Streda, 20. september, 2017 | Meniny má Ľuboslav(a)
Pridajte si svoje mesto

Na infraštruktúru musia prispieť aj stavebníci

Poslanci schválili zásady výstavby inžinierskych sietí v nových lokalitách určených na individuálnu výstavbu. Platiť ich bude mesto, podieľať sa však budú musieť aj vlastníci.

Stavať sa bude tam, kde vlastníci predajú mestu za symbolickú cenu pozemky pod cestami.(Zdroj: Naďa Kališová)

NÁMESTOVO. S výstavbou rodinných domov v metropole Bielej Oravy sú roky problémy. Na jednej strane vlastníci predávajú pozemky draho, meter štvorcový vyjde aj 70 eur.

Na strane druhej má mesto problém vykúpiť plochy pod cesty a siete.

Lacno ich ľudia predávať nechcú, radnica však milióny na výkup a súčasne aj na výstavbu inžinierskych sietí peniaze nemá. Situáciu by mali vyriešiť nové zásady, na ktorých sa dohodli poslanci.

Vzájomná spolupráca

Roky sa zastupiteľstvo s radnicou zaoberá problémom s inžinierskymi sieťami v individuálnej bytovej výstavbe.

Návrhy na jeho riešenie boli rôzne. Vo väčšine miest to riešia developeri, ktorí vykúpia pozemky, urobia cesty, privedú siete a takto upravené pozemky predávajú drahšie.

V Námestove by to pre rozdrobenosť pozemkov bolo komplikované. Pribúdajúce sťažnosti majiteľov už stojacich domov, ktorí chcú cesty, no mesto ich pre nevykúpené pozemky stavať nemôže, prinútili radnicu zostaviť zoznam pravidiel.

„Mesto predsa len vezme na seba finančné bremeno, pretože noví stavebníci by sa asi ťažko dohodli a zorganizovali tak, aby si všetko zabezpečili sami,“ povedal primátor Ján Kadera. „Myslím, že je to obrovský krok k stavebníkom zo strany mesta. Budú však aj určité podmienky, aby sme mohli napredovať.“

Opačný postup ako doteraz

Zoznam má sedem bodov. Podľa nich samospráva začne stavať tam, kde bude vlastniť pozemky pod vytýčenou cestou. Bude na stavebníkoch, aby sa dohodli a mestu za symbolické euro tieto plochy predali. Bez toho radnica stavebné povolenie nevydá.

„Takýmto postupom sme totiž dospeli k súčasným problémom,“ povedal prednosta Milan Rentka. „Najskôr treba vysporiadať cestu, až potom môžu súkromníci stavať.“ Kedysi bolo možné robiť komunikácie aj po cudzích pozemkoch, súčasná legislatíva to však samosprávam nielenže neumožňuje, ale rovno im zakazuje investovať do cudzieho majetku.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Majú žetóny na smeti viac výhod alebo nevýhod?

Pri výstavbe rodinných domov bude nevyhnutné dodržiavať územný plán, najmä šírku miestnych komunikácií. „Ideálne by bolo, keby si vlastníci pozemkov v jednotlivých stavebných lokalitách urobili pozemkové úpravy,“ hovorí Ján Kadera. „Sú najspravodlivejšie, pretože pri nich dá každý majiteľ zo svojej plochy pod siete a cesty rovnaké percento zo svojej výmery,“ dodáva prednosta. „Mesto ich pred rokmi začalo robiť, no vlastníci sa nedohodli. Preto tento krok teraz nechávame na nich. V prípade záujmu však úpravy vieme koordinovať.“

Poplatok za rozvoj

Na oplátku mesto urobí v lokalite, kde bude najväčší záujem o výstavbu, vodovod, kanalizáciu, osvetlenie, rozhlas, dátové rozvody a v neposlednom rade aj cestu vrátane chodníkov.

„Najskôr štvormetrovú, zrejme len spevnenú štrkom, aby sa neničila pri výstavbe ďalších domov,“ povedal primátor. „Keď bude dostavaná cela ulica, urobíme definitívnu úpravu vozovky s asfaltovým povrchom.“

Od budúceho roka zároveň radnica plánuje zaviesť poplatok za rozvoj, ktorý budú platiť noví stavebníci pri žiadosti o vydanie stavebného povolenia. „Podľa priemernej podlahovej plochy rodinného domu vyjde zhruba tritisíc eur.“

Poslanci mali pred schvaľovaním zásad búrlivé pracovné stretnutie. „Treba ich schváliť, posunúť sa ďalej a detailnejšie riešiť jednotlivé časti,“ povedal Kamil Miklušičák.

