Konečne sa dohodli, kadiaľ povedie diaľnica cez Oravu

Ministerstvo životného prostredia vydalo záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie a odsúhlasilo stavbu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová.

Stavať budú variant V2 (fialový) s tunelom Korbelka a Havran (červený). Stavať budú variant V2 (fialový) s tunelom Korbelka a Havran (červený). (Zdroj: NDS)

KRAĽOVANY. Poslednou časťou diaľnice D1, pri ktorej do konca mája nebolo jasné, kadiaľ povedie, bol úsek medzi Turanmi a Hubovou. Odborníci posudzovali viacero variantov. Stavať sa bude 5850-metrový tunel Korbeľka, hneď za ním, po premostení Váhu, budú vodiči využívať 2800- metrový tunel Havran.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ochranári sú spokojní

Spor o trasu posledného trinásťkilometrového úseku, ktorý výrazne komplikoval dopravu diaľnicou medzi Košicami a Bratislavou, trval niekoľko rokov. Začali ho stavať už v roku 2010.
Na povrchovom variante údolím Váhu mali byť na ňom dva tunely. Rojkov s dĺžkou 1810 metrov a 2989 metrov dlhý Havran. Výstavbu po dvoch rokoch prác zastavili pre hrozbu masívneho zosuvu pôdy.
Opäť sa začalo hovoriť o variante V2 s Korbeľkou. Za jej výstavbu podpísalo petíciu približne 3300 ľudí.
„Výhodou variantu s Korbeľkou je trasa kratšia o tri kilometre a vyhnutie sa kritickému úseku pod Kopou, kde by v zime dochádzalo k namŕzaniu vozovky,“ povedal člen petičného výboru Jozef Ridzoň.
Hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák povedal ďalšie plusy. „Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu emisnú záťaž v obciach. Ide o územie, ktorým migruje medveď hnedý a z tohto hľadiska je vybudovanie tunela vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta.“
Aj Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici víta rozhodnutie ministerstva. „Tunelový variant s Korbeľkou je z pohľadu ochrany prírody a krajiny i poskytovania ekosystémových služieb najmenej problémový. Obchádza chránené územia, zosuvy v Kraľovanoch, v Kraľovanoch Rieke a pri Rojkove, vyhýba sa jaskyniam v Kraľovianskom meandri, sutinovým lesom pod Kopou a jednému z najstarších rašelinísk v strednej Európe Rojkovskému rašelinisku.“

SkryťVypnúť reklamu

Termín ukončenia nejasný

„No konečne,“ povedal starosta Kraľovian Miloš Had. „Sme radi, že o tom rozhodli nezávislí odborníci.“ Poukázal na to, že rozvoj obce je zo severu limitovaný železnicou. „Údolný variant diaľnice by nám poškodil územia na južnom okraji obce a zmaril všetky životaschopné rozvojové zámery v oblasti osady Rieka.“
Je tam turisticky atraktívne jazero v kameňolome aj krasová oblasť s množstvom jaskýň vyhľadávaná speleológmi.

Prečítajte si tiež: Lesníci chcú na cestu osadiť rampy, je lesná Čítajte 


„Národná diaľničná spoločnosť teraz pripravuje všetky kroky, aby sa mohlo začať stavať čo najskôr, pričom kľúčové pre ďalší postup bude zabezpečenie dostatku peňazí na prípravu a následne aj na výstavbu,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. „Presný harmonogram jednotlivých krokov bude možné zverejniť až po tom, ako padne rozhodnutie o ďalšom financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.“
Už teraz je isté, že pôvodný termín ukončenia výstavby rok 2019 sa určite posunie. Optimisti hovoria, že neprerušená diaľnica spojí západ republiky s východom najskôr v roku 2023.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Oravské obce a mestá, tu je všetko pokope Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 89 261
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 699
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 406
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 451
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 047
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 491
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 239
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Orava - aktuálne správy

Martin Rusina

Martin Rusina je už sedemnásobný majster Slovenska.


Vodič tohto auta, ktorý nezavinil nehodu, sa zranil.

Muž z druhého auta sa zranil.


Budovu pri mestskom úrade zrovnali so zemou. Na jej mieste čoskoro vyrastie nová.

Na jej mieste vyrastie nová.


Veľkonočné sviatky sa nezadržateľne blížia a s nimi aj túžba po typických pokrmoch cez sladkého baránka, koláčiky, až po slané pochutiny.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu