení je podľa odborníkov ekonomicky rentabilný.

Chýbajúce náklady

„Nové pravidlá, podľa ktorých všetky projekty v doprave musia prejsť posúdením ekonomickej opodstatnenosti, spôsobili sklz v plánovanom začiatku výstavby tvrdošínskeho úseku rýchlostnej cesty,“ hovorí Igor Janckulík, splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty. „Po pozitívnom hodnotení však verím, že v najbližších dňoch sa dočkáme ďalšej pozitívnej správy. Čakáme na vyjadrenie ministerstva financií, či pokryje túto stavbu. Ministerstvo dopravy potom bude môcť vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby, ktoré by malo trvať približne pol roka až osem mesiacov.“

Odhadované náklady na stavbu rýchlostnej cesty v polovičnom profile sú podľa Národnej diaľničnej spoločnosti 85 miliónov eur, na samotnú výstavbu z toho pôjde 75 miliónov. Kilometer cesty by teda mal vyjsť na 15 miliónov eur. V celkovej sume však zatiaľ nie je zahrnutý stavebný dozor, ktorý by mal stáť až dva milióny eur.

Podľa analytikov sú podhodnotené aj prevádzkové náklady. Popri nákladoch na prevádzku novej cesty chýbajú náklady na starú. Pre novú cestu zase analýza počíta s nákladmi na prevádzku podľa hodnôt určených pre cesty druhej triedy.

„Podľa platnej metodiky sú pre rýchlostnú cestu v polovičnom profile 2,5-krát vyššie. Výstavba úseku sa môže predražiť o najviac 26 miliónov eur, aby projekt ostal rentabilný.“

Na obchvat pôjde menej áut

Tvrdošín je jedenáste dopravou najviac vyťažené okresné mesto, cez ktoré prechádza cesta prvej triedy a nemá obchvat. „Najviac vozidiel prechádza cez Komárno, najviac nákladných áut cez Kysucké Nové Mesto,“ píšu analytici v správe. „V porovnaní s Dolným Kubínom a mestami na tranzitných ťahoch, akými sú Stropkov či Sobrance, je dopravná intenzita v Tvrdošíne vyššia. Preto treba uvažovať o riešeniach odvedenia dopravy z mesta.“

Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 prejde Tvrdošínom za hodinu viac ako 13-tisíc áut.

Prečítajte si tiež: Skala nad hlavnou cestou sa rozpadáva

Podľa prognózy dopravy by v Nižnej malo na obchvat odbočiť len necelých 60 percent vozidiel z tých, ktoré okresným mestom prechádzajú dnes. „Aj pri poklese dopravného zaťaženia o tretinu je však projekt stále rentabilný,“ uvádzajú analytici.

Obchvat Tvrdošína sa bude napájať na trstenský, ktorý je v prevádzke už sedem rokov a končí pred okresným mestom. Úsek obchádzajúci Tvrdošín bude končiť pred Nižnou mimoúrovňovou križovatkou a privádzačom, na ktorý by sa v budúcnosti mala napojiť ďalšia etapa oravskej rýchlostnej cesty. Dátum začatia výstavby ani po rokoch stále nie je istý.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 563
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 18 243
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 314
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 7 009
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 619
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 306
  7. Štefánka by Pulitzer 5 252
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 3 952
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 508
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 996

Hlavné správy z MY Orava

Skvelá správa. Potok sa už vybrežovať nebude

V Oravici skončia takmer dva milióny eur. Správca toku vo Vitanovej spevní koryto potoka.

Časť brehu Oravice je spevnená. Čoskoro pribudnú stovky metrov nového opevnenia.

V Zákamennom mali blízko k tisícke účastníkov

Pekné slnečné počasie umožnilo nádherné výhľady na Západné Tatry, Babiu horu, Pilsko, Veľký Rozsutec.

Trinásty ročník sprevádzalo nádherné slnečné počasie.

Po zoznam cudzincov musia Oravci cestovať na Kysuce

Zabezpečenie volieb do europarlamentu poriadne prevetralo viacerých oravských starostov. Dostali príkaz, aby zobrali usb kľúč alebo CD a prišli si osobne po údaje o cudzincoch do Kysuckého Nového Mesta.

Voľby do europarlamentu sa uskutočnia v máji.

Odkaz z námestia v Námestove: Nebudem sa báť

Čo sa udialo pred rokom a čo sa deje dnes. Nad tým sa zamyslelo zhruba tristo ľudí pod sochou Hviezdoslava na námestí v Námestovo.

Spomienka na Jána a Marinu v Námestove.

V Dolnom Kubíne spomínali na Jána a Martinu

Robert Gonos: „Niektoré veci sa zmenili, ale ešte dlho potrvá, kým budeme žiť v normálnom demokratickom štáte.“

Dolný Kubín nezabudne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pátranie po nezvestnom

V prípade možných info kontaktujte 0907 885 866, 0905 964 521 alebo políciu.

Vybrali SME

Už ste čítali?