Eduard Dunčič poznamenal, že mesto to bude stáť zhruba 12-tisíc eur na jeden rodinný dom. „Pri stovke domov je to 1,2 milióna eur,“ povedal. „Je to záväzok mesta voči ľuďom, pričom nepôjde o malú čiastku pre mestský rozpočet. Naším spoločným cieľom je uľahčiť, zrýchliť a zefektívniť výstavbu domov v našom meste.“

Už existujúce problematické lokality, kde sú vydané stavebné povolenia a vo viacerých domoch ľudia bývajú, bude radnica riešiť individuálne.


  1. Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát 2 513
  2. Motorkár neprežil náraz do zaparkovaného auta 1 205
  3. Na Oravu príde slávny Spartak Trnava 855
  4. Privítajme ďalších malinkých Oravcov Foto 735
  5. Zelené lesy sa strácajú. Nikto netuší, aké budú o päť rokov 656
  6. Colníci zabránili možnému podvodu, autá stopli na Orave 402
  7. Odborári prichádzajú s novou kampaňou, týka sa dôchodku 328
  8. Tragédia na chate. Požiar si vyžiadal jednu obeť 285
  9. Skládka odpadu z niekdajších strojární ohrozuje podzemné vody 211
  10. Takto to nakoniec dopadlo s cestou na jednej námestovskej ulici 162

Najčítanejšie správy

Orava

Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát

Nepríjemnú skúsenosť s poľskými obchodníkmi má dolnokubínsky podnikateľ, ktorý zareagoval na inzerát z internetu. V najhoršej chvíli sa obával nielen o peniaze a auto, ale aj o život.

Motorkár neprežil náraz do zaparkovaného auta

Prečo motocyklista vozidlo neobišiel, zisťujú policajti.

Na Oravu príde slávny Spartak Trnava

V pondelok sa žrebovalo 4. kolo Slovenského pohára vo futbale.

Privítajme ďalších malinkých Oravcov

Nech sa novorodencom na Orave darí. Veľa zdravia im a radosti z nich rodičom.

Zelené lesy sa strácajú. Nikto netuší, aké budú o päť rokov

Oravská časť Západných Tatier vysychá rýchlejšie, ako kompetentní dokázali pred pár rokmi predpokladať. Lesníci bijú na poplach. Ťažba kalamity v najchránenejších častiach však zrejme nezačne.

Blízke regióny

Martinčania v hurikáne Irma: Do rána sme sa modlili, aby sme prežili toto peklo

​​​​​​​Mladý pár v noci prebrala ohromná sila vetra. Lomcovala so zadebnenými oknami, všetko vŕzgalo, triaslo sa, vonku bolo počuť buchot. Vlny na mori vraj dosahovali výšku sedem metrov a rozbíjali sa až hlboko v bielom piesku. Takto si Martinčania spomínajú na strašný hurikán v Dominikánskej republike.

V Jedľovinách buďte opatrní, niekto tam na chodníku nastražil kruté pasce

​​​​​​​Počas prechádzok v obľúbenej martinskej lokalite Jedľoviny si treba dávať pozor. Nejaký bezcitný človek tam schované v zemi poukladal pasce z ostrých klincov priamo na chodník. Ak na ne stúpite, môžete sa vážne zraniť. Či sú nástrahy určené bežcom, cyklistom, motorkárom a aký mal dotyčný na to dôvod, úplne jasné nie je.

V novembri nakupujeme v Galérii

Teraz to síce ešte tak nevyzerá, ale v budúcej Galérii Martin budeme môcť nakupovať už 30. novembra. Do toho termínu sa dnešné stavenisko má premeniť na moderný kultúrno-spoločenský priestor, v ktorom svoje služby ponúkne okolo 60 prevádzok.

Pripravte si kreditky, budete ich potrebovať

Nič nie je momentálne väčším magnetom v centre Martina ako finišujúca výstavba obchodného centra Galéria Martin, ktorá vyrastá na mieste niekdajšieho Prioru. Otvoria ju s najväčšou pravdepodobnosťou 30. novembra.

Hokejová radosť sa vrátila do Martina + Foto

Na druholigovú premiéru Martina sa prišlo pozrieť takmer tisícpäťsto ľudí. Hráči sa im za dôveru odmenili vysokým víťazstvom nad Rimavskou Sobotou.

Všetky správy

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Poučný rok. Sagan už vie, že prvý, koho sa budú chcieť zbaviť, je on

V tomto roku sa majstrovi sveta nepodarilo priblížiť k vlaňajšej úspešnej sezóne.

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Šéfka sekcie Pellegriniho úradu Denisa Žiláková má udržiavať intímny vzťah so šéfom Anextu, ktorý zarába na štátnych zákazkách.

Ficove hodinky, Dankov Mustang či Kiskov dom majetkové priznania neukážu

Predseda SNS Andrej Danko prišiel počas roka podľa majetkového priznania o osem áut.

Po vražde rozhodcu sa vrátil k hokeju. Ščurkovi v Košiciach diváci tlieskali

Hokej sa hrá pre fanúšikov a každý z nich má právo na svoj názor, tvrdí hokejista Ladislav Ščurko.

Kam vyraziť