Zaujali dizajnom a rokom výroby. Najstaršie auto malo takmer sto

Hukot motorov, hustý šedý dym, vôňa benzínu. Oravou prechádzala stovka veteránov, najstaršie auto malo viac ako deväťdesiat rokov.

Laurin a Klement 110 - víťaz siedmeho zrazu veteránov na Orave.Laurin a Klement 110 - víťaz siedmeho zrazu veteránov na Orave. (Zdroj: Naďa Kališová)

NÁMESTOVO, RABČA. Stodva starodávnych áut a motocyklov sa stretlo na siedmom zraze Oravský veterán. Prvenstvo si z Oravy odniesol Martin Mladoň, majiteľ zberateľského skvostu z roku 1925.

Prekročili stovku

Stretnutie milovníkov starých, či už štvorkolesových alebo dvojkolesových vozidiel, organizuje na Orave Námestovčan Imrich Jatyel. Prvý ročník bol skúšobný, prišlo štyridsať vozidiel. Siedmy bol už celkom na inej úrovni. Zaregistrovalo sa 102 veteranistov, nielen zo Slovenska, ale aj Poľska a Čiech.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Staručké vozidlá skrášľovali oravské cesty dva dni. Ich posádky a majitelia si užili krásy Oravy, miestnych umelcov, spevákov, muzikantov, videli Hviezdoslavovu hájovňu, nadchla ich oravská príroda.

Goralská trasa

„Tento rok som pre účastníkov pripravil goralskú trasu, mala takmer sto kilometrov,“ hovorí Imrich Jatyel. „Viedla od Námestova cez Vavrečku, priehradný múr, Ústie nad Priehradou, Trstenú, Jablonku, Bobrov, Oravskú Polhoru, Rabču. Chcel som, aby videli Tatry z nášho pohľadu. Žiaľ, skryli sa nám do jemného oparu. Ale aj tak z nich boli unesení.“

Nasledujúce ročníky bude musieť organizátor vymyslieť inak. Zorganizovať takéto podujatie pre viac ako sto účastníkov je príliš náročné a komplikované. „Pri väčšom počte záujemcov budeme musiať pristúpiť k výberu, zrejme podľa ročníkov áut, uprednostníme tie staršie. Ale o tom rozhodneme až pred ďalším zrazom.“

SkryťVypnúť reklamu

Oprava kolesa vyjde aj na tisíce eur

Skvostov bolo v obrovskom zástupe veteránov hneď niekoľko. Celkovým víťazom sa stal Martin Mladoň s manželkou z Tatranskej Lomnice, ktorí sú majiteľmi luxusného Laurin a Klement 110 z roku 1925. Okrem toho, že bolo najstarším autom na oravskom zraze, prvenstvo mu patrilo aj za pôvodné drevené kolesá.

„Je v pôvodnom stave, má ešte aj starú československú značku, výnimočné je kolesami,“ opisuje Imrich Jatyel. „Majitelia vozidiel na takýchto kolesách sa boja chodiť na zrazy, pretože na našich cestách plných výtlkov a dier môžu drevené špajle rýchlo polámať. Oprava jedného kolesa pritom vychádza na dve až tritisíc eur.“

Bodovali aj motorky

Ďalšie ocenenie získala nablýskaná Tatra Normandia 12 z roku 1930. Okrem roku výroby je vzácna tým, že bolo celkovo vyrobených len pár kusov.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi najstaršie veterány patrila Tatra 75 z roku 1935 českých zberateľov, Tatra 57A Slováka Martina Siváka, Zbrojovka Z4 z Čiech či Chrysler New Yorker z roku 1956 z Poľska. Medzi desiatkami motocyklov sa vynímali viaceré, k najstarším patril Matchless z roku 1925, Harley Davidson z 1935 či motorka BMW R6 vyrobená v roku 1953.

V dezolátnom stave

Imrich Jatyel má tri historické vozidlá. Všetky si reparoval sám, každé bolo v dezolátnom stave, keď ho priviezol domov. „V tejto Felicii som stál a tlačil ju, nemala podlahu, bola úplne zhnitá. Opel z roku 1932 som dával dokopy tri roky. Chýbala strecha, svetlá, podlaha, bolo dokonca nabúrané.“

Zohnať diely nie je jednoduché, mnohé si milovníci veteránov vyrábajú sami, niektoré objednávajú až spoza oceánu.

S láskou k starým autám sa človek musí zrejme narodiť. Buď ju má zakorenenú v génoch po predkoch, alebo sa v ňom prejaví časom, pri dospievaní. Jedno majú všetci títo ľudia spoločné – trávia stovky, neraz tisícky hodín v dielňach, aby z nich po rokoch tvrdej práce vytiahli vzácneho, nablýskaného, okapotovaného tátoša nesúceho stopy minulosti.

Prečítajte si tiež: Desať gánkov? Dvadsať? Koľko bolo treba. Deti nakukli do minulosti Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 842
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 353
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 146
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 262
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 680
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 039
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 890
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 552
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Ilustračné foto.

V jednom úseku sa uvoľnila skala.


Ján Maslo.

Ján Maslo bude pokračovať ako tréner.


TASR
Pri výstavbe školičiek v 70. rokoch minulého storočia a úpravách okolia pomáhali rodičia i deti.

Jedna už nestojí, v druhej sú sklady.


Kadetky Tvrdošína vďačia za postup aj skvelým rodičom.

Kadetky Tvrdošína si zahrajú prvú ligu.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu