KRAĽOVANY. Poslednou časťou diaľnice D1, pri ktorej do konca mája nebolo jasné, kadiaľ povedie, bol úsek medzi Turanmi a Hubovou. Odborníci posudzovali viacero variantov. Stavať sa bude 5850-metrový tunel Korbeľka, hneď za ním, po premostení Váhu, budú vodiči využívať 2800- metrový tunel Havran.
Ochranári sú spokojní
Spor o trasu posledného trinásťkilometrového úseku, ktorý výrazne komplikoval dopravu diaľnicou medzi Košicami a Bratislavou, trval niekoľko rokov. Začali ho stavať už v roku 2010.
Na povrchovom variante údolím Váhu mali byť na ňom dva tunely. Rojkov s dĺžkou 1810 metrov a 2989 metrov dlhý Havran. Výstavbu po dvoch rokoch prác zastavili pre hrozbu masívneho zosuvu pôdy.
Opäť sa začalo hovoriť o variante V2 s Korbeľkou. Za jej výstavbu podpísalo petíciu približne 3300 ľudí.
„Výhodou variantu s Korbeľkou je trasa kratšia o tri kilometre a vyhnutie sa kritickému úseku pod Kopou, kde by v zime dochádzalo k namŕzaniu vozovky,“ povedal člen petičného výboru Jozef Ridzoň.
Hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák povedal ďalšie plusy. „Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu emisnú záťaž v obciach. Ide o územie, ktorým migruje medveď hnedý a z tohto hľadiska je vybudovanie tunela vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta.“
Aj Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici víta rozhodnutie ministerstva. „Tunelový variant s Korbeľkou je z pohľadu ochrany prírody a krajiny i poskytovania ekosystémových služieb najmenej problémový. Obchádza chránené územia, zosuvy v Kraľovanoch, v Kraľovanoch Rieke a pri Rojkove, vyhýba sa jaskyniam v Kraľovianskom meandri, sutinovým lesom pod Kopou a jednému z najstarších rašelinísk v strednej Európe Rojkovskému rašelinisku.“
Termín ukončenia nejasný
„No konečne,“ povedal starosta Kraľovian Miloš Had. „Sme radi, že o tom rozhodli nezávislí odborníci.“ Poukázal na to, že rozvoj obce je zo severu limitovaný železnicou. „Údolný variant diaľnice by nám poškodil územia na južnom okraji obce a zmaril všetky životaschopné rozvojové zámery v oblasti osady Rieka.“
Je tam turisticky atraktívne jazero v kameňolome aj krasová oblasť s množstvom jaskýň vyhľadávaná speleológmi.

„Národná diaľničná spoločnosť teraz pripravuje všetky kroky, aby sa mohlo začať stavať čo najskôr, pričom kľúčové pre ďalší postup bude zabezpečenie dostatku peňazí na prípravu a následne aj na výstavbu,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. „Presný harmonogram jednotlivých krokov bude možné zverejniť až po tom, ako padne rozhodnutie o ďalšom financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.“
Už teraz je isté, že pôvodný termín ukončenia výstavby rok 2019 sa určite posunie. Optimisti hovoria, že neprerušená diaľnica spojí západ republiky s východom najskôr v roku 2023.
